HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vilken är Er favoritarm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/07/03 :  00:09:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
En liten fråga. Vad gör att en viss arm är en favorit arm? För mig är det den mekaniska kvalitén. Att en låter bättre än en annan tycker jag är flummigt om man inte har testat på samma verk och med samma pickup om de nu passar ihop vill säga. Dom flesta kan låta rätt så bra bara man har matchat rätt vilket inte betyder att en "bra" pickup trivs i alla armar. Och alla armar passar inte på alla verk.
Så hur fasen kan man jämföra armar som sitter på olika verk och med olika pickuper annat än på upplevd mekanisk kvalité eller att man kanske bara helt enkelt gillar en viss arm av någon annan anläggning?
Ursäkta om det skulle kännas OT.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/03 :  09:08:50  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Håller med Harry Up där, många fallgropar finns och jag har heller aldrig begripit hur man kan ens testa en arm utan att ha ett antal olika pickuper ?! jag är skeptiskt till sådant flum..
Den mekaniska kvaliteten är väl det enda man kan säkert säga ?
Jag har just gått från en SME V till en Technics EPA100 från tidigt åttiotal och det spelar betydligt bättre med min pickup idag än tidigare.... kanske beror det på att jag bytt verk ? eller ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/07/03 :  10:10:16  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
håller med för mig är en arm flera saker:

prisvärd
mekanisk kvalitet
Moddningsvänlig
estetisk

Därför jag satt rega 250/300 armen eftersom detta är en arm som inte kostar mycket mer ger mer prestanda än vad det kostar, likaså kan man se de enorma sidor med moddningstips/möjligheter som gjorts på 250/ men mest 300 armen.
Byta tex kablage på en 300 arm är inte speciellt svårt vilket gör att flera vågar göra det med varierande resultat. Det viktigaste är inte estetik men visst jag tycker min 250 arm har en klassisk design med "understated look" dvs man blir förvånad över dess prestanda. Denna armen har fått många att försöka modda eftersom priset är lågt så pass lågt att det gör ej så mycket om man skulle misslyckas. Och det är nog därför denna arm fått sin genomslagskraft den fått.
Jag har tilloch med bytat ut 600 armen på min pelare till en 250 då jag tycker denna presterar mer (för samma pris minus en tusenlapp fick jag med nytt internkablage van den hul) i skillnad mot varandra. Har ej ångrat mitt byte från 600 till 250 arm en sekund.

Därför är denna arm det givna valet för mig.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/03 :  11:16:23  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Harry up är inne på en grej - anpassning! och det är inte bara mot pickup och verk utan kanke också till övrig utrustning, det jag kallar "systemanpassning". Det innebär att felaktigheter i en del av anläggningen kompenseras av andra fel i andra delar av den.

Märkestrohet och produktimage. Det brukar stå en slogan på vissa motorcyklister "Hellre äter jag mask än åka Japanskt" Det finns en tendens till tyckande om ena eller andra märket, som kanske inte alltid är byggt av bred produktkunskap inom produktsegmentet utan mer en sorts märkestrohet.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/03 :  21:23:05  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Självklart är alla åsikter om "den är bättre än den" subjektiva. Men det gäller väl inte bara tonarmar? Ska vi hårdra det kan vi isåfall lika gärna kapa halva det här forumet.
Å andra sidan har naturligtvis den som ger uttryck för en åsikt någon form av ansvar för den. Eller - så tycker jag iallafall.
Fördelen med ett forum är ju att man får tillgång till gemene mans åsikter, d.v.s. någon annans än säljarens. Det är klart att de åsikterna är lika subjektiva som en säljares, och det ska man vara medveten om. Den drivande kraften bakom åsiktsmakandet kan ju t.ex. vara att man inför andra vill motivera sitt (ofta lite för dyra) inköp.
Men för att då dra mitt strå till stacken, så att det blir lite mer än bara snack:
Jag har inte kunnat jämföra med samma pickup på båda, men tycker mig ändå höra saker som otvivelaktigt bör tillhöra armen och inget annat. WTRP-armen har i tur och ordning haft: Ortofon MC10 super II, Decca Super Gold, och Sumiko Blue Point Special. Tre olika pickuper med helt olika karaktär, men ändå har vissa saker låtit likadant på alla. För mig är det troligast att det handlar om armen. Detta är vad jag tror mig höra som är bättre på Cantusarmen än på WTRP-armen (inte en dålig arm det heller, men det finns säkert mycket bättre). Sorry om det nu blir mycket ord, men handsken är kastad och jag tog upp den.

