Author |
Topic |
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/11/30 : 02:04:55
|
Tack själv Manga X!
Var kul hälsa på er och smaka lite lätt på systemet!
Trots att det spelar gött på den lite försiktigare nivån vi höll oss på har jag hyggliga aningar om att det nog blommar ut mer med ett hack eller två uppåt på the "V-knob"...så går iaf funderingarna i mitt huvud efter viss tids eftertanke.
Lite kul att konstatera att trots att jag sett och kollat in både Lebenstärkaren & Sonicsarna en del så blev jag lite lätt överraskad av stärkarens fysiska litenhet och att lådorna om än inga jättar iaf är större än intrycket bilderna gett...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
mattiasa
Member
584 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 09:56:48
|
Har det löst sig med Tjidtjaken än? |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 15:41:01
|
Tjidtjak finns inte mer! Nu är det ren musikalitet via rörwatt som gäller hemma hos mig/oss!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/05 : 23:17:09
|
Ändrade planer ang. Audience Maestro'n.
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2005/12/13 22:43:33 |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2005/12/05 : 23:21:50
|
Ingen orsak Magnus! Jag bistår så gärna så! |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/05 : 23:28:39
|
Men... frugan ville ta några ord med dig! Är det NÅGOT hon ogillar så är det "oplanerade" hifi-relaterade inköp!!! he he he he
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2005/12/05 : 23:34:06
|
Tyckte det lät som hon var ganska positivt inställd ändå... hehe. Men bara skicka över luren nästa gång så ska jag nog kunna charma henne |
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/05 : 23:39:53
|
Nästa gång vi samtalar på telefonen eller nästa gång du kommer med en kalasdeal som jag bara inte får missa...!
Tack Ola för flera trevliga affärer och samtal! Nu skall det snarkas..
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 17:38:59
|
Nu har Audience Conductor anlänt via Audio Concept. Spelas in för fulla muggar men redan nu är jag helnöjd!!!
Audience Conductor har ett lite nytt snyggare utseende med en helsvart "strumpa". Tidigare var det bara plasten s.a.s. . Klart mycket snyggare nu!!!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 22:46:23
|
Synd att det blev som det blev med Maestron, Magnus. Jag ber om ursäkt! |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 22:48:37
|
Jag har haft ett nytt tillbehör i några veckor nu och tänkte skriva litegrann om det.
Det är ett oumbärligt redskap i skötseln av min hifi-anläggning.
- Den är bara hur bra som helst!!! Städar rent och städar lätt!!!
Det är alltså en "dammvippa" av/med Strutsfjädrar.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 22:52:15
|
Den där hade varit perfekt till mina monoblock! Får väl bege mig till nån strutsfarm och roffa åt mig lite fjädrar... Eller kan man måhända köpa en sån där? Var isåfall? |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 22:55:28
|
Oj glömde jag att skriva vart denna oumbärliga produkt kan införskaffas.
Jag köpte den ifrån Audio Concept. 08 - 650 72 50 snacka med Robert Grubbstad.
Den är nog ÄNNU lite lämpligare för dig med "nedcabbade" rörsteg!
Mvh Magnus Eriksson
|
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 22:58:52
|
Tack för tipset, Magnus!
Käns bättre än att köra med "lånta fjädrar" |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 23:00:00
|
|
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 17:53:49
|
Hej du på 6:e bilden uppifrån står en skiva i hörnet med massa hål i, är de i tunn plyfa och i så fall e de bra till akkustiska förändringar? iså fall vilka, jag har 3 sådana jag tänkte slänga men så såg jag din bild där
Mvh
johan |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
Edited by - nahoj on 2005/12/14 17:55:11 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 18:42:25
|
Tjena.
"Skivan" du ser är en av flera skiljeväggar som jag hittade på Ikea's fyndhörna. Jag provade att ha dem i hörnen på mitt då mycket kala rum. Bakom dem fanns det lösull.
Resultat? Kanske lite bättre efterklangtid.
När jag sedan provade med mina Dali Suite 2.8 förstörde de bara likaså med Usher 6371.
När Usher kom hem till oss krävdes det marksivor och sedan två Svanå basfällor för att tygla basen lite grann.
Dessa står sedan dess kvar här hemma trots att jag idag spelar på ett par stativare vid namn Sonics Argenta.
Dessa är nog inspelade nu men inget är ändrat i rummet avseende aukustiken sedan Usher. Men då jag funderar på att byta rum till ett mindre men helt dedikerat musikrum vill jag inte lägga ned någon energi eller tid på att anpassa allt efter mina nya högtalare.
Ikea skiljeväggarna ligger nu ute på logen!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 19:06:17
|
Jag har oxå Usher - stativare (vi talade ett tag om ev byte) o skulle gärna "tygla" basen lite här med mitt rum framkallar bas minst sagt. Har du något förslag som inte inkräktar på inredningen för mycket, lätt va?
// Johan |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 23:31:52
|
Hej Johan jag missade din fråga ser jag!
Jag kör idag med markskivor dessa fungerar bra på mellanbas och efterklangtiden i rummet. Djupare än det kräver "större" grejor.
