HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 opethic's musikstuga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/03/12 :  17:38:18  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vad kul att det låter bra, jag var själv nöjd med hur det lät med mitt Audiolab-steg, det man kan sakna är ju en fjärr...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/12 :  20:53:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Lite bilder:

Inte är man någon fotograf direkt...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/12 :  22:22:19  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Inte är man någon fotograf direkt...

Det behöver man inte vara. Det räcker långt med att ta bilder och visa.
Visst, det finns de som är bättre än du, så finns det sådana jag som inte tar några.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/12 :  22:22:58  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Men det ser ju jättefint som du har det. Fortsätt!!!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/12 :  23:20:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Men det ser ju jättefint som du har det. Fortsätt!!!

Tack!
Jo visst ska jag fortsätta, förmodligen blir det nya kablar och kontakter som kommer bli nästa projekt.
Och så måste jag ju bestämma mig om jag ska köpa försteget eller lämna tillbaka det.
Ljudet är kanon, priset helt OK, så det kanske blir affär.
Sedan blir det nog till att börja fixa i musikstugan, för ny skivspelare och RIAA får vänta pga. halvkass ekonomi.
En annan kul grej: Jag kopplade in Subban för första gången sedan Thule-förstärkaren dog och det irriterande brummet som den tidigare har haft är nu som bortblåst - bara ren och fin bas, mums!

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/03/12 :  23:46:32  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jättekul att det låter bra, du behöver inte ha någon panik och bestämma dig, lyssna in dig ordentligt.

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/03/15 :  17:37:33  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Hur tycker du att rörförsteget har ändrat karaktären på musiken... om den nu har det? Jag har ju själv rör i min cd och det har bara varit positivt för min smak! Lite mer värme! Är väldigt sugen på att skaffa förstärkeri som innehåller någon typ av rör också!

Jag har försökt lista ut vad det är för vinyl som skymtar i hålet genom Trissa-vinylbacken! Det ser ut som penseldrag av Kristian Wåhlin, men jag har inte lyckats klura ut vad det skulle kunna vara för skiva!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/15 :  19:34:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
@milleniumking - Skivan som tittar fram har mycket riktigt omslag av mr. Nercolord himself:

December Songs - A Tribute To Katatonia
Ovanligt bra Tribute-platta!

Ang. Rörförsteget (är egentligen rörhybrid, fast jag förstår inte skillnaden) så gjorde det faktiskt underverk för det annars lite kalla/ljusa ljudet som övriga delar av anläggningen levererar.
Full kontroll, fast med en något varmare ton.
Enda nackdelen är att jag tycker ljudet förlorar lite fokus när man spelar högt (och då menar jag riktigt J-A högt) med min gamla Thule-förstärkare kunde jag vrida volymkontrollen i botten och ändå ha full kontroll.
Förmodligen beror det på att jag har lite overkill-power nuförtiden

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/03/15 :  22:23:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Det här låter lovande och väldigt spännande... Kul Opethic!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/29 :  21:54:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Okej - nya grejor har tillkommit sedan sist!

Well, det är ju inte såå upphetsande egentligen - det blev två par nya signalkablar:
Audioquest Coral från forumets säljes-avd.
Jag började med att byta ut skosnörena som satt mellan RIAA och försteg.
Skillnaden vart klart märkbar!
Ett mer detaljrikt och dynamiskt ljud med en något ljusare klang blev resultatet, den tonala skillnaden mellan CD och vinyl har minskat med MF-försteget och Audioquest-kablarna.
Nästa steg blir att löda om det andra kabelparet med XLR-kontakter så att de passar mellan försteg och slutsteg.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/05/20 :  21:24:36  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tackar för ett trevligt besök hemma hos opethic idag! Kanske ingen överraskning att det bjöds på mycket bra musik (mest av det hårdare slaget). När den egna förmågan att hitta nya bra grupper avtar med åren så är det skönt att träffa folk som ständigt kommer med nya influenser.

Nytt för mig var också att lyssna på de nya Elac FS-137:orna tillsammans med för- och slutstegskombinationen som inte heller är så gammal. Kan bara konstatera att allt kändes "rätt" ljudmässigt, grejerna lirar bra ihop, rent, klart och distinkt ljud. Neutralt är väl en klyscha men nog det som kommer närmast, måhända med ett par stänk av värme. Ljudtryck verkar inte heller vara nåt problem att åstadkomma.. Det rockade! Nu är det min tur att bjuda igen nästa gång opethic!

