Välkommen til detta forum Bengt! Låter intressant det du berättar om dina erfarenheter om högtalarbyggen. Jag byggde själv en del högtalare på 70 och 80 talet, under märket JWL. Både som Hi-Fi högtalare (transmission line/Voight horn) och till studio (monitorhögtalare) och PA högtalare. Hoppas du kan berätta mer om din högtlarbyggen.
Om det inte vore så bökigt att lägga upp bilder så skulle jag göra en bildpresentation över lite av det jag gjort genom åren. Allt från bil till Stoora PA-riggar som kan spela för minst 2000 pers i fri luft. Mestadels hemstereo som jag tyckte mest om. Räknat på rummets volym är det ganska enkelt att bygga rätt högtalare för att fylla, men inte dränka rummet. Mitt ess i ärmen har alltid varit att bygga delningsfilter som gör skillnad. Min mentor, Göran Kling på HiFi-Kit och senare HiFi-Connection i mälarhöjden var ofta behjälplig med beräkningar för att kolla mina egna Men omdet fixas såman enkelt kan lägga in bilder så kan det bli en bildkavalkad. Kan tilläggas att jag är absolut motståndare till EQ, DSP och subbor. En vettig högtalare ska klara av sitt hela register utan hjälp, annars har man antingen fel rum eller fel högtalare.
"Clarity by Choise" Klaga inte på att du inte får det du vill ha var glad att du inte får vad du förtjänar