HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Klarar Philip den sista testen tro?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:18:30  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Snart börjar lyckotårarna att rinna!
Man kanske skall börja leta....

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:22:07  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vad heter denna modell av Philip?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:22:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Den där klenoden från 1800 talet verkar inte gå av för hackor

Får väl ta med den till Arken

Dan, den där pondusen, som har varit ett signum för Philipsen, märkte du av den?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:24:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Ja som sagt. Hade philip haft lite mer w att leverera samt fjärr så hade Dans val blivit en philip från förr före en hypermodern Krell

Inte dåligt "pinkat" av en gamal "philipfabror" det...

behöver väl inte säga mer egentligen till Dans text mer än att du fångar allt med humor och ironi så varenda mäniska fattar hur otroligt detta faktiskt är.

och var så säkra allihop där ute i cyber rymden. Jag skulle personligen kunnat sitta och byta skivor ännu hos Dan. Han hade massor med go musik i sina skivfack!!

Tackar för att vi fick komma Dan. Och hoppas vi snart ses här på träffen den 20/10 om inte förr...

Avslutar med lite barn som ser halft less ut... Men dom hade kanonskoj fast minerna inte direkt ser ut så. Duns sa det i golvet ovanför så vi rusade upp. Dockskåpet rasade tydligen i golvet..phuuu..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:33:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
johan björklund: precis! tunn förstärkare och svullen bas. Icke så med Philip - dvs upp till "lagom" volym, sedan bryter den ihop.

mcsquare: tack

pg jeppson: på mellanlåg volym var det dött lopp mellan Krellen och Philip med pondus och driv. Ögat lurades kraftigt när man lyssnade och tittade på Philips-klockradion Det lät tungt ända tills man skruvar upp ordentligt, då blir Philip duktigt akterseglad, men poängen är kvaliteten där Philip orkar vara med! Då finns pondus

Mayro: väl bekomme, vi får ha lite mer tid nästa gång

Artphotography
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:36:26  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Inget annat än imponerande..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:42:10  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Mayro, Philip, herr Krell och Droppen.
Kanonnamn på en barnbok!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:49:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jag måste faktiskt säga en sak till efter Dans text.. Det är respekt att se en Krell spelande faktiskt ge en så gamal stärkare denna om man använder ord som "seger" till en 12 w från förr.. Det visar en otrolig ärlighet samt vidsynthet..

Jag frågade Dan om han verkligen vågade skriva detta vid besöket då han sa det. Jag trodde knappast han skulle våga helt ärligt..

men jag vill markera en sak här väldigt NOGA nu då Dan gick ut med detta rätt fårvånande ärliga sätt..
Och läs noga här...

DETTA beror INTE på att Krellen är dålig. ABSOLUT INTE!!!!!!Krellen imponerade MYCKET MYCKET på mina öron.. En toppstärkare utan tvekan dessa nya Krellar..

Detta är helt enkelt detta att philipsen är så förbannat bra inom sin begränsning i watt o inget annat..och just förmågan att växa som den gör då inspelningarna blir dåligare o dåligare är fenomenet... Det är då man får höra detta konstiga som händer ... och man fattar absolut noll. Jag gör ännu inte detta fast jag har den här varenda dag...Den behåller fundament. den blir ALDRIG hård. och benar ut allt så det bara blir ... Ja just. Musik..

men igen. Detta resultat beror INTE på att motståndaren är dålig på något sätt i världen..

Jag vill markera detta ytterst noga här.. Så missförstå inget här. Philip ÄR verkligen en unikt underlig produkt.. Så inse detta och minns att jag sagt flera ggr att jag ALDRIG hört NÅGON stärkare göra som philip tidigare någonsin. Inberäknat stora slutsteg från krell o massor av andra..

INGET gör detta som philip gör... Ju svårare det blir ju större växer han.. Ju mer att bita i ju bättre spelar den. Helt ofattbart detta faktiskt..det sitter nog ändå nåt gömt microchip i han någonstans tror jag

Vi lirade även ACDC hos Dan ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  00:09:06  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Sagoberättare förtjänar stora pengar. Så en bra ide kanske detta... Vär stora dotter är fördjäklig att skriva sagor. kanske skulle man snacka med henne och göra en saga som du säger...

