Author |
Topic |
opethic
Member
2890 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/10/17 : 22:04:06
|
Nåt för något spännande DiY-projekt? Ny vinylfräs? |
Min anläggningstråd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/10/17 : 22:34:22
|
quote: Hoppas att paketet dyker upp
Så länge du förlitar dig på ett transportföretag, så får du allt lita till hoppet. Vi får starta attaché-verksamhet på forumet. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 10:36:08
|
Jag vet inte vilken transportmetod som Hifi-kit använder sig av. Förmodligen det stora Kasta & Krossa företaget - aka Posten.
... sitter och väntar...rullar tummarna...pillar navelludd...väntar...och väntar... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 11:04:59
|
Ok... Hifikit... hmmm... det var brett, de har ju lite av allt...
Vinylfräs... lol! Tankevurpa när man skriver fort. Fast varför inte... nästa blir vinylbandsågen... vinylrubank? Man vet aldrig vad ni vinylfantaster håller på med..
|
Min anläggningstråd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 13:11:54
|
quote: de har ju lite av allt...
Hehe Det är inga märkvärdiga grejor egentligen, känns som att det håller på att dra ihop sig till gigantiskt antiklimax...
Ledtrådsrebus: Midsommartillbehör + ancient Egypt God =
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 11:28:09
|
Idag öppnade jag ett paket från Hifi-kit innehållandes en del produkter från Supra
Rebusen: SUP + RA
LoRad kopplingslist + kabel, även ett par Swift XLR.
Uppackat, bara att koppla in.
Saxat från Hifi-kit: LoRad MD06-EU/SP är utrustad med åskskydd vilket gör att en förutom att försörja din utrustning med bästa tänkbara ström även skyddar din stereo mot haveri vid blixtnedslag.
Jag har nu kopplat in LoRad-grejorna, tyvärr så har jag inte jordade eluttag i vardagsrummet så åskskyddet har jag ingen nytta av just nu. Jag hade ärligt talat inte så höga förväntningar på dessa produkter, köpte de mest för att känna mig lite tryggare - jag misstänker nämligen att strömspikar och div. "smutsig el" kan vara bidragande orsaker till att två av mina gamla förstärkare gått sönder. Någon ljudförbättring hade jag inte förväntat mig, tvärtom var jag lite orolig att dynamiken skulle bli lidande som ju en del olycksfåglar brukar kraxa om när det diskuteras filter av denna typ. MEN - Vilket lyft! Ljudet blev omedelbart bättre! Mer dynamik, mer detaljer, fastare och stramare bas, ja ett mer kontrollerat och njutbart ljud. Skillnaden är ungefär som att gå från SSSK (sämsta sortens signal-kabel) till ett par bättre signalkablar. Otroligt!
Edit: Snavfel... |
Edited by - opethic on 2010/10/20 14:18:39 |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 15:02:52
|
Funkar nätfilter utan jordning? Jag har fått för mig att dom inte gör det. En fråga bara, inget elakt menat. Jag har själv väntat med att köpa filter tills jag får jordat i vardagsrummet och hifi-rummet och blir nu lite nyfiken.
Jädrans vad kul det är att få paket, även om man själv betalt det. Ska också åka och hämta ett paket idag innehållande rör och en ny pick-up! |
Diskofil med audiofila tendenser. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 15:12:23
|
quote: Funkar nätfilter utan jordning? Jag har fått för mig att dom inte gör det.
Jag var själv duktigt skeptisk till detta (och billiga nätfilters ljudförbättrande egenskaper öht) så frågan är helt klart befogad. Innan jag beställde så ringde jag till Hifi-kit och frågade bla. om just det - Jag fick svaret att filtret behövde inte jordat, men åskskyddet behöver det.
I min musikstuga (House Of Metal - enligt guy gadbois ) så blir det dock jordat och Supra LoRad för hela slanten. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
Jojosoda
Member
255 Posts |
Posted - 2010/10/23 : 22:21:34
|
Hejsan!
Jag skulle vilja tipsa om andra märken som gör nätkablar. Nu är det så att Supran slår det mesta i prestanda för pengarna. Men har man möjlighet att spara eller hitta begagnat så försök att köpa/låna andra märken. Det är skillnad mellan kablarna märkligt nog. Vi är ett kompisgäng som har prövat 4 olika kablar med olika smakresultat. Vi har prövat Lakritssnören, Supra Lorad, Audioquest Nrg-2 och Van Den Hul The mainsstream. Tja smaken är som baken men lakritssnören kom sist alla ggr iaf. Märkligt nog så kom den dyraste näst sist, därefter var det olika uppfattningar. Det roliga i kråksången är att vi har prövat på 3 av oss olika system med lite olika resultat. Så det här med systemmatchning är ju faktiskt något som stämmer hyffsat bra i mitt tycke iaf.
