HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifi-träff hos Skurt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:58:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Som sagt ryktet om mitt eget ovårdade betende på träffar har föregått mig så Skurt hade tejpat märken i golvet på var högtalarna stod innan träffen började. Frågan är om det är bra eller dåligt??? Har inte bestämt mig ännu.

Till vänster har vi Ronnie och till höger värden själv.

Kul att det gick att få ut mer av systemet med så enkla medel. Har man inte gjort så mycket med akustik så blir skillnaderna så väldigt mycket större än vad man tror. Kul också att det inte kostar så mycket.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:01:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi tar en sista? bild på Ronnie så lyssnar intensivt på något klassiskt. Han är en sådan där som säger att framförandet var alldels för mekaniskt och tråkigt på något som jag inte kan skilja från andra klassiska stycken.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:14:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Som sagt ryktet om mitt eget ovårdade betende på träffar har föregått mig så Skurt hade tejpat märken i golvet på var högtalarna stod innan träffen började. Frågan är om det är bra eller dåligt??? Har inte bestämt mig ännu.

Verkligen kul anläggning, tyvärr så var jag inte disponibel för verksamhet av denna art i söndags.

Hoppas på ett nytt "försök" vid ett lämpligt tillfälle framöver.

Förresten, är det bara jag som noterat en invasion av bilder på McIntosh den senaste tiden.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:56:43  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
quote:
vad är de där för högtalare? Berätta lite mer om dom...är det band eller vad?

Högtalarna heter McIntosh XRT22 och var deras flaggskepp innan de köptes av Clarion. De kom en modell efter övertagandet som konstruktören Roger Russel hann göra och Clarion inte "förstöra", XR290, som är några snäpp värre än mina - i alla fall i pris. På de senare XRT-modellerna är det andra typer av element, som enligt flera inneburit försämringar (har inte hört själv dock). Noterbart är att antalet element ökar för var modell som kommer, nuvarande flaggskeppet XRT2K har 6st 12" baselement, 64st 2" mellanregister samt 40st 1" diskanter (!!!). På mina är det (bara) 2st 12" baselement, 1st 8" mellanregister samt 23 1" diskanter. Mer info om XRT22 (samt annan McIntosh-info) finns på http://www.roger-russell.com/xrt22pg.htm

För mer dräggel rekommenderas http://www.mcintoshlabs.com/

/Erik
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:57:36  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
quote:
Har man inte gjort så mycket med akustik så blir skillnaderna så väldigt mycket större än vad man tror.

Det kan jag verkligen instämma i!

Synd att jag inte kom på det där med kuddarna innan ni gick, jag tror ni minst sagt skulle gillat det Har fyllt på med kuddar på sidorna med ännu bättre resultat på basen. Jobbigt bara att de står ivägen för CDn och slutsteget, speciellt då dämpningen inte är symetrisk så jag måste finjustera balansen för varje ny skiva. Men det är ett litet pris att betala...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/10 :  11:26:43  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Skurt.. Jag har tittat en aning på dom nu. Men inte läst något mer än spec o delning iofs..Och blir lite undrande över uppställningar av dom... Så frågar först.. SKALL verkligen main panel stå dikt mot bakvägg enligt tillverkaren??
Frågar eftersom ni diskuterar uppställning.. Och jag blev så nyfiken..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/10/10 :  15:21:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Dom kan hänga direkt på väggen eller stå på ett par stativ.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/10 :  20:43:35  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Helt korrekt, de kan hänga på vägg eller stå på stativ. Det följde inte med några stativ när jag köpte dem (av Curt Bergfors förresten, han som grundade Max Hamburgerrestauranger, därav Mickes kommentar tidigare. Lite kuriosa för den ointresserade ). Då jag inte har fått tillåtelse att hänga dem på väggen så får de stå som de gör tills jag får ändan ur vagnen och tillverkar ett par stativ...

/Erik
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/10 :  21:41:16  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Mayro: Panelerna spelar diskant, indelade vid 1500Hz eller vad det var. Det är alltså ingenting "main" över dem.
Eftersom det är korta våglängder tror jag inte de påverkas av väggen bakom.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/10/11 :  11:05:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Trevligt
Har det sålts många sånna Mcintoshhögtalare i sverige?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/10/11 :  17:07:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
4 par tror jag. Stativ gör stor skillnad då man kan vinkla hela systemet på ett mer gynsamt sätt.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/11 :  23:14:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Verkligen snygga högisar, som jag skrev innan, ta ner grejorna till Skåne

Har aldrig sett de där högtalarna förr, än mindre lyssnat på dem.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/12 :  00:11:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det ser ju onekligen lite lustigt när dom är så nära väggen , har du prövat med en mer normal uppställning ?

