Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 00:20:22
|
Den där thor är riktigt bra. "Ulf" och jag provade en sådan med bra resultat. Och inga negativa biverkmingar heller som ofta följer strömrenare i dynamiken..
Hade stått en här omgående om man haft råd... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 04:00:39
|
Tycker att det är konstigt att en del inte vara klara med sina rum på fredag när mässan öppnade.
Samt att de mindre rummen inte kunde stänga dörren så att man inte störs av kringljud eller stör andra rum. För min del så blir det något från Bladelius som blir nästa uppgradering. Kanske ett par Beowulf?
Tycker att det lät bäst från Hifi Consults rum. Mvh Kristofer
|
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 07:17:50
|
Duette stativarna hos Audio nord var nog dom högtalare som fick mig att höjja ögonbrynen högst!!! Testade att gå runt i rummet när dom spelade å jösses vilken stor sweetspot.
Även Naim,s High line kabel gjorde stort intryck och demon i övrigt var mycket bra trots det riktigt kassa rummet. Skulle ha behövts dämpats en heldel. |
Följ https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
|
Edited by - Jazz on 2006/09/11 07:19:33 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 08:55:38
|
Något som jag uppfattade som en trend var att det spelades mindre plinke-plonk och mer pop musik. Jag hörde AC/DC, Ramstein, Dire Straits, Madonna, Elvis (ztenlund var ju där), Zappa, Steve Ray Vaughn för att ta några exempel ur högen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 09:21:49
|
Vilken mässa det var!
Ovanligt många ställen med bra ljud, intressanta produkter, trevliga människor, kanon väder och juste prissatt fika!
När jag gick ut genom dörren på Söndagseftermiddagen så fångade HiFiconsult mig och proklamerade att stället redan var bokat för nästa gång. Det är bra att veta att Arkenmässan återkommer! Men Tyvärr får vi vänta i två år... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 11:04:45
|
quote: Det är bra att veta att Arkenmässan återkommer! Men Tyvärr får vi vänta i två år...
Och då ska jag inte missa den!
Sedan så tycker jag att det har varit lite dåligt med bilder, dvs det har varit mycket bilder ifrån samma utställare i denna tråd. Fler utställare än dem som har förekommit i bilderna här fanns ju |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 11:17:47
|
Jag räknar bilder från 22 rum!!
Resten är nog mest bio prylar. Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Wacko
Member
210 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 12:07:49
|
Är det ingen som tog mer bilder inne i PLaudios rum? Såg ett par söta små Chario där inne, men jag hittar banne mig ingen info om dom på nätet. |
|
|
Björne
Member
107 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 12:33:43
|
Här är mina reflektioner:
Bäst ljud: JBL Näst bäst: Peak / Vitus Mest prisvärdt: Rätt knepigt, Carlsson, Audi pro och Klipch hade alla bra högtalare i 6000:- klassen. Får nog bli Carlsson trots allt. Bäst presentation: Solkart JBL Bäst bild: Wiktors rummet
Sämst: Trots vissa förbättringa hos en del utställare så var det på tok förmycket "gles-jazz, hesa sångerskor och plinke-plonk". Törs man inte spela lite mera känd musik eller? Jag gick efter två låtar på Krell / Wilson demot, pallade inte mer efter en hel dag på mässan Näst sämst: Jag missade som vanligt några rum |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 13:19:01
|
quote: Jag räknar bilder från 22 rum!!
Resten är nog mest bio prylar.
Och vad är det för fel på bioprylar Sedan så har du tex Engholm audio,HifiArt. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 13:20:42
|
Jagade runt på Arken under lördagen. Jag var mest intresserad av Jamo 909, som obetingat lät OB. Kanske lite påverkade av att ha Klipschlådorna så nära inpå. Intressanta!
Blev överlag imponerad av möjligheterna för utställarna att prestera bra ljud. Burmester har jag inte hört tidigare, mkt bra. Audiofreaks rummet spelade utmärkt. Mässans luftigaste återgivning stod Interceptor för med Martin Logan's Vista.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2006/09/11 13:21:30 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 13:26:23
|
Vad omfattar egentligen den här utnämningen "smultronställe"
Bara att det var ett sjysst rum, eller indikerar det något utöver det vanliga - vilket rimmar en gnutta illa med antalet utmärkelser som utdelades |
/Jonas
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 13:27:57
|
Mycket trevlig mässa! Första gången jag var på Arken. Lite fräschare än i Köpenhamn och betydligt större än i Malmö. Och så den vackra utsikten!
Ja, musikurvalet är ju som alltid lite si och så... fast det fanns en hel del undantag där det vågades spela på annat än trist "hifi-musik". Läckert när man gled förbi Veteran-hifi rummet och det bjöds på bla Monica Zetterlund på vinyl. Och så Kraftwerk i multikanal hos Hifi-Agenten. Kul och oväntat!
Som vanligt tycker jag det var för få rum med hifi i de lägre prisklasserna, där är Köpenhamns-mässan bättre. Det är kul när man kan visa hur bra ljud det går att få för rimliga pengar, istället för bara det gamla vanliga "oh vad coolt, dom där högtalarna kostar en halv mille...".
Nordost-presentationen var kul... Mycket proffsigt genomförd, trevlig och kunnig kille... Men ja, jag hade väldigt svårt att känna mig säker på några som helst ljudskillnader till följd av kabelbytena. Medan det kändes som att dom flesta som var där i alla fall trodde att dom hörde förändringar till det bättre. Kändes nästan frikyrkligt!
; ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 13:42:23
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Jag räknar bilder från 22 rum!!
Resten är nog mest bio prylar. --------------------------------------------------------------------------------
Och vad är det för fel på bioprylar Sedan så har du tex Engholm audio,HifiArt.
Lugn FBK det kommer mycket mer bilder En gubbe(jag) kan inte täcka in allting. Du skulle bara veta hur trångt och svårt det var att komma in i de små rummen med kamera+stativ och ryggsäck Jag fick passa på där jag kom åt helt enkelt. Hemmabio intresserar mig inte ett smack därav frånvaron av dylika bilder |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 13:58:33
|
quote: Vad omfattar egentligen den här utnämningen "smultronställe"
Bara att det var ett sjysst rum, eller indikerar det något utöver det vanliga - vilket rimmar en gnutta illa med antalet utmärkelser som utdelades
Det är som vanligt, smultronställen är inte jättevanliga men de är heller inte helt unika. Det vi ville göra med smultronställena var att ge tips på rum som är värda besök om man är en HiFi-entusiast. Vi ville altså inte utse "bästa XXXXX" utan snarare gagna HiFi-mångfalden.
Det var 13 Smultronställen som delades ut på Lördagen och två till som kommer att skickas till utställarna. De två vi vill komplettera med är Vifa-rummet och Gignos.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 14:03:23
|
quote: Lugn FBK det kommer mycket mer bilder En gubbe(jag) kan inte täcka in allting. Du skulle bara veta hur trångt och svårt det var att komma in i de små rummen med kamera+stativ och ryggsäck Jag fick passa på där jag kom åt helt enkelt. Hemmabio intresserar mig inte ett smack därav frånvaron av dylika bilder
Det var inget illa menattrodde att det var flera än du och någon enstaka som tagit bilder. Det fanns en hel del i Martin.Ms biltrådar på sådant som jag efterfrågade
Sedan så undrar jag över detta märke, någon som vet mer Har aldrig hört talas om det.
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 14:04:00
|
Bilder från HiFi Arts ena rum på Arken.
Roksan Caspian med Triangle Celius Esw(Recomeded Product i Stereophile 2006)
Triangle Comet 25:eme Anniversaire. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Nixda1
Member
217 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 14:23:01
|
Här kommer min lista.
1.Burmester (ljudet som tilltalade mig mest, mjukt fast en enorm punch i anslagen) 2. MBL ( Som hade mässans bästa diskant) 3. Wilson Audio (Hade nog mässans bästa bas)
Mässans bästa budgetalternativ var Engelholm audio. Mjukt härligt och bra närvaro.De minsta jag lyssnade på passar som sagt till mindre rum.
Mässans sämsta ljud var för mig Mårten Design samt QRS Nova. Mårten Design saknar enligt mig engagemang, samt låter det tråkigt emellanåt vasst. QRS lät inte bra som jag hoppats och som vissa skrytit om innan. Väldigt dålig demo en av mässans sämsta. Ljudet lät helt enkelt inte bra, något vasst samt oengagerande.
Pioneer var mycket trevligt och spännande med deras nya teknik på plasman 5000Ex.
Mvh Niklas |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 14:24:53
|
FBK
Här kan du läsa mer om Stello. Har för mig att de fått fin kritik i norska Fidelity.
http://www.aprilmusic.com/
/Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 14:37:06
|
Tack Boergars! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 14:58:12
|
quote: Mässans bästa budgetalternativ var Engelholm audio
Vad skoj att se flera anser detta Pär E byggt var trevligt.. Det bekräftar ju det vi hörde hos honom då Johan L o ja va där..
Körde han med delade systemet o inbyggda delninsfiltret i försteget?? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 16:05:39
|
Tycker det var en riktigt bra mässa! Många som hade lyckats få till riktigt bra ljud, till skillnad mot förra arkenmässan... förmodligen för att fler än någonsin plockat in massa akustikprylar.
Bäst ljud: hmm... många bra, men Krell Wilson är ju en dröm... mbl hade varit grymt intressant att höra i ett rum lika stort som tex Audio nords... JBL va riktigt bra med, som någon skrev typ -jag trodde inte jag gillade hornljud... det trodde inte jag heller... och Respons förstås, alltid lika bra vad som än spelas, hoppas det kommer fler färg och fanéralternativ bara. Bland smårummen va bla High-fi consults rum där det spelades på Xavian stativare och vinyl riktigt trevligt... mfl.
I stort så va det ett bra arrangemang, även om ljudnivån eskalerade när många försökte överrösta rummet brevid, men jag ångrar inte en sekund att jag åkte ner och var där alla tre dagarna... grymt skönt att slippa stressa runt som förra Arken, rekade mest på fredagen, lyssnade på lördagen, och lyssnade ännu mer på söndagen... plus att det blev tid att kolla in alla bioprylarna med... såg ni inte Projection Designs demo av 1080 på proj för 180k så missade ni något *grymt*
...och inte minst så va det kul att träffa på lite forumfolk! |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
Edited by - Nitram on 2006/09/11 16:23:03 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 16:35:26
|
quote: Körde han med delade systemet o inbyggda delninsfiltret i försteget??
Ja det gjorde han. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2006/09/11 : 16:36:31
|
Jag missade denna mässa för första gången men det kommer väl en ny...
(Jag valde mellan att åka till torpet eller stanna hemma och valde förstås torpet som hade kanonväder) |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Topic |
|