HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Krell & Sonus Faber demo hos HiFistället...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/25 :  18:09:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nu skall "Reportage-Harry" vara snäll mot oss som är mindre duktiga...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/25 :  19:34:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nej, nu är det dags för FBI...

Och detta är altså inte FBI som i en Amerikansk spionorganisation utan Krell's egna variant som då står för Fully Balanced Integrated.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/25 :  19:54:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

FBI är en massiv skapelse som drar nytta utav de flesta tekniska tricks som Krell har kommit på.

FBI ger 300W i 8 ohm i en klass-A koppling. För att den inte skall brinna upp så har den en Bias som styrs så att sluttransistorerna går i Klass-A hela tiden men inte drar mer tomgångsström än vad som i varje ögonblick är nödvändigt. Det står en del på Krells hemsida om FBI; http://www.krellonline.com/krell_component.php?id=90&page=FBI

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/03/25 :  20:36:36  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Mumma för själen.

Hmm, varför har de inte "de dallrande gummisnörena" på högtalarna. Jag trodde det var det rekommenderade sättet att använda dem.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/25 :  21:02:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Bra fråga. För egen del så tycker jag nog att högtalarna är snyggare utan Spagetti-fronterna...

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/03/25 :  22:18:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Jag kollade Krells kablar på Gignosmässan härom sistens å dom såg ut som vanlig hederlig RG62 minsann. Endast det bästa är gott nog;-).....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2006/03/26 :  00:17:48  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message  Reply
CAST-kablarna är en relativt enkel 4-ledare i koppar. Kabelns egenskaper är inräknade i den sändar/mottagarkrets som skickar signalen från apparat till apparat - och subtraheras bort i mottagaränden. Upp till 30 meter kan användas utan signalförluster.

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/26 :  11:28:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Bimota, tack för infon. Jag hittar inte mycket om CAST på Krell's hemsida. Men om det är en fyrledare så är det inte en RG62'a. RG62 är en koaxialkabel.

När vi ändå är inne på kablar, högtalarbablarna som leder oss från FBI till Amati Anniversari var Nordost's Valhalla.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/26 :  12:13:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det var inte menat så Pac utan att det syns att du inte har använt kameran du normalt nyttjar. Fast egentligen så får vi ju ge Jens skulden för det hela

Hur fungerar CAST egentligen ? Det verkar ge en massa fördelar o Krell är väl ensamma om att ha en sådan teknik ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/26 :  12:58:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Krell är lite "hemliga" med CAST. Det är ett standardiserat och väldefinierat interface som jobbar med ström som signalbärare istället för spänning och som Bimota skriver ovan har kabelns påverkan varit en faktor i designen.

TAG lär ha hängt på tåget och implementerar CAST också. Mer än så har jag inte lyckats få fram.

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:47:54  Show Profile Send Wizard a Private Message  Reply
CAST interface, verkar som de gjort ett typ av RS485 som är ett ströminterface som används i industrin där mycket störningar förekommer.

Wizard
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/03/26 :  15:14:25  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Jag har heller inte lyckats hitta nåt om CAST interface men det verkar intressant. Vore kul om man hitta nåt white paper men det kanske är för hemligt än.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/26 :  17:00:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tja, vi får se om de gör några avslöjanden framöver.
Medans vi väntar på det går vi vidare i signalkedjan på demon.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/26 :  17:05:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Vi följer Vallhallakabeln emot Sonus Faber's senaste version av Amati...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/26 :  19:26:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Sonus Faber's senaste version på Amati heter Anniversario. Den som ersätts hette Homage. Det skiljer ganska mycket på Anniversario och Homage varianterna.

Go to Top of Page

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2006/03/26 :  19:27:30  Show Profile Send Archelon a Private Message  Reply
spännande :)
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:03:48  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Finfina bilder Pac trots "stenålderskameran"

Jag tyckte det lät övertygande men fattas bara när bara förstärkaren kostar 5 gånger så mycket som hela min anläggning
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/26 :  20:40:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag tycker du klarar dig fint med den G3'a, PAC

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:53:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tja man tager vad man haver...

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:57:42  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Kommer det fler bilder Per?

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:59:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Anniversario har fått ta del av den utvecklingen som Sonus Faber gjorde till sitt flaggskepp Stradivari. Bland annat har elementen i Homage bytts ut till släktingar till det som sitter i Stradivari.

Jag har hört Amati Homage några gånger, både i hemmiljö och i demos. Jag har också lyssnat till Stradivari fast då i en extrem hemma miljö. I mitt sinne så är Stradivari både rappare och soelar mer "fritt". Jag såg fram emot att få lyssna på Anniversario och höra om denna kunde spela som en "mini" Strad.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/26 :  22:01:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Kommer det fler bilder Per?

Ja, några till. Men du har helt rätt, nu är vi på sluttampen.

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/03/27 :  08:49:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Fina bilder, inget fel på den kameran det hade vart värre om du lånat min gamle Kodak DC50. Där kan man snacka om antikvitet.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:12:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det spelades mycket musik på de timmarna jag var där. Blev det uppehåll för att Ludwig eller Björn skulle prata började rasslet av skivkonvolut och skivorna började glida emot demonstratören och sedan var det slutsnackat. På med musiken igen.

Jag flyttade mig en del mellan platserna och det var bara i främre radens sweetspot plats som det blev som bäst. För att allt skulle falla riktigt på plats i den platsen fick man luta så mycket att man nästan lade huvudet på axeln på den som satt till höger. Det var ju trevligt när det var kvinnan i röd kappa som satt där, men när hon gick och det kom en stor stadig kille och satte sig var det inte riktigt lika mysigt längre...

Ljudet på de andra platserna i rummet var också bra men det var som sagt bäst i sweetspot.

Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2006/03/27 :  16:32:04  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
Andra bilden, apparaten langst ner till hoger - vad ar det for apparat med ett myntinkast?

Tredje bilden (den hoga glasbanken) vad ar det for golvhogtalare langst ut till vanster i bild?

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000