HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Manga X med Alón V mkII
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 25

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/06 :  01:31:38  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Nya bilder fylls på i trådens första inlägg.
Ytterligare information fylls på med ett nytt inlägg i slutet på tråden!

Anläggning idag:

Squeezebox 3
Denon 2307
Denon 2900
Proson Reality 66 MK2 (Calvados)
Proson Reality 52 Mk2 (Calvados) centerhögtalare:
2 st Proson Reality Sub 101 mk2 (Calvados)
RG62 (analoga signalkablar)
DH-Labs D-75 (digitalkabel)
2x2m DIY kopparbandkabel
iPod Classic 160GB
Sony MDR-EX90






2-kanalsanläggning:

RG62
DIY Kopparbandkablar
Alón V mkII

Edited by - Manga X on 2009/02/08 22:32:53

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/01/06 :  12:10:43  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
Spännande! Det har hänt en hel del det senaste året ser jag.
Ska bli kul att se lite bilder, då jag var hos dig var det lite sparsamt möblerat..



Dina gamla Thulepjäser spelar och mår bra hemma hos mig, och får snart lite roligare högtalarsällskap (se bildreportage)
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/07 :  14:39:53  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Sparsamt möblerat var väl bara förnamnet!!!
Det blir ju lätt så inför en flytt.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/01/14 20:20:48
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:11:53  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Gratulerar till ett mkt bra högtalarköp, har själv storebror 6381
Köpte du hans demoex eller hade han fler på väg hem?

Intressant att höra hur de kommer låta med Xindak steget!

Ulrik
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:42:02  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag kan knappt hålla mig tills dess de kommer!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:22:14  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe nu får du allt ta å sluta byta prylar hela tiden prova ha en komplett stereo hemma så du kan lyssna nån ggn

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:32:22  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
He he he he tycker du det!

Mina Dali högtalare kunde jag levt med länge men allt roligt med dem rasade i.o.m. transportskadan!!!

Så det blev lite impulshandling på mässan kan man säga. Kom förbi någongång vetja... Ta med dig din dB-mätare!!!

Nu blir det att ligga lite lågt "ett tag". Nästa prylar att införskaffas är riktigt bra nätsnokar samt nätlist/filter.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/03/19 :  10:45:50  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Väntar med spänning på bilder

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:41:22  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
StefanB:

Jag skäms! Fortfarande inga bilder...
Allt annat kommer imellan... host harkel host!!!

Men de kommer de kommer... nån gång!

Nya "nätkablar" är inköpta men de har fortfarande inte levererats.
Verkar vara lång leveranstid från Tyskland. Vad det blev återkommer jag till senare. men hemskruvat blir det!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/04/13 :  13:27:57  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Jaha och så trodde man att bilderna var klara

Hur låter Usher med förstärkar kombon?
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/04/15 :  11:47:40  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Nästa lördag blir spännande, ska bli kul att höra på Tjidtjak med tanke på att det ligger 2 ICE 500A moduler här hemma...

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/04/22 :  03:39:40  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Helt klart intressant anläggning Vill se bilder!!!

Mvh Cyber
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/04/22 :  03:42:19  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag håller på att testa lite olika cd-spelare som är tänkbara som ersättare för min Densen spelare som för tillfället står på min "transferlista".

Just nu testar jag en makalöst bra spelare!!! Nämligen en Esound CD5:a den för Europa CE märkta modellen.
Otroligt bra och luftig med bra tryck och artikulation i basen.
Den reproducerar min favorit artist Miles Davis bättre än någon annan spelare jag har testat so far!
Bettet i blåsinstrument är hårresande bra!!!
Mellanregistret är vitalt med bra nyanseringar och detaljnivån är hög vilket skapar en känsla av äkta urklingning och kropp på både instrument och röster.

Sen ska vi inte ens prata om hur välbyggd den är.
- Gosh!!! Den är tung! Gedigen är bara förnamnet skulle jag kunna meddela...

Som sagt var en riktigt makalöst bra cd-spelare! Stark kandidat till ny signalkälla här hemma!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/06/06 :  14:24:08  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Wow! Snygga högtalare!
HEla anläggningen är iofs läcker utséendemässigt

Några lyssningsintryck?

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/06 :  23:52:46  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Ja just det mina lyssningsintryck var det ja...

På något konstigt vis glömmer jag bort detta när jag sitter där och myser i sweetspoten. Allt blir bara en enda euforisk rusliknande känsla när jag förlorar mig helt i musiken.

- Det är underbart härligt!!!

Vad svårt det skall vara att sätta ord på ett lyckotillstånd eller en känsla!
Systemet spelar med en härlig dynamik. Silkeslent eller brutalt med enorma kraftresurser allt beroende på mjukvara som det matas med. En härlig värme och närvaro med en "realistisk" eller subjektivt korrekt klangbild. Kropp finns det i röster och instrument. Ljudet släpper redan på mycket låga volymer vilket är underbart i mitt tycke då jag i regel spelar på låga volymer. Detta kan jag tacka slutstegets 2x500W för tror jag!
Jag är så j*kla nöjd alltså!!! Nu fattas det bara en riktigt bra cd-spelare!!!

