Author |
Topic |
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 12:31:16
|
... För snart 2mån så införskaffade man sig en ny bil, en miljöbil. Närmare bestämt en Ford Focus Ghia, bifuel -06:a
Fasen va bra , köra miljövänligt och kanske spara lite pengar eftersom drivmedlet (etanol, E85) då bara kostade 6,97 kr/L
Nu två månader senare så är den uppe i 8,24 kr/L och det är nu billigare att tanka bensin, eftersom etanol E85 inte är ett lika effektivt bränsle som 95 oktaning bensin. Det går åt ca 25-40% mer etanol E85 jämnfört med 95-oktaning bensin per mil vad vår bil beträffar.
Va trött man blir... Då är det ju ingen mening att köpa en miljöbil ur ekonomisk synpunkt. Mitt samvete är rent, men min plånbok är tom. |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
Edited by - ayayay on 2006/08/02 12:32:02 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 12:52:13
|
Om det inte är nån mening i Ekonomiskt syfte, så tror jag FÅ svenskar kommer att skaffa en. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 12:55:37
|
8,24 x 1,4 = 11,50 kr. Så billigt tankar inte jag. 12,70 kr/l kostar det för tillfället.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 13:21:06
|
Med 30 % inblandning i min 850T5 så går ökningen i bränsleförbrukning precis jämnt ut med det lägre priset på bränslet. Tjänar inte en krona på det alltså . |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 15:11:37
|
Jag tycker det är för j-vla dåligt! Skulle kostat 4.50 litern, då hade folk börjat öppna ögonen mer. |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 15:19:36
|
Staten ser nog till att miljövänligt bränsle blir lika dyrt som bensin eller diesel. Annars förlorar de ju massor av skattepengar. Det suger!! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 15:21:39
|
Man tycker ju att de kunde slopat skatten på miljöbränsle, tror dock inte att oljejättarna skulle uppskatta något sådant...
Hade dock varit intressant att se hur de reagerat om världens länder gjorde så...
Hade det bara varit vi i Sverige så hade de nog bara köpt upp våran stadsskuld och lämnat över den till Baltic Inkasso. |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 15:53:49
|
Ja, oljejättarna har ju härjat ett antal år, köpt upp patent och lagt ner etc. Så de kan nog se till att vi får betala för att vara miljövänner ett bra tag till |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 17:35:02
|
Spannmål som odlas till etanolframställning får odlas på uttagen areal, dvs, träda, vilket har en lägre ersättningsnivå än jordbruksmark som användes till konventionell spannmålsodling.
Trädan, den arealen bestämms av EU inför varje odlingsår, priset till odlaren för etanolvete har legat ca. 30 öre under brödvete.
Till eteanol framställning kan alla konventionella grödor användas, vete, majs, sockerbetor mm mm.
Brasilien och USA är de största producenterna av etenol, i USA spås majsodlingen vara den mest lönsamma branschen de närmsta åren.
Brasilien odlar sockerrör, de är så smarta att deras fabriker bara genom en enkel omställning producerar etanol eller socker och det efter vad marknaden efterfrågar och betalar bäst för.
Brasiliens produktion av etanol är mycket billigare än vad vi Europa kan klara av, därför har EU infört tull på Brasse-etanol.
Och det är väl klart att skattebasen måste bestå, när vi gått över till alternativa bränslen, så kommer inte skatteuttaget att bli lägre, pengarna måste in.
Men det är en politisk diskussion, så den lämnar vi därhän......... quote: Som det är nu så är väl etanolen subventionerad. Egentligen är då priset högre än det ni betalar på bensinmacken.
Etanolen har en lägre skattesats, eftersom en del av bensinskatten är miljöskatt, så är väl det rimligt
Men även etanolens pris följer världsmarknaden, stiger övriga drivmedel, så kommer även eteanolen att följa med. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
Edited by - PG Jeppsson on 2006/08/02 17:47:05 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8654 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 21:28:53
|
Ja,provade att köra min Sierra -93:a på etanol,gick skapligt med höjt bränsletryck,men det är som ni skriver förbrukningen ökar ju til 1,2-1,3L/mil så det är ju lika bra att köra på bensin och skita ner.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 10:30:51
|
Vår SAAB 900S -91 Har brummat på 40% E85 i snart två år nu Den går bättre än på ren 95 och att förbrukningen inte ökar mer än att det blir + i plånboken skadar ju inte.
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 11:47:11
|
Jag tror skattesatsen är uträknad för att det ska gå jämnt ut. Sen rör sig marknadspriset för bensin upp och ner beroende på vad som händer på börsen i Rotterdam.
Så ibland tjänar man på det, ibland inte. Tänk också på att packningarna i motor och bränslesystem tar stryk om de inte är avsedda för användning med etanol. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2006/08/05 : 00:29:23
|
Hmmm...farsans Focus Flexi drar 25% (MAX 30%) mer med E85 vs bensin, så för honom blir det iaf något billigare...
Blir ett par tre extra hästar också med E85, men det är ju en skitsak i sammanhanget. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
|
Topic |
|