HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 JJ-elektronics, ett ny-gammalt märke gör entré!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/05/31 :  12:44:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det beror på både val av rör och den mekaniska konstruktionen. Jag vet inte hur det är med just JJs prylar men det brukar ju inte skada med både "hängslen och bälte".


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/05/31 :  12:58:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Man brukar ju säga att allt som glimmar är inte guld men i detta fallet är det guld som glimmar.
Locket på förstärkarna har lite "bling-bling"-varning i mina ögon. Man behöver altså inte oroa sig särskilt mycket för oxider i alla fall. Det är ju bra med tanke på att plåten är väldigt blank.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:05:56  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Är det någon som har hört riaa steget? På en bilderna finns det ett "stereosteg(?)" med ljust trä och silver platta. Vad är det för steg? Jag gillar det jag ser!
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/05/31 :  22:40:45  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Otroligt läckert.. både apparaterna och bilderna !!
Gammal god standard där, som vanligt då, Pac :-)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/05/31 :  22:55:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bland, jag vet att det går långsamt. Mitt jobb förhindrar att jag postar på dagtid och ibland har jag ett liv utanför forumsvängen som pockar på...
Men jag lovar dig att det kommer mer...

Emil,


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:16:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hehehe, jag har ju redan visat att jag hade en gulgrön T-shirt på mig när jag plåtade så vi tar väl ett "självporträtt" till




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:30:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

För att få lite mer grepp på vad 2x20W "JJ-muskler" kunde göra så kopplade vi in ett par Mårten Miles II.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:38:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Mårtens Miles II'or har jag hört tidigare och det var intressant hur de "futtiga" antalet watt ur JJ-monoblocken lockade så mycket välljud ur högtalarna.
Innan vi började spela var jag helt säker på att det inte skulle gå. Men den komprimering som jag trodde skulle bli resultatet infann sig inte. Det spelade mycket bra och med god kontroll i basområdet.
När man drog på ordentligt, klart över mina normala lyssningsnivåer så gjorde sig den begränsade effekten till känna. Anders Widmarks pianoanslag på Carmen "slog" inte an som de skall och när han hamrade som mest saknades den där "eggen" som anslagen skall ha.

Men som sagt på mina normala lyssningsnivåer funkade det uppseendeväckande bra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:46:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det var när vi hade denna uppkopplingen som vi började experimentera lite med andra källor...



Det "lilla" JJ-RIAA't var en trevlig bekantskap. Det är ett MC-RIAA som naturligtvis är rördrivet. En intressant sak med RIAA't är att det har ett passivt RIAAkorrigeringsnätverk. Det är altså inte en massa filter i de lokala återkopplingslooparna som är så vanligt idag.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:48:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vilken härlig toppstuga Pac, Tack för att vi får vara resesällskap!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/06/01 :  05:51:17  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag vill inte vara någon besserwisser men vill ändå göra några rättelser av ovanstående information. Miles på bilden är ett par Miles 1:or som är lite upphottade till, skall vi säga 1½:or. Effekten på monoblocken ni spelar på är 10 watt per monoblock. Kanske än mer uppseendeväckande då att de klarar Miles så bra.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/01 :  07:55:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jag vill inte vara någon besserwisser men vill ändå göra några rättelser av ovanstående information. Miles på bilden är ett par Miles 1:or som är lite upphottade till, skall vi säga 1½:or. Effekten på monoblocken ni spelar på är 10 watt per monoblock. Kanske än mer uppseendeväckande då att de klarar Miles så bra.


Akkelis, tack för informationen om högtalarna. Vi kopplade in dem biampat så det blev 20W per högtalare vi körde dem med, inte 10W.
Hur de spelar med enbart ett monoblock per kanal kan jag inte uttala mig om så jag ber dig att inte försöka lägg ord i min mun eller vrida min tråd till något den inte är.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/06/01 :  08:12:11  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Sorry, inte meningen att förarga dig. Som jag uppfattar saker så spelade ni 4 * 10 watt, om ni inte bryggkopplade slutstegen. Men jag kan givetvis ha fel och ber i sådana fall så mycket om ursäkt.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/01 :  18:21:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Du har helt rätt Akkelis, det var 4x10W vi spelade med på två högtalare och inte 2x10w.

En annan källa som fick vara med och leka fram på kvällskvisten var HTPCn...



Allt pekar på att det mesta av distributionen av musik kommer att vara trådlös framöver. HTPC är ett koncept som jag tror mycket på. Så det var kul att få se hur det funkar i en ren tvåkanalsanläggning. Jag kan ingenting mer om apparaten än att ljudkortet var ett Creative Sound blaster X-Fi Pro.

Även en vinyl-entusiast som jag börjar kunna se fördelar med att ha en HTPC... Jag älskar att titta på vinylskivans konvolut medans jag spelar skivan. Det är roligt att få lite bakgrund till det man lyssnar på och läsa mer om artisten. Via nätet och till exempel allmusic.com kan man göra samma sak medans man lyssnar på låtar via en HTPC.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/01 :  19:35:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Efter att ha lekt en stund med datorn blev det allvar igen...






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:04:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Innan vi kopplade in den integrerade förstärkaren JJ 323 så skulle alla monoblock bäras ner från hyllan. Det är vid sådana tillfällen som det är rätt gott att det inte är ens egen anläggning. Usch vad det är tråkigt att behöva flytta på prylarna i sin rack. Tungt, byngligt och stötkänsligt...

Det var i runda slängar 150kg rörförstärkare som skulle lyftas omkring. Tur att man hade kameran att hålla sig i...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:05:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jädrar vad kul du måste ha haft det Pac
Och förbaskat fina bilder med !



Har du bytat till Nikon ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:12:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Tack Johan!

Jo, det var riktigt trevligt...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:16:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Väl på plats kunde jag smyga runt förstärkaren lite grann...



Classe nämnde tidigare att hörnen var sinkade. Så ser en sådan ut...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:32:02  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
OJ! Vilken finish.
Verkar vara välbyggda grejer detta.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:43:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Jodå, nog är det finish och precision i byggena...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/01 :  22:19:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


JJ323 är en integrerad stereoförstärkare på 2x20W. Precis som monoblocken tidigare är det JJs 2A3 rör som används som slutrör.

Mer information om JJ323 och "brodern" JJ322(300B i stället för 2A3) finns att hitta på JJs hemsida: http://www.jj-electronic.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=46

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2006/06/02 :  06:50:08  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Superfinish på prylarna!,

Ingen som nämt något om priserna på härligheterna??.

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/02 :  07:23:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag och priser; vi är liksom aldrig kompatibla.

De nämnde priserna, men som vanligt är jag alldeles för upptagen med att hitta bra fotovinklar och fundera på hur sjutton apparaterna egentligen funkar...

Jag glömmer alltid priserna, men låt mig få kolla upp det.

ED: Priserna är:

JJ239 53000 SEK (för ett par)
JJ323 49000 SEK (samma pris för JJ322)
JJ243 24000 SEK (preamp)
JJ828 34000 SEK (4xKT88 per/ch, 2x70W)
JJ543 16000 SEK (2x6L6GC per/ch, 2x35W)
JJ283 7000 SEK (RIAA)

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/06/02 :  07:31:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Skillnaderna mellan biampingsystemet och stereoförstärkaren var inte som "natt och dag" av det lilla vi lyssnade. Jag körde igenom mina låtar, samma som på biampingsystemet. Det enda jag kunde urskilja var att detaljupplösningen möjligtvis var något lägre på stereoförstärkaren. Tonalt och i hur de hanterade Mårten-högtalarna lyckades inte jag urskilja någon skillnad alls.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000