Author |
Topic |
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 14:29:39
|
quote: Och detta för att få se o klämma på den nya lilla manicken
Whoops!You dirty old man!
Grejen är att vi var ett gäng på 7-8 st som skulle träffas. Men det datumet som utlystes passade endast mig. Tyvärr så är det "storhelg" och dom flesta var inbokade på annat.
Men vi kommer igen!
Jag ser fram emot att ulf och MickeY kommer imorgon. Kan vara på plats med lite kritik.(av anläggningen alltså!) |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/05/26 : 20:54:41
|
Hur har det gått?
Är inte lite nyfiken...
Mvh, Ola |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/05/26 : 22:32:25
|
Tack till Micke Muse för Lyssningsstunden! :) Jag kom väldigt sent, men tillräckligt för att skriva en liten novell här...
Det här är något jag sett fram emot sen Avantgarde Acoustic började få sina dunder-och-brak-recensioner i Stereophile på... slutet av 90-talet eller så? Stefan (tack för skjutsen!) har nog koll på det.
Jag gillade att bygga rörförstärkare omkring 93-96 eller så, men det kändes en liten aning hopplöst eftersom att det inte verkade finnas en enda högkänslig högtalare i världen (efterblivna Sverige?). Låt mig inte försöka minnas Lowtherelement i kvartsvågspipor som var så populärt ett tag, för det gör redan ont i öronen. =)
Att det hela tiden funnits fungerande saker från Klipsch, JBL och Altec m.fl. hade jag då ingen aning om, och hela HiFi-intresset fick ligga på hyllan i 5-6 år istället. Vem i Sverige satt och höll inne med hornhemligheter på mitten av nittiotalet? Time och Bo Hansson? :D
Hur som helst. Omkring 2000 så såg jag dessa blanka trattar på Internet och i HiFi-tidningarna, och förstod på en gång att jag gillade dem. Det tog sen alltså 6 år till innan jag fick höra ett par Avantgarde Acoustic för första gången!
Till ljudet.. Jag kände mig genast hemma i ljudet, eftersom jag inte har helt annorlunda grejer själv. Det låter mycket stort och levande. Diskanten var alldeles på tok för mycken, väsig och hård för min mjukissmak, och jag hade gärna sänkt den... en sådär 6-10db. Ännu djupare bas skulle jag tippa att det lurar i lådorna också.. Jag tror att dessa högtalare går att finjustera in till ett otroligt vackert ljud, med kanske lite annan placering, möblering, elektronik et c... samtidigt förstår jag verkligen att Muse är glad och nöjd!
Jag tror att det var exakt det här jag hade hoppats på och väntat mig för 6 år sen, när jag började dregla över Avantgardehornen. Mycket gosiga högtalare!
/Ronnie P.S. Jag har bjudit in till lyssning på Ingarö imorrn, men ingen kan... Jag är iaf hemma ifall någon vill. Skicka ett PM! |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 08:15:21
|
Hej och tack själv Ronnie för att du kom förbi! Tyvärr så kom du lite senare än MickeY, Ulf och Jeppe72. Vi hade tappat lite koncentration och var nog trötta i öronen efter ganska hög lyssning på Stravinsky mfl(tack igen Ulf för skivan!!)
Det var lite rörigt och stimmigt, jag ber om ursäkt för det. Men vi horn-nissar kan ju träffas igen! Måste bara åka till Ingarö och lyssna på dina alster(och en fantastisk diskant?)
Jag vill även tacka ovan nämda personer som tog sig tid att komma på en fredag. Hoppas att ni tyckte det var kul att lyssna på Avantgarde DUO! Och visst kan 0,4(8 Ohm) i klass A lira? Vi hann tyvärr inte lyssna på Consonance 5.5.. Som vanligt går tiden alldeles för snabbt.
Och en annan höjdare från gårdagen: Ulf hade med sig en låt som han ofta har på sina testskivor nämligen Peter R Ericson "Massai". Jag var helt såld första gången jag hörde den! Jag har letat och letat men utan resultat.
Men nu är det rippad med EAC och ligger i datorn(tror det är 7:e gången jag lyssnar på den nu på morgonkvisten). Den är såå j-a bra, bara ryser! Tyvärr så är hans skivor svåra att hitta.. http://www.peterrericson.com/
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 20:48:10
|
Tack alla för en trevlig stund i ett vansinnigt vackert renoverat hus, ni vet så där som man själv vill ha men inte har stil nog att åstakomma.
Ulf och jag började starkt med att pilla på alla justeringsmöjligheter som högtalaren erbjuder för att "fixa till lite". Vi var båda vana vid en lite annan klang och det är ju så kul när det finns en massa rattar att vrida på . Typiskt tokiga forum medlemmar!
Nåja vi körde lite musik också och Ronnie jag lovar att det finns så mycket bas du vill i högtalaren. Ulf hade med sig skivor som fick hela huset att dallra och skaka av trumslag ifrån en stor orkester. Härligt. Just basen hade precis allt man kan önska sig i form av omfång, dynamik och justerbarhet för rummet så man blev alldeles i ansiktet. Själv får man ju flytta runt 2x65kg i rummet för att uppnå samma effekt.
Muse Du måste berätta lite om förstärkaren för den var verkligen ball. 1W om jag kommer ihåg rätt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 21:03:20
|
Jag hörde av "ulf" att det var klart imponerande dessa trummor.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 09:14:20
|
Tack Micke Y för komplimangen gällande vår koja! Antar att du menar vardagsrum och våra slipade golv..?
Och att det omedelbart skulle rattas efter önskemål ser jag endast som positivt. Hur ska man annars kunna veta vart man står? "Hemma-blind" är nog ordet. Men jag drog tillbaka lite bas -i smyg- efter att ni hade åkt..
