HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Byte av kabel i tonarm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/07 :  23:21:44  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Jag har funderat ett tag på om man kanske skulle byta internkabel i min AudioCraft AC300 arm.
Om jag skall göra det, vilken kabel skall man i så fall välja?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/07/08 12:56:22

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/08 :  16:36:49  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Behåll kabeln och byt tonarm!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/08 :  17:36:23  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Vilken arm skall jag sätta kabeln i ?

Skämt åsido. Vad baserar du ditt uttalande på?

Själv älskar jag denna arm, som tillverkats av Audiocraft med ca 20 års erfarenhet av unipivot kvalitetsarmar (i huvudsak för den inhemska japanska marknaden).

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/07/08 18:38:00
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/08 :  21:53:11  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
karvid. Varför vill du ändra/modifiera, vad är det du är missnöjd med och vad förväntar du skall bli bättre eller annorlunda av att du byter kablaget i tonarmen?

I en tidigare tråd framfördes synpunkter på "modifikationer". Eftersom jag sett massor av mindre lyckade och försökt rätta till det jag haft kunskap om, inser jag att tillverkaren nog har lagt ner en hel del provning och efterforskning innan man valt en lösning. Jag tror att det är svårt för oss på forumet att komma med mer underbyggda lösningar på problemet än Audiocraft med 20 års erfarenhet.

Så om du inte är nöjd behåll kabeln och byt tonarm.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/08 :  22:25:30  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Bosse,
egentligen finns det ingenting jag är missnöjd med eller saknar, men för att veta om något kan bli bättre måste man ju prova. Visst kan man köpa färdiga grejor, men för mig som ingenjör är just utvecklingen mer än halva nöjet.


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/09 :  08:12:56  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
"Om folk tror att dom är så mycket smartare än de som konstruerat och utvecklat produkten, varför i hela friden gör dom då inte produkten från början utan de begränsningar det innebär att ändra en redan befintlig" Dr Sou Win, Win Laboratories, vid ett av mina möten och samtal med honom.

Jag tycker det ligger mycket i det uttalandet. Men åter till "söndermodifierade" grejor. Det finns de som bytt till enkardelig Van den Hul silverkabel, för att den låter bra enligt uppgift, att kabeln sedan inte har tillräcklig flexibilitet för att armen skall fungera är en sak man kanske inte tänker på i första läget. Men de är ingen utveckling om man inte testar gränser och gör fel.

Det problem jag kommit i kontakt med är framförallt på förstärkare där gamla fina klassiska förstärkare fått moderna komponenter och chassien borrats sönder för att ge plats åt större nätelektrolyter ( som likriktarröret sedan inte orkat med), att komponenter med fel värden oftast dekadfel ersatt ursprungliga, det gör att förstärkaren inte fungerar o.s.v. Det är jobbigt för en nostalgiker att se en Leak Point One i det skicket.

Eftersom ingenjören i dig behöver utmaningar är det väl bättre att ta det från början. Konstruera en arm som ingen annan sett och som "spelar skjortan" av allt som finns på marknaden. Se till att alla grundkriterier uppfylls, du har några förslag på tråden om skivspelarkonstruktion och kan säkert fylla på med flera. Lycka till!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:13:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bo, alla konstruktioner har flaskhalsar. Flaskhalsen kan sitta där av ekonomiska, produktionsmässiga, komponentmässiga eller andra skäl. Det är klart man skall utveckla sina kunskaper genom att labba om man vill det och har klart för sig vad man gör.

Har man inte klart för sig vad man håller på med är det ju bra att fråga så kanske man får lite kött på benen.

Det finns tonarmar som tex har internkablaget jordat på ett mindre bra sätt(tonarmsjord och left- eller right-channel negative är sammankopplade så man får ingen stjärnjord...). Är Audiocraft AC300 en sådan




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:56:28  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
PAC:
"Flaskhalsen kan sitta där av ekonomiska, produktionsmässiga, komponentmässiga eller andra skäl." -Kunde inte sagt det bättre själv!
AC300-armen har inga sammankopplade signaler utan är "riktigt" uppbyggd.

