HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 06, bilder och reflektioner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/11 :  00:20:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Den där thor är riktigt bra. "Ulf" och jag provade en sådan med bra resultat. Och inga negativa biverkmingar heller som ofta följer strömrenare i dynamiken..

Hade stått en här omgående om man haft råd...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/09/11 :  04:00:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Tycker att det är konstigt att en del inte vara klara med sina rum på fredag när mässan öppnade.

Samt att de mindre rummen inte kunde stänga dörren så att man inte störs av kringljud eller stör andra rum. För min del så blir det något från Bladelius som blir nästa uppgradering. Kanske ett par Beowulf?

Tycker att det lät bäst från Hifi Consults rum. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/09/11 :  07:17:50  Show Profile Send Jazz a Private Message  Reply
Duette stativarna hos Audio nord var nog dom högtalare som fick mig att höjja ögonbrynen högst!!!
Testade att gå runt i rummet när dom spelade å jösses vilken stor sweetspot.

Även Naim,s High line kabel gjorde stort intryck och demon i övrigt var mycket bra trots det riktigt kassa rummet.
Skulle ha behövts dämpats en heldel.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts

Edited by - Jazz on 2006/09/11 07:19:33
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/09/11 :  08:55:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Något som jag uppfattade som en trend var att det spelades mindre plinke-plonk och mer pop musik. Jag hörde AC/DC, Ramstein, Dire Straits, Madonna, Elvis (ztenlund var ju där), Zappa, Steve Ray Vaughn för att ta några exempel ur högen.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/09/11 :  09:21:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Vilken mässa det var!

Ovanligt många ställen med bra ljud, intressanta produkter, trevliga människor, kanon väder och juste prissatt fika!

När jag gick ut genom dörren på Söndagseftermiddagen så fångade HiFiconsult mig och proklamerade att stället redan var bokat för nästa gång.
Det är bra att veta att Arkenmässan återkommer! Men Tyvärr får vi vänta i två år...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/09/11 :  11:04:45  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det är bra att veta att Arkenmässan återkommer! Men Tyvärr får vi vänta i två år...
Och då ska jag inte missa den!

Sedan så tycker jag att det har varit lite dåligt med bilder, dvs det har varit mycket bilder ifrån samma utställare i denna tråd. Fler utställare än dem som har förekommit i bilderna här fanns ju

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/09/11 :  11:14:54  Show Profile  Reply
Håll tillgodo FBK och ni andra. :) Stora bilderna laddas upp just nu, men ni kan ju titta på min thumbnails sålänge ;)

mina egna bilder: http://martin.prisjakt.nu/Arken06/
Stora bildtråden på minhembio: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=132262

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/09/11 :  11:17:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag räknar bilder från 22 rum!!

Resten är nog mest bio prylar.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2006/09/11 :  12:07:49  Show Profile Send Wacko a Private Message  Reply
Är det ingen som tog mer bilder inne i PLaudios rum? Såg ett par söta små Chario där inne, men jag hittar banne mig ingen info om dom på nätet.
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2006/09/11 :  12:33:43  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Här är mina reflektioner:

Bäst ljud: JBL
Näst bäst: Peak / Vitus
Mest prisvärdt: Rätt knepigt, Carlsson, Audi pro och Klipch hade alla
bra högtalare i 6000:- klassen. Får nog bli Carlsson trots allt.
Bäst presentation: Solkart JBL
Bäst bild: Wiktors rummet

Sämst: Trots vissa förbättringa hos en del utställare så var det på tok förmycket "gles-jazz, hesa sångerskor och plinke-plonk".
Törs man inte spela lite mera känd musik eller? Jag gick efter två låtar på Krell / Wilson demot, pallade inte mer efter en hel dag på mässan
Näst sämst: Jag missade som vanligt några rum
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/09/11 :  13:19:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:

Och vad är det för fel på bioprylar
Sedan så har du tex Engholm audio,HifiArt.

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/09/11 :  13:20:42  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jagade runt på Arken under lördagen. Jag var mest intresserad av Jamo 909, som obetingat lät OB. Kanske lite påverkade av att ha Klipschlådorna så nära inpå. Intressanta!

Blev överlag imponerad av möjligheterna för utställarna att prestera bra ljud. Burmester har jag inte hört tidigare, mkt bra. Audiofreaks rummet spelade utmärkt. Mässans luftigaste återgivning stod Interceptor för med Martin Logan's Vista.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2006/09/11 13:21:30
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/11 :  13:26:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vad omfattar egentligen den här utnämningen "smultronställe"

Bara att det var ett sjysst rum, eller indikerar det något utöver det vanliga - vilket rimmar en gnutta illa med antalet utmärkelser som utdelades

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/11 :  13:27:57  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Mycket trevlig mässa! Första gången jag var på Arken. Lite fräschare än i Köpenhamn och betydligt större än i Malmö. Och så den vackra utsikten!

Ja, musikurvalet är ju som alltid lite si och så... fast det fanns en hel del undantag där det vågades spela på annat än trist "hifi-musik". Läckert när man gled förbi Veteran-hifi rummet och det bjöds på bla Monica Zetterlund på vinyl. Och så Kraftwerk i multikanal hos Hifi-Agenten. Kul och oväntat!

Som vanligt tycker jag det var för få rum med hifi i de lägre prisklasserna, där är Köpenhamns-mässan bättre. Det är kul när man kan visa hur bra ljud det går att få för rimliga pengar, istället för bara det gamla vanliga "oh vad coolt, dom där högtalarna kostar en halv mille...".

