HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lord bygger FIDELIO med Lowther EX2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/20 :  20:06:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Lord bygger
FIDELIO bak laddat horn med Lowther EX2
Byggd av björkplywood som sedan lackats med högblank golvlack.
De skall sedan stå på mattsvarta socklar.
Fortsättning följer


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/09/21 11:37:30

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/09/20 :  23:03:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fedelio?
Fidelio?
Snyggt blev det i alla fall!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/20 :  23:49:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag kan se framför mig när elementen och socklarna kommer på plats, svart elementkorg, svart sockel, FN vad snyggt det blir då.
Jag minns när Lord och jag var ner till Veteran HIFI i Stockholm och provlyssnade på ett par som de säljer färdig byggt för 15000kr med kvalitet där efter
Lord och jag hade åkt ner för att ev köpa ett par men blev väldigt besviken på byggkvaliten och finnichen, men det dynamiska väupplösta ljudet som strömmade ut ur dessa fångade oss med basta.
Lord gjorde slag i sak och köpte en byggsats (ritning och element)
När vi fick hem grejorna så såg vi att det gick att göra den bättre än på ritningen.
Modifieringen inkränkte inte på själva hornkanalen men jag minns inte riktigt i detalj vad som ändrades men det blev stadigare och lättare att bygga, sedan blir det snyggare också.
En liten rolig grej angående alla bitar som har sågats, jag sågade Lord blundade, för det var med handklinga(cirkelsåg)som jag sågade sågade och sågade.
Vi anväde ett vattenpass som mothåll och det blev faktiskt ett lysande resultat trots alla konstig vinklar åt alla håll o kanter.
Jag har för mig att det endast var två vinklar som ej gick att såga med cirkelsågen.
Eftersom vi inte fick såga fel så dubbelkollade vi flera gånger innan vi sågade bit för bit, hade vi sågat fel så hade det bara blivit en högtalare och det blir ju inge vidare sterio bild då
Bitarna har sedan legat ett antal månader för att torka tills för någon vecka sedan då Lord inte kunde hålla sig längre.
Bygget har utförts på ett bra sett, lådan har skruvats och limmats med precition och med rätt val av trämaterial så visade sig resultatet vid knack tester att lådorna fått en stadig och dämpande snabb utklingning.
Dämpningen kommer att ske med fårull i början av hornet bakom elementet, inslags muttrar har med presition monterats i förväg likså ett plast rör för kabeldragingen.
Man har då möjlighet att laborera med dämpningen och olika kablar ända framm till elementet.
Lord kan säkert tillägga hur han går tillväga med lackningen för bästa resultat.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/09/21 11:39:39
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/21 :  02:43:53  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Snyggt med den mörkare färgen på "lådans" översida!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mawi
Member

67 Posts

Posted - 2006/09/21 :  12:12:23  Show Profile Send mawi a Private Message  Reply
Härligt!! Har själv ett par som jag haft i snart 8 år Har bestyckat dessa med PM7A, PM5A PM2C och nu senast oxo EX2:or... EX2:orna är klart de bästa!! Dock är det lite pyssel med att sätta en del småstagningar på olika ställen där det "kan" skapas resonans...

1. Under högtalaranslutningen där porten bildas för utgånde horn bör man sätta en liten kil mellan baffel och vägg... lika så mellan bakre vägg och vägg....

2. Vid mynningen på utgående horn bör man mitt på sätta ett stag horisontellt (väggarna verkar leva ett eget litet liv där…

3. Använd ”bra ”kabel” från uttag till element… Jag kör med 3 flätad silverkabel och teflon isolering…

Lycka till med bygget!! Skall bli spännande och se vad du tycker!!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/21 :  13:46:03  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Det är lite udda att någon annan startar en tråd om mitt bygge
Hadde jag inte varit för ivrig så skulle jag tagit mer biler under byggandet.
mawi : vilken volym kör du med i kaviteten bakom elementet ?
Att väggarna vid mynningen skulle svänga med hadda jag mina misstankar om så det blir en rundstav tvärs över där.

Nu har den tredje lackstrykningen nästan torkat så den skall poleras och förhoppningsvis blit jag nöjd med en fjärde strykning.
Så det "stora" jobb som återstår är sockeln som de skall stå på,
sen blir det provlyssning.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/21 :  18:48:53  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag kikade nyss på vad det kostar att köpa riktigt byggda FIDELIO i Enland cirka: 60000kr och då är det inte byggd i björk
Snacka om att detta hembygge osar kvalitet.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mawi
Member

67 Posts

Posted - 2006/09/22 :  11:57:53  Show Profile Send mawi a Private Message  Reply
Lord: Ursökta att jag klampade raka vägen in i ditt bygge men jag blev lite till mig av att se någon bygga Fidelior!

Jag har minskat volymen pga. de PM5A som jag hade tidigare.... Hur mycket kommer jag inte ihåg på direkten.... Men jag skall kolla lite ikväll! Anledningen till volymminskningen var i första hand att den övre delen av kammaren skapade konstiga fenomen och via Lowther så fick jag rekommendationen att minska volymen och försvåra för stående våg i den sektionen! Om du tittar "uppåt" bakåt i kammaren så ser du ett kraftig "väck" som smalnar av.... detta utrymme har jag helt enkelt satt igen med en ny vägg... Skulle gissa på en reduktion på ca 10% av volymen.... Med EX2 vet jag inte om detta är nödvändigt men av ljudet att döma idag så fungerar de klart bra!!

http://www.lowtherloudspeakers.co.uk/drawings/fiddwg.html

Gör ett försök med att få in en URL

Vid måttet "102" mot baffelen så har jag monterat en väg som ligger ca 45 grader mot den bakre väggen...

