HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hålla koll på nålen, hur gör du?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/02 :  10:13:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag satt och skrev ett inlägg om vinylavspelning och stötte på detta:


quote:
skivor som spelats normalt drabbas inte nämnvärt av slitage.

Det är till 100% riktigt om man har en juste nål. Men om nålen är sliten så sliter det på skivorna ganska snabbt.

Så jag tänkte att vi kunde dela med oss av hur vi kollar våra nålar.

Jag använder min kamera. Jag tar en så högupplöst bild jag kan och sedan förstorar jag den i något bildbehandlingsprogram.

Egentligen skall man väl använda ett mikroskop eller rejält förstoringsglas, men kameran är vad jag har till buds.

Här är vinylengines rekommendation: http://www.vinylengine.com/stylus.shtml



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/02 :  10:38:37  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Pac, kan du visa ett exempel på en sådan bild som du tagit och förstorat upp?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/02 :  11:18:11  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag använder mig av en lupp och hörseln dvs när det börjar låta annorlunda kollar jag nålen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/08/03 :  15:15:38  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Clearaudios "Diamond Cleaner" är också bra för rengöring av nålar. Lägg en droppe på en glasskiva och sänk ner nålen i droppen. Vänta en timme och borsta sen nålspetsen med isopropanol.

För ett antal år sen hade jag tillgång till ett proffesionellt mikroskop för att kontrollera min pickup. Tyvärr visste jag inte riktigt vad jag skulle leta efter. Men det var väldigt svårt att konstatera om nålen var sliten eller inte. Jag försökte med olika förstoringar 30 - 200 ggr och olika belysningar utan att komma fram till något vettigt.

Efter att ha läst pacs referens till vinylengine så får jag göra ett nytt försök. Det svåra är att med hög förstoring fokusera på rätt del av nålen och att få ljuset rätt så att det inte blir för mycket reflexer.

Pac. Hur fotar du av nålen med kameran? Gör du det via ett mikroskop?

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2006/08/03 :  15:19:09  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Hur länge håller en nål om man spelar några skivor per dag?? Vissa nålar är ju inte billiga direkt. Vore jobbigt att måsta byta varje år.

//rillo
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/08/04 :  21:17:38  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Jag köpte ett microskob på Netto för ett tag sedan för 199:-
Lyckades se några nåler från MM pickupper, men har fortfarande inte listat ut hur jag ska med min MC, vill inte ta av den från armen i onöden.
Pac. Har du ett avancerat kamera? Jag får inte till det med mitt på 3Mpic.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/04 :  22:17:40  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
icedEarth: ett par skivor om dagen så håller nålen länge bara skivorna är i hyffsat skick. rena osv menar jag. Sen skall man sköta nålen (damma den men speciell sak) och min har rekommendationen att servas om 2 år (ny justering osv). Jag justerar ej min PU själv, den är jobbigt noga att det blir rätt. Har en Benz ACE PU för 4600 så viktigt att den blir rätt inställd annars sliter det mer.

Men en korrekt inställd PU med en korrekt inställd tonarm skall hålla många, många år. Det brukar vara så att man tröttnar på ljudet innan man slitit ut nålen (brukar vara då man byter).

Mina egna personliga åsikter...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/08/05 :  10:15:44  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
Jag har med mikroskop sett tydlig förslitning på ett flertal olika pickuper efter en tids användning. Jag har också nästan alltid fått en förbättring efter byte av nål.

Jag har kommit fram till att nål bör bytas mellan 500-1000 timmars användning för bästa ljud och minimal skivslitage.

På faktiskt rekommenderades nyligen en intressant sak för rengöring av nålar. Ett litet ultraljudsbad för smycken för 49:-. Ska själv testa denna med ultrarent vatten.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/08/06 :  10:52:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja det är en del att tänka på här är en länk som alla borde läsa består av fyra sidor med bra bilder bl.a visar hur slitage på nål ser ut men även skivor.

http://micrographia.com/projec/projapps/viny/viny0000.htm

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000