HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Flera signalkällor till ett slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/20 :  23:08:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har funderingar på att bygga ut anläggningen till flerkanal. Funderar på om det går att använda ett flerkanalsförsteg och koppla utgången för frontarna till mitt nuvarande stereoslutsteg - och fortfarande kunna använda mitt tvåkanalsförsteg? Eftersom jag inte vill försämra tvåkanalsljudet, som jag fortfarande prioriterar högst, och jag antar att ett tvåkanalsförsteg generellt sett är bättre än vad ett flerkanalsförsteg i samma prisklass är i två kanaler.

Frågan lyder alltså: Går det att koppla in två "signalkällor" (försteg) till samma ingång på slutsteget? Kan man köpa grenkontakt eller liknande och lösa det på det sättet?

Hoppas ni hängde med och att det inte blev för rörigt Tacksam för alla svar och idéer!

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/20 :  23:21:04  Show Profile Send Ampalang a Private Message
själv körde jag inte på samma ingång på slutstegen, stereo kördes balanserat och bio obalanserat. Ändrade bara på en switch på baksidan av dem.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/20 :  23:55:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ja det låter ju smidigt, men nu har jag bara ett par obalanserade ingångar... switch förresten, finns väl billiga på typ Classe O? Ingen höjdarkvalitet kanske...
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/20 :  23:56:31  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Tror inte på din "tänkta lösning". Två försteg till ett slutsteg låter som bakströmmar och risk för kortis och konstigheter...

Det bästa är nog att koppla höger och vänster fram i flerkanalförsteget till någon lämplig ingång på tvåkanalförsteget och sedan trimma in nivåerna, så att allt stämmer på ett enkelt sätt. T ex när tvåkanalförsteget står på kl 12. Att två försteg kommer i rad gör ingenting för flerkanalsljudet om det handlar om 5.1 bioljud. Man märker ingen kvalitetsskillnad. Det kan dock vara skillnad om man vill köra SACD i flera kanaler och är kräsen. Men i så fall måste ändå flerkanalsförsteget vara av så hög kvalitet att man lika gärna kan köra genom "bara det" och sälja tvåkanalsförsteget...!

Hoppas du förstår vad jag menar. Jag kör på detta vis. Dock ej med separata försteg och slutsteg, men ändå...
/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/21 :  10:56:48  Show Profile Send svanbo a Private Message
ulfsan, ja det kanske är det smidigaste alternativet, tänkte på det också. Problemet som jag ser det är att man lätt kan glömma kvar volympotten på t.ex. "klockan 12" vilket kan få rätt obehagliga överraskningar... jag har rätt kraftigt slutsteg och har själv aldrig spelat högre än ca kl 11, och då är det duktigt högt...

Tack för varningen, kortis o grejer låter obehagligt, kanske ska tänka bort det alternativet då! Om ingen annan tror annorlunda?
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/21 :  11:00:58  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Sätt volympotten på kl 11 (eller 10) då.... Bara man hittar ett läge som är lätt att komma ihåg.

Trimningen av nivåerna (så att vä och hö fram har nivåer som stämmer med center och surr) sker ju sedan i multikanalförsteget, eller hur..?

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/21 :  11:13:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jo, men hur mycket kan man höja framkanalerna då? Måste man inte ställa volympotten på tvåkanalsförsteget rätt högt? Nåja, det återstår väl att se när jag provar
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/21 :  11:27:21  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Jo, men hur mycket kan man höja framkanalerna då?

Höj dem till max på multiförsteget (och ta ner de andra kanalerna på min) och se var du hamnar på tvåkanalaren..... Ev får man vrida upp ganska mycket på volymen sedan på multikanalaren, men det gör ju inget egentligen... Det är nog bara mer en obehaglig känsla att ha volymkontrollen på mer än kl 12 (på multikanalaren) än att det skulle ge dåligt ljud... (eller att ljudstyrkan inte skulle räcka till)...

