HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klarar man sig utan fjärrkontroll till volymen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/03/26 :  19:28:37  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jag funderar på ett MF försteg(X-pre) men det har så vitt jag förstått ingen fjärr.

Det är nog det som talar mest emot detta försteg,men vad säger ni som inte har fjärrvolym,är det en lyx man klarar sig utan????

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/26 :  19:37:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har kört både och och tycker det fungerar bra utan fjärr, så länge det rör sig om musiklyssnande.

Vill man använda förstärkeriet att köra t ex tv-ljud igenom är det däremot mindre lyckat, framför allt om det är fråga om någon reklamkanal eftersom de komprimerar upp reklamen så sablans mycket så man flyger ur fåtöljen.

Nu har jag med fjärr vilket i mitt fall är ryggbesparande eftersom stärkaren nästan står på golvet samt är kopplad på digitalboxen.

Jag har dock även en 70-tals Pioneer receiver och där är det banne mig ingen fjärr.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/26 19:37:37
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/03/26 :  19:51:22  Show Profile Send Piggen a Private Message
Jag tror att när man en gång vant sig vid fjärr så är det svårt att gå tillbaks till ett fjärrlöst levande. Men det är mina 10 cent
Så jag antar att det jag ville ha fram är Nej, med viss reservation...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:06:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
Har aldrig ägt en förstärkare med fjärrkontroll. Den jag har nu köpte jag -93 och "på den tiden" så var det inte "fiiiint" med fjärrkontroll. Nåja..hur som helst..jag önskar att jag hade fjärrkontroll till volymen. Hoppas å tror att jag skaffat mig nåt inom ett år...MED fjärrkontroll.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/03/26 20:08:17
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:07:27  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag skulle aldrig klara mig...
Speciellt inte med tanke på hur mycket volymen kan skilja sig emellan olika skivor.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:24:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag håller med, fjärrkontroll är ett måste. Synd att tex Lavardins förstärkare, som ju låter så bra, inte har fjärr. Jag tycker personligen att det är dåligt. Mest beroende på att volymen skiljer sig mycket mellan olika skivor, dessutom är det bekvämligt när man väl vant sig vid fjärr.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:27:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Orpheus:
Om du har något att spela på nu som har fjärr är det väl bara att lägga den i byrålådan ett tag och se om du "står ut"...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:32:32  Show Profile Send CC a Private Message
Ja.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:37:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Äsch. Man klarar sig utan fjärr... Jag har inte haft nån till mitt lånade försteg på länge.
Som med allt, man vänjer sig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:44:30  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har precis skickat iväg min förstärkare som har fjärr till "doktorn". Ersättaren är en gammal NAD utan fjärr och visst går det, men bekvämare med fjärr är det allt.

Med en så stillasittande hobby som vi har mår vi bara bra av att röra oss ibland. Som t.ex. för att höja eller sänka volymen.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:46:21  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack för era synpunkter!
Ja gömma fjärren funkar ju

Kanske det blir så att allt småpillande på volymen upphör o man kan koncentrera sig på att bara njuta.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:31:29  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
På min förra hk och nuvarande vincent är volymkontrollen via fjärr så totalt värdelös, antingen ingen volym - eller oj! där åkte ratten iväg till nära maxvolym... Däremot finnes volym på CDn och dvdn och de går att finreglera. Sålunda klarar jag mig fint utan stärkarfjärr...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:48:57  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag tycker att det fungerar bra utan fjärr. Jag har visserligen mitt försteg rätt nära där jag sitter så genom att sträcka på sig ordentligt så kan jag ändra volymen.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/26 :  22:04:38  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Nej

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/26 :  22:54:42  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Vill man använda förstärkeriet att köra t ex tv-ljud igenom är det däremot mindre lyckat, framför allt om det är fråga om någon reklamkanal eftersom de komprimerar upp reklamen så sablans mycket så man flyger ur fåtöljen.

Jag vet en ljudtekniker som efter att ha bliit trött på all komprimerad reklam, byggde en limiter till sin TV
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:50:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hmm, det vore ju också en lösning!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:01:06  Show Profile Send brewitz a Private Message
Hmmm, det beror vilket försteg jag använder. Naimfjärren reglerar volymen i två steg, allt eller inget, Linn och Cyrus fjärrar funkar däremot riktigt bra. Sedan är det som någon sa, det är inte fel att sträcka på kroppen någon gång ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:11:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har klarat mig länge utan fjärr (men 2 volymkontrollers!) men måste erkänna att det vore skönt att ha en.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:34:55  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har gått från att ha fjärrkontroll i 6 år (surroundreciver)till att nu vara utan. Idag är det rörbestyckat och försteget placerad i behagligt avstånd från lyssnarposition (ca armavstånd) Och det fungerar utmärkt. Slutsteget är mellan högtalarna.
Kan till viss del tycka att fjärrkontroll är till ondo. Man ändrar dämpningen (amplituden) flera ggr på ett stycke. Jag har en viss förmåga att med fjärr höja volymen vid svaga partier och sedan sänka när det blir för starkt, samt att man lyssnar inte alltid färdigt på låtar eller stycken om det finns stora möjligheter att byta låt. Det finns oftast en tänkt början mitten och slut av musik. (finns finare uttryck)
För mig gav det ett lyft för musiklyssningen att inte ha så stor möjlighet till påverkan utan att man får sitta ner en stund och ta till sig musiken.

Edited by - Stormen on 2006/03/27 09:43:53
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:49:05  Show Profile Send Blue a Private Message
Som ohmega säger: Förr hade ju riktigt fina prylar sällan fjärrkontroll. Tycker det är rätt coolt. Visar att man vill engagera sig lite i sitt musiklyssnande. Särskilt coolt med cd-spelare utan fjärr...

Fast jag har själv fjärr, det ska erkännas.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/03/27 :  10:25:48  Show Profile Send lbstr a Private Message
En vanesak. Har aldrig haft fjärr till försteget. Tycker det är helt OK. Skulle däremot ha svårt att tänka mig att vara utan till CDn...
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/27 :  10:40:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Personligen skulle jag aldrig kunna vara utan fjärr... Bara en sådan sak att behöva rusa upp och vrida på volymen när man bytt TV-kanal vore superjobbigt. Man skulle inte kunna zappa mer helt enkelt...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/27 :  11:02:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Precis, man har ju ofta flera olika källor kopplade till förstärkaren, inte bara cd-spelare/vinylspelare. Jag tex har både DVD-spelare, datorn, Tv och cd-spelare kopplade till min Audia, och snart tillkommer vinylspelare , och då anser jag att det vore alldeles för opraktiskt och störande i längden att inte kunna ändra tex volym och signalkälla med en fjärrkontroll. Ljudnivåer skiljer sig mycket åt mellan olika källor och givetvis även mellan olika skivor, DVD osv.

Motion får jag på många andra och betydligt bättre sätt

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/27 11:11:22
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:02:10  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Svar på Topic: Nej

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:03:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag kom just på att jag nog aldrig har bytt signalkälla via fjärren, trots att jag har möjligheten. Förutom någon gång i början då, när jag bara skulle testa så att det funkade.

Klart överskattad funktion, säger jag!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/27 :  15:02:06  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
quote:
Jag kom just på att jag nog aldrig har bytt signalkälla via fjärren, trots att jag har möjligheten. Förutom någon gång i början då, när jag bara skulle testa så att det funkade.

Klart överskattad funktion, säger jag!

: )


...jättebra funktion vid AB-test mellan CD-spelare t.ex

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000