HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur byta nål på Dual-pickup?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:49:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply

Några inlägg ner i tråden bröjar ärendet som hänger ihop med rubriken



Det här hur tråden startade en gång:

Jag har en DUAL CS 130 S (en snikmodell från tidigt 80-tal som jag köpte när jag var fattig student) som stått nedpackad på vinden några år. Ja - jag vet att det låter befängt, men vi har inte nån bra plats att placera grammofonen samtidigt som det sista som hände den innan den åkte upp på vinden var att pickupen stöttes till och därefter inte lät bra alls.

Nu har sonen fått för sig att han ska använda skivspelaren!

Det är alltså klart bra läge att sätta skivspelaren i stånd. Förutom pickupen är grammofonen i mycket gott skick. Det är vad jag kan bedöma enbart drivremmen och gummimattan på skivtallriken som behöver bytas ut - de är en aning torra..

Min fråga är: Hur tar jag reda på om jag enbart behöver byta nålen eller om det är nödvändigt att byta ut hela pickupen?

mvh/ Jörgen G

PS
Pickupen är orginal. Det vill säga en Ortofon-variant med liten skyddsskärm - den ser ut så här:



/DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/09/24 16:27:33

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/09/10 :  12:58:38  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Köp en billig Ortofon OM5 eller OM10, kostar runt 200 pix

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/12 :  14:11:39  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
www.svalander.se har både ersättningsstift och ny drivrem om du behöver.

Samtidigt så får du en ny bra pickup under 500 pix.
ex Ortofon OM 10 eller Audio-Technica - 95 kostar båda 395:- i Göteborg och säkert i resten av landet också.

/Per




SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/24 :  16:23:55  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Tackar för svar. De har nu utmynnat i att ersättningsnål inköpts och levererats från Svalander.

Emellertid kan jag inte få bort originalnålen från pick-upen

Det som händer är att när jag försöker dra nålen rakt ut, så går det inte mer än 1½ - 2mm. Sen är det stopp. På ersättningsnålen är det en liten klack på nålen. Är det den som stoppar så att oriinalnålen inte släpper? Och i så fall - hur lossar jag den?

Ska jag vrida, trycka eller bänd på nåt sätt? Verkar farligt...

Är det någon av skribenterna som känner till magin över detta.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/09/24 16:31:13
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/24 :  19:14:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Äh - jag har tabbat mig

Lyckades till slut få bort nålen. Man skulle dra och trycka lätt nedåt i framkant så kom den å snällt

Då visade det sig att jag köpt fel nål

Hade tolkat den spegelvända något utkladdade beteckningen på undersidan av nålen fel när jag tittade efter beteckningen i en spegel

Hå hå - ja, ja...
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000