Eller dom kanske inte är gjorda för det ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/12 :  12:24:54  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Som Johan säger ser det lite lustigt ut detta uppstället..

Blir inte röster osv lite "tunna" samt en för lite "färg" o fyllighet i???

Mina "tro" säger att det torde bli så med det uppstället du har...Dessutom borde "släppet" bli förminskat mot vad det KAN bli ifrån högtalarna...

Jag skall upp till Sthlm i november igen. Kan man få titta förbi dig då eventuellt och lyssna lite på din fina grejor?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/10/12 :  12:38:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Skurt har inte så många alternativ till uppställning. Rummet och hans önskan om en b r e d ljudbild sätter tydliga gränser.

Micke

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/12 :  12:53:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul högtalare!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:09:39  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Som sagt, utan stativ är möjligheterna till att placera dem längre ifrån väggen minst sagt begränsade Med det rum högtalarna står i så är nog den nuvarande placeringen den bästa (har återigen flyttat högtalarna närmre varann och lyssningspositionen bakåt, är ca 1,5 m mellan diskanterna och sitter ca 2,5 m från högtalarna med ca 1 m till bakre vägg - det var väl ungefär det ni/du också tyckte var optimalt, Micke?). Jag skulle tro att man kan få en del förbättringar med stativ, fast kanske inte så mycket i det nuvarande rummet. Sen tror jag inte XRT22orna är lika känsliga för färg, fyllighet, släpp, osv. som andra högtalare vid placering nära vägg då diskanterna trots allt konstruerats för att hänga på väggen med basdelarna inte allför långt ifrån. Tycker ju det låter bra, men man är ju nyfiken på hur det kan låta i ett lite större rum och med stativ

quote:
4 par tror jag. Stativ gör stor skillnad då man kan vinkla hela systemet på ett mer gynsamt sätt.

Då kanske det finns 5, för jag tror mina togs med från USA av Curt Bergfors. Alla andra McIntosh-prylarna jag köpte tillsammans med högtalarna är från USA (110V = STOR transformator). Men jag är inte 100% då de måste vara svåra att ha som handbagage på flyget Hade du också ett par XRT22? Har kanske fortfarande? Jag kan tänka mig att det låter bättre med stativ, men som sagt sätter rummet nu också vissa begränsningar. Körde tidigare med invinklat (fortfarande vilandes mot väggen) men fick då en halvcirkel-formad ljudbild

quote:
Jag skall upp till Sthlm i november igen. Kan man få titta förbi dig då eventuellt och lyssna lite på din fina grejor?

PMa mig de dagar du är här så kanske jag kan ordna en mindre träff till, måste bara få iväg föräldrarna från huset då jag fortfarande bor hemma hos dem... Ju tidigare du vet vilka dagar, desto större chans till träff.

/Erik

Edit: språkpolis

Edited by - Skurt on 2006/10/12 16:10:43
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/12 :  18:22:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

TACK!! Vi kommer ju vara i Sthlm en vecka i slutet av denna månad o fram till den 5 november. Då vi åker hem igen..

Och vi kan nog bli 3 till 5 personer gissar jag om du vill ha en liten repristräff.. och har möjlighet vill säga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/10/13 :  23:24:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jo Skurt jag har ett par XRT-22 med stativ. Eftersom dom är baskapabla så rekommenderas att man använder en MQ-107 ifrån McIntosh eller motsvarande till dom.

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/14 :  00:10:37  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
quote:
TACK!! Vi kommer ju vara i Sthlm en vecka i slutet av denna månad o fram till den 5 november. Då vi åker hem igen..

Och vi kan nog bli 3 till 5 personer gissar jag om du vill ha en liten repristräff.. och har möjlighet vill säga...

Det ser ut som att den 4e nov (lördag) skulle fungera, vad sägs?

/Erik
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/14 :  00:12:36  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
quote:
Jo Skurt jag har ett par XRT-22 med stativ. Eftersom dom är baskapabla så rekommenderas att man använder en MQ-107 ifrån McIntosh eller motsvarande till dom.

Tror du man kan höra av sig till dig sen när det blir dags att försöka tillverka ett par stativ. All info jag kan få om CS-22 stativen är ovärderlig. Tack!

/Erik
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/10/14 :  04:11:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Javisst kan du det. Kan ta några foton och maila dig.

Harry

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/15 :  21:20:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Fjärde ser ut som en bra dag om inget totalt oförutsett dyker upp..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/15 :  22:52:46  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
mayro: Det låter bra det. Jag har PMar dig om besöket...

Harry_up: Jättesnällt. Jag mailar dig, tänkte det funkar bättre så...

/Erik
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/15 :  23:02:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Kanon!

Sorry för ot föresten Skurt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000