Mvh/ Magnus |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 23:13:26
|
Du har säkert rätt Magnus, men för min egen del så skulle det kännas konstigt att lägga ut mer pengar på nätkablar. Jag hör till den kategorin av människor som är lite försiktig med kablar, jag vet ju av egen erfarenhet att en bättre kabel kan ge bättre ljud men det får liksom finnas gränser. Min förstärkarkombo kostade mig 4000 kr, då kan jag ju inte kosta på nätkablar för samma pengar - så resonerar jag. Samma gäller signalkablar och högtalarkablar , jag är nog beredd att lägga ca. 10-20% av min totala budget på kablar och filter. Fast just nu sitter jag faktiskt och funderar på om jag inte ska byta ut samtliga nätkablar i anläggningen mot Supra LoRad undrar hur det kan fungera på apparater som inte är jordade?
OBS! Jag vill absolut inte ha någon urspårande kabeldiskussion i denna tråd! Jojosoda tipsade om andra/dyrare nätkablar och att det kan vara viktigt med systemmatchning - Jag redogjorde för min inställning till kablar, punkt! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 00:11:47
|
Kopplade äntligen in mina beg. Audioquest Coral med Supra Swift-XLR mellan försteg och slutsteg. Resultat: både bra och dåligt, ljudet blev lite bättre liksom tightare och stramare - MEN, ett svagt brummande ljud hörs nu i högtalarna, lika högt oavsett volym... skumt. har även bytt trafo till försteget i samma veva... något är skumt, kablar eller tranfo? måste undersökas.
Edit: Börjar misstänka att jag har lött XLR-kontakterna lite halvtokigt... |
Edited by - opethic on 2010/12/29 11:37:13 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 21:41:20
|
Jag ska alldeles snart börja renovera mitt musikrum, sitter och funderar ut hur det ska se ut
Inspirerad av "budgetaudiofilen" Bearwik så räknade jag nyss ut hur mycket min anläggning har kostat: ca. 22000 för CD-spelare, slutsteg*, försteg*, högtalare*, subwoofer, kablar, skivspelare*, PU, RIAA och nätfilter. (* = köpt begagnat) |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 21:56:38
|
Kanske rummet tar upp en stor del av budgeten? |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 22:01:34
|
Stor procentuell del kanske, den dyraste delen i anläggningen kostade mig 5500 kr. Skulle gissa på att rumsrenoveringen går loss på sådär 3-4 tusen kanske + ev. akustikfix.
Men det är klart, ska man ta med hela stugan i beräkningarna så blir det ju en annan femma. Och helt horribelt svårt att räkna ut kostnaden... |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 22:12:39
|
Jag vågar inte tänka på vad jag lagt ut, varken på nuvarande anläggning, totalt genom åren, eller vad andrahandsvärdet numera är. Däremot har jag med hjälp av årens alla investeringar slutligen hittat rätt och det är ovärderligt! |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 22:28:33
|
Som jag räknade ut i min egen tråd - jag ligger nu på en femtedel av vad anläggningen som "mest" har kostat... men är nöjdare nu än någonsin. Pengar är inte allt. |
Min anläggningstråd |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 23:01:54
|
quote: Jag vågar inte tänka på vad jag lagt ut, varken på nuvarande anläggning, totalt genom åren, eller vad andrahandsvärdet numera är. Däremot har jag med hjälp av årens alla investeringar slutligen hittat rätt och det är ovärderligt!
quote: Som jag räknade ut i min egen tråd - jag ligger nu på en femtedel av vad anläggningen som "mest" har kostat... men är nöjdare nu än någonsin. Pengar är inte allt.
Ni har så rätt grabbar! Pengar är inte allt, och att hitta rätt är viktigare än vad grejorna kostat. Men, jag har aldrig tidigare funderat på vad min anläggning kostat så det var mer som en kul grej att räkna på. För mig som aldrig har haft det så gott ställt så är varje hifi-investering en stor grej, prisvärdhet har högsta prioritet. Jag känner att jag är ganska nära mitt idealljud nu, ny vinylrigg och en bättre lösning för basen bara så.
|
Edited by - opethic on 2011/01/09 23:02:18 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 23:19:44
|
"Jag ska bara..." |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 23:37:21
|
quote: "Jag ska bara..."
Japp, Alfons Åberg är min största förebild.
Kom nu Mållgan så ska vi lyssna på lite Dimmu Borgir!
Jaa! men Snälla Alfons, vi kan väl ta lite Morbid Angel efter? Dumma Birger är så smörigt och sliskigt i längden! |
Edited by - opethic on 2011/01/09 23:42:25 |
|
|
Topic |
|