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/04/17 18:31:58 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 22:36:48
|
DIY Riaa't är snart klart. Det sitter Nordic Concept SIGNAL ONE även internt i mitt hembygge till Riaa.
En till NC Signal ONE har införskaffats, så nu körs det bara NC SIGNAL ONE här hemma. Sammanlagt har jag nu tre par. Två par med Bullets samt ett par med Furutech. Dessa Furutechar kommer nog att bytas till Bullets de också vid tillfälle...
Med en sund konstruktion och bra material tas signalen väl omhand med dessa underbara signalkablar. Idag kommer inga andra signalkablar över min tröskel.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 22:07:43
|
Här hemma har det inte hänt mycket. Det är mest skivinköp och musiknjutning som gäller numera.
Jo föresten jag har skaffat Superspikes under stativen... Stramade upp ytterligare i basen d.v.s. nu spelas basen ytterligare lite "renare" och i mitt tycke även lite djupare. Ytterligare lite mer detaljer och nyanseringar i.o.m. den renare basen.
Nya, lite fetare och/eller snyggare, stativ letas det ibland...
Ja just det ja... Min Njoe Tjoeben har moddats med några kondningar över opamparna. Halo 9x Tubedampers har ersatt de tidigare 4 siliconringarna som satt över mina Philips ECC88:or. Dessa förändringar har transformerat min spelare än mer till ett veritabelt klipp för de pengar Tjoeben kostar. Ren njutning är min enda kommentar!!!
Nya matchande Siemens E288CC har beställts från Billington genom gruppköpet här på forumet. Förhoppningarna är att dessa rör skall pressa ytterligare välljud ur min underbara cd-spelare.
Jag har även prövat att förbättra min Leben CS300. Andra fötter av bra anti-vibrationsmodell har testats, svarvade koner av aluminium, olika typer av dämpningar på dels ingångsrör, dels utgångsrör allt med samma slutsats!!! - Inget jag kan göra/har gjort med Leben förbättrar ljudet från den. Den låter alltid bäst när jag går tillbaka till originalutförandet! Snacka om genomtänkt/utprovad OCH välkonstruerad totallösning!!!
Ja det var var lite info om vad jag gör/har gjort sen sist.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/02/18 : 14:49:55
|
Har nu lyssnat lite mer på cd-spelaren. Den spelar mycket bättre än ett original av samma märke s.a.s. Dock är den fortfarande mitt systems svagaste komponent.
Det var mycket tydligt när jag lånade hem en Naim CD5x. Har pratar vi astronomiska skillnader nästan! Sjukt bra spelare denna Naim!!!
Har även flyttat bak högtalarna 4 cm (nu längre avstånd till lyssningsplatsen). Detta gav ytterligare lite småvinster i ljudbildens renhet. Högtalarna fortsätter att imponera på mig med deras grymma perspektiv här hemma. Fortfarande är min enda invändning mot dem kanske deras utseende! De går inte hem hos alla... har jag förstått! Basen är helt makalös för att vara stativare, de har i.o.f.s. 7 tummare i basen och volymen på lådorna är ganska stor men ändå. Jag har alltså INTE ändrat mina akustiska åtgärder sedan mina Usher.
Som jag sade tidigare letar jag nya "bättre" stativ till dem. Mina nuvarande Jamostativ passar inte in utseendemässigt. De nya skall vara stabilare och ha en topplatta som är lika stor som högtalarnas mått d.v.s. 25x27cm (BxD). Ingen som är duktigt på att svetsa och vill mot betalning hjälpa mig?
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/02/18 : 19:25:29
|
hmm går också i stativ funderingar just nu. Tycker om mina g:a Linn stativ, men funderar på att göra nåt mer åt dem. men vet inte just nu. sedan måste jag skaffa en mer estetisk tilltalande möbel, Svårt kompromissande, samt skapar enorma behov av pengar. Vi kanske kan byta lite erfarenheter snart |
Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.
Mitt System
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/02/18 : 19:35:12
|
Självklart! Vi ses förhoppningsvis snart!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/02/26 : 19:21:27
|
Ja nu har ytterligare lite tid förflutit sedan mitt sista inlägg. Leben går varm och skivkontot belastas hårdare och hårdare!
Som det känns just nu blir det inga fler uppgraderingar på ett tag. Det spelar så skönt här hemma med min nuvarande uppsättning. - Musik, musik och åter musik.
Hur är det då med min Tjoeb? Den är fortfarande den svagaste delen i min musikkedja här hemma men jag har insett att ersätta den med något "bättre" komer att kosta flis!!! Inget mindre än Naim CD5x duger känns det som. Sådana pengar finns bara inte! Så var det med det! Funderade ett tag på att sidosteppa mig till en Sony 555ES för att komma åt SACD-uppspelning men det får vara. Så många skivor har jag inte för att idag motivera detta inköp. Sony'n spelar med största sannolikhet INTE bättre än min Tjoeb.
På hemmabiofronten har jag uppgraderat min H/K 506LE DVD-spelare med ny firmware. H/K AVR 630 (hemmabiorecievern) har förärats med en CPU + en DSP uppgradering. Vilket lyft! Så många fler filmer har det blivit OS till trots...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Topic |
|