Author |
Topic |
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 23:01:39
|
Drem:
Akkelis Audio ligger i Göteborg. Knata över och prata med Stefan om ett ev. hemlån några dagar/öppet köp. Rekommenderas skarpt!!!
- Men du! - Gör dig själv en tjänst... låna den inte OM du inte har pengarna. Den är så bra att du inte kommer att vilja lämna tillbaka den!!! Se till att det är ett inspelat ex du köper/lånar. Skillnaden var löjligt stor hemma hos mig.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 23:07:39
|
Jag har träffat Stefan en gång, på Hifistället Hur lång tid uppskattar du att den behöver spelas in?
|
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 23:23:59
|
Det tog en vecka (Dygnet runt) innan allt föll på plats. Det fanns fortfarande parametrar som förbättrades efter det men det störsat jobbet klarar du av på en vecka (repeat på nätterna) och vanligt "poppande" på dagarna!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 18:26:03
|
Har du ingen lyssningträff på gång snart! Jag sitter strandad hos svärföräldrarna ute i Hummelsta/Vela tills på tisdag (minst) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 18:32:10
|
Trevligt förslag Martin.M!!!
När ska vi ta den? Imorgon på dagen eller? Jag PM'ar mitt telefonnummer.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 18:48:27
|
Excellent |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 09:58:08
|
Först lite tråkiga nyheter. Min kära Tjidtjak har brunnit! Jag vet inte riktigt omfattningen av skadorna ännu men rapport lämnas snart av firman som sköter undersökningen.
Detta gav en ypperlig möjlighet att se över dagens situation. - Hmmm...så hur gör jag nu?
1. Dedikerat musikrum är ett måste. Inget mer delandes plats/rum med hemmabion. Endast mindre rum finns att tillgå i nuvarande hus. Vad göra? Ut med golvarna och in med trevliga stativare.
2. Ut med hifi och in med spelglädje och njutning. Vad innebär det? Ut med E.sound och in med en riktig musikförmedlare på cd-fronten. Dessutom snickras det på ett DIY-Riaa till min gamla trogna Sonab 67 S.
3. På High-End mässan i år fastnade jag för en läcker liten stärkare i Audio Concepts rum med namnet Leben CS300 som spred glädje och njutning runt sig. Möjlighet öppnas för en en riktig godbit på min förstärkarsidan. Just Leben CS300 spelar i mitt tycke skjortan av det mesta och det funderas just nu mycket allvarligt på ett köp av denna underbara retro-guldklimp! Vad innebär det? Ut med rörförsteget och ev. försäljning av Tjidtjak om den går att laga för en rimlig peng.
Quad 12L är och har alltid varit lite av en favorit högtalare för mig. Det har väl inte missats på forumet att jag ofta vurmar för denna lilla läckerbit. När jag nu "sprang på" ett par begagnade så stod jag inte emot längre. Mycket trevlig musikförmedlare som jag utan tvekan kan leva länge med. Spelar över förväntan även i mitt "stora" vardagsrum. Lite längre fram kommer dessa att få trona i ett mindre musikrum som sagt var. Energirik och trovärdig diskant utan att bli påfrestande. Mycket fin urklingning och rik på detaljer är andra intryck av den. Mellanregistret är bara rent magiskt och på bas sidan finns mycket lite att önska från dessa stativare. Så hur som helst blev jag med ett par 12:or i ljus Lönn. Stativ letas nu med ljus och lyckta till dessa. Tänk stabila, snygga och svarta så har ni min bild av dem!
CD-spelaren AH Njoe Tjoeb CD4000 är en gammal favorit. Redan för nästan två år sedan provades den ut hemma hos mig. Då tillsammans med en Leyla 845 baserad rörförstärkare. Då blev det inget köp p.g.a. diverse kringorsaker. Så när nu chansen gavs att köpa loss ett ex i guld togs den med glädje. Ut med E.sounden och in med ren och skär musikalitet och spelglädje förkroppsligat i en rör-cdspelare med namn Njoe Tjoeb. Denna makalösa glädjespridare är mycket "tweak-vänlig" och redan första kvällen gjordes en mycket stor uppgradering. Ut med OPA604 och in med OPA627BP dräparna AD797. Dessa opampar käkar allt annat jag har hört på opampfronten till frukost alla dagar i veckan. *ler*
Ja det var väl allt för denna gång!
Over'n out från Magnus Eriksson |
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 11:07:39
|
Härligt att du har hittat spåret igen! Lycka till! |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 15:29:09
|
Quadarna har sålts och Sonic's Argenta har införskaffats istället. http://www.sonicsonline.de/English/Eng_Argenta.htm
Dessa drivs med en Leben CS300 med mycket bra resultat. Vilket radarpar! Det skall bli roligt att återkomma med fler intryck framöver då dessa är inspelade! De är plockade ur kartong för c:a 6 timmar sedan...
Mvh Magnus Eriksson
edit: Engelsk länk instället för Tysk dito |
Edited by - Manga X on 2005/12/15 23:20:53 |
|
|
cebo
Member
119 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 14:26:02
|
Grattis Manga X till ditt nya välljud!
Känner lite så också faktiskt, har iofs inte köpt något nytt men moddat lite grann på min Consonance CD2.2. bl.a bytt OP-ampar (OPA627) m.m. Nu kan man sitta i timtal och bara njuta av musiken...Man fattar inte att det är sant...
Men jag är lite nyfiken på dessa Op-ampar AD 797, som du har i din cd-spelare? Vilka är ljudskillnaderna mot OPA 627? Jag upplever 627:an som mer av allting, mer rymd och djup i musiken, den låter inte alls dåligt! (hade OPA2604 i tidigare).
Grattis än en gång!