Nackdelar då?
Ja de finns tycker jag. De fyra 7 tums basarna/mellanregistren sätter igång rummet på ett sett jag aldrig upplevt tidigare. Detta har medfört att aukustikreglering av rummet är ett pågående projekt... Högtalarna är i mitt tycke placeringssvåra. Jag upplever det som att jag har mycket att plocka på en ännu bättre placering av dem!
Samt kanske storleken på dem. Jag kan inte anklaga dem för att vara diskreta och "osynliga".

Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/06/06 23:57:21
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/06/09 :  05:58:19  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Du ska nog inte misströsta allt för mycket eftersom högtalarna tåls att titta på.. Även i krig

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:05:49  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Två nyheter att rapportera.

Nyhet nummer ett:
Så var valet av ny signalkälla klart!

** Trumvirvel **

Den utvalda spelaren är…. E.sound CD-E5.
Det känns riktigt bra att E.sounden är på väg hem till mig. Det är en riktigt bra spelare, på alla punkter i mitt protokoll.

Nyhet nummer två:
Jag har två par nya signalkablar. Dessa är Nordic Concepts SIGNAL ONE med koppar Bullet plugs.
- Jag säger bara en sak! Gör er själva en riktig tjänst och pröva dem!!!

Nordic Concept är som ni kanske känner till Robert Grubbstad's eget varumärke och inhyser sedan tididgare skivspelare i den ABSOLUTA referensklassen. Nu finns alltså även dessa godingar till signalkablar. Utmärkt prestanda genom sund konstruktion och mycket bra materialval allt till ett pris som ger många chansen att prova på riktigt bra prestanda i sin anläggning!
Dessa kablar finns att köpa genom AudioConcept.



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/06/16 13:58:19
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:23:23  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Hejsan,

Snygg och stilren anläggning!

Lycka till med valet av cd-spelare. Funderade starkt på den själv, men tog en rövare och satsade på ett, för mig, mera osäkert kort.

Är väldigt nyfiken på de där högtalarna! Det står säkert nånstans här, men vad betingar de för pris?

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:44:25  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag kan med glädje meddela att Usher högtalarna numera finns att lyssna på och köpa i Stockholm via AudioConcept. Mycket trevligt tycker jag.

Hur som helst är listpriset 25000 SEK för den modell jag har. Ett kap i mina ögon för dessa pengar. Finishen och välljudet på dessa pärlor är så hög att det dubbla vore mer rimligt.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/06/16 13:51:11
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/21 :  22:27:29  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Jag börjar också att fundera på E.sound cdspelaren. Just nu kör jag cd analogt genom en Denon DVD-3910 och det funkar fint, men vid en test i helgen med en Da Vinci så hördes den lilla skillnaden och det är klart man vill ha den lilla skillnaden i sin egen anläggning

Några frågor dock:

1. Hur är fjärren, har den bra "range" så man slipper att sikta in sig likt en sniper?

2. Har knapparna på spelaren och fjärren rätta "knappkänslan". D v s mjuka och fina?

3. Hörde om problem med att spela skivor över 74 min. Stämmer detta?

4. Spelar den cd-r?

5. Kan man beskriva ljudkaraktären som åt det varmare hållet?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/06/21 22:33:30
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/22 :  00:08:11  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Hej Drem.

Känns lite som Vi i 5:an helt plötsligt.
På fråga ett svarar jag... o.s.v.

1. Räckvidden är jämförbar med alla moderna fjärrar jag har testat. D.v.s. de bör riktas mot apparaten och inte skjutas bakom nacken med tre väggstudsar innan den är på rätt sida huset.

2. Knapparna på spelaren känns distinkta och bra. Fjärrens knappar är nog en smaksak. Knapparna är små och hårda och ligger lite "infällda" i gropar på dosan. Lite som Thor's fjärr men med lite mer plast i knapparna och lite infällda som sagt var. Jag gillade inte fjärren de första gångerna jag använde den men sen blev spelaren inspelad och jag "glömde" allt för att helt förlora mig i musiken...

3. Detta var ett nytt rykte för mig. Rykte = att det är obekräftat för mig! Jag spelade de flesta (hann inte med alla under den vecka jag hade demoexet av spelaren hemma) av mina skivor helt utan problem. Vet inte vilka som kan vara längre än 74 minuter. Så jag vet inte mer än att alla mina skivor som jag spelade fungerade perfekt.

4. CD-R fungerade bra för mig.

5. Jag skulle nog säga otroligt korrekt och upplöst. Med en fantastisk känsla av kropp i såväl röster som instrument.


Hoppas att detta var till någon hjälp för dig Drem.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/11/25 21:27:05
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/22 :  02:20:28  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Mycket matnyttig info, tackar Manga X! Det är bara att börja spara. Problemet är bara att jag vill ha så många olika grejer just nu

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:54:55  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Trevligt att jag kunde vara till hjälp!

Jag känner igen din känsla av det finns så mycket man vill ha. Synd att inte tid OCH pengar räcker till.

Min spelare ligger hos Bussgods nu. Jag hann tyvärr inte hämta upp den. Det får bli imorgon!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:01:32  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Ingen som bor i Gbgområdet och har en sådan här spelare? Jag serverar kaffe och bulle

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:04:04  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Har för mig att man har 14 dagars öppet köp av spelaren... om man köper den av Akkelis då... mycket bra om man är osäker... då slipper man ju köpa grisen i säcken så att säga.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:40:53  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Ja jag får ta mig en funderare. Först och främst får jag nog bestämma mig för VAD som skall köpas/uppgraderas härnäst.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page
Page: of 25 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000