Author |
Topic  |
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 20:51:38
|
Priserna är sedan förra sommaren och de är i HK$. Multiplikationen är en avbetalning med antalet månadsinbetalningen x antalet månader.
Miaber, de lågprisbutikerna för HiFi-entusiaster som jag hittade låg på Apliu street. Siba och Elgiganten når inte ens till fotknölarna på dem...
Ikväll kommer crescendot och avslutningen...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 21:09:44
|
...som vi ju alla undrar var detta kan sluta nånstans! Du har visat upp nästintill allt man kan önska sig,så jag sitter bänkad och väntar spänt på hur du ska avsluta. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 21:42:56
|
Till saken hör att jag alltid frågar vänligt om jag får ta några bilder innan jag börjar plåta. En väldigt vänlig och tystlåten herre sade att det fick jag gärna.
Efter att ha fått dräggla lite på Accuphase och McIntosch staplarna började jag flytta blicken lite och insåg att jag var i den största butiken som jag sett i Hong Kong. Förutom själva affärslokalen som var jättestor (så stor att blixtarna inte räckte till att få en vettig bild... ) fanns det lyssningsrum och en låst dörr i ena änden av butiken.
Jag tänkte att det kanske fanns intressanta saker i lyssningsrummen så jag gick dit över och och började plåta. Den tystlåtne följde med och titta på medan jag plåtade.
Det visade sig att de hade biorum i ett av rummen och det var ganska välfyllt...

Jag började ana lite ugglor i mossen när jag såg vilka komponenter de använde till sitt biosystem.

Chord är ju inte den vanligaste bioförstärkaren. Med sina två kanaler kan det tyckas som en ganska malplacerad produkt i ett biosystem så jag frågade den tystlåtne hur de använde den. Han svarade att den användes som slutsteg med några fler ord än vad jag förväntade mig... Gubben höll uppenbarligen på att tina.

För att underhålla tiningsprocessen frågade jag vad det var för något som stod ovanpå Esoteric UX-3'an.
Det är en av Esoteric's Master klockor, G25-U. Den kan agera både masterklocka och omsamplare och går följdaktligen att koppla in på mer än ett sätt. Här användes den som masterklocka.
Nu var den tyslåtne riktigt trevlig och inte alls så tystlåten längre.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:09:58
|

Chord fjärrarna skvallrar om att CPM2600'an inte brukar stå ensam i biorummet. De hade Chord's flerkanalsprodukter på demo på annat ställe för dagen och hade ställt upp ett "reservsystem". Rejäla saker de där fjärrarna...
När jag hade tagit denna bilden och visat den nu halvsmälte fåordige hur det blev började jag packa ihop. Den fåordige ändrade till att vara mångordig och undrade om jag kanske ville komma in i deras riktiga lyssningsrum?
Jag tror jag svarade något i stil med "ÖÖÖÖÖhhhh... Har Ni något som ör mer "riktigt" än det här?". Då skrattade den numera mångordige och presenterade sig som ägare till butiken. Han fortsatte; jovisst, de hade ett rum som man normalt enbart kom in i om man bokat tid. Det var uppställt för en demo lite senare på dagen men just nu var det tomt. Jag var välkommen in om jag hade tid. Jodå, jag hade tid så han halade upp sin nyckeknippa och låste upp en dörr och vi gick in.  
|
|
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:16:26
|
Och bakom dörr nr 1,fanns...........? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:18:08
|
    Oboy, oboy, oboy, oboy! |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:18:34
|
detta är den bästa tråden sedan jag blivit medlem. Pac din smygis visa bilder nuuu...
;-)
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:19:36
|
quote: Oboy, oboy, oboy, oboy!
Är det bara jag som bara hör Kalle Anka...? |
 |
|
EmilH
Member

484 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:27:24
|
Gäääsp... tror jag går och lägger mig nu... inte alls spännande detta!!!!! ;-)
Kom igen nu Pac, detta är ju oliiiiiiiidligt spännande som Peter Harryson hade utryckt det hela :-) |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:42:23
|

