HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audioconcept på Göteborgsbesök
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/23 :  09:37:51  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Robban från Audioconcept har besökt Hifi Sveriges huvudstad, Göteborg. Han hade med sig några riktigt spännande produkter som han demade i Hifi Ställets lokaler. Denna dag var det DIY träff i stan också, men så är det i Göteborg, det händer alltid massor av hifi grejer.

Hursomhelst så var jag och lyssnade, snackade och plåtade lite.




www.akkelisaudio.com

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/23 :  10:03:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tur att du har tagit bilder Stefan! Jag hade gärna kollat in Manley men jag hade ju som alla förstår inte minsta chans att åka dit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/23 :  13:52:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja det var synd att vi missade denna demon. DIY-träffen gick från tidiga morgon till sen kväll och är man en av arrangörerna blir det lite konstigt om man inte är där och hjälper till...

Men, chansen finns igen om man besöker Audioconcepts butik i Stockholm för det är där grejorna vanligen har sin hemvist.

Det skall bli kul att följa denna tråden och ändå kanske få sig lite manley till livs.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/23 :  16:06:54  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Att besöka Hifi Stället är en upplevelse varje gång. Man hinner inte mer än innanför dörren så radas dyrgriparna upp. Där står begagnade grejer och lite specialerbjudanden. Denna gång stod ett gigantiskt Classé slutsteg, ett Plinius dito, vinylspelare från Linn och VPI, mm, mm, mm. Det jag dock bara fastnade för var denna vackra skapelse.


Det är en cd spelare från den tiden på Yamaha ville visa musklerna. En pjäs som väger bly med en finish som inte är av denna världen. Tydligen begagnad men i nyskick både estetiskt och funktionsmässigt. För säkerhets skulle så följer dock en helt ny laser/drive med så att spelaren är framtidssäkrad. Vi kikar lite närmare på den.


Då jag gick och dagdrömde hände något annat, helt oväntat, en snygg tjej kommer in i butiken. Fram med kameran och slänga iväg en bild. (ursäkta oskärpan)

Tydligen var hon där i helt eget syfte för att köpa ett par bättre högtalare. Är hon månne någon av forumets få kvinnliga medlemmar eller en helt okänd hifi tjej?


Fortsätter in i butiken som närmast kan liknas vid jultomtens leksaksfabrik. Bilder av detta är visad många gånger här på forumet, men det är värt att visa upp det en gång till tycker jag.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/04/23 :  16:37:48  Show Profile Send n1o_0 a Private Message  Reply
mums , den cdspelaren alltså!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/23 :  22:45:39  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Posta mer bilder :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2006/04/23 :  23:39:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vad i sjutton är det för 2 olika högtalare som står närmast stereo stapeln på sista bilden Stefan? Det ena paret ser ut att vara utan låda
Yamahan var verkligen i fint skick

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/24 :  06:48:53  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Dom som står närmast är ett par Verity Audio Fidelio och utanför dom står ett par McIntosh.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:26:14  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Fortsätter med några läckerheter inann vi besöker demon. Först en komplett uppsättning från Tyska T+A. Längst uppe till vänster är förstärkaren, till höger om den cd spelaren (toppladdad) och på hyllan nedanför skivspelaren med inbyggt riaa.



Den urläckra cd spelaren från Blue Note speglar sig i Uschers bjässehögtalare.


Det första jag ser då jag kommer in i demorummet är ännu en fotograf. Timbre från Euphiia var där med sitt nya objektiv, stativ, slavblixtar och tålamod. Jag konstaterade snabbt att våra bildreportage kommer att skilja sig mycket från varandra. Jag var där utan andra tillbehör än kameran. Drog upp ISO värdet på 800 för att få någorlunda vettiga slutartider och inte alltför mycket oskärpa, och så slängde jag iväg bilder kors och tvärs. Mina bilder kanske ge mer livekänsla då

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:33:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Bengt tar otroligt granna stileben... Det blir nog mer "action" i dina bilder om man jämför dem med Bengt's oavsett vad du har för kameratillbehör Stefan...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:37:45  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Annars är även jag rätt ok på att fota ben

Bengts såg ni ju tidigare och dessa går inte heller av för hackor


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:42:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nej visst, det högtalarstället har justa spiror...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:16:29  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vad är det för elektronik som står under t+as vinylsvarv?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/25 :  08:44:15  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Killen med benen är Robban från Audioconcept som gjorde en blixtvisit i Göteborg för att dema Manley Labs förstärkare, Mimetism Audio cd spelare, Zu kablar och Reference 3A högtalare.



