Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 00:27:36
|
I aprilnumret av Stereophile finns en intressant artikel om distorsion. Där finns också länk till ett program som heter AddDistortion. Jag tankade hem programmet och testade lite idag. Jag tänkte lägga upp exempelfiler efter hand här och nu kommer de första.
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/Distorsion/
I denna mapp finns:
a.wav Originalfilen
aevenpattern.wav Här har vi distorsion med jämna övertoner fördelade som -30dB andraton, -50dB fjärdeton, -70dB sjätteton och -90dB åttondeton.
aoddpattern.wav Här har vi distorsion med udda övertoner fördelade som -30dB tredjeton, -50dB femteton, -70dB sjundeton och -90dB niondeton.
Detta blir hela 3,2% distorsion om jag förstått rätt. Ladda hem filerna och lyssna, delge gärna era slutsatser här.
Edit: Jag glömde skriva vad det är för filer. Det är en snutt ur låten "Drowned World - Substitute For Love" från Madonna´s skiva "Ray of light". De är ändrade till mono för att programmet ska klara av att processa filen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 00:42:52
|
Den sista filen låter ju bedrövlig i basen. Alla filerna har en del dist i basen som kommer från inspelningen men på den sista så hörs det tydligt att det är mer dist. Den sista filen låter påtagligt sämre än de andra två. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 00:44:54
|
Den första får vi hoppas att den inte är så illa... Har slut på tomskivor hemma, så jag måste skaffa nya och testa detta. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 10:20:08
|
Det hemska är att det faktiskt inte är särskilt lätt att höra över tre procent jämna övertoner. Det låter inte dåligt, men snällare och mjukare. Om man tittar på distorsionsspektra på single end triod-förstärkare så är det bara jämna övertoner. Udda övertoner får man i push-pull-förstärkare. Tydligen måste uddatonsdist vara mycket lägre för att vara ohörbar. Detta har jag också läst mig till på olika ställen men det är först nu som det hela verkligen blev förstått fullt ut. När jag fick höra exempelfilerna med samma mängd dist fast olika spektra så gick det upp ett och annat ljus får jag säga...
Här kommer tre filer till. Nu är det Carl Philip Emanuel Bach som misshandladts på samma sätt, det är bit ur en konsert för cembalo och orkester. (BIS CD-868) Lägg märke till vad som händer med ett instrument som cembalo - hör ni skillnad? Kom ihåg: över tre procent harmonisk distorsion!
b bevenpattern boddpattern
Detta är för övrigt en helt underbar skiva i stereo. Filerna är dock i mono. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 14:32:28
|
Intressant, detta måste testas.
Kör Ni ner dem på CD och testar i anläggningen eller lyssnar Ni på Era datorer |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 14:47:44
|
Observera att hur mycket distorsion som blir beror av sigalen som används. Hur högt utstyrda ljuden är osv. Därför kan "3%" dist (egentligen olinjäriteten som skapar 3% dist på en specifikt utstyrd sinuston) låta väldigt lite i ett fall men låta totalgrötigt i ett annat.
Det handlar alltså inte om att man "lägger på 3% dist på en ljudfil". Hur mycket dist det blir och hur väl den hörs är beroende av ljudfilens signalinnehåll. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 16:42:29
|
OK, ja a är mycket högre utstyrd än b. Det intressanta som jag ser det är att samma mängd distortion av jämn respektive udda övertoner låter väldigt olika på samma ljudfil. De jämna är ganska svåra att höra på sång men lättare att höra på cembalon tyckte jag. Udda precis tvärtom. Senare tänkte jag göra några fler filer med samma ljud fast olika mängd dist och ren andraton resp tredjeton. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 17:45:26
|
Arrrgh vidrig dist! even är creepy och odd distar som sjutton men ännu mer på sången.
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 18:30:44
|
Usch vad mulligt, luddigt och instängt det låter med andratonsdistorsionen...dynamikfattigt liksom...
Obs, nu säger jag inte att uddatonerna låter direkt bra heller.
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 19:12:09
|
Jag postade en länk för ett par år sedan ang just skillnaden på udda och jämna övertoner, och på det nödvändiga vid distortionsmätning.
GLÖM THD!
Det är en siffra som inte säger någonting om ljudet, men är väl en hjälp i konstruktionsarbetet.
Läs och begrunda! http://www.next-power.net/next-tube/articles/Cheever/cheever.pdf
Samt ett utmärkt paper från grannarna i Danmark B&K Läs och begrunda, det beskriver lite skillnaden på udda och jämn distortion + var/hur den uppkommer hos högtalarelement. http://www.listeninc.com/files/pdf/BKAudioDistortionMeasurements.pdf
Om ni är inresserade av mer läsning om distortion och psykoakustik så kan jag posta fler bra länkar. Men dessa länkar förklarar vad ni själva kan höra med Bernts test.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
Edited by - esl on 2006/05/02 19:14:04 |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 19:48:11
|
esl, posta gärna din andra länkar |
Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.