En observante/Vane focaldrägglaren ser att de har lyckats plocka bortgallret från Electra Be serien. Divan är inte så mycket större. Dock en större investering och klart mer krävande i drift.
Lite lätt nyfiken på Dörr #1. Kansk en GRAND !?!?  Varför inte en MAXX2 ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:50:06
|
hehehe, vilken respons!
Tack för intresset!
Tyvärr går inte akustikbehandling och blixtfotografering särskilt bra ihop. Nu blir det tyvärr riktigt sunkig bildkvalité eftersom jag använder rummets väggar när jag slår mina blixtar. Men vi kör på ändå.
Detta rummet var häftigt dämpat med hjälp av ett pendlat tak och matta, porösa ytor på väggarna.
Rummet var uppsatt för en kund som skulle komma från Kina och lyssna på högtalare och förstärkare. Det fanns även ett intresse för DAC'ar.
Så, Cary's 805 monoblock fick vara med...
... och Chord's SPM4000...
... med en Chord CPA4000.
Till dessa var ett par JMLab miniutopior uppkopplade.
Elektronikracken var välfylld.
|
|
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:53:59
|
Cary's 805 monoblock var nåt av det snyggaste jag sett!Hade gärna fått stå hemma hos mig. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:58:12
|
Vinklas kameran upp ännu mer börjar CD/DVD/SACD-källorna som skulle demas synas...  

Nja, om det är stora högtalare som förväntas så blir det en västgöta-klimax. Denna kunden var intresserad av stativ högtalare.
Ta en titt längst bort i elektronikracken, där står den 5-delade sägenomspunna apparaten som fick mitt hjärta att slå volter när jag upptäckte vad det var.   
|
|
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:08:00
|
Hmm...Tung hifi,men inget jag kan namnge... |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:13:07
|
Ett ord täcker allt herregudars   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:20:07
|
      |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:22:40
|
sheezuz vilka saker |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:26:52
|
Jajamen, Eliot slår huvudet på spiken som vanligt när vi snackar exklusiva apparater.

Längst bort står en P01/D01/G0-S kombo. Den har ett rykte om sig att vara bland det absolut främsta som existerar för SACD/CD avspelning idag. Att säga att denna SACD/CD-spelare är ovanlig är ett grovt understatement.
|
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:28:53
|
Ja en sak är då (snudd?) med säkerhet klar redan nu. Årets harry för repotage är Pac´s.. Att slå detta bildrepotage blir förödande svårt dom närmsta åren tror jag.. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:29:40
|
Jag börjar bli konstig(are)... Det första jag tänkte på när jag såg den sista bilden var "Undrar vad det ksotar att försäkra innehållet i den butiken?" Stöldbegärlig är väl bara förnamnet...Om man nu kan hitta en tjuv som fattar vad grejerna är värda.
 |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:32:37
|
Kanske inte var för inte att dörren dit in var låst.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:53:48
|
Kombinationen består av en drive kallad P-01...

...med externt kraftaggregat ...

... samt upp till 8st mono DAC'ar kallade D-01.

Men här var det stereo som gällde så det var "bara" två stycken D-01 inkopplade... 
Hela härligheten kan klockas av Esoterics Rubidium klocka G-0S som står till höger i racken bredvid.
Detta är elektronik där inget lämnats åt slumpen och teknisk prestanda går före allt.
Tex så beskriver TEAC/Esoteric sin G-0s så här på siten som Eliot hänvisade till: quote: Unless you use an atomic clock for synchronization, there is nothing more accurate with which to synchronize digital devices.
Man behöver inte tveka på att de menar allvar med de ganska kaxiga orden. G-0s har ett jitter på 0.00005 ppm.   
Vi pratar ultra extrema "månlandar"-prestanda och det kostar tyvärr därefter också. Prisnivån är astronomisk.
|
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 23:57:23
|

|
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 00:05:52
|
När jag kom ut var det sen kväll och det var dags att bege sig hemmåt till hotellet. På vägen passerade jag hamnen...

Ja det var en fantastisk resa som avslutades med en lyssning på en extremt esoterisk och exotisk "fågel". Jag kommer att försöka ta mig tillbaks till Hong Kong när tillfälle bjuds.
Tack till alla för en härlig respons. Det är upplevelser, trådar och dialoger som denna som gör arbetet med HiFiForum värt mödan. Utan HiFiForum hade jag aldrig tagit mig tid att uppleva detta. Tack till alla medlemmar och läsare för det helt otroliga stödet.
|
|
 |
|
Topic  |
|