Här ett mindre fotokollage från eftermiddagen, den obligatoriska kaffekoppsbilden glömdes dock - men det bjöds på kaffe och muffins kan jag intyga...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/05/20 21:31:09
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/05/20 :  21:43:19  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag ser att Burst - Lazarus Bird var framme, läskigt bra skiva! :)

# Jon
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/05/21 :  00:11:48  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Oj, vilka coola bilder - är de verkligen tagna hemma hos mig
Kul att få besök och lira plattor tillsammans med likasinnade!
Ett axplock bland musiken so spelades:
Katatonia - "Night Is The New Day
Be'Lakor - "Stones Reach"
Virgin Black - "Requiem Fortissimo"
Och så Burst - Lazarus Bird" silverfärgad 180g. vinyl

Edited by - opethic on 2011/07/27 00:40:52
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/05/22 :  20:46:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Snygga bilder från Johan också! Såg förresten att de testar "dina" högtalare i Fidelity i aktuellt nummer! Till och med i samma coola färg! ;)

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/05/23 :  08:45:55  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag har givetvis vinylutgåvan själv! ;)
Var i landet bor du opethic, vore kul att komma och spisa skivor nån gång?

# Jon
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/05/23 :  16:31:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Var i landet bor du opethic, vore kul att komma och spisa skivor nån gång?
# Jon

Odensbacken, drygt två mil sydöst om Örebro (mellan Kumla och Vingåker).
Välkommen

Om saker och ting fungerar som de ska så kommer jag att sätta igång med musikhuset i höst.
När det är färdigt så funderar jag på om jag ska bjuda in till "öppet hus" lyssningsträff

Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/05/23 :  17:09:27  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Inte så långt härifrån. Jag bor i Linköping och besöker relativt ofta vänner i Örebro så man skulle kunna ta det i samband med en sån resa. Du är givetvis välkommen hem till mig också. :)

# Jon
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/07 :  12:45:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Lite bilder från musikstugan, det är faktiskt nystädat

Gammal Receiver från Harman/Kardon och halvgammal CD-spelare från Philips, just nu spelas: Revolution Renaissance "Age Of Aquarius".

I vänstra ringhörnan - Audio Pro A3.36

To the höger - ännu en Audio Pro A3.36, och den beryktade bilsubben med 2 x 8" Visaton samt liite kabeltrassel

Sweetspot!
"Några" tidningar, en kaffekopp samt LTD-versionen av nya Iron Maiden.

För er som undrar - Nej jag är inte nöjd och färdig med detta, jag har bara slarvat ihop lite gammalt skräp som jag hade liggandes för att liksom känna in mig i stugan.
Det är ruskigt skönt att kunna smita undan när resten av familjen kollar på Dobidoo eller dylikt.
Att sena kvällar smyga ut till stugan med en lättöl *host* och mysa ner i en av de fula 80-tals fåtöljerna (köpte två fåtöljer och stereomöbeln på loppis för 120 spänn) och koppla av till lite brutal musik på skapligt hög volym utan att känna att man stör någon är en helt obeskrivligt skön upplevelse!

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/09/07 :  13:53:02  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag tror dej, själv är jag tvungen att dela vardagsrummet med den övriga familjen, tur att jag ofta är ledig och ensam på eftermiddagar.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/07 :  14:09:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Jag tror dej, själv är jag tvungen att dela vardagsrummet med den övriga familjen, tur att jag ofta är ledig och ensam på eftermiddagar.
Förr i tiden, dvs. innan jag fick barn så kunde jag helt ostört njuta av musik hela dagarna (på mina lediga vardagar, jobbar 5-skift så det finns gott om sådana) utom när min sambo kollade på TV.
Behovet av att ha ett eget musikrum var ett av de största kraven när vi letade eget hus.
Att det blev en hel stuga är bara positivt, utom på vintern då det blir kallt och det är dyrt att värma upp stugan.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/09/07 :  15:44:22  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Du får skaffa ett par feta rörslutsteg och värma dig med i vinter.

Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2010/09/07 :  17:06:29  Show Profile Send osborne a Private Message  Reply
Varför inte en kamin. den kan du ju använda bara när du är där. Dem värmer ju upp ganska fort.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/07 :  19:39:45  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Du får skaffa ett par feta rörslutsteg och värma dig med i vinter

quote:
Varför inte en kamin. den kan du ju använda bara när du är där. Dem värmer ju upp ganska fort.

Ja, den tanken finns faktiskt.
Jag har en fin gammal rund gjutjärnskamin står och skräpar som jag hade tänkt mig först, men jag ser nu att den inte får plats.
I stugans andra rum (ett kök) så finns en ganska stor vedspis som jag tror kan räcka till hela stugan.
Men jag måste sota/rengöra skorsten först (och ev. renovera den).

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/07 :  20:42:34  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tänk bara på att värma upp långsamt för annars kan apparatparken fara illa.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/09/07 :  21:24:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Att sena kvällar smyga ut till stugan med en lättöl *host* och mysa ner i en av de fula 80-tals fåtöljerna (köpte två fåtöljer och stereomöbeln på loppis för 120 spänn) och koppla av till lite brutal musik på skapligt hög volym utan att känna att man stör någon är en helt obeskrivligt skön upplevelse!

Amen! Musikstuga i ett nötskal!

Edit: Förlåt.. House of Metal ska det ju stå, inte musikstuga...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/09/07 21:24:57
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000