Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 15:23:23
|
Och då allt började värma på så satte sig Per100 i sin favoritstol och började lyssna om detta skulle fungera eller ej..
Så in med en skiva så åker vi
Så. Nu lämnar jag över till Per100 att berätta hur hans intryck blev..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 16:21:52
|
Jag har tidigare skrivit om hur denna philips låter hemma hos Mayro på hans formidabla silverline Grandeur MKII. Klassisk musik spelades som jag sällan hört tidigare.
Så på med samma platta som sist, men denna gången hemma hos mig med en annan silverline högtalare - mina La Folia. Jag var spänd på att få veta om det var Mayros högtalare som var så unikt bra (ja det borde de kanske vara med ett nypris långt över vad man själv någonsin kommer ha råd med) eller om förstärkaren hade en stor del i slutresultatet. Kort sagt hade jag inom mig den svaga förhoppningen att Mayros Grandeur MkII skulle vara marginellt bättre än La Folia och att det var förstärkarvalet som som stod för den ytterst övertygande musikupplevelsen. Det är ju ofta så att man hoppas att en pryl som kostar (nästan) det dubbla, i detta fallet Grandeur MkII, inte skall vara avgörande för att man skall uppnå det man strävar efter musikaliskt. Man vill helst hitta mindre kostsamma genvägar, något som inte alltid låter sig göras.
Jag lever sedan 1.5 år tillbaka med Lavardin IT och har således en förstärkare, som enligt mitt tycke, på många sätt kan uppfattas som en referens. Förutsatt att högtalaren inte är alltför tungdriven.
|
Edited by - Per100 on 2006/08/29 16:37:51 |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 16:46:31
|
Tjoho Per! Känns som att det saknas lite bokstäver här. Kom tillbaka |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 16:55:20
|
Ja, detta var väl bara inledningen på en förjhoppningsvis lååång avhandling om Lavardin vs Philips?, mera vill vi ha....
Synd att jag missade demonstrationen. Jag har inte nätuppkoppling hemma, så jag såg inte ditt pm förrän efter helgen. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 17:07:06
|
hmm. verkar lite som jag får igen för att tidigare skrivit. "låt dom lida"...
Nu ÄR det ooooolidligt att vänta ju... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 18:03:54
|
SMÄÄÄÄRTAN ÖÖÖÖÖKAAAARRR!!!!!! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 19:30:58
|
mayro..Den där AC/DC skivan låter bra hemma hos mig. Alltså, inte hifimässigt bra, men bra musik, det är rejält drag, och det är kul höra publiken nästa överrösta sångaren i Back in Black tror jag det var. Så, jag kanske har ett system som kan spela lite brötig musik utan att tippa över? Vill du ha en skiva som har ännu sämre ljud än AC/DC skivan är det bara att spela Hellacopters, "High Visibility" den har en ljudbild stor och djup som ett frimärke, och låter riktigt illa.
Ska väl säga att jag spelar på trissor, inte rör ändå. :) |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 19:39:47
|
Problemet är att den spelas rent hifi mässigt kanonbra.. Och detta gör ALLA live skivor. Roy Orbinson skivan som per G J sände mig tror jag knappast något system skulle klara av att spela. medans philips bara benar ut den och ger ut musik.. Svårt att förklara om man inte hört HUR jag menar här tror jag. men som Unbeliver skriver så spelas ACDC på ett sått som troligen knappast ens mastringsfolket hörde den..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 19:43:52
|
Mmm, det låter bra, jag spelar hifiskivor så det låter bra det med, nöjd och glad. :) Eller nöjd kanske inte, vill ha andra burkar, men det är ett annat projekt. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 19:51:13
|
Du får titta hit på träffen den 20/10 och lyssna på "Philip o hans vänner" vet ja.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 20:02:40
|
Har Per100 somnat? |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 20:15:20
|
Han har varit ute och handlat rengöringsmedel till hushållet. Samt tagit hand om slagfältet efter en 15 månader flickas middagsätande med principen 1 sked i munnen och 5 skedar lite var stans
För att kort sammanfatta det som jag upplevde när vi började spela ”Scheherazade”. Nästan samma luft kring instrumenten infann sig på samma sätt som med Grandeur MKII (då skall man betänka att min nuvarande högtalaruppställning är dålig eftersom jag har alldeles för mycket grejer mellan högtalarna, något som snart kommer vara åtgärdat). Det blev med ens klart att philips spelade med stor auktoritet på medelhög volym. En känsla av musikaliskt beroende framkallades omedelbart. Musikaliskt beroende är rent flum flum menar många. Men den betydelse jag lägger i min mening är äkta naturtrogen neutralitet med samma inlevelse som musikerna förmedlar. Komplex orkestermusik presenterades på ett sätt som är helt nytt för mig och mina La Folia.
