HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ett paket packas upp, makrostudie...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:25:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Vad gör man när man tycker att det är roligt och lärorikt att skaffa sig fler erfarenheter av hur saker och ting presterar? Jo, man köper något man inte behöver...




För att det inte skulle bli för dyrt så tänkte jag testa att budahem en liten lätt sak på ebay och paketet damp ner i ett rekommenderat paket på posten några dagar efter betalning.

Det var tur att det var en liten sak för min normaloptik var utlånad till Zalve när detta utspelade sig. Följdaktligen blir detta ett bildreportage förmedlat genom makrooptiken.

P.S. Nu gäller det att hänga med! Detta blir en tråd i racingfart!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:26:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Vi gluttar väl lite på paketet...



Hmmmm... en trälåda! Vad skall det bli av det här???


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:35:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply





XXXXX-COIL XXXX, är det något med en spole mån tro?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:47:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Javisst är det något med en spole, till och med en rörlig sådan...




"The Naked Truth", ja jo, man kan väl kalla denna Sumiko'n för naken...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:58:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hmmm... jag tror jag nämde att detta skulle gå i raketfart va?

Jupp. då kör vi vidare!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:01:28  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Raketfart??????????

Edit: Fart means something completely different in English.......
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:01:53  Show Profile Send MasterChief a Private Message  Reply
Moving coil....Hmmm....
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:02:23  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
The naked truth... sumiko... kan bara betyda en pickup...

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:14:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jisses! Måste bli nytt hastighetsrekord detta! Sumiko...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:14:52  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Kul! En Sumiko Blackbird? :P

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:18:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ed: Bliss, det var en riktigt bra gissning! Om detta inte var i studiesyfte hade valet nog fallit på en blackbird.



"Naken".., när Sumiko släppte sin Blue Point special var det en rejäl överraskning. Man skulle nästan kunna säga att det var en naken-shock.

Den fick Stereophiles's Budget Product of the Year 1993

quote:
Stereophile's Products of 1993
Product of the Year: Convergent Audio Technology SL-1 Signature preamplifier
Budget Product: Sumiko Blue Point Special phono cartridge
Loudspeaker: Thiel CS3.6
Amplification Component: Convergent Audio Technology SL-1 Signature preamplifier
Joint Digital Sources:
C.E.C. TL 1 CD transport
Mark Levinson No.31 CD transport
Analog Source: Basis Ovation turntable
Accessory: Lexicon CP-3 THX surround-sound processor
Editor's Choice: Linn Sondek LP12 turntable




Följdaktligen känns det som en brist att jag aldrig haft en sådan. Sagt och gjort, det damp ned en bättre begagnad i min brevlåda.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:23:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det här med att handla på ebay är kanske inte det lättaste. Det varnas mycket för bedrägerier. Men, jag tog det säkra före det osäkra och snackade med ägaren via mail innan och ägaren har många positiva feedbacks och är i mina ögon helt fläckfri. Ägaren visade sig vara en juste kille som bodde i London.

Så, om jag kan drista mig till ett e-handelsråd så se till att kolla upp ägaren innan köpet...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:29:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Pickupen skulle vara i nyskick och helt komplett. Av omslaget och bruksanvisningen att dömma var allt frid och fröjd och det var dags att öppna härligheten...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:32:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Sesam öppna dig..!




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:37:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


När man hanterar pickuper skall man i regel vara mycket försiktig. När man hanterar en pickup som saknar "kropp" och nålskydd skall man vara MYCKET försiktig så det var med andakt och stort tålamod som jag öppnade på förlåten...



Och se där, där är den!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:43:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Den har en synnerligen intressant uppbyggnad. Polstycket är genomborrat för att nålröret skall kunna gå igenom det och nålröret är i aluminium. Magneten är integrerad i metallkretsen som syns under det runda röret som håller fjädringen och fjädringen är av någon typ av gummi. Man ser kopparspolarna som ligger i ett "kryss" och det är dessa kopparspolar som bildar "moving coil"-systemet, det som genererar signalen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:50:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Riktiga pickuper levereras i trälåda.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:51:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tjo du , nu va det verkligen makro

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:01:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Äh Johan, vi går väl lite närmare?




Här syns inkopplingen av spolarna ganska väl och man ser att de jordat magnetkretsen i en av signaljordarna... På detta viset jordas en av signaljordarna i chassiejord genom pickup-höljet som skruvas i tonarmen. På det viset skapas en jordslinga... Jag undrar jag vad som händer om man jordar om den Det borde ge en lägre brusnivå...

Nej, jag skall inte in och löda i pickupen, jag lovar! Så jag avhåller mig att testa detta. Men det skulle vara intressant att vet hur andra pickup-tillverkare gör...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:01:15  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:12:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är många varv på de där spolarna... skall vi räkna dem?
Anledningen till att det är så många varv på spolarna är att Blue Point Special ger förhållandevis hög utspänning. Enligt faktabladet skall den ge nästan 2,5 mV. Jämfört med tex min Benz Micro Glider L2 är det nästan 10ggr högre signalnivå.
Vid en och samma magnetflödesförändring i pickuperna så måste Blue Pointen ha 10ggr fler varv än Glidern. Emk'n som genereras är proportionell emot flödesderivatan gånger antalet varv. Men en spole med fler varv har högre induktans och det är inte önskvärt eftersom frekvenskurvan kan påverkas om man inte hanterar det. Vi får väl se.




Vad är det här, min pickup är "luddig"!! Vad är nu detta???

Jo, det som ser ut att vara "ludd" är magnetiska partiklar som fastnat på magnetkretsen. Här syns tydligt att nålröret är instucket i själva "rotor"-delen. Det ser ju nästan ut som en liten permanentmagnetiserad linjärmotor... Det är faktiskt precis vad det är bara det att istället för att flytta på "rotorn" så används den som generator. Man "vickar" på nålröret och den mekaniska kraften omvandlas till elektriska impulser.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:27:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nu tar tyvärr denna tråden en vändning som man kanske inte hade önskat.

Glad i hågen kikade jag runt på min pickup och började så sakterliga förbereda skivapelaren för en pickup-montering... Det var då jag upptäckte att allt inte stod riktigt till och de kalla kårarna började gå längs ryggraden...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:29:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Äh Johan, vi går väl lite närmare?

Du tvingar ju en att skaffa en makroglugg nu ju


quote:
Det var då jag upptäckte att allt inte stod riktigt till och de kalla kårarna började gå längs ryggraden


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:30:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


När jag började räkna anslutningarna på pickupen och kika efter färgerna, "vilken tonarmskabel skall in vart" kom jag över på den andra sidan av pickupen och där såg det inte riktigt lika bra ut...



Hänger inte en av koppartrådarna i luften?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:38:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jo, det gör den...



Så pickupmonteringen avbröts innan pickupen ens varit ur sin kartong och ett vänligt mail skickades till förra ägaren i London.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:39:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Usch.........
Sånt är verkligen inte kul , ska man sen lösa det med förra ägaren med......

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000