HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox ljudkvalitet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/11/28 :  21:38:57  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Ja, ljud, det finns några nätverkshårddiskar som funkar med Slimserver/SB3 utan dator på. Men de mindre dyra (som t.ex. den Synology DS-106 jag har) ger rätt slö hantering (mest för att 64MB är för lite minne), de snabbare är rätt ljudliga och/eller dyra. Känns som det behövs ett års utveckling till för att bli riktigt bra.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/29 :  04:41:35  Show Profile  Reply
quote:
Ska vi slå vad Martin.M .
Om jag lyckas plocka ut den i ett blindtest med separat DAC1 så får jag din SB3:a.
Om du har rätt d.v.s. jag hade fel så hade du rätt s.a.s. och du har bevisat för forumet dess förträfflighet!

Antar du utmaningen?
Du verkar ju så säker på din sak ang. denna "mirakelmaskin" så du har ju inget att förlora eller hur...
Eller tror du kanske at jag skulle plocka den i ett blindtest så att du är rädd att förlora den?



Mvh Magnus Eriksson

Det låter som ett fair game.

Squeezeboxen kopplad till DAC-1
Nån cd-spelare du väljer själv kopplad till en DAC-1

Sen ska du gissa vilken det är som spelar, hur många gånger brukar man köra... 20? Och du ska ha iaf en 18-19 rätt.
Om du inte klarar det, vad får jag? 3000:- ?

Oddsen känns rätt bra iaf, Atkinson på Stereophile hade ju svårt att höra skillnad mot sin svindyra Ayre när han visste vad det spelades på. Blint blir det nog rätt tufft.

Kan vi inte prova kablar också medans vi håller på! Om du fixar det så betalar jag en biljett till Randi i Usa där du kan få 1 miljon dollar. Om du misslyckas ger du mig en miljon dollar .. Nä då en semester till Usa med familjen räcker.

quote:
Om du har rätt d.v.s. jag hade fel så hade du rätt s.a.s. och du har bevisat för forumet dess förträfflighet!

Det behöver man knappast bevisa för någon som har prövat själv.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/11/29 04:51:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/11/29 :  09:01:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Som transport är den bra, det är vi alla överens om.
Jag har själv jämfört med min cd-spelare som är välrenommerad som transport, och i vissa avseenden lät SB bättre.
Men frågan är hur den låter via analogutgångarna. Jag har faktiskt inte brytt mig om att testa och jag har ingen modern cd-spelare i den prisklassen att jämföra med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/11/29 :  10:10:26  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Kanske inte så relevant för tråden men, hur lättanvänd är Squeezeboxen? Funderar nämligen på att köpa en till familjen/föräldrarna i julklapp (stereon brukar typ vara så täckt med skivfodral att den knappt går att urskilja, så jag tror det skulle vara en uppskattad julklapp).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/11/29 :  10:31:21  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Squeezeboxen är extremt lättanvänd. Man bör dock vara lite händig för att ratta Slimserver och rippning.

/Munge
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/29 :  11:56:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag har läst, inte provat själv, att digitalutgången är bra och har väldigt lågt jitter. Analogutgången har inte varit lika rosad om man säger så, passar perfa till min ec dac.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/29 :  13:59:20  Show Profile  Reply
Om jag skulle gissa vilt på analogutgången så kan man gissa att ljudet ligger som en ren cd-spelare för kanske 3-5.000:- Alltså riktigt bra men inget för dom riktiga audiofilerna.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/29 :  14:26:16  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Använder analogutgången på min SB och har väl ungefär samma vilda gissning som Martin.M. Tycker det låter riktigt bra!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/29 :  16:18:15  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Martin.M:

Inte ändra reglerna nu!

Eller så skiter vi i ett blindtest och tar pengarna och dricker sprit för dem!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/11/29 16:18:57
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/29 :  18:31:34  Show Profile  Reply
Hehe hur ska reglerna vara då, att jag kan inte vinna något alls

Näeh, men det vore skoj att pröva även utan några insatser. Möjligtvis lite sprit då

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/29 :  18:44:21  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag vill gärna göra lite mer seriösa blindtester mest för egen skull.
Synd bara att jag flyttar mycket snart!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:07:14  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Det där med jitter är intressant, inte föra att det säger mig så mycket men transporten i min CD2.2 MkII har ett klock jitter som är lägre än 14ps direkt distribuerat till DAC:en som de uttrycker det i databladet. Squeezebox har 50ps. Det låter ju som en stor skillnad i siffror men de kanske inte betyder så mycket?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/11/30 :  20:50:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har fått instruktioner av en kille(med bilder) hur man byter klocka i Squeezeboxen,om någon vill ha?Har själv beställt en klocka.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/30 :  21:52:05  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Ryssen: Pm:a gärna eller lägg ett mail till mej med instrultioner. Låter mycket intressant.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:36:05  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Ryssen: Det får du gärna PMa till mig också :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/12/01 :  12:50:57  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
jeppe72: Jo, den skillnaden kan nog ha betydelse, även om 50ps inte är en halv dag - annars hade väl Slim inte jobbat så hårt på att få ner jittret på den nya Transporter:

"Jitter (standard deviation):
* 11ps at oscillator (intrinsic jitter)
* 17ps at DAC
* 35ps at S/PDIF receiver"

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/01 :  17:31:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har faktiskt en jittermumsare inkopplad. Lite fusk, men det blir faktiskt bättre, så visst påverkar jittret.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/12/15 :  22:44:20  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
quote:
Enligt uppgift blir en Transporter klart bättre än SB3 + Benchmark DAC, men jag har själv inte hört någondera (kör SB3 digitalt till min Meridian).

