HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Facelifting av en Gainclone
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/08 :  22:37:43  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Här kommer ett superkort "repotage" på hur jag gjorde en ansiktslyftning på mina Gainclones.

Här är en bild på hur klonerna såg ut innan :



Klonerna (dubbla monoblock) ligger alltså i burken under rörförstärkaren. Ovan var faktiskt tänkt som en högst tillfällig lösning som jag bokstavligt talat slängde ihop dagen innan DIYträffen i GBG i våras.

Fult så det förslog tyckte jag. En enkel ansiktslyftning behövdes!

Efter inspiration från en byggtråd som Trango författade här på HifiForum köpte jag färdiga apparatlådor att bygga in blocken i.
Jag avskyr borstad aluminium och blåa lysdioder på hifi-prylar, men för att indikera att blocken innehåller transistorteknik osv så satte jag helt fantasilöst blå lysdioder på de borstade aluminiumfronterna.



Här är en bild på de båda monoblocken:



Jag känner mig relativt nöjd med ansiktslyftningen. Färdiga apparatlådor blir ju lite opersonliga tycker jag, men dock stilrena.
De blå lysdioderna utstrålar billighet, vilket gainclone ju faktiskt är.





rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/08 :  22:52:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Helsnyggt! Det är lite läckert med monoblock. Särskilt med sån stående utformning. Man får ett annat intryck än av det vanliga.

Fem 'snyggve' av fem möjliga.

/M
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/08 :  23:52:52  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tyckte de var fina faktiskt!

Är de P2P eller med kort?
Sugen på att dela med dig av designen?
Är du nöjd med välljudet de presterar?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/09 :  07:47:12  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Tackar

quote:
Är de P2P eller med kort?
Det är kortvarianten av Gainclone. Korten är käcka, det blir väldigt kompakt.
quote:
Sugen på att dela med dig av designen?
Vilken design?
Jodå det går så bra så. Jag såg nu att bilderna blev lite mörka så jag får nog ta lite nya bilder ikväll. Jag kan ju plocka av sidorna så att man se innanmätet.

quote:
Är du nöjd med välljudet de presterar?

Ja, det är jag. Jag biampar med klonerna i botten och det fungerar helt ok tycker jag.


...music is the best...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/10/09 :  16:24:58  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Trevliga lådor, jag söker något till ett RIAA som ska matcha min förstärkare med alufront och rödlysdiod. var kommer de ifrån, och vad kostade de?

Edited by - Leffler on 2006/10/09 16:28:07
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/09 :  17:35:47  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Lådorna kommer från audiokit.it och kostar ca 300kr/st inkl allt.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/10/09 :  18:30:33  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Tack!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/09 :  21:01:55  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Här kommer lite fler bilder tagna i lite kallare ljus:









Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/09 :  22:13:01  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Mycket snygga byggen!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/10 :  10:34:46  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Kul att de inte skämmer ut sig iallafall

Det var framförallt enkelt och billigt att bygga dessa.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/10 :  11:35:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snyggt!!! Jag kan bidra med gröna lysdioder i stället om du vill ha.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/10 :  18:14:47  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Har du inga neonbruna..
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/10 :  18:47:18  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Eller ROSA...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/10 :  23:29:31  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
snyggtt. hur der nätdelen ut? små kappasitanser?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/11 :  10:14:05  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Nätdelen är mycket minimal med små kapacistanser. Kanske borde fläska på lite extra?
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/11 :  13:30:21  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
prova gärna. Annars så skryter ju Lab 47 me hur små små kondensatorer dom använder. Men det kanske inte är i nätdelen.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/11 :  18:54:11  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Mina gaincloner blev mycket trevligare att lyssna på med 10,000uf per kanal.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/10/11 :  19:04:41  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
rackarns snyggt, men bort med sockerbitarna, sjalv hade jag valt gona LED framfor bla 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/12 :  17:42:39  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Hehe, ja sockerbitarna är provisoriska bara för att jag enklare skall kunna byta motstånden för att dämpa dioden till behagligt ljus. Kanske ska testa gröna led istället då.
Det blir ju lite som en sån där mobiltelefon som man kan byta skalet på.. Beroende på sinnesstämning grönt ljus, annars rött eller ibland blå eller gul.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/10/12 :  22:18:49  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Snyggt! Gillar det stående formatet!

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/10/13 :  07:35:43  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Trango, det är ju från din Orion-tråd som jag fått tipset till Galaxy-lådorna!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000