HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Monteringsmall sökes ! Inte nu längre.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/08/12 :  17:40:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har en Stax UA 9N och söker en monteringsmall gärna kopior om det går. Jag har sökt på nätet och det som finns är UA 7 mall.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2006/08/13 11:33:14

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/12 :  18:37:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hej Anders!

På vinylengine kan man se att den har samma geometri som UA7. Kolla in detta http://www.vinylengine.com/tonearm_database.php?make=Stax&sort=manufacturer&ascdesc=ASC&type=1&pass=null&Search2=Search

Där ser man att de har en effektivlängd på 240mm, 20 grader vinkel på headshell, 227mm monteringsavstånd och 56,2/107,9 Null point på bägge.

De har också samma montering.

Du kan lungt använda den UA7-mallen du hittat.

P.S. Prova "Lenn Art"-geometri på den istället. Den kan du räkna ut med hjälp av Lenn Arts formler.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/08/12 :  23:51:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tror det också Pac och för som det är nu ser man tydligt att tonarmen inte sitter optimalt utan ner stoppad i det gamla hålet som är för orginalarmen. Jag får titta på Lenn Arts formler innan jag bestämmer hur det blir.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/08/13 :  11:32:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det visade sig att de hade monterat basen på tonarmen 2,5 mm fel så det får fixas och en ny din kontakt från Cardas sen är man igång. Det visade sig att fabrikens uträkningar stämde med det som Lenn Art visade upp i sin artikel.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/16 :  23:15:06  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Bubbel.

Snart är det dax för att lira lite vinyl genom Philip här. Har du nån spelare som går att lira med via hans inbyggda phonosteg? Sorry om jag är ot här men topic sa du fått svar redan. Så lånar tråden lite.. Hoppas det går bra bubbel.
Nej Mayro, det är inte OK att gå OT. Vill du snacka privat med bubbel så använd vårat PM system och inte hans trådar/Pac

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000