HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det svänger ju.......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/03/27 :  07:55:38  Show Profile Send Vox a Private Message
När jag nu i helgen skickade min förstärkare till doktorn kopplade jag in min gamla NAD 302:a som ersättare.

Vad är det som händer???? Det svänger som sjutton om musiken. Inte alls vad jag minns från förr.

Kan det vara så att bra signalkälla (Droplet) och bra högtalare (PMC FB1+) gör att NADen kommer till sin rätt? Här talar vi om en förstärkare som på begagnadmarknaden kostar mindre än ett par justa signalkablar.

Visst saknar den en del upplösning och den luftiga diskanten finns inte där, men vad sjutton klart bättre än jag befarade. "Stampa takten"-faktorn är hög.

"Kom igen katten. Det svänger ju."


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/27 :  08:05:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
Signalkällan är viktig... och Droplet är en mycket bra sådan, troligen ganska nära "high end-klassen". Dessutom har du ju riktigt fina högtalare också som säkert svarar bra på en schysst signalkälla. Vänta bara tills du kopplar till en riktigt bra förstärkare!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:49:14  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Erik, ja ibland blir man överraskad av budgetgrejor! Fast glöm inte att NAD inte är kattskit precis. 302 ersatte den legendariska 3020 som fick många ägare lyckliga till rimlig peng ;-)
Sen tror jag att man ibland blir lite överentusiastisk när man kopplar in något som inte borde låta så bra och det ändå låter roligt. Förväntningarna är ju helt annorlunda mot en dyrare och mer hifimässig apparat.
Matte, han har ju haft vad jag antar är en "riktigt bra förstärkare" inkopplad redan (som nu är på reparation)
/Shaft
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2006/03/27 :  19:57:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag blir lika glad varje gång jag säljer något, när gamla Vintage Marantz förstärkaren åker fram. Gammal godbit. :)
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/03/28 :  00:11:52  Show Profile Send Melker a Private Message
Vintage Marantz regerar jag spelar just nu med såna här

http://www.classic-audio.com/marantz/0170dc.html
http://www.classic-audio.com/marantz/3250.html

och Magneplanar SMGa

Halmstad

Edited by - Melker on 2006/03/28 00:12:55
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/28 :  10:04:27  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag fick samma upplevelse när jag sålde min Yamaha hembioreciever RX-V740 anno 2004 och kopplade in min gamla Onkyo tvåkanalsreciever TX-844 anno 1990. Det blev ett helt annat ljud i skällan, mer sväng och homogenitet. Fast lite mer färgat åt det varmare hållet, men det gjorde inget eftersom mina Audiovector C2 mkII är aningen ljusa.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000