Author |
Topic |
|
Nixda1
Member
217 Posts |
Posted - 2006/08/07 : 22:54:52
|
Recension Compact ML Serien
Kinesiska hifi högtalare har verkligen satt fart på svenska marknaden. Jag har haft möjligheten att göra ett test på ett högtalarpaket från Compact
Högtalarpaketet har en prislapp på 7495: - vilket man får enormt mycket högtalare för. Golvhögtalarna ML-30 har en 4 vägs konstruktion 8” bas på sidan av högtalaren 2st 5.25” mellanregister 2st diskanter varav en bakåt Utförandet på högtalarna är i ljust körsbär med svart tygfront. Högtalarpaketet har en mycket påkostad finish. Vilket man märker när man synar högtalarna noga
Systemet jag använt för att testa detta högtalarpaket är följande.
Förstärkare: Pioneer VS-AX10i-s CD: Audio Analogue Maestro (första utgåvan) DVD: Marantz 7600 samt Samsung HD-850 Högtalarkabel från W&M Audio Signalkabel: Tara Labs Nätfilter: Clou Cable för cd och stärkare Nätkabel: Xindak samt Supra Lorad
De cd skivor som spelats vid testet är: Chris Jones, Allan Taylor, Sophie Zelmani, Katie Melua mm
Ljudmässigt så låter dessa högtalare rent och naturligt utan att något register tar överhand. Diskanten låter mycket naturligt och rundar av vassa toner väldigt bra. Mellanregistret låter väldigt behagligt och gör aldrig lyssnaren trött. Vid höjning av volymen märker man att elementen inte slår av på något register vilket tyder på bra delningsfilter. Basen är mycket torr och är möjligen lite laidback, säkert för att de inte spelats in fullt ännu. Fördelen med detta är att man inte får några oroligheter i baselementet. Däremot tappar man lite djup och bredd vilket hörs.
Vid 5.0 inkoppling märks det att dessa högtalare har enormt bra klangmatchning framför allt front center. Centern MLC-101 spelar med väldigt bra kontroll för att vara relativt liten. Bakhögtalarna MLS-201 gör sitt jobb och smälter in perfekt i systemet.
Med en prislapp på 7495: - finns inte mycket att anmärka på. Jag tycker detta system är mycket prisvärt och låter underbart. Att det sedan är ett vackert system gör inte saken sämre. Jag kan verkligen rekommendera dessa om du är på jakt efter ett bra högtalarsystem som ska smälta in i vardagsrummet
+ Låter jämnt över alla register, inget av registren tar överhand. Har ingen tendens att låta vasst Enormt fint hantverk
– Jag har inte mycket att anmärka på för detta pris, hade kanske önskat lite bredare ljudbild Jag vill passa på att tacka www.hifitrade.se som lånade ut och lät mig lyssna på dessa högtalare. Det har gett mig nya referenser hur bra det kan låta för lite pengar.
Länk: http://hifitrade.se/product_info.php?cPath=21_25&products_id=124 |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 00:13:50
|
Hej! Trevlig med en recension men den har hamnat lite fel. Jag lägger ner den på "Hårdvara, recensioner".
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
|
Topic |
|
|
|