Kan man köpa massa skoj hifi samt skivor ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/29 :  00:52:39  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tycker definitivt du skall prata med din stora dotter Mayro!

Hon kanske kan agera spökskrivare till dig, Mayro Lindgren - hifisagor för barn?

Snälla, använd inte Cheva-framskärmarna och fälgkorset om vi skulle träffas nån gång!

Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2006/08/29 :  07:23:12  Show Profile Send KentTomas a Private Message  Reply
Mayro> Man måste ju verkligen gratulera dig till att ha hittat hifi nirvana. Du lyckades göra en Denver för 298 kr till en highend maskin genom att klistra bitumen på den och byta nätsladd och nu har Du hittat en gammal förstärkare från 60 talet som låter lika bra som en krell. Grattis
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/08/29 :  08:30:27  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Undrar just vart Philip reste härnäst?

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  10:30:07  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Ja. Efter denna mycket roliga minitest hos Dan så fortsatte resan vidare till Svedala Mc Donalds där ett par satt o väntade på att få komma hem. Dom var utkörda av en mäklare för mäklaren skulle släpa dit massa folk för husvisning samtidigt som Philip var ute på en testresa. Snacka om dålig timing från mäklarens sida.. Han hade väl inte förstånd till bättre planering. Dessutom var han inte troligen hifi intreserad utan såg nog mer till %én..

Jo så va det. Unbeliver och hans underbart goa tjej satt där på Mc Donalds med bilen lastad med katter i bur o bara väntade få komma in hemma igen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  10:39:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

NU var det brådis då tiden runnit iväg.. Så som tur var stod redan en bra cd inkopplad.. Så bara att dra sladdarna. Vi började med att spela med Unbelivers specialkablar som cardas tagit fram till Avantgarde.. Och ärligt talat så vart jag livrädd då tonerna började komma.. Det var absolut INTE det ljud jag lärt mig älska. Utan ett rätt "konstigt" ljud för att vara philip som spelade.. Efter en kort lyssning då man lätt kunde se den besvikna minen även hos unbeliver och Lena som lämnade rummet så kopplades kablarna bort och in med teletråden...

Phuuuu... Där satt det som det borde göra igen...Cardas och philip gillade inte varann... (Mer om kabeltest kommer senare från Per100´s testspelning)

Här ser ni hornen trona lite i förgrunden över den lilla philip och unbelivers Droppe.. Så philip fick träffa sin egen droppes släkting hos unbeliver vilket han vart mycket glad över...

Som nu ser blev philip satt på pidestal denna gång. Vilket förmodligen kändes väldigt för honom då han är en mer oanspråkslös personlighet utseende mässigt...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/08/29 10:57:50
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  10:56:00  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Men eftersom Philip var en gäst i unbelivers system så fick han stå ut med uppmärksamheten att stå på pidestal så där ut på golvet...

Som alla nog ser så har unbeliver lite problematiskt rum med burspråk . Samt tvingas ha dom tätt tätt ihop. Tunna oisolerade utbyggnader bakom osv. Vilket man inte ser iofs. Men jag berättar ju om det.
Kort sagt inte det bästa rummet man kan ha för "stor hifi"..
För Avantgarde ÄR stor hifi på alla sätt o vis...

Ja. Då är vi omkopplade o uppkopplade....Och nu spelade det som det torde göra. Då kom även en som tidigare lämnade rummet tillbaks

Så nu lämnar jag över till unbeliver

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  12:35:20  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Fick just ok på att philip skall åka på en turne igen om inget går fel på fredag.
Denna gång blir det rätt mycket bilder.. Samt en helt egen tråd pga skäl ni garanterat kommer förstå då ni ser varför... Philip skall få träffa riktigt tunga. Markerar TUNGA vänner denna gång. Tunga i ordets ALLA bemärkelser..

