HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 06, bilder och reflektioner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/09/19 :  18:37:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Inne hos Respons var det trångt när jag besökte dem på Lördagen. Reidar stod själv och langade skivor. Han var lite nödbedd, men kolla vilket fint idolporträtt jag fick!

De hade med sig en hel del av sortimentet så det blev trångt i deras lilla rum

Reidar har tänkt till igen och har nu kommit med ett nytt filterkoncept. På Arken var det premiär för deras nya, uppdaterade designer.

Nu är inte jag van vid Respons så huruvida de tagit ett kliv framåt eller inte har jag ingen åsikt om, men det spelade på av bara sjutton när Reidar vred på volymknappen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/09/19 :  19:17:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hos Gignos rådde det ett lugn som var fjärran från den allmänna jäkten i övrigt på Arken.

Det var en riktigt lugn och fin HiFi-oas de hade skapat. Självklart spelades det enbart vinyl.

Anläggningen kom från Clear audio

MEN!!!! De är nu på väg i produktion med sina högtalare!
De hade någon typ av täckelse runt dem för att man inte skulle kunna se utan bara lyssna...

... och bra lät det!!! De hade inte med sina baslådor utan spelade enbart på topparna. Men det gav helt klart mersmak.

Jag fastnade inne i detta rum i nästan en timme. Vi lyssnade på "jazz på stampen", lite cannonball och slutligen lite Monica Zetterlund. Allt spelat på Clearaudio's MEGAskivspelare.

Det var riktigt njutbart och helt klart ett smultronställe. Tyvärr var rummet inte öppet när vi gick runt på Fredagen så de får få sin smultronställe-tavla via posten nu efteråt i stället.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/09/19 :  19:35:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Årets mest oväntade upplevelse på Arken fick jag av dessa...

Det har ju skrivits sida upp och sida ner om project Array så det räcker kanske nu. Men ändå! Vilken hiskelig microdynamik och detaljupplösning! Ett par horn som presterar bra ljudbild i både sida och djup? Jajamen!!! Som sagt, haksläpp för min del.

Verkligen roligt att se Harmann/JBL ge sig in på banan igen.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2006/09/19 :  21:27:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Var får man höra Ramstein om inte hos Respons. Jag bara råkade går förbi och det stod en hel klunga människor utanför som inte fick plats i rummet och så dånade Lust ute i korridoren.

Det var säkert 39 grader varmt i rummet och Tony skojade och sa att de beställt två monoblock men fick två bastuaggregat levererade. Liknelsen hade sina poänger.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/19 :  21:31:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Respons är ett märke som man inte kan tycka illa om. Livekänslan som dom förmedlar är ett riktigt föredömme

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2006/09/30 :  21:39:15  Show Profile Send mikemusic a Private Message  Reply
Den sköra tråden...Besökte Arken under lördagen. Började rundturen hos Audionord. Just vid denna demo spelades bara musik lika ledsen som minen hos Wilsons nya "bokhyllehögtalare"; en stackars organist som troligen höll på att somna vid kyrkorgeln, övergick till något svagt minnande om jazz. Lät som en musikant stod i hörnet och hånglade med basen (!?), pianisten slött klinkade på pianot och trummisen sömnigt tafsade på trumsetet. De tre som blev kvarglömda på efter festen? Nåja, tänkte jag, taskig början men det kan ju bli bättre, icke så! När Ludvig sedan lyckades slänga in en cd där den stackars "sångaren" lät som om han drabbats av magknip så var måttet rågat för mig. Hur det lät inne hos Audionord - vet inte, musikvalet var bara ett lidande. Dyster gick jag vidare. Inget kunde få mig tillbaka dit den dagen! Gravallvar och ångest kan jag fixa utan musik! Så det så!!!

..och så malde det på med några få undantag. Men så strövade jag in hos Burmester och tja, det började verka kul med HiFi igen. Tittade in till Naim och där; wow! Leende människor som stampade takten. Musik är kul! Kvalitativt sett lät det knappast bättre där än hos Audionord men hos Naim var det kul!

Skulle kunna rulla på med många fler exempel men jag är rätt säker på följande: Vi människor tycker om att ha kul, le, stampa takten, leva med. Vi High End nördar lär knappast bli fler och tillverkarna av våra kära system lär få allt svårare att överleva om den musik vi spelar närmast verkar framkalla ångest och tristess. Det behöver inte kosta en miljon att framkalla leda, jag kan fixa det med en gammal 80-tals ghettoblaster från myrorna och sedan pigga upp mig med ett par jordenruntresor.

Hoppas ni förstår vad jag egentligen menar, ingen, inte ens Audionord, ska känna sig utpekade, de är bara ett av många exempel. Kanske besökte jag deras enda misslyckade demo under hela mässan men musik inte bara kan utan får vara kul även 2006!

