HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifi Norr i snö och rusk
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/13 :  13:21:47  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
FEL FEL FEL

Bortsett från QRS dvs

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/04/13 13:22:32
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/13 :  13:45:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
QRS skymtade där borta ja, så vi tar väl det sidospåret istället.

QRS Saturnus, de små golvarna som står på ett stativ Inga små stativhögtalare och dom spelar också därefter.



Baskonfigurationen består av tre baselement, på ena sidan två ihopmonterade basar och på den andra sidan en slavbas - bas fanns det gott, kanske lite för mycket så jag tog mig friheten att flytta ut lyssningsstolen 20-30 cm för att bli av med en del av basförstärkning som oundvikligt förekommer vid bakväggen.

Det finns en del inställningsmöjligheter i delningsfiltret i form av "jumpers" på högtalarens baksida där man kan ställe lite av varje, jag är inte insatt i exakt vad man justerar och hur mycket med dessa jumpers men basen är förstås given. Swingpjatt du kan kanske bistå med lite mer detaljerad info om hur dessa inställningar fungerar i praktiken?



Resliga och riktigt ståtliga stativare, jag har länge varit intresserade av dessa och äntligen presenterade sig chansen att få lyssna



Labbe tjatade oavbrutet om Star Wars när vi talade om högtalarnas utseende, vilket jag personligen tycker är urläckert!


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/04/13 :  21:38:50  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
De e ganska coola

Stora stativare minst sagt...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/14 :  09:20:16  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic:

quote:
Labbe tjatade oavbrutet om Star Wars när vi talade om högtalarnas utseende, vilket jag personligen tycker är urläckert!


För ordningens skull kanske jag skall tillägga att jag är Star wars fantast (ingen stor fantast dock)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2006/04/14 :  15:12:46  Show Profile Send swingpjatt a Private Message  Reply
Bästa infon om QRS vad avser de variationer som går att få med byglarna och viktbrickorna på slavbasen hittas nog på hifi consults hemsida, själv har jag inte mixtrat så mycket med det.
Madonnas CD som spelades lät ju sådär "radiomixad" musiken blir stympad undrar hur den kunde låta på vinyl.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/04/18 :  01:36:49  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Är det redan slut på det roliga

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/04/18 :  01:46:41  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
Visst känner man igen en AT/ST walker när man ser en...


Härliga högtalare, det är synd att inte fler tillverkare anammar konstruktionen med en mellanstor kabinett med stativ.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland

Edited by - IHiFi.se on 2006/04/18 02:01:49
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/18 :  07:00:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Absolut

Vi kikar väl vidare till förstärkare som också är den sista komponenten i den här anläggningen (som vi är intresserade av).

Att det är Plinius har förstås redan framgått... men modellen är en annan.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/18 :  10:09:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply


En riktig läckerbit



/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/18 :  10:11:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply



/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2006/04/18 :  17:16:26  Show Profile Send Fredrik a Private Message  Reply
Riktigt läckert steg.


Vilka säljer dom i Sverige?

!JBL
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/18 :  17:54:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Säljs av Tonkrafts återförsäljare, bl.a. Sontec HiFi

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/18 :  18:06:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Efter att ha sett det steget i IRL (om man så säger) så finns det ett ord som summerar mina intryck av plinius steget, och det är manligt.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/18 :  18:09:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply



/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/04/18 :  18:46:07  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Stativen ser oerhört små i förhållande till högtalarna.

Grymt läckert steg måste jag säga.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/18 :  19:15:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Minns jag inte fel vad som sades ang vikten på det steget så är det ryggknäckar varning. dvs runt 30kg (förmodligen över 30kg)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/18 :  19:20:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Snoop: Högtalaren är ju inte direkt en "stativare" i ordets bemärkelse så eftersom den är så stor i sig så blir stativet inte högre än 40 cm

Labbe: 38 kg närmare bestämt, men det finns ju som tur var bärhandtag fram och bågar för uppställning baktill och tur är väl det för flänsarna där skulle nog skära in rätt så bra i händerna

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/04/18 19:22:08
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/18 :  21:07:13  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic: Lite skärsår är bara manligt, speciellt när det är format som en v8 i miniatyr.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/18 :  21:49:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det där var inte dåliga grejer inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/04/18 :  22:06:52  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Saftigt slutsteg det där... härliga högtalare också!
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/04/18 :  22:14:58  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
... tänkte inte på det ... men det är i alla fall samma "lådda" som SA100. Coolt var ordet. Ser ut att vara en trevlig anläggning!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/19 :  08:09:34  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Den "magiska" boxen till högtalarkablaget som är MIT 750 Shotgun.