www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/25 :  19:30:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Manley Steelhead! Den skulle jag vilja provlyssna vid tillfälle.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/26 :  01:13:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tack Stefan, för att du delar med dig!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/26 :  01:28:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Det första jag ser då jag kommer in i demorummet är ännu en fotograf. Timbre från Euphiia var där med sitt nya objektiv, stativ, slavblixtar och tålamod. Jag konstaterade snabbt att våra bildreportage kommer att skilja sig mycket från varandra. Jag var där utan andra tillbehör än kameran. Drog upp ISO värdet på 800 för att få någorlunda vettiga slutartider och inte alltför mycket oskärpa, och så slängde jag iväg bilder kors och tvärs. Mina bilder kanske ge mer livekänsla då



Man kan ju inte vara grav allvarlig hela tiden Ditt reportage är hur bra som helst

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/26 :  09:56:57  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Tackar för uppmuntran. Steelhead kommer framöver, vi avslutar högtalarbilderna först. Stativen var inte original, men de var lämplig höjd och riktigt stabila. Dessa högtalare är konstruerade för att ha diskanterna utåt, utan invinkling.


Som framgår av baksidan kommer de från Canada. De är biwirebara med WBT kontakter och har ett ovanligt seriöst "bläck" mellan kontakterna om man inte biwirar. Zu högtalarkablar är terminerade med låsbara WBT kontakter.


Och denna fjärrkontroll leder oss vidare till nästa del av anläggningen, cd spelaren.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/04/26 :  13:04:20  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Jag skulle gärna vilja läsa om Era intryck av stingray + mm decapo i. Det är sannolikt den vägen jag kommer att vandra när jag uppgraderar från R3A Dulcet nämligen.

Snoogens
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/29 :  11:26:38  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
HETA NYHETER

Var förbi Hifi Stället igår och där var det uppackning av nya TUNGA apparater. Smiter därför emellan med lite nyheter på Hifi Stället.

Anders höll som bäst på att montera rör i två nya monoblock från Audio Research. Tror att rpislappen låg på 215 000 kr för ett par, men då hade varje monoblock en fjärrkontroll för blandannat BIAS justering.


Till dessa monoblock var ett nya matchande försteg, Reference 3 eller Mk 3 tror jag modellen hette.

I bakgrunden syns ett begagnad Classé slutsteg modell större.



Och för att match monoblocken och försteget så fanns även ARS:s nya cd spelare. Samlingen är därmed komplett. I Bakgrunden syns ett riktigt "fynd" för den hugade spekulanten, ett par Wilson Witt. 30 000 kr kostar de och jag tycker mig ha läst någonstanns att Wilson kostnadsfritt skickar nya fronar till dem om man kontaktar dom. Ta dock detta med viss reservation.


Går man in i butiken finns fler tunga monoblock, LAMM M 2.2 heter modellen och dessa höärde jag hos Mårten Design förra året och de spelar himelskt bra. Men de kostar också en slant.....

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/30 :  07:04:14  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Bernt var intresserad av Steelhead. Så här kommer den.

Det är i alla fall halva Steelhead, störförsörjningen är en tung sak som inte fick följa med till Göteborg. Steelhead är alltså ett rörriia som är extremt flexibelt/justerbart och som har inbyggd volym så du kan köra det direkt till slutstegen.

Vidare till den pjäs som estetisk tilltalade mig mest.


Denna tjusiga cd spelare presenterar sig själv då man slår på den. I övrigt är designen extremt diskret och cool, inte ens en liten logga avslöjar vad den heter och vem som gjort den.




www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2006/04/30 07:04:53
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/04/30 :  13:09:16  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Den Audio Research uppsättningen hade jag inte
tackat nej till.
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/05/01 :  10:48:13  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Det är ett Classe omega steg
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/05/06 :  22:24:51  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Hur lät anläggningen Audioconcept spelade på?

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/05/07 :  21:07:38  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
ockham,

nedan följer några rader som en dansk kille, - det var träff i Sonus Faber klubben samtidigt hos Anders, - skrev på ett annat forum. De satt också länge och lyssnade... Det kanske kan vara av intresse för dig...


Lyden var rigtig god inde i Manley-rummet, varm, fyldig, organisk og kraftfuld! De Capo højttaler virkede bestemt som et godt match til Manley forstærkeren.

Jeg håber ikke lyden fra Stradivari + MacIntosh var alt for meget til gene...



--------------------

Sonus faber Club

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000