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/01 :  00:36:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mike: Hade du inte med dig nån egen musik ?? Ett STORT fel isf!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/01 :  10:49:49  Show Profile  Reply
mikemusic: Känner igen det där Hifi-musik när den är som bäst

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2006/10/01 :  12:05:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
mikemusic

Jag känner inte alls igen mig i det du säger men då hade jag ju med mig egen musik i varje rum. Sedan tycker jag att många utställare hade lyssnat och bjöd på allt från Elvis till Ramstein. Madonna fanns i flera rum så de försökte spela mer "vanlig" pop istället för "gles jazz". Så dålig musik tycker jag inte det var och är det så måste man ju själv ändra på det.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/10/01 :  14:35:47  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Jag tycker dock fortfarande inte att Naim och Audiovector funkar optimalt ihop. Kanske kul för en liten stund, men sedan kommer lyssningströtteheten smygande... Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda. Naim ska nog, enligt min uppfattning, driva lite mer laidback högtalare, och Audiovector vinner på lite varmare elektronik.

Men det är ju bara vad jag tycker...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/01 :  20:54:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är mycket känsla i hångel. I alla fall när jag står för hälften av det!
"Hångla med basen", skulle det vara något dåligt???

Mike, vilka fler rum var du inne i?

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/01 :  21:01:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag har ju bilder kvar ju!

Inne hos Marten byttes det högtalare och förstärkare om vart annat.

På Söndagen var det Duke som fick stå till tjänst.

Även här lyckades jag få en bild på mannen bakom konstruktionerna. Leif Olofsson var inte farligt nödbedd även om han skruvade på sig en del.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/01 :  21:55:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Frampå eftermiddagen innan stängningsdags hade de bytt till Miles 3.

De spelade på JJ-electronics förstärkare och den nya Frejan från Bladelius.

Zalve satt och njöt de sista skälvande minutrarna innan de kopplade ner anläggningen.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/01 :  22:55:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jan-Erik Persson på Opus 3 var så klart på plats.

Han har fått bra fart på hjulen och kommer med nya plattor stup i kvarten nu tycker jag...

Här står Jan-Erik till vänster och "Eliot" till höger. De snackar inspelningsteknik och det är något Jan-Erik brinner för...

Jag fick äntligen tag på Jan-Erik's vinylutgåva av Peder af Ugglas Autumn Shuffle. Den plattan har ritkigt härligt bluessväng så det skadar inte att ha den i de varianterna som finns...

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/10/01 :  23:18:54  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Då får jag väl kontra med denna bilden

Här lyssnar pac på en inspelning av en ny lovande svensk jazzsångerska som inte var helt i slutlig form men det vi hörde var mycket lovande

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2006/10/01 23:27:13
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/02 :  07:30:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Inte min mest fördelaktiga sida ser jag. Det är dags att slita mer på löparskorna...

Det var spännande att lyssna på den rå-mixen. Sångerskan var själfull och som vanligt var det otroligt bra inspelat/mixat/... Jag försökte köpa plattan som den var men den lätte gick inte Jan-Erik på.

Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2006/10/02 :  12:31:15  Show Profile Send mikemusic a Private Message  Reply
...tyvärr var de inte så intresserade av medhavd musik i alla rum...

Musik ska vara kul!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/02 :  12:39:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
...tyvärr var de inte så intresserade av medhavd musik i alla rum...

Va??
Brukar inte vara nåt problem. Har under 6 mässor endast stött på 1 demonstratör som inte spelat medhavd musik vid förfrågan.

Vid demonstrationer av större system, så kan manfå vänta lite. Kanske återkomma lite senare, men brukar som sagt inte vara problem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2006/10/02 :  12:39:54  Show Profile Send mikemusic a Private Message  Reply
...härlig känsla i att hångla men det är rätt taskig underhållning, och inte särskilt kul, att stå och titta på och/eller lyssna på det hela...

Kan hångla med en bas (även om jag gillar känslan bättre i andra kurvor)eller tafsa på mitt eget piano ibland men inte inför publik!

Musik ska vara kul!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/02 :  23:32:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Hmm, det var inte så att skivorna var kladdiga så de inte ville spela dem därför

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/10/03 :  16:22:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kolla vad jag hittade , på ett undanskymt ställe stod det lite av HiFiconsults senaste märke T+A

SaCD spelaren är riktigt riktigt läcker

Givetvis så stod där en vinyspelare med

Vinylspelare med display o rattar ?!

*Edit*
Knaak gillade inte +

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/10/03 21:59:53
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/03 :  19:23:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hmmm... Vad är det för tonarm på den spelaren?

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:34:47  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
T+A är riktigt coooooola!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:57:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Pac

Det ska vara en SME enligt deras hemsida
man kan få det med Regas arm med
Och rattarna är till en intern RIAA om jag har förstått det hela rätt

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/10/03 21:58:28
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2006/10/04 :  23:17:12  Show Profile Send mikemusic a Private Message  Reply
Har bara skivor i perfekt skick .
Lika skinande välpolerade som mina slutsteg...

Musik ska vara kul!
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000