Mvh
|
/cebo |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 14:32:11
|
Cebo har PM!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
cebo
Member
119 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 15:06:12
|
Manga X har PM!
Mvh |
/cebo |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 19:36:13
|
JonasY vill se bilder!
Mvh
() |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 16:19:00
|
Manga X, Quad 12L är helt rätt val :-D |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 20:13:28
|
Nisse83: Idag spelar jag på mina Sonics Argenta. Dessa lär stå kvar här! Har precis (3 dagar sedan) placerat dem som Joachim Gerhard skrev i sitt mejl till mig.
- Halleluja, säger jag bara!!! Och jag som tyckte att perspektivet, med den tidigare uppställningen, var det bästa jag har hört. He he he he jösses så mycket bättre det blev!!!
Riktigt trevlig kille den där Joachim.
Idag dämpades min Njoe Tjoeb med Bitumen. Då både invändigt samt under botten. Stabilt är bra!
Hörde jag någon skillnad?? - Nä men den känns trevligare att lyfta på!
Under kvällen/morgondagen kommer kondningarna att få sig en dust med Bitumen också!
Nätbrunn installeras så småningom... Hmmm nya rör borde jag försöka hitta pengar till! Kanske nya högtalarkablar också...
Goertz Mi1, Mi2 eller Audience Conductor är de hetaste alternativen idag!!!
Tråden uppdaterad 2005-10-29 med bilder från min inspelning av den nya utrustningen!!!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2005/10/29 21:12:44 |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 21:29:30
|
Har ju gått och väntat på de här bilderna, Magnus! Jag önskar dig mycket njutning med din anläggning!
Fick möjlighet att kolla lite på Leben-prylarna på malmömässan. De ser betydligt bättre ut i verkligheten. Inte alls min kopp te designmässigt dock. Ljudmässigt kan jag tyvärr inte uttala mig om. Det var bara ett Leben-försteg som lirade i Audio Concepts rum när jag var där. Tillsammans med Zu Druid och ett par maffiga ASL-monoblock
Mvh, Ola |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 21:33:30
|
Grattis till dina nya talare !!
quote: Har precis (3 dagar sedan) placerat dem som Joachim Gerhard skrev i sitt mejl till mig.
Nu blev jag allt nyfiken på vad han skrev, så nu får du allt dela med dig
|
All strävan efter liv, leder till lidande !
"Why keep asking questions when your head is full"
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/10/30 : 07:14:56
|
Joachim Gerhard skrev så här (översatt);
* 2,85 m mellan diskanterna, * 2,55 m fram till örat, * invinklat så att man precis börjar se "insidan" på högtalarna, * Inget krav på placering relativt bakvägg, * Inget krav på placering relativt sidovägg
Bättre? OM!!! All antydan till bumlighet försvann, ännu större, djupare stereobild. Aldrig har instrument varit så här separerade i ljudbilden. Nu är upplevelsen "äkta" musikern som står i mitt vardagsrum är nu i skala 1:1. Även precisionen skärptes till några steg. Hur det var möjligt har jag ingen aning om! Jag tyckte att den var knivskarp redan...
Makalöst hur stor skillnaden blev! Att placeringen gör oerhört mycket visste jag men att förbättringen skulle bli SÅ stor mellan min "optimala" placering och Joachims förslag kom som en chock!!!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2005/11/06 12:19:12 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/10/30 : 21:02:00
|
Nu måste jag börja skissa på min DIY Riaa lösning. Den bygger på Flints makalöst fina batteridrivna Riaa.
Jag funderar på att bygga in den i min gamla skivspelare och bara ha batterilådan utanför. Hmmm kanske inte så bra om jag får för mig att byta spelare i framtiden...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/11/02 : 21:13:20
|
quote: invinklat så att man precis börjar se insidan på högtalarna
Nu har jag förmodligen fått hjärnsläpp men, vad menar han med det? |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 10:52:44
|
HE he he he...
Med "insidan" menar han de sidor som är mot varandra när två högtlare är uppställda som de ska. Sidorna närmast sidoväggarna blir således "utsidorna"
Punkten där "en tänkt linje från mitten av högtalarna" faktiskt möts ligger nu bakom lyssningspositionen.
Så nu borde det gå bättre...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 19:05:04
|
Naim NACA5 in istället för Ixos SW511T (?). Ixos återvänder till hemmabion där de hör hemma och gör ett kalasjobb!
NACA5 är en riktigt trevlig högtalarkabel om en lite svårjobbad (läs stel som en pinne ).
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2005/11/27 : 20:58:05
|
förstår att det måste känts jobbigt när tjaken brann, men jag skrattade lite av det du skrev. hoppas du också ser ironin i det: "Min kära Tjidtjak har brunnit! ...Detta gav en ypperlig möjlighet att se över dagens situation."
det är vad jag kallar äkta hi-fi optimism :-D |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/11/27 : 21:52:48
|
Dessutom "roligt" att en så "cool" eller "kylig" sak som Tjidtjak kunde brinna ICE-power och allt!
Mvh Magnus Eriksson
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 19:14:49
|
Ja idag var dagen för min beställning av Audience Conductor. Det blir en 2x3m av denna trevliga kabel.
Kan knappt vänta...!!! Audience gör riktigt trevliga högtalarkablar med mycket bra prestanda för de kronor de kostar. Har provat med Audience Au24 samt Conductor här hemma och visst var Au24:an bättre men skillnaden var liten. Så man kommer långt med Conductorn kan jag lova!!!
Leverenstiden på Audience Conductor är c:a 1 - 2 veckor. - Suck, är den inte här snart!!!
Tack för det trevliga besöket den 28/11 Edison!!!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/21 12:55:25 |
|
|
Topic |
|