HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Åka till London, vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/06/28 :  19:51:15  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

Vår familj skall besöka London i ett par dagar (tor-mån). Har ni förslag på vad vi kan hitta på?

Tips på roliga hifi-/skivbutiker?

mvh

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/28 :  20:00:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har ni varit i London förrut?
Om inte så finns det ju en hel drös "självklara" turistmål att titta på om man gillar sådana.
Man hinner faksitk se det mesta inne i centrum på en dag så länge man inte går in på alla museér osv. utan bara vandrar runt och tittar på "utsidan".
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/28 :  20:04:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Glömde nämna att om man har barn så är nog både Natural History Museum och Science Museum rätt trevligt. De ligger vägg i vägg och det är gratis inträde.
NHM har en dinosaurieutsällning som de flesta barn (coh vuxna) verkar älska. MEN man ska bör åka dit en vardag om man vill undvika långa köer.

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/06/28 :  20:21:04  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Skulle klart rekomendera att se Phantom of the opera på Her Majesty´s theatre!
Maken till upplevelse det var när vi såg den där!!!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/06/28 :  20:30:37  Show Profile Send lindvall a Private Message
Åk buss om ni ska ta er från ställe till ställe och inte vill ta taxi. Man ser rätt mycket av stan när man åker buss.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/06/28 :  20:40:22  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Som f95toli sade, så om ni inte varit där förut så finns det massor av standard attraktioner. En dag kan bli tower of london, tower bridge samt HMS Belfast (http://hmsbelfast.iwm.org.uk/) - en gammal kryssare från andra världskriget som ligger ankrad nära tower bridge. Klart sevärd om man är det minsta intresserad av sådant!

Se på parlamentet med Big ben, london eye,trafalgar square en runda. Strosa runt Hyde Park och Kensington Garden samt titta in en runda på Harrods. Albert Hall och den nästa groteska Albert memorial (http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Memorial) kan man du se på vägen. Museerna är redan nämnda, men jag skulle gärna även sett Imperial War Museum (http://london.iwm.org.uk/server.php?show=nav.00b). Tillåt dig vara turist och ta en rundtur runt london på en av turistbussarna. Gör en utflykt till t.ex. Stonehenge eller någon annanstans. Titta in hos Sherlock Holmes på Baker Street (http://www.sherlock-holmes.co.uk/).


En rolig sak (om än kanske inte så uppskattat av mindre barn) är att göra en vandring i grupp med London Walks. Det finns tex vandringar i Jack the Rippers fotspår, samt med massor av andra teman. Se http://london.walks.com/


Jag var själv för första gången sedan barndomen i London för ett par år sedan, och tyckte alla standardsaker faktiskt var riktigt kul! Jag gillade också att botanisera i alla bokaffärer. Att se en musikal eller liknande är kul. Phantom of the Opera gillade jag mycket när jag såg den i Sydney, och annars är ju Abba-musikalen populär.

Det enda jag personligen gärna undviker är Madame Tussauds.

För fler tips se t.ex. http://www.visitlondon.com/

Edit: Stavfel, lade till fler länkar etc

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2006/06/28 20:49:04
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/06/28 :  21:48:07  Show Profile Send JonasY a Private Message
Tack för alla tips

Glömde nämna att mina föräldrar har varit där tidigare, hela familjen har varit där tillsammans i typ 5-6h (transit). "Barnen" är 20 (jag dvs), 17 och 15 så vi klarar nog promenader (bara vi får äta ).

Se englandmatchen på en pub kom jag på, det vore kul (och kanske farligt om man är svensk beroende på resultatet )

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/06/28 21:49:21
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/28 :  22:50:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror mina tips ovan får stå kvar i vilket fall.
Det ÄR rätt kul att går runt och titta på alla turistfällor, om inte annat bara för att ha sett dem.
StaffanN gav en bra överblick.

Är vädret bra så är det inga problem att gå till fots och då får man ju staden också. Tunnelbanan är för övrigt lätt att hitta i men den är dyr om man inte har ett "Oyster", ska man åka mycket så lönar det sig att köpa ett "travelcard" för dagen som finns att köpa både på i själva tunnelbanan och i många kiosker.

Bra Hifi-butiker finns det inte många av inne centrala London även om det kryllar av butiker typ Sony Centre (det finns dock några, Brewitz har bättre koll än vad jag har).
Det finns en hel del skivbutiker. Den stora Virgin vid Picadilly är rätt OK och är om inte annat rätt känd (om jag inte minns fel så är det gamla Tower Records), det bästa är att bara vandra runt lite så dyker det alltid upp en stor HMV eller liknande.