Prova!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/21 :  11:30:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har provat vad som rekommenderas ovan (att "trimma" nivåerna) och det är inte alltid det fungerar, i ex. min anläggning så går det inte att justera nivåerna så att det blir bra. Det går helt enkelt inte att justera recivern tillräckligt mycket så man måste fortfarande ha 2-kanalsförsteget på väldigt hög volym.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/21 :  11:43:41  Show Profile Send svanbo a Private Message
f95toli, det var just det jag misstänkte! Men du som väl borde ha rätt gedigna fysik- och elektronikkunskaper (med tanke på ditt användarnamn), vad säger du om att koppla två försteg till samma slutsteg mha en grenkontakt eller en switch?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/21 :  11:56:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det är det jag planerar att göra. Nångång när jag får tid och lust

Problemet är att jag skulle vilja ha en "automatisk" lösning (eller i alla fall något som går att koppla om med fjärrkontroll), det är inte så svårt att bygga men det gäller att komma till skott.

Faktum är att jag tycker det går rätt bra att koppla om kablarna bak på slutsteget, det är bara när jag ser på DVD som jag har frontarna på och det är bara en eller kanske två gånger i veckan. När jag ser på TV så räcker centern plus surrarna.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/21 :  12:00:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
Men vad tror du om det som ulfsan pratade om, om kortisar och bakströmmar och vad det var..?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:11:34  Show Profile Send marens a Private Message
En hembioreciever/hembioförsteg är ju en automatisk lösning. Den kommer ju ihåg hur den ska dekoda varje ingång.

Varför krångla till det i onödan? Ett mycket bra hembioreciever med pre out behöver inte vara så dyrt.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:17:29  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Precis Marens...
...så har jag det! (Jag har en "gammal" Yamaha DSP-A1 som med pre-out är kopplad till min LavardinIT) /Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:19:15  Show Profile Send svanbo a Private Message
marens: Jo det är ju den enklaste lösningen. Frågan är om jag då får lika bra tvåkanalsljud som jag har nu? Det är därför jag krånglar till det...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:24:27  Show Profile Send marens a Private Message
Det är ju egentligen inget som säger att ljudet blir bättre av att blanda in ett tvåkanalsförsteg i bilden.

Jag tror man måste släppa sina förutfattade meningar bara så är det inga som helst problem att hitta hembiorecievers med riktigt bra förstegsdel.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:29:30  Show Profile Send svanbo a Private Message
marens, det är mycket möjligt att det är som du säger. Kanske framför allt med tanke på att mitt stereoförsteg snart har 10 år på nacken. Kanske dags att tänka om.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:49:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Svanbo: I den lösning du först tänkte på - hur hade du då tänkt det med slutsteg till center och surr (för du pratar ju bara om flerkanalsförsteg och inte flerkanalsreceiver/-förstärkare)???

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/21 :  14:05:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Marens: Jag tycker bättre om ljudet från mitt 2-kanalsförsteg än från recievern så därför tycker jag det är värt att byta mellan dem.
Å andra sidan är min Denon 3803 kanske inte det ultimata vad gäller 2-kanals ljud (ljudet är helt ok, det är bara det att ljudet från mitt Xindak försteg är bättre), om jag hade råd med ett flerkanalsförsteg från ex. Classé så skulle jag nog nöja mig med det.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/21 :  14:19:16  Show Profile Send marens a Private Message
Just 3803:an kanske är sämre, det brukar ju vara olika sånt där från modell till modell. Det betyder ju inte att allting som kostar lika mycket eller mindre för all framtid låter i samma klass. Det kan ju hända att 3806 är väldigt mycket bättre, har hört rykten om det iaf.

Hursomhelst blir allt sånt här så spekulativt. Det är bättre att gå så nollställd man kan in och testa. Det går iaf att göra billiga recievrar med (ljudmässigt) högklassiga försteg.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/21 :  19:09:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
ulfsan: Jag tänkte separata slutsteg till surrar och center. Alternativt en surroundreciever som jag låter driva surrar och center.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000