Högtalarstativet är ett konstverk i sig




/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/19 :  08:12:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Bildmaterialet tryter så jag avslutar väl med en översiktsbild



Får ni chansen och inbjudan till att någon gång avnjuta Swingpjatts anläggning och bakverk (!) tveka inte, båda är imponerande på var sitt sätt



Tack Swingpjatt!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/04/19 08:13:21
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/04/19 :  08:24:13  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Sluta upp me de fina bilderna nu, ångrar ju mig bara mer och mer att jag inte hängde på

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/04/19 :  08:48:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Snoop:

Okej, nu när det är färdigtjafsat med bilderna så kanske man skulle försöka sig på att ge lyssningsintryck. Jag har varit lite sparsam med texten i den här tråden så det får väl bli en liten avslutande uppsats istället

Helheten känns väldigt balanserad med undantag för den portionen av mellanregistret som tar hand om presentationen av rösterna, där rösterna känns tillbakadragna och nedtonade i jämförelse med resterande del av musiken.

Anledningen till detta kanske ska lämnas osagt (eftersom jag inte har en aning och inte kan verifiera eventuella spekulationer) men jag håller inte otroligt att det är ett fenomen som till viss del beror på rummets akustik.

Akustiken har inte jobbats på överhuvudtaget om man nu undantar faktum att det ligger en rätt så lurvig matta på golvet mellan lyssningsposition och högtalarna.

Om man ser till de fysiska möjligheterna som finns så tycker jag att du, Swingpjatt, börjar experimentera med lite akustikbehandling på fram- och på bakväggen. Du har ju ingenting bakom projektionsduken eller på väggen direkt bakom lyssningsfåtöljen som ställer till problem med utplaceringen av diverse absorbenter/diffusorer.

Lyssningsstolen nämnde jag tidigare att jag flyttade fram si så där 30 cm, det skulle vara intressant att höra vad du säger om det samt veta om du har valt att flytta tillbaka den eller står den kanske kvar

Eftersom den stod så nära bakväggen så upplevde jag att basförstärkningen som tillkommer därvid ger en utsmetad och överviktig baspresentation. Ökat avstånd från bakväggen, få centimenter som det ändå handlar om, stramar snabbt upp basen och ger den en vikt som snabbhet som bättre passar ihop med resterande delar av musiken.

Om man ser på stereoperspektivet så skulle jag säga att det upplevdes som lite smalt och lever till allra största del innanför högtalarnas ytterområde. Samtidigt fanns den en fin fokus och separation i ljudbilden och rösterna kändes väldefinierade inom ljudbildens centrum men däremot så upplevde jag att hela presentationen låg väldigt nära golvnivå – väldigt låg och i höjdled komprimerade ljudbild.

Smalheten i ljudbilden är förvisso lite av en smaksak och jag är övertygad om att du har gjort ett medvetet val vid din högtalarplacering och naturligtvis ska detta respekteras eftersom det också är det enda som spelar någon roll – att det låter som du vill ha det. Men kanske är det så att högtalarna spelar med lite mycket ”toe in” vilket smalnar av ljudbilden lite för mycket (för min smak). Förmodligen var också denna ”toe in” anledningen till den stora ljudliga skillnaden mellan lyssningsfåtöljen och de invidliggande sittplatserna. Så snart man flyttade ur ”sweet spot” så tappades precisionen i ljudbilden – även vid en så liten sidoförflyttning som 30-40 cm. Å andra sidan så sitter DU i ”sweet spot” så åt skogen med eventuella bisittare! ...

Anläggningen i sig är munsbit med massor med intressanta prylar. Jag önskar att Swingpjatt hade bott i Skellefteå så man hade haft möjlighet att prova några av hans komponenter i min egen anläggning för att bilda en bättre uppfattning om karaktären hos respektive komponent – men Swing, du är kanske sugen på att bosätta dig i Skellefteå framöver? I så fall kan jag rekommendera dig en mäklare ..och en uppvärmd plats i min lyssningssoffa.

Om man nu bortser från dessa små blessyrer – jag skulle inte kalla det klagomål utan snarare ”observationer” - så i det stora hela så lät anläggningen toppen, god musikalitet och värme. Inga tendenser som helst till hårdhet, inte heller några riktiga hemskheter i frekvensgången om man nu bortser från basförstärkningen som jag beskrev ovan men basen kändes ändå jämn utan några extrema individuella frekvenstoppar och då är det ”ganska” förlåtande. Musiken flöt helt enkelt på utan att göra sig påmind om det ena eller det andra så när som den lilla avsaknaden i närhet vad beträffar rösterna.

Jag har varit småintresserad av vinyl ett bra tag nu men ännu inte tagit tjuren i hornen. Nu blev jag mer sugen än någonsin men jag vet inte riktigt om jag föredrar vinyl eller ej, charmen ja, den finns ju naturligtvis där med det manuella handhavandet men jag har ännu inte riktigt klarat av att släppa taget och låta bli att fokusera på att ljudet – på de vinylriggar jag lyssnat på – inte är lika skarpskuret i kanterna men även knastret vilket i och för sig inte ska tillskrivas en enskild anläggning men ej optimala skivor är ej optimala skivor när det gäller renlighet och därmed finns knastret där mer eller mindre så det är ju en del av paketet – väl Än har jag inte sett en vinyltvätt hemma hos någon

Vackert, välljudande, gott och trevligt!

Tack än en gång för besöket

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/04/19 08:52:20
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000