Svaret står nära till hands. La Folia älskar denna philipsförstärkare. Lavardinen har 50watt som är ganska nära rörwatt i ”styrka” och har trots allt lite mer kräm än Mayros lille rörförstärkare , men den slagkraftiga baskontroll som philps 12W levererar är av en mäktig kvalitet!
Så blev det istället modern opera. ”Emma Shaplin – Carmine Meo”. Klara röster som höll hela linan ut. Inga tendenser till skrikighet i de högsta oktaverna. Explosivt åskmuller i botten och dessutom på ett fjärran plan.
Vi spelade sedan Lizz Wright, Veronikas Dubbelliv, Eric Bibb, Leonard Coen och att par andra plattor. Just Veronikas dubbelliv har på en del anläggningar visats sig olyssningsbar när mezzospranen går upp. Här lät rösten kristallklar och utan att man började skruva på sig. Leonard Coens röst lät mörk och stor.
Detta är mina första intryck efter 45 minuters lyssning. Jag vill veta mer. Jag vill lyssna mer. Jag vill laborera med kablar! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 20:33:53
|
quote: En känsla av musikaliskt beroende framkallades omedelbart. Musikaliskt beroende är rent flum flum menar många. Men den betydelse jag lägger i min mening är äkta naturtrogen neutralitet med samma inlevelse som musikerna förmedlar. Komplex orkestermusik presenterades på ett sätt som är helt nytt för mig och mina La Folia.
markerade extra ett stycke mot slutet i min quote...Detta är intresant. Det säger en del om hur nivån är då philip spelar ett högtalarsystem. Du har ju haft en hel del bra saker hemma och spelat med.Och HAR en fin Lavardin numera... rätt bra gjort igen kan man påstå av en gamal Phille....
Och apropå "vill höra mer" .. så vill du så kan vi bytlåna stärkare ett tag framöver...Så får du lira dom hundra tvåhundra och trehundra skivor jag jag gjort hemma. Då förstår man ännu mer vilken konstig manick phille är..
Edit. La till text. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/08/29 21:08:17 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 21:54:32
|
Mycket intressant det som benats ut (jäklar vad spännande att läsa de två senaste sidorna som tillkommit sedan man var här sist).
Ganska övertygad att det finns moderna förstärkare som liknar Philip.
Det verkar alltså inte vara helt fel vad som diskuterades i Mayros tidigare tråd att högtalartillverkare som Silverline, Quad, Revel, Avantgarde, Dynaudio osv borde komplettera med rekommendationer på någon mer parameter. Frågan är vilken!
quote: Får väl ta med den till Arken
Det skulle vara förbaskat kul. Koppla ett par tungdrivna stativare. Men det finns väl inte en enda liten hörna ledigt.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 22:28:04
|
DUO vill hångla med Philip! Kan det bli verklighet?
Fortsättning följer.. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 22:46:23
|
Även om unbeliever har blivit extra kräsen sedan han vet (och jag med) hur det låter med Octave V70 så kanske inte Philip riktigt ställer upp på annat än menage a trois. Trots ynka 10w verkar Philip vara den dominanta typen som inte diggar när andra slutsteg också vill vara med i leken.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 23:30:13
|
Undrar om Per100 va klar med sin bedömmning... För i så fall skall jag ta upp den ultrakorta kabeltesten vi gjorde hos honom också...eftersom phille verkar trivas med tele/ringklockekabel rätt bra.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 09:14:12
|
quote: Och apropå "vill höra mer" .. så vill du så kan vi bytlåna stärkare ett tag framöver...Så får du lira dom hundra tvåhundra och trehundra skivor jag jag gjort hemma.
Ja det vågar jag nog inte.... Den går ju inte att få tag på. Men visst är det ett frestande erbjudande.
quote: För i så fall skall jag ta upp den ultrakorta kabeltesten vi gjorde hos honom också...eftersom phille verkar trivas med tele/ringklockekabel rätt bra..