Mitt System
|
Edited by - ockham on 2006/05/02 19:52:21 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 19:55:06
|
Visst för sjutton, posta fler bra länkar Esl! Det här var intressant. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 21:01:00
|
En rätt intressant aspekt av Cheevers utredning är att man kanske bör lyssna vid ganska låg nivå när distortion skall utvärderas? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 21:09:36
|
Usch det här var inte roligt alls!!!
Madonna är ordentligt närmickad och att man förlorar information hörs tom på mina sunkiga datorhögtalare...
Basen på aoddpattern.wav ger kalla kårar...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 21:10:45
|
quote: En rätt intressant aspekt av Cheevers utredning är att man kanske bör lyssna vid ganska låg nivå när distortion skall utvärderas?
Låter som en klok man eller vad säger du Bernt?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 21:41:11
|
Hihi |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 10:22:27
|
Tack, den tråden hade jag missat. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 23:46:20
|
Det här var ju mycket intressant, brände ut på skiva och lyssnat både i lurar och på högtalare.
Madonnaspåret låter ju gräsligt med uddatonsdisten, typ som om högtalarelementen var trasiga. Evenpattern var svår att skilja från originalet däremot, tveksamt om jag skulle höra någon skillnad i blindtest.
Cembalokonserten som är mycket mindre utstyrd är det ännu mindre skillnader på, här är det inte helt uppebar skillnad i uddatonsfallet heller..tycker skillnaden är lite mindre fyllighet och musiken låter lite tamare i dynamiken än för originalet/jämntonsdisten.
Man inser att THD är ett riktigt uselt mått att använda för att beskriva ljudkvalitet/färgning...
|
Edited by - DHT on 2006/05/03 23:47:55 |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 23:55:14
|
För övrigt finns ju uddatonsdist även i SE-förstärkare, men andratonen brukar dominera kraftigt. För PP dominerar udda tonerna, främst trejdjetonen, pga undertryckningen av jämna toner. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 08:53:43
|
Åkte till KTH igår kväll (och natt) för att mäta distortion och frekvenskurvor på lite diskanter. Rätt intressant att verkligen se distortion i form av 1:a, 2:a... ton. Mätte en serie på tre diskanter (för att se om frekvens- och distortionskurvor var konsisa genom batchen). Sedan gav vi oss på att modifiera dem och det var häftigt att direkt kunna se markant förbättrad spridning och överlag lägre distortion. Häftigt! Skall tilltalas att redan innan var diskanten den med lägst distortion av de som som mätts upp innan ;-)
Hur viktigt är distortion? Vet inte. En diskant som lovordats och som levereras i par med 0,5db maximal avvikelse på tonkurvan (hur häftigt är inte det!) är Higuphon OW1. Den har "perfekt" impulssvar, men påvisar rätt kraftig THD. Ändå älskas den...
THD är ju oönskat ljud, men ett ljud vi är "vana" vid och utan det kan man tycka att det saknas "luft" (vilket utryck det är egentligen....). Kul är iallafall att distortionsfri bas kan spelas riktigt, riktigt högt utan att vi reagerar. Menett bassystem som har stor andel andratonsdistortion (används faktiskt i designer för att ge känsla av mer discobas) på klart lägre nivå låter högre!. Men när man väl hört hur det skulle låtit, kan man aldrig mer njuta av andratons discobas. Det är en annan dimension.
Kontentan är kanske att vi uppfattar distortion olika beroende på vilket frekvensområde som avses. Jag kan erkänna att jag är känsligare för distortion i basområdet än i diskantområdet (kan vara relaterat till min hörsel). Någon som har liknande erfarenhet? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
Edited by - kaffekoppen on 2006/05/04 09:22:21 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 09:23:26
|
Fick följande klart logiska svar:
"Den distorsion du talar om är ju harmoniska övertoner. I en diskant bildas ju dessa i ett frekvensregister som blir mer och mer svår(o)hörbart för örat, men för ett baselement blir ju de högre övertonerna uppe i ett register med maximal hörbarhet. Intermodulationsdistorsion kanske kan vara intressant att mäta när man väljer mellan diskanter?" |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 19:20:56
|
Ja, så är det naturligtvis! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 19:38:45
|
Man sänker andratonsdisten ibland genom att vända på ett av två högtalarelement. Enligt resonemanget att andratonen tycks "maskera" tredjeton så har både jag och MatsT valt att låta baselementen i våra konstruktioner slå åt samma håll. Vi har båda skrivit om just en subjektivt bättre bas genom att göra på detta sättet.
Nu kommer sommaren och vi kan ägna oss åt frifältsmätning men framförallt lyssning i ett "ekofritt rum", härligt härligt. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Topic |
|