Nordost-presentationen var kul... Mycket proffsigt genomförd, trevlig och kunnig kille... Men ja, jag hade väldigt svårt att känna mig säker på några som helst ljudskillnader till följd av kabelbytena. Medan det kändes som att dom flesta som var där i alla fall trodde att dom hörde förändringar till det bättre. Kändes nästan frikyrkligt!

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/09/11 :  13:42:23  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Och vad är det för fel på bioprylar
Sedan så har du tex Engholm audio,HifiArt.

Lugn FBK det kommer mycket mer bilder
En gubbe(jag) kan inte täcka in allting. Du skulle bara veta hur trångt och svårt det var att komma in i de små rummen med kamera+stativ och ryggsäck Jag fick passa på där jag kom åt helt enkelt. Hemmabio intresserar mig inte ett smack därav frånvaron av dylika bilder
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/09/11 :  13:58:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Vad omfattar egentligen den här utnämningen "smultronställe"

Bara att det var ett sjysst rum, eller indikerar det något utöver det vanliga - vilket rimmar en gnutta illa med antalet utmärkelser som utdelades

Det är som vanligt, smultronställen är inte jättevanliga men de är heller inte helt unika. Det vi ville göra med smultronställena var att ge tips på rum som är värda besök om man är en HiFi-entusiast. Vi ville altså inte utse "bästa XXXXX" utan snarare gagna HiFi-mångfalden.

Det var 13 Smultronställen som delades ut på Lördagen och två till som kommer att skickas till utställarna. De två vi vill komplettera med är Vifa-rummet och Gignos.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:03:23  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Lugn FBK det kommer mycket mer bilder
En gubbe(jag) kan inte täcka in allting. Du skulle bara veta hur trångt och svårt det var att komma in i de små rummen med kamera+stativ och ryggsäck Jag fick passa på där jag kom åt helt enkelt. Hemmabio intresserar mig inte ett smack därav frånvaron av dylika bilder

Det var inget illa menattrodde att det var flera än du och någon enstaka som tagit bilder. Det fanns en hel del i Martin.Ms biltrådar på sådant som jag efterfrågade

Sedan så undrar jag över detta märke, någon som vet mer Har aldrig hört talas om det.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:04:00  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Bilder från HiFi Arts ena rum på Arken.

Roksan Caspian med Triangle Celius Esw(Recomeded Product i Stereophile 2006)

Triangle Comet 25:eme Anniversaire.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:23:01  Show Profile Send Nixda1 a Private Message  Reply
Här kommer min lista.

1.Burmester (ljudet som tilltalade mig mest, mjukt fast en enorm punch i anslagen)
2. MBL ( Som hade mässans bästa diskant)
3. Wilson Audio (Hade nog mässans bästa bas)

Mässans bästa budgetalternativ var Engelholm audio. Mjukt härligt och bra närvaro.De minsta jag lyssnade på passar som sagt till mindre rum.

Mässans sämsta ljud var för mig Mårten Design samt QRS Nova. Mårten Design saknar enligt mig engagemang, samt låter det tråkigt emellanåt vasst. QRS lät inte bra som jag hoppats och som vissa skrytit om innan. Väldigt dålig demo en av mässans sämsta. Ljudet lät helt enkelt inte bra, något vasst samt oengagerande.

Pioneer var mycket trevligt och spännande med deras nya teknik på plasman 5000Ex.

Mvh Niklas
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:24:53  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
FBK

Här kan du läsa mer om Stello.
Har för mig att de fått fin kritik i norska Fidelity.

http://www.aprilmusic.com/

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:37:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack Boergars!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:58:12  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Mässans bästa budgetalternativ var Engelholm audio

Vad skoj att se flera anser detta Pär E byggt var trevligt.. Det bekräftar ju det vi hörde hos honom då Johan L o ja va där..

Körde han med delade systemet o inbyggda delninsfiltret i försteget??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/09/11 :  16:05:39  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tycker det var en riktigt bra mässa!
Många som hade lyckats få till riktigt bra ljud, till skillnad mot förra arkenmässan... förmodligen för att fler än någonsin plockat in massa akustikprylar.

Bäst ljud: hmm... många bra, men Krell Wilson är ju en dröm... mbl hade varit grymt intressant att höra i ett rum lika stort som tex Audio nords... JBL va riktigt bra med, som någon skrev typ -jag trodde inte jag gillade hornljud... det trodde inte jag heller... och Respons förstås, alltid lika bra vad som än spelas, hoppas det kommer fler färg och fanéralternativ bara.
Bland smårummen va bla High-fi consults rum där det spelades på Xavian stativare och vinyl riktigt trevligt... mfl.

I stort så va det ett bra arrangemang, även om ljudnivån eskalerade när många försökte överrösta rummet brevid, men jag ångrar inte en sekund att jag åkte ner och var där alla tre dagarna... grymt skönt att slippa stressa runt som förra Arken, rekade mest på fredagen, lyssnade på lördagen, och lyssnade ännu mer på söndagen... plus att det blev tid att kolla in alla bioprylarna med... såg ni inte Projection Designs demo av 1080 på proj för 180k så missade ni något *grymt*

...och inte minst så va det kul att träffa på lite forumfolk!

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2006/09/11 16:23:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/11 :  16:35:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Körde han med delade systemet o inbyggda delninsfiltret i försteget??
Ja det gjorde han.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/09/11 :  16:36:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Jag missade denna mässa för första gången men det kommer väl en ny...

(Jag valde mellan att åka till torpet eller stanna hemma och valde förstås torpet som hade kanonväder)

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000