Den tråden kommer att bli en ren Eojued bildtråd... Min första såsom utsänd för skånska klubbstugan i hifisverige efter min vila från medlemskap där.. Det blir riktigt riktigt roligt att få göra en så häftig hifiresa som första tråd efter mitt återinträde i klubbstugan igen..

"Stay tuned" eller vad man säger.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/08/29 12:43:08
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/08/29 :  13:18:03  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Philip med familj besökte alltså även mig och Åsa i söndags.
Ett besök jag sett fram emot sedan jag var uppe och lyssnade på Tobbes setup för en dryg månad sedan.

Nu skulle det dock spelas på mina UNO. Kringutrustningen i övrigt var som sagt en Droplet (på lån från ArtSound) samt Tobbes Signal Cable Analog Two(??) och mina Cardas SE-15. Cardas-kablarna är inte specialtillverkade för Avantgarde, Tobbe. De är dock optimerade för SE-förstärkare och högtalare med över 100dB i känslighet.

Från början lät det faktiskt inget vidare alls. Kände varken igen Philipsen eller mina UNO. Så att gamlingen inte gillade Cardas kan vi nog vara överens om. Nä, enkla medel verkar vara rätt väg att vandra och skillnaden med telekabeln var väldigt positiv.

Hur lät det då?

Förvånande bra för att komma ifrån en stärkare från 60-talet!
Den gör en hel del saker väldigt rätt och lämnar, i min smak, en del att önska på andra parametrar.

Den tidigare nämnda AC/DC-plattan lyckades Philip bena ut på ett sätt som troligtvis inte ens hördes i kontrollrummet när den mixades.
Har dock aldrig hört plattan tidigare så en liten brasklapp lämnar jag in.

På Mangers testskiva lystnade jag på versionen av "Isn't she lovely". Visslandet i början lät aldrig vasst, men jag saknade lite upplösning och rumsinformation. På sista spåret på skivan, som blivit lite av en referens för mig sedan Calle_jr introducerade den hos Per-G, så saknade jag en hel del dynamik. Jämfört med Octave V70 så kändes det även som om det saknades en oktav(!!) i botten. Octaven grävde betydligt djupare helt enkelt. Det kan vara kombinationen med mina aktiva subbar som spökar, så det låter jag vara osagt. Men ju bättre signal subbarna får in, desto bättre spelar de. Det är inget snack om den saken.

Ett annat problem, om man nu kan kalla det det, hos mig är att mina burkar ligger på 101dB. Philipsen har någon form av inbyggd loudness på låga nivåer. Detta märks kanske inte lika tydligt på högtalare som Per-G:s Quadar som ligger runt 85dB nånstans. Kontentan blir att ljudet blir något tjockt på lägre nivåer. På högre nivåer spelar rummet med väldigt mycket. Långt mer än jag har hört med någon annan förstärkare faktiskt.

Brum och brus var väldigt lågt! Betydligt bättre än väntat.

Sammanfattningsvis:

Philipsen är ett intressant tidsdokument. Den visar att man kunde bygga kompetenta hifi-prylar även för 45 år sedan.

Skulle jag välja en Philips idag? Troligtvis inte.
Den gör osannolikt mycket rätt, men tillräckligt mycket fel i min anläggning för att välja bort den.
I kombination med andra prylar VET jag att den kan låta himmelsk. I min anläggning är jag dock inte lika begeistrad av den.

Så både Per-G och Tobbe kan vara lugna, jag tänker inte norpa den!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/29 :  13:34:24  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Så Philip var "mänsklig" trots allt

Nästan skönt att höra!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:13:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Japp. Så vart det.. Philips konstruktion gör att det inte går så bra att aktivt spela basdelarna på avantgarde. För då det var lagom volym så var loudnesen i.. Och spelar man så högt så den försvinner. Ja då satte hela rummet igång.(Kanske beroende på just philips pondus?) . På andra högtalare så blir volymen så hög så denna funktion ju hinner gå ner så den inte inverkar negativt alls. Här blev det ju inte så alls då volymen inte kommer dit innan rummet skakar av ljudtrycket..

Det ÄR drag i avantgarde....