Kablar mellan pickup och riaa påverkar ljudet en hel del (antagligen känsligast i hela riggen). Kabelns kapacitans har visat sig påverka påtagligt.
För 15 år sedan hade man inte kommit lika långt vad gäller material och uppbyggnad av kablar (även om det idag kan få fel fokus/proportioner). Dvs man inte rätta till andra fel i anläggningen genom kabelbyte.


För tillfället provar jag sakta men säkert olika enkardeliga ("solid core") kablar mellan DIN-kontakten i armen och RIAA't.


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/07/09 12:04:06
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/09 :  12:10:55  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Hmm...
Jag låter nog armens interna kablage vara ifred (tills vidare) och nöjer mig med de förbättringar jag hittar i det yttre kabalget!

Som komplement till debatten länkar jag till de svar jag fick i annat forum:
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6501


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/07/09 12:13:57
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/07/09 :  12:52:30  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
fyll armen med potatismjöl

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/09 :  14:59:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hehehe, Potatismjöl??? Menar du allvar?

Är det inte risk att det blir en ordentlig "soppa" då?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/09 :  17:36:45  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Pac - och vad brukar hända med midre lyckade "modifieringar", det är nog ofta så att modifieraren tröttnat och säljer projektet till en intet ont anande.

Ofta är höger kanals jord (grön) sammankopplade med armen, på samma sätt som pickupens hus brukar vara det. Det är någon sorts standard i branschen. Det är möjligt att dela på detta kan vara lyckosamt, men jag tror att man prövat det hos tillverkaren.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/10 :  15:46:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Pac - och vad brukar hända med midre lyckade "modifieringar", det är nog ofta så att modifieraren tröttnat och säljer projektet till en intet ont anande.


Nu var det inte tweakning i allmännhet utan KARVID's internkablage vi snackade om. Men visst kan vi ta en sväng om det också.
Att inte berätta att man varit inne och ändrat i en produkt är ohederligt och i några fall olagligt.
Du har nog rätt i att det är bra att påpeka det.

quote:
Det är möjligt att dela på detta kan vara lyckosamt, men jag tror att man prövat det hos tillverkaren.
Det tror jag med att de testat hos tillverkaren. Om vi tar Rega som exempel så säljes de armarna både under deras eget namn, då med jorden sammakopplad, och under andras namn tex Michell, Origin Live, ... utan jorden sammankopplad...

Teorin runt Jordning säger att man skall ha stjärnjord för att förhindra slingor men det finns få tekniskt "optimala" val, dvs. val som inte medför att man får hantera andra problem. Problemet som Rega gått runt är den extra kabeln och att om man inte ansluter den riktigt så får man en större jordslinga.
De flesta tekniska val är mer eller mindre bra där man oftast får hantera någon nackdel också... Nackdelen med Regas val är att det alltid har en jordslinga och att man får en assymetri i kapacitansen mellan kanalerna.

Då är vi återigen framme vid att olika tillverkare kan lösa samma problem med olika tekniska val och att de får tackla de eventuella problemen/flaskhalsarna valet för med sig.

Och så var det det här med hur smart man är som konstruktör
quote:
"Om folk tror att dom är så mycket smartare än de som konstruerat och utvecklat produkten, varför i hela friden gör dom då inte produkten från början utan de begränsningar det innebär att ändra en redan befintlig"


Den som sade det var nog rätt trött på att få sina konstruktioner bedömda och frågan är om han visste om informationsdelningen som försigår på forumen idag. Även en duktig konstruktör behöver ha lite fritid. På forumen får man en frihet från alla de begränsningar som företagande i sig för med sig. Det finns oändligt många exempel på det på vår egen DIY-sida. HFLS1, GGP, parafeedförstegen, och Rannagaardens tweaks är några få exempel.

Att lära sig av andra och försöka förbättra deras alster är så som den tekniska utvecklingen gått framåt historiskt och går framåt idag. Man kan tycka vad man vill om forum men de tekniskt baserad forumen är ett av sätten för informationsspridning idag. Jag känner att HiFiForum har en viktig roll att fylla genom att främja informationsspridandet och det seriösa "labbandet". Det vore verkligen slöseri att inte utnyttja den möjligheten nu när vi har den.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:39:57  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Pac. Vi har som vanligt lite olika infallsvinklar till detta. Jag har tagit hand om och efter bästa förmåga "återställt" en hel del framförallt klassiska rörförstärkare, där mindre kunniga människor bytt komponenter och sålt enheten vidare till den "intet ont anande". Du har ett hederligt arbete och varit förskonad.