Ja det kom fram en del som förvånade Mayro.. |
Edited by - Per100 on 2006/08/30 09:28:18 |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 10:47:18
|
Hej! Verkligen superkul!!!! Vilken insats av Mayro och lyssningsgänget som skriver kommentarer och delar med sig;-) En intressant grej som jag inte hade klart för mig var att Philipsen verkar ha en inbyggd variabel loudnesskontroll. Är det rätt uppfattat? Är det i så fall någon som har koll på hur mycket den ger i db vid "normal" lyssning utan att den ligger på gränsen. I så fall skulle loudness ju delvis förklara en hel del av att ljudet skiljer sig från konventionella stärkare samt att basfattiga gamla mastringar blir mer uthärdiga. Det förklarar ju dock endast kvantitet och inte kvantitet som gfasthet, upplösning etc. Många loudness obbar ju även i diskantområdet. Gör denna det också. /Shaft PS. Spelade som grabb med philips sk "ljudkub" som hade variabel inbyggd loudness (om jag inte minns fel). Gick inte att koppla ur i alla fall fast det lät förvånandsvärt bra och kul - även med andra högtalare med sin 15W -stärkarsteg. Det var ej rör dock. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 11:05:46
|
Shaft
Vid den volymen där dom flesta högtalare hamnar för att spela ok så är loudnessen snudd borta eller helt borta. Så den har ingen direkt påverkan kan man säga. DESSUTOM rullar philip av rätt kraftigt i basen och då får man till o med kompensera manuellt för att behålla nivån ens frekvensrak någosånär....Så det ÄR nog inte "sanningen" för att förklara den rent otroliga förmågan att växa med uppgiften..
Skall mer skriva lite slutord senare i tråden. Men kort kan man säga så här. PÅ kanon inspelningar gör philip som andra gör. DVS spelar bra. Samt enbart lite hit eller dit i smågrejor.. DVS hög nivå..samt lägger INTE till något.. Utan spelar endast det som där finns att spela.. inget mer. därmed blir den ju enbart så bra som inspelade musiken är...
MEN!! Då det kommer till att reda upp besvärliga saker .. DÅÅÅÅ jäklar. Då "känns det som något läser av skivan och bara spelar upp det utan något saknas...eller rörs ihop på något sätt i världen..
Det är DÄR fenomenet uppvisas.. Eller som Dan skrev att hans Krell vid bra inspelningar även den spelade bra.. men får ge sig omgående då det blir svårare såsom liveplattor eller gamla inspelningar osv...
Och där är skillnaden i sin helhet egentligen. verkar kanske inte så märkvärdigt kanske om man bara läser orden..Men hua vad många skivor som därmed blir rena njutningen att lyssna på i stället för att stå ospelade.... Det är otaliga otaliga otaliga skivor som man kan NJJUUUUTA av..... titta bara i dina skivohöfar o tänk hur många du har som inte är skoj att lyssna på. Jag törs garantera att philip benar ut dom allihopa .. Ja.. jag törs säga så nu efter allt jag samt andra undersökt ifråga om denna finurliga lilla phille...
edit. La till ord som fattades tyvärr.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/08/30 13:11:49 |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 11:24:21
|
Synd då att ingen kan köpa denna Philips mayro! Det blir väl en masshysteri framöver, som går ut på att hitta förstärkare som liknar Philipsen i uppbyggnad etc. och därmed kanske ljudkaraktär |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 11:27:11
|
Mayro Jag förstår angående loudnessen ;-) Intressant stärkare det där. Själv har jag förmånen att kunna spela i princip alla mina skivor med behållning;-) Jag har justerat ljudet till att vara ganska snällt och gosigt då jag lyssnar mycket på Blue Note och äldre jazz etc. Det mesta låter bra och "bra" inspelningar låter toppen - om än med lite mycket bas ibland. Riktigt tunna och ljusa inspelningar kan man "tilta" frekvensgången en aning i digitala domänen. Keep on going! Vill inte köra för mycket OT här ;-) /Shaft |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 12:15:47
|
musse80
Jag tror INTE det blir masshysteri efter philipar framöver pga dom ändå rätt begränsande resurser den har ifråga om kraft att spela högre...
Jag har valt att skippa dom höga volymerna iofs . Men detta PGA att jag nu kan spela så rasande mycket musik.Och detta även PGA den stora bredd av OLIKA musik jag spelar vilket inte alla gör.Många men inte alla. Shaft tex som har en mer dedikerad musiksmak i sitt val har ju kunnat sy ihop så hans system kan spela just denna mer dedikerade musik med fullgoda resultat som han berättar för oss ovan.. Problemet blir egentligen först ett "problem" då man har en mer bredd av OLIKA årgångar samt musikval. Ev finner jag en stärkare där ute framöver som kan detsamma som denna. Jag hoppas bara den inte blir för dyr då jag ev finner den. men sökandet är i full gång...
