HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl inköp?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/11/28 :  20:59:07  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Mina erfarenheter från vinyl över ebay är också dåliga. Jag har köpt två skivor från olika säljare och båda visade sig vara i ganska risigt skick ljudmässigt, även om de såg bra ut. Dessa betalade jag ändå cirka 150kr styck för, så det var inte skivor för någon tia.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/28 :  22:57:04  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Okej, Leffler!

Det är nog säkraste att köpa i en lokal affär, där man kan se, och i bästa fall även lyssna på skivorna före köpet.
Och i några av dem är skivorna graderade också enligt ett graderingssystem som säger vilket skick de ska vara.
Men det är klart att utbudet är inte lika stor som på ebay. Men om man råkar få en dålig skiva en efter en, så har man nog ingen lust att bli bedragen en gång till.

Undrar just hur det föreligger med Tradera eller de andra svenska platserna? Kan man lita på de omdömen som folk har gett till säljarna? Hur ska man veta vilka krav de har för skivor de köper där?

Fast enligt en snabb titt i kväll verkar det finns många riktiga dyrgripar där också.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/11/29 :  00:28:59  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Jag var i Tallin i helgen och gick in på en skivaffär och kom ut med en ny dubbel-lp men Diana Krall-The very best of DK och en USA-pressad Lp med John Fogerty-Revival
Mvh
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/29 :  10:40:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Får jag fråga om skivpriserna där? Kanske lite billigare än vad vi har?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/11/30 :  11:07:55  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Men det är klart, om man inte har stora krav på sina vinyler kan man hitta bra musik för hyfsade slantar där.

Japanska säljare verkar vara mest ärliga. Sen amerikanska. Engelsmän ska man inte ens nämna ... Fast det kan väl vara bra säljare bland dem också.
Dåligt paketerade skivor i uruselt skick. Har jag hört och läst om. Själv har jag inte köpt på nätet.

Jag reagerar mycket starkt mot uttalanden som dessa av någon som inte själv köpt på nätet.
De senaste 2 månaderna har jag köpt 34 skivor (i snitt 25$ skivan) på ebay och jag är mycket nöjd. Skivorna har varierat i pris mellan 5.70$ och 91$.
- Det inträffar väl att man får skivor som är i sämre skick än väntat men överlag tycker jag att skicket är riktigt bra. När det gäller Japaner så är skicket oftast fantastiskt - jag köper Japanska Blue Notes

Jag fick i början några skivor i dåligt skick från USA men det får jag ta som lärdom - som pick-me-upp skrev: Det säger ju sig självt! Man kan inte få en ett NM-album för bara några tior.

//Eliot

PS: Mitt inlägg är inte till för att säga att allt är perfekt på ebay - och där liksom i övriga världen så får man vad man betalar för. Tyvärr är transporten från USA dyr (och man kan råka ut för moms+tull) så att det i slutändan inte blir så billigt. En skiva kostar 12-18$ att skicka (beroende på säljare)
- Ifrån sydamerika är det ännu dyrare

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/11/30 11:46:05
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/11/30 :  13:14:05  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
p-m-u:Skivpriserna i Tallinn var för Diana K och John F 279kr/st men estkroonan kostar 0.6sv.kronor så capriset blev 167 svkr/st
Hittade ochså en USApressad minilp med The Honeydrippers som var en sk cutout för 30svkr
Mvh
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/11/30 :  13:31:53  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag håller med eliot, jag köper själv en del på ebay, i snitt ett 10 tal i månaden, och är man bara lite observant så brukar det bli bra, det är ju som sagt varaierande kvalité, men oftast så stämmer beskrivningen ganska bra. Jag råkade för någon månad ut för en felaktig skiva. Skivan var helt enligt beskrivning, förutom att den hoppade kraftigt på ett spår, det gick inte att se med blotta ögat.
Jag begärde retur och pengar tillbaka, och det fick jag utan knot från säljaren.

Men som sagt man får vad man betalar för, jag ser inte ebay som en källa för "fynd" i första hand, utan främst som en "butik" med ett sortiment som jag inte hittar i Sverige.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/12/01 01:31:44
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/30 :  21:59:35  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
eliot!

Menar du att man får inte skriva om saker som man har läst om på en säker och pålitlig källa om man inte själv har råkat ut för det?
Jag känner också personligen folk som säger precis samma sak som jag skrev.
Jag ville bara vara ärlig och berätta att jag har inte själv beställt några skivor från ebay, och kommer ganska säkert inte göra det heller.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/12/01 :  17:01:59  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Själv var jag på skivmässa i Örebro idag och fyndade. Både var det gäller prismässigt och en del som har varit svårt att få tag på.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/02 :  12:31:02  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
neon park: vilka affärer var du i?

ang. eBay, köp från England istället (.co.uk) eller kolla in www.musikstack.com

mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/12/02 12:32:58
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/12/02 :  16:36:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Zombie!

Din länk är fel. Den här ska det vara, (tror jag):
http://www.musicstack.com/

Edited by - pick-me-up on 2007/12/02 16:39:56
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/12/06 :  21:12:27  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Nu säljer även jag vinyl på nätet!

www.vinylium.se

Jöns

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Ior
Member

76 Posts

Posted - 2007/12/07 :  16:05:50  Show Profile Send Ior a Private Message  Reply
http://www.hotstuff.se/ mycket ny utgivet mest progg å rock dock, http://www.repeatrecords.se/ i Lund bäst live dock, http://www.vinylpagarna.se/ vår lilla lokala handlare i Ängelholm som dock inte har nån internet försäljning, kunde inte låta bli..=).

feel of the floor, man..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000