Ett annat tips kan vara att ta en tur i London Eye (det jättestora pariserhjulet vid Embankment, rakt över Themsen från parlamentet) om ni orkar köa lite, jag har inte provat pga att jag inte orkat köa ("nästa gång jag är i centrum", bieffekt av att bo för nära ett turistmål) men det ska tydligen vara rätt häftigt.

Nu verkar vädret vända också, det har varit rätt tråkigt i en vekca men idag på eftermiddagen var vädret OK och till helgen skulle det tydligen bli sol. Dock är inte centrala stan speciellt trevlig när det blir FÖR varmt.






Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2006/06/29 :  09:52:31  Show Profile Send lindome a Private Message
När det gäller skivbutiker har den stora HMV-butiken på Oxford Street ett mkt bra utbud. Traska sedan rätt över gatan och in i Soho på Berwick street.
Här finns bl a CD city (Nya CD 10 pund ofta US press).
Även Select-a-disc, Reckless records.
DJ butiker(vinyl!!):
Phonica records (Poland Street)
Sounds of the Universe
Wyld Pitch.

Trevlig resa!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/06/29 :  14:54:00  Show Profile Send Jonas a Private Message
Ang skivaffärer:
Var i London ligger Championship Vinyl? Alltså den som Rob äger i boken High Fidelity (av Nick Hornby). Boken utspelas ju i London och den affären verkar ju så skön så det är så man önskar att den verkligen existerar. Jag har nästan intalat mig själv det. Med Rob, Barry och Dick och en massa sköna flanörer en lördageftermiddag... Hade vart nåt det!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/06/29 :  15:16:55  Show Profile Send brewitz a Private Message
http://www.streetmap.co.uk/newmap.srf?x=529487&y=186670&z=1&sv=hargrave road&st=6&tl=Hargrave Road, London, N_19&searchp=newsearch.srf&mapp=newmap.srf

Nära pilen på kartan ovan finns korsningen Holloway Road/Hargrave Road. Där finns det en skön liten skivaffär som kvalar in på flera sätt som Championship Vinyl. Nick Hornby bor ganska nära, hans böcker utspelas nästan alltid i norra London, de säljer vinyl, det finns referenser till en restaurang som kan hittas en bit längre ner på Holloway Road osv. Detta är min teori och den behöver inte vara sann men när jag åker förbi brukar jag se om Rob står bakom disken.

Edit: Det finns hur mycket som helst att göra, mycket är redan nämnt. HIFI-affärer finns en del, KJ West One på New Cavendish Street är trevlig och lätt att ta sig till, kolla in http://www.kjwestone.com/.
Ett annat aktivitetstips för lördagen är att komma hem till mig och bära/släpa skrot från takterassen ner till gatan via tre smala och branta trappor.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/06/29 :  15:39:41  Show Profile Send Egill a Private Message
Varför inte "The London film and comic convention" som är nu i helgen vid Earls court http://www.londonfilmandcomiccon.com/

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/06/29 :  16:23:58  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag gillade Horror Museum, visar bla en massa olika tortyr metoder som användes förr i tiden (att människan kan vara så grym! ). Rock museu gillade jag också samt Guinnes Book of records. Är väl ett axplock.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/29 :  16:55:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Finns Dirty Dicks kvar ??
Om det gör det så dra dit o få dig en upplevelse

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/29 :  16:57:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.pubs.com/pub_details.cfm?ID=172

quote:
The 'dirty' contents were carefully relocated in the new pub. Sadly it was decided in the mid nineteen-eighties that a clean up was in order and the dirty artefacts were cleared away.




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/22 :  21:36:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Väcker liv i tråden!

Jonas Y - hur var det i London? Fann du några smulytonställen.

Alla andra - Fler tips? Ska dit i veckan (åker to 27/7).

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/07/22 :  23:01:49  Show Profile Send JonasY a Private Message
Vi bodde hos några vänner så de bestämde en del vad vi gjorde, vi var bara en dag i centrala London och då blev det mest shopping + titt på några turistställen.

Vi såg Lejonkungen som musikal, den rekommenderas varmt. Helt otroligt välgjord, helt klart en upplevelse utöver det vanliga ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/23 :  21:24:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min fru - som kommer till London för första gången - har bestämt oss för att promenera utefter Themsen. Och det känns ju rätt bra med med tanke på förväntade temperaturförhållanden och vissa förhoppningar om lindring av desamma utmed vattnet.

