Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 09:33:00
|
Hehehe, det kom en grillning och en övernattning emellan.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 10:00:04
|
Sommaren har dessa tendenser |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 10:03:02
|
Jo, men nu skall vi komma vidare.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 10:20:46
|
Första stället vi besöker är en lägenhet. Det är Arcam som ställer upp med sitt lyssningsrum och ett tag såg det ut som månbas-alfa med alla akustikprodukterna lagda på lite "strategiska" ställen. Men som vanligt visade det sig att det enkla var det bästa...
Så här såg rummet ut utan några akustikregleringar alls.
Det var inte allra värst akustiskt sett heller, inte om man ser på ljudtryckskurvan. 35-20000 Hz, +- 7/8 dB är inte det sämsta. Det finns rum som mäter betydligt sämre än så.
Vad det gäller efterklangstiden fanns det dock en hel del mer att önska.
Den sista kurvan kallas för Schröder-kurva och visar efterklangstiden per oktav. Ett bra rum har ungefär samma efterklangstid för de olika oktaverna. Då blir kurvorna ganska parallella och de korsar inte varandra. På kurvan ovan så varierar efterklangstiden en hel del beroende på frekvens. Nåväl, det finns medicin emot dessa åkommor...
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 10:24:22
|
Efter att ha plockat omkring en del med prylarna kom vi fram till denna uppställning.
Hehehe, inte mycket månbas-alfa kvar...
Så, vad är det vi gjort? |
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 10:35:15
|
I bägge hörnen vid sidan om lyssningspositionen har vi satt in en trippelabsorbent. Den fungerar som en flödesdämpare när man ställer den i hörnen på det viset.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 10:38:51
|
Bakom varje högtalare satte vi en minimizer single.
Så det såg ut så här från lyssningsposition:
|
|
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 11:02:20
|
Måste tillägga att Claes håller på med mitt rum nu. Maken till entusiasm får man leta efter. Rekommenderas varmt! |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 11:18:24
|
Det hände en hel del med ljudet efter dessa ganska enkla åtgärder...
Ljudtryckskurvan förändrades inte särskilt mycket...
...det gjorde däremot efterklangstidskurvorna!
Nu är det en annan skala på före och efter kurvorna så luras inte av den när du tittar på kurvorna.
Kurvorna som beskriver efterklangstiden/oktav "håller ihop" på ett annat sätt när akustikprodukterna är på plats. Framför allt händer det en hel del med den kurvan som har centerfrkvens runt 125 Hz. Innan akustikregleringen "ålade den sig omkring" en del. Efter akustikregleringen håller den sig snyggare bland de andra.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 21:22:04
|
Det blev verkligen stor skillnad med dessa absorbenter, klart bättre. Tidigare var det som att ljudet studsade kors och tvärs, en orolig ljudbild.
Med absorbenterna försvann mycket av bumligheten som jag hade problem med tidigare. Nu stramades basen upp, en tydligare bas, mer distinkt och tight. Eftersom basen blev bättre påverkades självklart också mellan och diskant. Efterklangstiden kortades ner.
Man märkte med en gång en skillnad i akustiken när vi satte in absorbenterna, det hördes på röster när vi satt och pratade, det blev en "lugnare" akustik.
Jag kan verkligen rekommendera er att prova absorbenter, finns mycket att tjäna på det.
Nu kunde man spela högre utan att det lät ansträngt, blev helt enkelt roligare att lyssna.
|
Edited by - arcam on 2006/08/02 22:50:30 |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 22:06:34
|
Jo en sak till...som ni ser är det en dörr mellan högtalarna, det låter bättre när den är stängd. Med öppen dörr blir det längre efterklang - sämre ljud. Inga stora skillnader men vid finlyssning åker dörren igen.
|
Edited by - arcam on 2006/09/08 08:58:09 |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 10:43:33
|
Väntar på att mina nya mätningar dimper ner i mailboxen. Har samma erfarenheter som dig Arcam. v6 gjorde en oerhört stor nytta. Ena nackdelen är väl att de ser ut som likkistor.... :) |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 16:50:12
|
Vi har både lyssnat och fikat en hel del hamma hos Arcam för att lyssna på skillnaderna som akustikprodukterna gjorde hos Arcam.
Jag måste hålla med Arcam. Basen stramades upp och röster blev tydligare. Det hände en hel del med ljudbilden också, det blev enklare att placera instrumenten i rummet. Konturerna i både sid och djupled blev enklare att urskilja. Tja kort sagt blev det mesta till det bättre.
Nu har vi ju inte direkt gått överbord med hur mycket akustikprodukter vi fört in i rummet och det är enbart dämpning vi sysslat med. Det går att gå mycket längre. Men, det är en början.
Äh, vi tar en kopp kaffe till och fortsätter om några veckor hemma hos mig med del 3.
|
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 21:01:01
|
Ja som sagt det blev stor skillnad, hade varit intressant att testa med absorbent i taket också och på fler ställen i rummet. Akustikmiljö AB i Falkenberg har många olika absorbenter att välja mellan.
|
Edited by - arcam on 2006/08/03 23:15:16 |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 23:15:37
|
Jag kommer sätta upp absorbenter i taket nästa vecka. Närmare bestämt 32 st som är 60*60 cm. Har börjat med mina goldern horn. Dock är de 55 cm så jag måste bygga en snygg ram runt så de ej faller igenom mitt "pendel tak". Hoppas mycket på detta då V6:orna gjorde stor nytta. Pac la ju upp mina mätningar här på tråden så ta ett kik så får du se vad som hände. |
|
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 13:32:31
|
Hoppas mina singelabsorbenter som kommer i veckan hjälper mig med min efterklangstid som är lite väl hög. |
|
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 20:45:17
|
quote: Vi har både lyssnat och fikat en hel del hamma hos Arcam
...ja, det har jag med! Alltid lika trevligt att hififika med Arcam! Nästa gång verkar det kunna bli ännu trevligare! (rent ljudmässigt)
Kul att se! ...kommer du ha kvar dessa grejer Arcam?
Vänligen \\K-man |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/08/05 : 19:39:17
|
Nu har jag gjort alla av de akustik åtgärder jag blev tipsad om. Bilder kommer.... V6:orna är ju inte inställda. Men med plattorna i taket på plats så blev ljudet oerhört öppet men för hårt. Det är nästan så basen har dämpats för mycket och diskanten har blivit för framträdande. Men tror och hoppas att detta rättas till när allt är rätt inställt. |
|
|
|
Dead Pony
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 21:46:48
|
När ni ändå mäter och håller på, se till att använda vettiga skalor 50db vid tonkurvemätningar, det går inte att ha 1/3 smoothing på om ni ska kunna se nåt vettigt i tonkurvan. Det kan också vara bra att ha dB i y axeln om ni ska kolla på rummets impulsrespons. Se till att ha samma skala när ni jämför efterklangstid, före/efter. Det blir missivsande annars. /DP |
|
|
Topic |
|