HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plasma eller LCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/08/03 :  18:29:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Min tjockis Television kommer troligen snart att ge sig. Har pajat 2 gånger på ett år. En Samsung 32a. Under hösten skall något nytt eller begagnat inhandlas. Fortfarande 32a kanske något lite större. Vad skall köpas?
Behöver inte vara något märkvärdigt. Har biorum med projektor där jag kollar film. Kommer att användas till tv tittning ibland någon film. Har inte följt utvecklingen, så jag är novis.
Vill inte smälla typ 15-25 loppor på en skärm. Skall jag kolla efter plasma eller lcd?
Gärna tips på modell märke osv


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/08/03 :  20:19:13  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hola!
Grundregeln e att om du har ljust där du ska ha TV:n så välj plasma!
Det här m döda pixlar(LCD) och inbränningar(plasma) e "fixat" i utvecklingen så det kan du sk..a i.
Ska du spela spel etc så e nog LCD shysst... Stora LCD = dyrt (eftersom tillverkningskostnaden över 42" e dyr...).
När det gäller plasmor så finns det bara 3 stora tillverkare som tillverkar till andra (- F-S e en av dem...) så ha det i åtanke.
Plasman drar mkt mer ström osså eftersom den hela tiden belyses (LCD:n belyser bara aktiva pixelceller).
Kolla ljudnivån på fläktarna på plasman med
Jag har spanat in LG samt Fujistsi Siemens Myrica (vill inte ha synliga h-talare på TV:n. Myrican e helt i alu som e mkt snyggt. LG:n i pianolack
Hoppas du fick nått med dig...
Good hunting

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/08/03 :  23:22:38  Show Profile Send Terminator a Private Message
Plasma finns i princip inte under 42" längre så det kan nog bli lite tight med något annat i din våning. Fast det kanske är ganska mycket luft mellan tv och cd-hyllorna?
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/08/04 :  02:00:35  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Skall du ha 32" så kika på Sony V2000. Mycket fin TV. LCD kommer aldrig bli lika bra som din CRT dock, framför allt kommer vanliga sändningar se rätt tråkiga ut och svärtan kommer inte vara lika bra heller. Men å andra sidan är det enligt mig den bästa LCD-TV:n på marknaden just nu, undantaget möjligtn modeller som är mycket dyrare.

http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=61818 <- Recension av V2000.

Tycker personligen att Plasma levererar en härligare bild för framför allt film, känns mycket mer som CRT. LCD är skarpare för de framtida HD-sändningarna men har i övrigt en bit kvar tills de blir riktigt bra.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/08/04 :  07:27:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Plasman belyser inte alls hela tiden. Det är LCD-tekniken som har detta.
Samt att plasmatv ju dock som talats om här tidigare faktiskt drar mer ström. Men LCDtekniken har fortfarande sämre kontrast eftersom den måste ha ett ljus som ligger på hela tiden och för att kunna få mörkt måste blockera sitt eget ljus. Därav att det aldrig går att få helt svart på en LCD. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/04 :  09:17:35  Show Profile Send Manga X a Private Message
Inbränningar?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/08/04 :  09:40:37  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
Plasman belyser inte alls hela tiden. Det är LCD-tekniken som har detta.


Ooops - yup det e ju rätt - det e tvärtom! Sry o tack!
Palsmaskärmens pixel drar bara ström när den e aktiv (lyser)
/H

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/08/04 :  09:49:13  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
Inbränningar?

Plasma använder sig av fosfor - den (de) tidiagre produktionsteknikerna för skärmarna hade problem med att statiska biler brändes fast (ex kanallogotypen).

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/08/04 :  12:03:22  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
På min Panasonic PV60 har jag inte fått några direkta inbränningar. Sitter man i ett mörkt rum och har spelat en 2:35 letterbox-rulle så kan man se antydningar till kanter där filmen slutet, detta även när TV:n stängts av. Spelar man bara med lite vanligt, heltäckande material eller låter TV:n stå avstängd under natten så försvinner detta. Tycker inte man borde vara rädd för detta när man köper längre hur som helst. Använder man sin apparater med lite finess och inte låter den stå på med testbild en hel dag så skall det inte vara några problem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000