En SB3 är begränsad till 48/24, Transporter klarar 96/24.

Transportern kan ju också fungera som en högklassig DAC för andra apparater som kan kopplas in i den, kan vara värt att veta vid en jämförelse.

Jag vet inte om man fortfarande inkluderar en SB3 i priset tillsammans med en Transporter, det gjorde man i alla fall tidigare.


varför blir transporten bättre om du kör klämlådan digitalt vidare till ex en Benchmark?

--------------------------------------------------------------------------------



Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/12/19 :  10:07:42  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Vadå begränsad till 48/24? Om du kör SB3 digitalt till en DAC1 så har du väl 96/24 eller?

Edit: kollade på hemsidan, och det vsar sig att digitala utgången är begränsad till 48....

Edited by - mattiasa on 2006/12/19 18:01:11
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/24 :  23:21:30  Show Profile  Reply
Stereophile's Products of 2006:

quote:
2006 Editor's Choice

Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor ($249–$299; reviewed by John Atkinson, Vol.29 No.9, September 2006 review)


Following the furrow plowed by last year's "Editor's Choice," Apple's Airport Express, my 2006 pick makes it even easier for audiophiles to distribute CD-quality sound throughout their homes. In a poll on our website last September, 25% of respondents felt that the magazine was "losing the plot" with its coverage of music-server devices such as the Squeezebox. Rich Foster's response was typical: "I don't mind you covering things like [the Sonos gear] or iPod-related gear, as long as they are kept in perspective. These items are nice for convenience or portability, but they are not high-end equipment. Stereophile has always been about sonic purity."

But "sonic purity" is indeed the point of these devices, in that they are not restricted to nasty-sounding, devitalized MP3s; they also handle lossless-compressed audio files and even uncompressed, true "CD quality" files. And the fact that they feature digital data outputs means that they can feed the D/A processor of a true high-end rig. In my auditioning of the Squeezebox used in this manner, any sonic compromises resulting from the use of my WiFi network to transmit audio data around the home were minimal, and vastly outweighed by the sheer convenience of being able to access the music library residing on a remote server from the comfort of my listening chair.

The Squeezebox nicely complements a high-end, LP-based system by offering convenience and CD-quality sound for those times when the busy audiophile can't give his or her full attention to the music. The "open-source" nature of the Squeezebox's SlimServer software allows it to stay abreast of new developments, and the Squeezebox itself is an elegant piece of kit. At $299 for the WiFi model and just $249 for the hardwired Ethernet version, what excuse does an audiophile need not to join the 21st century?

In that same website poll, Dave Mueller nicely summed it up: "At its core, the magazine is about helping us enjoy our music with the best possible quality. . . . [T]he digital realm needs that sort of direction probably more than other mediums."


quote:
2006 Joint Budget Products of the Year

Rega Apollo CD player
Revel Concerta F12 loudspeaker
Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor


What really got JA dancing, though, was the Slim Devices Squeezebox ($249–$299), a WiFi D/A processor that allows music files to be played on a conventional audio system and comes with a handy-dandy remote control. The Squeezebox soon became JA's primary source for leisurely listening, and the sound it produced while driving a high-end DAC from its digital output persuaded him to buy the review sample. In our mid-April eNewsletter, JA shouted with glee: "Physical discs seem so 20th century!" And, in a recent review.stereophile.com poll, 51% of participants said that our coverage of the music-server market is a sure sign that we're "on the trail of the next audio revolution." Slim Devices seems poised to be a part of that revolution.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/25 :  11:26:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
CD-skivan slog ut vinylen p.g.a. bekvämligheten. Med erfarenhet av det kan man nog förutspå att streamers som SB kommer att ta över cd-spelarens roll.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/26 :  23:49:02  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Hmmmmmm......

Men branchen vill jo gerna säkra sin musik, så kommande CD/DVD förmat kommer jo troligen att innehälla mera kopiskyt.... och vi skall jo ha dom ner på våran servers för att vi kan höra dom, i dom nya förmat finns väl kopiskyt som en integreat del af förmatet... eller? Jag tycker redan det är krungligt nok att kopiera dom vanliga CD med kopiskyt.

Men f. f.. det är bara så bra att jobba med när alla CD'er är lagt över på servern


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/12/27 :  10:37:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker redan det är krungligt nok att kopiera dom vanliga CD med kopiskyt.

Hur fixar du det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/27 :  11:58:00  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Skivor som trilskas brukar iTunes fixa 9 gånger av 10.
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/27 :  12:38:13  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Hur fixar du det?


Jag låter EAC programmet fixa det, men det tar den flera timmar att tygga sig gennom en enkelt skiva, 2-3 timmar. Så jag har än så länge rippat 2, jag har 4 kvar. Det är stor skilnad på dom olika drev, testa dig fram mellan dom äldre rena CD-Rom drev och dom moderna CD/DVD-drev.

Men om andra har erfaring, kom gerna fram med dom här.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2007/01/12 22:03:35
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000