Men lite av samanfattning har ju redan skrivits här ovan så den kan ju man hoppa att gå in mera på... Ett litet tillägg ändå är det rent otroliga uppställ flera flera gjort för att för en gång skull verkligen gå till botten med denna stärkare. oftast blir en bedömmning endast just en subjektiv bedömmning utan egentligen denna bedömmning blir analyserad djupare. Men här tände det till och ALLA inriktningar samt synsätt har öppnat sina dörrar och gett inlägg. frågor.. mätninga o gud vet allt. Folk har öppnat sina hem för som i denna tråden utvärdera i SINA rum och system. Man har rest hit o lyssnat. Ja som sagt. "ulf" flög till o med ner från Sthlm för att själv lyssna och utvärdera..
För mig är DET den stora glädjen alla har tagit till sig denna "konstiga manick" philip ändå är det viduderligt roligaste. ALLA kommer aldrig ens ha en tanke på att prova en stenålderstärkare. Alla kommer aldrig ens köpa en om dom ens ser en. Ja mer än möjligen sätta den på hyllan som lite kuriosa i hifins historia...
Den har ändå så (stora) brister i stort via sin begränsning efektmässigt. så den ÄR absolut inte ett alternativ för den stora gruppen av hifi lyssnare...
Ändå har den gett ett riktmärke för HUR forumet KAN tillsammans faktiskt söka svar samt samarbeta i att utvärdera saker o ting nogrannare OM man vill och är beredd på att det även kostar nån krona..Ev för mätningar. Ev för resor. osv osv..
I detta fallet har det kostat lite pengar för flera. och en del har bidragit med gratis timarbete. Lenn Art Med sina mätningar tex som han delat med sig av här till oss alla att ta del av..Bara för att ta ett exempel
DETTA är för mig lika roligt samt faktiskt förvånande med tanke på att det faktiskt är en liten 12 w stark gamal stärkare från 60 talets början som varit föremålet för allt detta
kostnaderna samt arbetet totalt sett om allas läggs ihop är många ggr större än ens värdet på stärkaren....
Ändå mina vänner har detta genomförts till denna punkt där vi nu är..
DVS att ta en kort diskution om en sak som inte talats så mycket om. DVS högtalarkablarna/telekablarna... eftersom i stort sätt allt annat har belysts så noga man kan göra utifrån förutsättningarna...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 13:04:54
|
Då "Ulf" var här så jämfördes Kilimanjaro med vanliga telekablar. D] Sådana prov är skoj..
Då med denna dyrare kabel så blev basen lidande på det sättet att den blev bumlig.. Väldigt förvånande för oss då när vi satt här och testade.. däremot då kilimanjaro spelade med andra dyra kablar samt via annan elektronik så steg den upp och tog komandot utan tvivel.. men ok. Då trodde man/vi lite ju att hela systemet var just systemberoende utifrån philips synvinkel .. idag vet man att så inte är fallet...
Hos Unbeliver så blev Cardas specialkabel som är gjord för lågeffektgrejor frånåkt rejält som kilimanjaron blev av tele/ringklocke kabeln. Kallar den nu endast för telekabel i fortsättningen...
Då började jag tro att telekabeln var förutsättningen... MEN!! Vid besöket hos Per100 så sattes en Audience AU24 in efter vi lyssnat klart. och tro det eller ej. Denna kabel tog nivån ytterligare ett snäpp.. Och detta helt utan att försämra någon parameter som vi kunde notera under iofs en mycket begränsad KORT lyssning. Det var lite brådig tyvärr..
Denna Audience AU24 är som telekabeln en mycket tunn kabel.... Men detta är ju ÄVEN Cardas kabeln..... och den lät absolut inte ens i närheten av telekabeln...
Hmm : Kanske iofs ett ämne för en ny utredning detta. Men tänkte på just att ta upp detta lite ändå här så man ser att det går att även med andra keblar går att få liknande resultat som med telekabeln.
Så mina vänner "kabelfreaks" Jag är ju även jag en "!sådan" ju.. INGEN behöver oroa sig för att man måste ha denna billiga telekabel. Det går att finna andra mer highend betonade kablar som tar upp nivåerna ytterligare ÄVEN med en philips...
Ville så här på slutet bara berätta även detta så ni vet.. Alla goa hifi laster kan behållas för även kabelanhängarna.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 13:25:24
|
quote: Alla goa hifi laster kan behållas för även kabelanhängarna.
Vilken lättnad att höra! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Topic |
|