Men philip gör inte bort sig. .. En kort test utfördes sedan philip var urkopplad med rätt tydliga skillnader i att just lösa denna mycket svårspelade inspelning av ACDC live. Där igen träder fenomenet in och bara löser upp det svåra att disikera tonerna till att bli musik. Vilket inte Olas 300 B grejade upp riktigt lika bra..

men som sagt.. I detta lättdrivna system med en aktiv bas som spelade till 160Hz via drivning direkt från högtalarkablarna så vart just konstruktionen på philip en brasklapp.Desutom så bestäms ju rätt hög grad ljudet av basarna då dom driver själva till 160 hz..Då förlorar man mycket av philips egenskaper redan där... Ola sa väl typ att "philip delade princip första platsen med oktav i sitt system men att oktaven gav en extra kick" som ola trivdes med. Denna dynamik var då till fördel för oktave som var Olas favorit följd av då denna ålderman.. Men men. Att lite få dela första platsen med övervikt mot en oktave trotts sin dåliga matchning är inte dåligt det heller...

Mina intryck kan jag egentligen inte säga så mycket om då jag tyckte just rumsproblemen var så stora..Det ända är väl just detta med att lösa svårare inspelningar som sagt..

Jag tror att unbeliver kommer få ett rejält ljudlyft då han instalerat sig i sitt nya boende.. orden ringer ännu i mina öron då ola flyttade ihop med sin Åsa i hennes hus hur hans ljud bara försvann berättade han....

men . Hur som helst så påvisas detta igen som hela resan är till för att utröna. Philip är inte beroende av mina burkar för att spela.. Så systemberoende är han inte. Mer än att denna gång just konstruktionen INTE var direkt till hjälp i krocken med avantgards aktivt drivna basar som spelar så pass högt upp i registren..Då blandat med konstruktionen av philip..

Tack Ola Och Åsa för ni tog emot oss fast ni var trötta o less på husvisning o väntande på Mc Donalds...

Då fortsätter vi testresan igen vidare...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/08/29 15:36:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:18:54  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Så Philip var "mänsklig" trots allt

Nästan skönt att höra!

Nope. Men just konstruktionen krockade delvis.. Egenskaperna fanns kvar... Unbeliver gör en jämförelse med den stärkare som fungerat bäst hos honom. Han berättade om en hel del andra stärkare som kommer efter lilla phille... Så den mänskilga delen är att även philip lider då konstruktionen inte passar som unbeliver samt jag skriver..

Hade man däremot kunnat koppla ur loudnessen via en vippa så philip spelat utan den så hade detta nog avlöpt helt ok även med dessa aktiva basar... Men tyvärr går det ju inte..

men på andra högtalare då volymen kommer högre upp så kopplas denna funktion ur ju. Så där tillkommer detta problem inte alls..

edit
Och MÄRK väl unbelivers ord. ACDC spelade super även hos honom. Så egenskapen att växa med svårhetsgrad står ÄVEN med matchningsproblemen kvar helt utan anmärkning...

edit
rättat

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/08/29 15:28:52
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:22:26  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Äsch det är väl ingen som vill veta hur den spelar på La Folia.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:24:17  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Speciellt inte Calle_jr
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:24:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Nu är vi på väg till Per100 och silverline La folia. Dessa högtalare är INTE lika som mina. Så man kan nog påstå att dom trotts sitt namn är helt olika högtalare..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:25:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
skall bara fixa in bilderna här...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  15:19:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jaha.
Då var vi framme vid sista anhalten då. Per 100 var värd för denna lilla snabbtest. Skulle nu philip även här kunns skapa detta den gör tro. Själva resan är ju inte en ren bedömmningsresa utan endast se hurvida philip ÄR systemberoende... Inget annat...

Så hur skulle det nu gå på Silverline La folia som är en stor fyrvägare med rätt svårhanterlig fokalbas.
Så efter inbärande så såg set upén ut så här. Min droppe var här med eftersom Per100 inte har någon cd spelare för tillfället...

I skåpet står Per100ás Lavardin och lurpassar

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000