HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Angående slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/17 :  12:01:04  Show Profile Send PeterE a Private Message
Skulle vilja ställa en fråga till er som håller på med mycket steg.
Jag har ett PA steg till min hemmabio ett 2 kanaligt.
Men det lever om så man knappt hör pratet på filmen efterssom det har ca 4 fläktar som börjar dåna efter ett tag.
Går det att byta till ett par tystare fläktar eller har nån en lösning?
Går det att gömma bort det eller att fika nån pryl som man kan dra ner varvtalen med så att det blir tystare eller??

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/08/17 :  13:16:57  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag bytte fläkt i mitt mackie 1400 slutsteg med stor framgång.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/17 :  13:32:49  Show Profile Send marens a Private Message
Kabel är billigt. Flytta ut steget till ett annat rum. Det är nog inte bra att minska luftflödet genom slutsteget, det kan minska livslängden.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/17 :  19:50:46  Show Profile Send PeterE a Private Message
Hmm det där med flytta steget låter som ett bra alternativ.
Men vet inte om det är krångligt att byta fläktar efterssom att det är 4st så måste man väl köpa & koppla fläktar med rätt spänning.
En kompis va lite irriterad då vi såg film en kväll han tycker att ja ska skaffa vattenkylning men det blir nog lite dyrt.
Men försämras inte ljudkvaliten då man kör med en längre kabel via preouten?
Det är ett Zachry xp 600 steg jag har & jag har kopplat med xlr-rca hona övergångar.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2006/08/17 :  21:04:53  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Att man byter till tystare fläktar behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man sänker luftflödet!
Fläktar slits, så är det bara, lagren blir utnötta och då börjar fläktbladen vibrera och skapa oljud.

Jag skulle rekommendera att du öppnar slutsteget, tar en titt på vad det är för fläktar, förmodligen så står det vilken spänning de behöver och om du har riktigt tur så kanske det står vilket luftflöde de skapar, annars kanske det står någon modellbeteckning på dem så man kan söka datablad på nätet.

Därefter är det bara att börja leta efter lämpliga ersättningsfläktar.
Är det vanliga 12v fläktar så finns det ju hur mycket som helst att välja på inom datorvärlden.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2006/08/17 21:09:03
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/17 :  21:42:47  Show Profile Send marens a Private Message
Tja, jag tycker det är störande med fläktljud vid musik/filmlyssning även om det bara är svagt.

Längre kablar behöver inte innebära sämre ljud så länge försteget kan driva kablarna och några 10-tals meter brukar inte vara några som helst problem. Det som du kan få problem med är brum. Se bara till att använda kablar med låg capacitans och kraftig skärm. Typ RG62 eller liknande. Vira gärna ihop signalkablarna för de olika kanalerna så de är nära varandra.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/18 :  12:06:33  Show Profile Send PeterE a Private Message
På andra sidan väggen där ja har ett hål för kablar bakom tv bänken så står det en dator men jag kanske kan ställa steget där på datorbordet?
Jag har datorn stående på golvet.
Men det rör sig bara om några meter.
Men ja tänkte om datorn stör eller nåt så det blir brumm.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/18 :  13:09:32  Show Profile Send marens a Private Message
Datorn stör inte. Det går att ha ett "naket" ljudkort inuti datorn (med nätaggregatet som strömförsörjning!) som i stort sett inte brusar mer än en CD-spelare... (förutsatt att ljudkortet är bra alltså.)

Prova! Är det bara några meter så är det ju ingen risk att kablarna tar upp några störningar eller ställer till problem heller.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/08/18 :  14:04:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Eller byt på lite sikt ut PA-steget mot ett hifisteg. Det är sällan man har någon verklig nytta av 2X2000 W eller vad nu anledningen är att man skaffar PA-steg. Förutom att det är billigt.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/19 :  19:23:39  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag har inte så stort steg..
Anledningen var att jag skulle ha ett slutsteg utan funktioner & då tyckte jag Zachry xp 600 passade bra för 3000kr inklusive frakt som jag gav för det.
Har ju bra nätdel också vilket är en fördel.
Kanske om jag får tid så kanske jag på sikt byter ut det mot en Vintage förstärkare typ Akai eller nån 2 kanalare från 70talet & kopplar in preouten till Aux istället..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/19 :  19:32:11  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag tror nog du skulle kunna byta fläktar till mindre. För du lirar aldrig i hemmabruk som dom kan göra live så att säga.. Det torde vara uteslutet TROR jag i varje fall..eller

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/20 :  01:31:05  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Eller byt på lite sikt ut PA-steget mot ett hifisteg.
Varför skulle men inte behålla ett PA-steg? Vad gör "HiFi-steget" bättre, mer än klatchig design och hög statusfaktor?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/08/20 :  09:39:50  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Varför skulle men inte behålla ett PA-steg? Vad gör "HiFi-steget" bättre, mer än klatchig design och hög statusfaktor?
PA-steg är generellt byggt för en tuffare miljö. Dom tål kraftiga laster, i veckor om man så vill.
Man kan sparka på dom ställa öl på dom och sen kasta in dom i bilen.
Dom går sällan sönder hur mkt man än misshandlar dom!

Hifi-steg är lite "lugnare", mer anpassat för en hemmiljö.
Ofta(se aldrig)hittar man en hifi-steg på 2000W.
Såna kraftiga slutsteg kräver generellt just fläktar.
Fläktar som aldrig hörs på en live-spelning.

Men jag säger inte att PA-steg låter dåligt, tvärtom dom
kan spela väldigt bra! Men oftast så tycker jag dom spelar lite stressigt på hemma-högtalare.
Och ofta så lämnas detaljmyllret åt sidan med PA-steg.

Jag har spelat trummor sedan 1982 och i en rad olika
band. Säkert gjort 500 gig, så jag har lite erfarenhet
av olika PA-system.

Det största jag spelat på var Europe´s världsturné-rigg(inomhus).
Vi spelade förband åt Talisman som fått ärva den. Det var nog det bästa live-ljud jag hört, och sen få äran att spela via det! WOW!

Men, jag skulle nog inte tycka om det lika mycket här hemma. PA-steg ska gå på max.

Så om man inte använder steget på max så kan man faktist
montera bort fläktarna.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/21 :  23:01:46  Show Profile Send PeterE a Private Message
Hmm jag har det ju som preout för frontarna.. Men oftast har ja som standard att åteminstonde halva pådraget klockan 12 ungefär.
Men steget är inte direkt kraftigt.
2x300watt rms eller nåt sånt.
Väger väl 17kg & det är bra strömförsörjning också.
Den största anledningen att jag köpte ett PA steg var just det här att det skulle vara ett aldeles rent stereo steg helt utan funktioner då brukar man oftast få bäst ljudkvalite efterssom att då finns det ström över att ha kontroll över högtalarna.
Faktist så börjar det bli allt mer populärare med Pa då folk ska lyssna på musik hemma.
Ja menar att skulle ja ha ett stereo steg på 2x300watt rms så skulle jag nog få punga ut med mer än 3000 inklusive frakt.
Sen så hittade jag inte nåt rent hifisteg heller helt utan funktioner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000