HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Värmeöverföring i kylflänsar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

global
Member

314 Posts

Posted - 2006/10/15 :  20:23:57  Show Profile Send global a Private Message  Reply
Hej

Jag har ett problem. Till min Aleph-X har jag kylflänsar som inte räcker till. jag använder följande kylfläns fyra/per kanal: http://cgi.ebay.com/HEATSINK-ALUMINUM-EXTRUSION-12-BIG-AMP-MATERIAL_W0QQitemZ170037422623QQihZ007QQcategoryZ31489QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Det är 2 transistorer kylda per kylfläns.
Tanken är att jag ska lägga till en till kylfläns per kanal. problemet är bara att jag inte då kan få jämt antal transistorer / kylfläns. Frågan är vilket är det bästa sättet att sätta samman kylflänsarna.
1) Att kruva dit aluminium plattor på baksidan.
2) Att svetsa samman kylflänsarna kant mot kant.

Någon som vet vad som är bäst?

Jag flyttar en till rätt tråd.

Edited by - global on 2006/10/15 20:25:26

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/16 :  00:54:23  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
svetsa ihop kylflänsar är nog inte lätt!!
misstänker att det inte är bra att transistorerna är olika varma. hut många trissor har du och hur många flänsar har du?
Om det är möjligt försök att skruva ihop flänsarna gärna rygg mot rygg. Om inte de går så kan aluminiumpalattor eller "heatpipes" var ett alternativ.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000