Cheers!

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/03 :  10:02:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Det börjar dra ihop sig till slutmontering.
Hornlådorna är nu färdig lackade och blänker upp i sin närvaro och socklarna/foten är nu färdigkonstruerade och skall slipas och lackas i samma kulör som elementkorgarna.
Sedan skruvas de fast under hornen, dra kabel och till sist skruvas
elementen dit.
Vi väntar med spänning på att få se slutresultatet

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/10/03 10:04:40
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/03 :  12:56:06  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Levande envisas fortfarande med att sno mitt repotage

Jag får väll visa vad som hänt sen sisst .
Efter 4-5 lager lack så är ytan spegelblank, eftersom ytan uppvattnades och slipades nogrant för lacknibng så räckte det med lätt slipning mellan lageren.



DEt är svårt att ta ett foto som ger en rättvis bild av ytan med den ger åtminståne en vink om hur det ser ut.




Sockeln ser just nu ut så här, den skall lackas och skruvana spacklas igen. Från början tänkte jag använda björk till den också med jag hadde inte tillräckligt mycke uppsågat och snickerisågen brukar ha en del invändningar när man skall såga ½ timmer, så det fick bli furu.


Edited by - Lord on 2006/10/03 13:00:28
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/03 :  15:16:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande bygge.

Ni får gärna berätta lite mer om bygget.
Kan inte påstå att jag riktigt hängde med på hur det är byggt om man tittar på ritningen som mawi länkar till

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/04 :  11:21:22  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Riktigt snygga hur presterar dylika i basområdet vad ligger -3 db ungefär på och vad är verkningsgraden

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/04 :  11:51:51  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Med EX2:or så har dom en känlighet på ~97dB . Enligt Lowther så skall do spela ner till ~40Hz men jag har även fått uppgifter på att dom kan spela ner till ~30Hz beroende på hur dom plaseras i rummet.
Jag får återkomma mer fakta om det senare.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2006/10/07 :  13:55:10  Show Profile Send mac a Private Message  Reply
Hur är det med placering av en sådan högtalare. Alltså när du har hornmynningen bakåt. Känns som det kan vara väldigt avgörande hur när bakväggen den står. Har du någon idé om detta? Lite nyfiken på horn själv, men har väldigt dålig koll. Ska bli intressant och se hur du tycker de presterar. Lycka till med resten av bygget. Ser bra ut.

/Marcus
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/08 :  10:52:49  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Skulle vara roligt med en rumsmätning på dessa

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/09 :  15:57:02  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Då var dom färdiga




Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/09 :  16:16:14  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Nu har de spelat i en ~6 timmar och man börjar får en uppfattning hur de låter.
Även om jag just nu inte har min bästa elektronik inkopplad, så slogs jag av den härliga närvarokänlan och fina upplösningen , och det lär nog bli mer av den saken när dom är riktigt inspelade
Vad det gäller de lägre registeren så är plaseringen viktig,
för närvarande står de i mitt lilla lyssningsrum som har en svacka i det nedre registeret , med det gick att kompensera bort till stor del genom att ställa högtalarna närma bakväggen.
För att kunna säga definitivt vad de kan prestera så skall de nog spela en 100 timmar först.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/09 :  16:32:46  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Snyggt bygge ska bli mycket spännande att höra mer utlåtanden när dom har "gossat" till sig.

Du verkar ha en fin samling av gammla fina radioapparater.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/09 :  16:50:24  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Jo, det är väll några stycken . Det är ett av mina stora intressen, och det var på den vägen jag kom in på att bygga Hifi förstärkare med rör.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/09 :  17:57:47  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Det där blev ju fin fint, grattis till ditt livs vettigaste bygge hitills.
Nu har du en bra grund att testa med olika rörisar och finslipa resten av anläggningen och förhoppningsvis kunna få till lite hårresning och typpskinn

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/10/09 :  18:24:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lord: Snyggt!

Inom några dagar har jag ett par monoblock klara som jag tror skulle matcha de där högtalarna extremt bra!
Jag tror du har en aning om vad jag pratar om, tänk i termer av 4% verkningsgrad

Spela in dem ordentligt så tar vi en provlyssning på den kombinationen framöver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:31:30  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Very merry

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:53:56  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Jag har en exakt likadan radio som den på andra hyllan nedifrån!
Har du nån bild på hela samlingen?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/10 :  13:57:41  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Mycket snyggt :D

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/10 :  14:10:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Läckert bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/15 :  16:03:35  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Fisksmisk ola: Radio samlingen får jag återkomma till vid något lämpligare tillfälle.

Nu har högtalarna stått o spela i stort sett dyngnen runt senaste veckan och nu börjar det hända saker
Som jag nämnde tidigare så är de känlig på plaseringen , och nu när de är bättre inspelad så kan man på allvar laborera med det.
Jag har även kopplat in lite bättre elektronik . Med mitt RS242 triod slutsteg och riktigt bra kablar så börjar jag få fram de ljud jag strävar efter.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000