1. Spår nära skivcentrum på de flesta skivor låter bra mycket bättre med Cantus. Mindre distorsion. Särskilt tydliga exempel med de skivor jag har spelat hittills: Peter Gabriel, filmmusik till Scorseses "the last temptation of christ". Innerspåren har med min tidigare uppställning varit svåra, nästan hopplösa, på alla fyra skivorna. Philip Bailey, "family affair", sista spåret på B-sidan är en gospelsmöris som tidigare varit fin men väldigt luddig i konturerna. Nu hör man vad det handlar om, förut var Baileys röst hes av något som lät som spårningsdist. Just nu ligger en annan tidigare svårspelad skiva på, "Enduring magic" med Dizzy Gillespie & Mitchell/Ruff Duo. Fin atmosfär, liveinspelning. Sista spåret sida B, Jew´s Harp, samma sak. Mungiga som tidigare har låtit lätt distad. Inte nu längre.

2. Den upplevda ljud- och klangbilden är stabilare över en skivsida. Exempel: Marvin Gaye "What´s goin' on". Motownsoundet har jag alltid upplevt lite lätt instabilt, men nu fattar jag att det inte är fel på inspelningen eller skivan. Plötsligt är ljudbilden samtidigt både stabil och stor, och man hör lättare in i de olika instrumenten.

Bättre spårning och dynamik, samt naturligare och bättre balanserad klang från instrument och röster är också egenskaper som jag har reagerat på, men hänfört mer till pickupen. Visst är armen delaktig även i detta, men inte i samma grad som pickupen.

Så: därför gillar jag Cantus bättre. Det är inte för att det är en arm som jag hade velat ha om jag hade haft en mille, och inte för att den har fantastiskt byggmaterial, inte heller är det för att den är mer praktisk än andra armar. Den är helt OK i dessa aspekter. Men låter bättre än min förra.
Sorry om detta verkar vara reklam. Men jag tog åt mig av HarryUp:s utmaning och vill vara noggrann, så att det jag säger inte framstår som skitsnack. Viktigt för mig, kanske mindre viktigt för andra.

/Zix
P.S. Dizzy spelar kanooon på den här. Vinyl är fantastiskt! D.S.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/07/03 21:24:38
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/07/11 :  20:46:08  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Cantus armen är bäst.
Jag hade tidigare simplyblack med Fidelity research 12" med SPU.
Jag bytte sedan till Opus Continuo med Forsell arm.
Forsellarmen tyckte jag var lite svampig i basen och mycket tingel- tangel uppåt men inget jäklarannamma.
Sedan blev det Cantus och då föll bitarna på plats.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2006/07/22 :  10:09:41  Show Profile Send Martin B a Private Message  Reply
Min favoritarm


Edited by - Martin B on 2006/08/07 12:47:32
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/22 :  12:34:21  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Martin B,
mycket intressant arm!!!
Är den egentillverkad eller kan den köpas någonstans?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2006/07/22 :  13:00:35  Show Profile Send Martin B a Private Message  Reply
Egentillverkad
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/22 :  14:46:28  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Hm,
verkligen ett snyggt jobb!!! Ser ut att kunna låta bra oxå!

Har du egen metallverkstad som kan svarva hjulen, fräsa "vagnen" mm, mm?

Inte utan att man blir sugen att tillverka en själv!


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/07/22 14:47:28
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2006/07/22 :  15:58:52  Show Profile Send Martin B a Private Message  Reply
Vissa delar är tillverkade på en liten metallsvarv.

Med en sådan maskin är det ju möjligt att svarva, fräsa, borra, putsa, m.m.


Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/08 :  11:57:05  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Oootroligt vad vissa kan sno ihop, jag är impad. Inget bjäfs utan enkelt å funktionellt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/08 :  13:53:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Mycket snyggt bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/08 14:50:45
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/08 :  14:38:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
OJ!!! Den var snygg och verkar enkel att hantera.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2006/08/16 :  12:10:47  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Hei Martin B
Flott arm du har laget
Hva er "hjulene" laget av , og hvordan er disse opplagret?
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/08/16 :  16:09:37  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
den va snygg!!!

18 ska de va.
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2006/08/16 :  20:29:57  Show Profile Send Martin B a Private Message  Reply

http://www2.hemsida.net/martinberg/Vinylsvarv.htm
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/08/16 :  21:11:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vad skall man säga !!!

Armen är väldigt lik den jag har suttit och klurat på ett bra tag nu men där är ändå stora skillnader. Grattis till ett snyggt bygge.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000