HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 JesperB`s hemmabio/ hifi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/04 :  15:36:44  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Mitt intresse för film och musik har jag haft sedan tidig ålder, men att utveckla en egen hemmabio började jag först med i slutet av 98. Då köpte jag min första dvd spelare som jag importerade hem till Svedala via asien. Efter det, blev det en billig reciver med Dolby Surround, då jag ville uppleva det digitala ljudet som min signal källa kunde ge så blev det att byta ut Dolby Surround recivern mot en större och betydligt bättre Reciver från Sony. På den vägen började det och tyvärr så har jag inte uppnått mitt mål ännu :).
I dag så fungerar vardagsrummet som film/ musik central i vår underbara tvåa :). Som tur är så har jag bra grannar som tillåter mig att härja någorlunda fritt med volymen fram till 22.00 :).

I dagsläget är det mestadels film som gäller för mig och min sambo, musiken kommer i andra hand.

Tidigare system:
Canton Karat M 70 ( frontar )
Canton Karat CM 7 DC ( center )
Sony STR-DB930
Harman Kardon Signature 2.1
Harman Kardon Signature 2.0
Primare P30 ( försteg )
Primare A30.5 mkII ( slutsteg )
Primare V25 ( dvd/ cd spelare )
Larvardin AS ( slutsteg )

Mitt system:
Mårten Alice( center )
Canton Karat L 100 ( surround )
Mårten Design Miles II ( frontar )
Audionet Pre 1
Advantage Thor
SONY CDP-X5000
Rotel slutsteg ( Till hemmabion )
Rotel försteg ( Till hemmbaion )
PS Audio the ultimate outlet
Panasonic PT-AE300 ( projektor )
Macgyvers DAC


Sedan använder jag mig mestadels av DIY kablar, men min stora stolthet är kabeln som jag döpt till Between the sheets. Namnet fick den du jag använt ett lakan som kärna och som fjärde ytlager. Kabeln består av två st silver trådar 0,20 mm och 1 st 0,40 mm som jag använder som skärm.


Här är en jämförelse i tjocklek mellan ett vanligt lakrits snöre och min älskade Between the sheets :).

Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2009/02/08 09:34:00

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/06/04 :  20:13:36  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
Snygg kabel! Är det bulletplugs du har använt?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/04 :  21:25:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ser ut som om JesperB gör mer än bara kablage själv - ser ut som en helfin DIY-bänk oxå, eller?

M
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/04 :  22:59:46  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
RE:
quote:
Snygg kabel! Är det bulletplugs du har använt?


Det stämmer det är bullet plugs, visst är den snygg ( inte för att det har något att göra med ljudbilden ). Men tyvärr så är tillverknings kostnaden hög på den. Då jag enbart kunde köpa minimum 100g av silvertråden, de sålde inte så tunn tråd på lösmeter. Och sedan fick jag ta en del från elfa, som inte direkt är kända för sina billiga priser. Men som en sann kabel fetischist som man är så är det bara att hosta upp kulorna. Föresten man tackar och bugar för komplimangen .

RE:
quote:
Ser ut som om JesperB gör mer än bara kablage själv - ser ut som en helfin DIY-bänk oxå, eller?


Hmmm, då jag har tummen mitt i handen så kan jag ej ta åt mig äran för bänken. Jag har mätt, designat, slipat, oljat och hjälpt till att bygga den ( dvs jag har fått hjälpa till att hålla ). Men utan en god vän som är betydligt duktigare med snickarverktyg så hade den nog inte varit klar ännu .

Närmsta uppgraderingen i mitt system är nu högtalarna, jag har fallit som en fura för Mårten Designs högtalare. Både design mässigt och ljudmässigt, i och för sig så har jag bara hört monken ( dvs bara till hifi ). Skulle gärna vilja höra andras åsikter om Mårten Designs högtalare Miles ll och Monk använda dem till hemmabio?
Då dessa två modeller kan hittas begagnade till ett överenskomligt pris. Då hade jag tänkt mig Miles ll som frontar och Monken kanske som Center?
Eller är det en overkill med Miles ll, räcker det kanske med Monken som frontar och Center?

Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/06/05 :  09:15:31  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
Om du är kabel fetichist och vill göra egna kablar så kanske www.svalander.se kan vara något för dig, herr Svalander är en härlig entusiast Kolla i shoppen bl.a.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/05 :  20:22:45  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Om du är kabel fetichist och vill göra egna kablar så kanske www.svalander.se kan vara något för dig, herr Svalander är en härlig entusiast  Kolla i shoppen bl.a.



Har gjort en del av Svalnders fyrflätor, den som passade mitt system bäst var hans silver fyrflätade nätkabel. Den hade jag länge till min dvd spelare men har nu bytt till Signalcable Silver Resolution Reference Power Cord Signalcable Silver Resolution Reference Power Cord. Här kommer en bild på Svalnader fyrflätade nätkabeln.


Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/07/20 :  13:49:33  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Nya fronthögtalare har införskaffats, en första titt.


Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2006/07/20 14:01:27
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/07/20 :  14:42:44  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Nämen hej du grabben!!

Schyssta burkar du har där!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/07/20 :  14:49:16  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Man tackar och bugar Mahler :).

Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2006/07/20 :  22:04:36  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
Tjena Jesper!

Vi får ta en eftermiddag/kväll/natt hos jörgen igen snart... var trevligt senast.


Vad hette den elektroniska skivan som du spelade (inte xrcd2:an)

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/07/21 :  09:03:58  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
Tjena Jesper!

Vi får ta en eftermiddag/kväll/natt hos jörgen igen snart... var trevligt senast.


Vad hette den elektroniska skivan som du spelade (inte xrcd2:an)



Tjena!

Det får vi göra, har snart semester och då kan man förhoppningsvis ta sig lite mer tid för musik och hifi. Men du vet att det inte är bra för dig , du kanske kommer gå ner dig i hifi träsket igen. Har tyvärr inte haft så mycket tid för varken musik eller film, vädret har varit för bra . Men har inhandlat en skiva som jag tror du kommer att uppskatta, instrumental förstås och med en Svensk artist. Lyssnade på den hos en kompis och föll pladask för den, så det vara bara att ta fram plånboken . Artisten heter Peder af Ugglas, det är en Hybrid SACD ( så den fungerar på vanliga cd spelare ). Skivorna som jag hade med mig senast var Sphongel & Dadawa: Sister Drum (XRCD).
Pratade med Jörgen för ett tag sedan och föreslog att han skulle med till Arken mässan, är du sugen på att åka med?

Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2006/07/21 21:37:20
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/07/21 :  10:05:51  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Då var det dags för en ny bild:


Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/07/21 :  22:47:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
gillar dem högtalarna skarpt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/08/15 :  14:14:52  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
gillar dem högtalarna skarpt.


Det gör jag med, både designen och ljudkararktären. Nästa inköp på listan får bli centerhögtalaren Alice från Mårten, har försökt att leta upp ett demo ex i körsbärsutförande. Men tyvärr utan lycka, så man får bita i det sura äpplet och spara ihop till ett nytt exemplar.

Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/08/15 :  15:43:13  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message  Reply
Hallå mannen. Nu börjar jag äntligen få lite fason på deltagandet här på forumet .. började idag Nu börjar änterligen hösten och dom mörka kvällarna infinna sig ( får man skriva så?? )så nu kan vi börja lägga lite mer kvalitativ tid på lyssning samt DIY igenHur går det för dig med absorbentarbetet?
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/08/15 :  17:55:35  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
Hallå mannen. Nu börjar jag äntligen få lite fason på deltagandet här på forumet .. började idag Nu börjar änterligen hösten och dom mörka kvällarna infinna sig ( får man skriva så?? )så nu kan vi börja lägga lite mer kvalitativ tid på lyssning samt DIY igenHur går det för dig med absorbentarbetet?


Gött att höra, blir intressant och se när du har lagt upp ditt system. För mig är sommaren fortfrande vid liv tills min semester är över, sedan är det bara 100% hemmabio och hifi . Så du kan räkna in mig på dessa kvalitativa timmar med lyssning, inställningar och DIY igen. Vad det gäller absorbentbygget, så behöver jag hjälp med det estetiska valet av tyg och placeringen ( behöver dina guld öron ). För jag har gjort klart alla tänkta absorbenter, men har fortfrande problem i vissa HZ, så vi får ta en kväll och lyssna igenom var problemen uppstår och hur man kan lösa dem . Så jag ser också fram emot en trevlig höst och vinter .

Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/08/16 :  13:30:32  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message  Reply
Inga problem. Jag har fått hem micken nu så det är bara att tuta å köra. Jag skall lagga upp lite bilder imorgon då jag tänker ta nya för att göra det lite intressantare ( även för mig själv=)om du förstår vad jag menar. Jag har förresten en kontakt ( elektriker ) som var tvungen att beställa 100m av Supra Classic 4mm² när han skulle ha själv. Är det någon som behöver har jag ett mycket bra m pris på detta. Koster i affären 45:-/m
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:44:26  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message  Reply
Du mannen... nu börjar jag bli lite otålig vad det gäller mer bilder vi vill ha mer. Jag har börjat lägga upp på mitt, men dom bilderna har du redan sett. Skall fota nya ikväll så det blir lite mer intressant
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2006/08/28 :  15:11:36  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
SKa bli intressant o höra.

Ingen fara.. jag har redan börjat min resa ner i fördärvet...
Hämtade hem ett par Jamo D590 för ett tagsen, man måste ju börja nånstans.
Letar förstärkare alt. för o slutsteg av hyffsad kvalitet och pris just nu. prioriterar en svulstig dator framför hifi just nu. S.T.A.L.K.E.R shadows over chernobyl kommer ju 1:a kvartalet 07 så tills dess måste man ju ha en dunderburk av grov kaliber.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:26:03  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
SKa bli intressant o höra.

Ingen fara.. jag har redan börjat min resa ner i fördärvet...
Hämtade hem ett par Jamo D590 för ett tagsen, man måste ju börja nånstans.
Letar förstärkare alt. för o slutsteg av hyffsad kvalitet och pris just nu. prioriterar en svulstig dator framför hifi just nu. S.T.A.L.K.E.R shadows over chernobyl kommer ju 1:a kvartalet 07 så tills dess måste man ju ha en dunderburk av grov kaliber.


Nu är det kört för din del igen , ner i hi-fi träsket igen. Vad är det för förstärkare du är ute efter?
Har inte lyssnat på Jamo D590, är du nöjd med dem?

Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/09/07 :  14:31:19  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message  Reply
Får säga att Jamo D590 är en mycket prisvärd högtalare. Kan köpa dom exen som finns kvar idag för 5900:- tror att nypriset när dom kom ut låg på närmare 15000:-

Hade själv ett par sådana innan jag köpte mina Energy Veritas 2,4i
Dom kommer du klara dig med ett tag... om du inte springer runt å lyssnar till för mycket andra högtalare i högre prisregioner och uppgraderingsdjävulen spelar dig ett spratt
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/11/28 :  09:22:40  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Ny center har införskaffats, som alla andra högtalare från Mårten så är den gudomligt vacker . Har dock bara provlyssnat den, då jag förhoppningsvis kommer få lådan utbytt vågare jag ej att använda den fullt ut. Då det visade sig att faneret är betydligt mörkare & rödare jämfört med mina Miles ll frontar. Vi får se vad Leif på Mårten kan göra ?

Här kommer i alla fall en bild:

Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2006/11/28 09:26:14
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/01/03 :  09:12:07  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message  Reply
Vad är det som skiljer Alice från Stativaren? mer än att den ligger ner
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2007/01/08 :  08:22:56  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
Vad är det som skiljer Alice från Stativaren? mer än att den ligger ner


Det som skiljer är att den skall vara skärmad, tror till och med de använder samma låda till centern och stativaren.

Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2007/01/08 :  08:30:20  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Har precis flyttat och håller på att renovera vår nya lgh så jag behöver lite hjälp med rummets akustik. Vad skall jag tänka på och vad kan jag förbättra?
Storleken på rummet är 3,74 m brett, 2,5 m högt, 5,58 m långt, de två långa väggarna är i betong. En av de två kortväggarna är gjord av lättbetong, utmed andra kortväggen så det bara fönster. En extra stor öppning finns intill hallen. Här kommer en liten bild på rummet:



Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2007/01/08 08:33:47
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/11/25 :  09:27:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hur funkar rotel vs primare?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000