Det är viktigt att värna om DIY och den personlig utveckling som ligger i att utforska de tekniska lösningar som finns och även prova egna ideer, jag gillar folk som bygger sina egna "luftlagrade tonarmar", högtalare och mycket annat. Men jag kan bara hålla med Dr Sou Win, att detta ändlösa tjafs om hur någon "förbättrat" konstruktionen med olika åtgärder och resultatet är hundramiljoner gånger bättre. Det är tyvärr så att många av "förbättrarna" som jag stött på, inte ens har förstått hur konstruktionen är löst.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/07/10 :  20:44:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Problemet med i stort sett alla moddare är att man bara har ett ex av det man moddar. Och hur lätt är det då att konstatera att det blev till det sämre. Man vill höra en förbättring eller i sämsta fall att det låter oförändrat. Har sett mer skadade armlager än lyckade kabelbyten.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/10 :  22:46:17  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Håller med Bosse där, en skvader Quad II mfl har passerat min arbetsbänk och SAMTLIGA har låtit bättre vid återställande till orginal med kolmassa mm

Däremot har kanske företagens EKONOMER tagit en genväg som inte konstuktören tänkt sig, en konding för 2 kr istället för 80 kr ? på ett par tusen ex blir det raskt pengar...

Man kan säga att man bör respektera konstruktionen och mycket försiktigt identifiera eventuella genvägar.
Om konstruktören lyssnat kan en "bättre" komponent från "moddaren" förstöra klangbalansen, trots en finare komponent

Man ryser när man hittar grus i klassikerna....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/07/10 :  23:48:20  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Behåll den gamla kabeln i armen och dra den nya utanpå lite provisoriskt, så kan du få ett hum om skillnaden utan att skada org kalaget

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/10 :  23:54:58  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Imperial:
Åhhh.. det kallar jag idealisk lösning på frågan!!
Mycket konstruktivt... Tack!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/11 :  07:29:23  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Imperial, ibland blixtrar det till.....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/11 :  08:10:49  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
time. Kolmassa har parametrar som passar ypperligt i förstärkare, både QuadII och nuvistorbestyckade riaa, och många andra. Det är, enligt min mening, helt O.K. att byta torkade elektrolyter och andra defekta komponenter för att klassikern forsatt skall kunna göra nytta.

Det jag vänder mig emot är när någon hemmma på köksbordet med e vanlig borrmaskin borrar sönder chassieplåten på en förstärkare som kanske bara finns i en handfull exemplar, för att sätta in stora kondensstorer i nätdelen, som sedan likriktarröret inte klarar av. Efter en lång serie av problem hamnar förstärkaren hos mig eller någon av mina kunniga i branscheen som får uppgiften att reparera den.

Det fanns på sin tid åtskilliga engelska tillverkare av bra rörförstärkare. Hur många har idag lyssnat till: Radford, Kerr Mc Cosh. Richardson, Lowther som exempel. Alla har sin karaktär och företräden. Hoppas att de få ex som eventuellt finns i Sverige vårdas ömt och inte utsätts för "modifierings nördarna".

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/07/11 :  11:12:36  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Bosse: Grymt sannt!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/11 :  14:05:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Att dra in söndermoddade Quad II och andra förstärkarreflektioner i Karvids tonarmskabeltråd tycks mig ganska off topic.

(Jag förstår invändningen och jag tror den har uppfattats av alla till fullo vid det här laget.)

Är det någon som har något mer att tillföra vad gäller trådens egentliga ämne?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/07/11 :  15:15:44  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tack Time

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/11 :  15:46:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Behåll den gamla kabeln i armen och dra den nya utanpå lite provisoriskt, så kan du få ett hum om skillnaden utan att skada org kalaget


Smart lösning Imperial!

Skall bli kul att höra om du upplever någon skillnad Karvid.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/03 :  18:06:40  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tonarmskablage väger ju olika.
Jag var själv inne på att byta ett tag för att se om jag fick ev synergieffekter med övrigt signalkablage, men hejdade mig av rädsla att påverka vikten för mycket.

Eller är jag ute och cyklar

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000