Hoppas att det finns pubar utmed vägen...

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/07/23 21:25:42
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/07/23 :  22:24:33  Show Profile Send brewitz a Private Message
Åk med tunnelbanan till Putney Bridge och promenera därifrån över bron till södra sidan av floden. Sedan är det finfint att promenera ända upp till Richmond (alltså västerut). Jag har gått och cyklat där flera gånger och en solig dag är det fantastiskt fint. Man passerar ett reningverk på ett ställe men det är ju övergående. Det finns några pubar efter floden, ibland kanske man måste vika av inåt land om törsten slår till snabbt. Från Richmond är det snabbast att åka tillbaka med tåg (till Waterloo, tror jag).

Start: http://www.streetmap.co.uk/newmap.srf?x=524250&y=175750&z=1&sv=putney bridge&st=1&tl=Putney Bridge, SW15&searchp=newsearch.srf&mapp=newmap.srf
Slut: http://www.streetmap.co.uk/newmap.srf?x=517750&y=174750&z=1&sv=517750,174750&st=4&ar=N&mapp=newmap.srf&searchp=newsearch.srf

Att gå efter floden inne i stan är ett måste. Ta buss nio (gamla Routemasters på den linjen) från tex Trafalgar Square till St. Paul. Titta på kyrkan, promenera ner till floden, gå över till södra sidan (Tate Modern) och vandra in till parlamentet. Pubar finns det ett par på vägen. Jag joggar ofta den vägen på min lunch, håll utkik efter flåsande svensk.

Sista promenadtipset är lite mer hardcore. Båt/tåg/DLR till Greenwich. Promenera efter floden österut. Det blir mycket industrier, mycket gamla utbrunna/raserade kåkar, grustag mm men det är intressant och framför allt väldigt fint med vattnet. Titta lite på barriären. Gå hela vägen till Woolwoch (glöm inte att titta på Pocahontas grav) och ta bilfärjan över till North Woolwich och tåget till stan, hoppa av vid Highbury & Islington och ta Victoria Line ner till de centrala delarna.

PMa gärna om du har några frågor om promenader.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/23 :  23:26:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Perfa Brewitz - precis vad vi letat efter!

/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/07/23 23:39:37
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/07/23 :  23:31:41  Show Profile Send Roq a Private Message
Hehe, kändes som om jag bara måste nappa på ditt sista inlägg brewitz
Släng fram bilderna från när jag och Johan var över och fick just denna "grande tour". Helt klart hardcore.
Jag hade sett framför mig en lummig grusväg med pilar ut över vattnet... men icke.
Beskrivande ord i sammanhanget var: Öde, grått, förfallet, skumt, armeringsjärn, byggsopor och nedbränt.

Tur att det sen fanns engelskt öl, sol och fish and chips. Upplevelsen var klart minnesvärd och det var ingen långpromenad som man skulle få rekommenderad av engelska turistbyrån.
Så visst - tummen upp för brutalistisk reality turism i London!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/23 :  23:41:29  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message

Brewitz: En liten fråga som kan vara av allmänt intresse
Du skriver att vi ska gå österut från Putney Bridge till Rchmond. Men alla kartor vi har förefaller ange västerut som en lämplig riktning. Huru härmed

Roq: Det är inte första gången jag är i London så jag tror jag kan tolka Brewitz beskrivning av promenaderna rätt väl

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/23 :  23:43:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ska man gå efter Themsen och vill ha lite grönt runt sig så måste man nästan ut till mina trakter. Richmond med omnejd är trevligt om man vill promenera längs floden och rätt populärt.

Men annars är det rätt trevligt att bara vandra längs Embankment också, fast gör det kvällstid om ni ska dit kommande vecka då det kommer bli extremt hett.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/07/23 :  23:46:31  Show Profile Send Roq a Private Message
Jörgen G: Jag blev lite nostalgisk bara (och mina bilder från tillfället strök med i en hårddiskkrasch).
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/23 :  23:49:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vi får väl hoppas att jag får med mig några bilder från våra strapatser...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/24 :  00:49:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Inspirerad av de ypperliga svaren om Themsen-promenader har min fru ytterligare ett spörsmål inför vår Londonresa, med musikanknytning dessutom!

Frugan har hört talas om något typ biograforgelmuseum/-festival/-konsert som hon trots idoga sökningar på nätet inte fått någon kunskap om? Är det någon av skribenterna som har hört talas om detta?

mvh/ Jörgen G



Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/07/24 00:49:24
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000