Musiken som Ulf spelade med stoora tympanitrummor var Stravinskys "Våroffer"(Telarc). Jag vart faktiskt impad själv över hur stort dom spelade i mitt rum! Bam, BAM, BABAMM!! Dynamik och bas i världsklass sa Ulf.
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 09:28:13
|
Förstärkaren ja, visst är den ball?! Detta är det minsta jag ägt! Men en mer kompatibel stärkare till Avantgarde får man nog leta efter.
Här kommer lite info:
Avantgarde Acoustic Model 5
WBT speaker terminals deliver 27/38w into 8/4ohm, with full Class A operation up to 103/110dB of output for the DUO and TRIO models respectively.
Power output CLASS A mode at 20 Ohm 2 x 1,1 watts at 8 Ohm 2 x 0,4 watts Power output CLASS AB mode at 8 Ohm 2 x 27 watts Frequency bandwidth -3 dB, 3 watts at 8 Ohm 10-220.000 Hz -3 dB, 10 watts at 8 Ohm 10-35.000 Hz Signal/noise ratio 86 dB Max. Power consumption 130 watts High precision power supply toroidal transformer with 7 secondary windings
Inputs
5 x line stereo (asymmetrical) RCA connectors optional AV-Direct input (by internal jumper): input 5
Outputs
1 x stereo record-out (asymmetrical) RCA connectors 1 x stereo line-out (asymmetrical) 3-Pol XLR connectors 1 x stereo speaker output, WBT connectors
Extremely stable chassis
Dimensions (WxDxH)(340 x 379 x 72 mm) Weight (7.5 kg)
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 14:00:59
|
Jo, den där lilla fjantiga förstärkaren fungerade finfint!
Hej muse, tack för allt. Det var trevligt att sitta kvar och snacka sedan när de andra hade dragit. Nu kunde man snacka skit om dem också.
Nä, skämta bara! det var trevligt att träffa er andra också, MickeY, Ulf och Ronnie. Jag måste snart ta och åka ut på lite mer lyssningar. Det är väldigt lärorikt om inte annat och mycket annat.
Ronnie tyckte diskanten var vass och skrikig, Ulf och Micke tyckte att basen och mellan var lite tunt. Själv vet jag inte riktigt. Jag tycker ingenting om diskanten för jag har kommit på att jag inte vet vad diskanten gör och hur den låter i ett bra system. Jag hör den bara om den är helt fel. Men topparna och basarna kanske var som bäst samspelta i början med Muse egna inställningar. När delningen ändrades och basen höjdes blev det imponerande men också, i mitt tycke, lite sub över basljudet och jag är lite känslig för det. Och visst kan det bli lite hårt i topparna ibland men sablar vilken känsla det är i ljudet, ojojoj! När jag mer än ett dygn efter träffen fick möjlighet att lyssna på mina egna grejjer, blev jag ledsen och funderar nu på att sluta med hifi.
Jag har ju lyssnat en gång förut också. Då med Accuphase lilla integrerade och operas integrerade rörmaskin 5.5. Det lät bra då också men nu var ljudet lugnare och det är så satans hög upplösning och rent att jag blir ledsen när jag tänker på det också. Fasen också. Ni ska veta att jag har ganska fina grejjer, tycker jag, men det låter bara skitigt och instängt här nu, usch. Asså, jag menar det låter ju inte stereo eller så utan det är fortfarande riktig hifi men i jämförelse alltså, usch säger jag bara, igen!
Vad händer, när man kommer hem efter en sån här trevlig kväll. Jo, vid lyssningen i den egna stereon saknas all tillstymmelse till bas! det förut så rena och högupplösta mellanregistret låter skitigt och tillbakadraget. Vad gör Jesper, jo han börjar flytta högtalare fram och tillbaka, fram och tillbaka, utan något som helst bättre resultat på de punkter där det, ska vi säga, saknas en del. Vad händer då? Jo, Jesper börjar fundera på andra kablar, om det kanske inte är lite lite effekt, man måste nog köpa ett till slutsteg. Eller förresten, man måste ju också renovera alla element i högtalarna, kostar säkert ingenting. Sen då? Byteskarusellen är igång! VA!, känner ni igen er? Skulle tro det va!? Nä här inför jag en egengenomdriven klausul. Den lyder: När förnuftet tappar fotfäste och ljudet känns så dåligt att du vill sälja, STOPP! Sätt på någon platta med bra musik. inte dålig musik och bra ljud, utan bra musik, alltså riktig sån där musik som man verkligen verkligen gillar. Inte ens bra ljud, det spelar ingen roll! Det ska bara vara musik som man verkligen älskar. Sen sätter du dig ner i lugn och ro och LYSSNAR PÅ MUSIKEN! inte LJUDET! bara MUSIKEN!!! Ligg i soffan eller på golvet, drick rödvin eller morotsjuice, vem f-n bryr sig. Vi får se om den hjälper.
Tacka frun och barnen också det var trevligt att ses igen, hälsa!!
Hjälp, jag får inte till det med ljudet längre. Livet suger. Snuset är slut. Bilen är borta. Klockna är 14.00 Hjälp! |
Retro låter fint. |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 14:09:54
|
Vet inte hur gamla muse högtalare är men jag lyssnade på Avantgarde Trio förra veckan. Ägaren sa att det tog 3 år av daglig lyssning att spela in elementen så att de mjuknade helt. De lät hårda och lite skrikiga i början. Kan tänka mig att Muse har en hel del jobb framför sig! |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 14:24:07
|
Jeppe72
Både Ulf och jag saknade nog inte så mycket bas men vi tyckte att röster var lite för tunna mot verkligheten. Det var snarare så att basmodul och horn inte nådde varandra och det var det vi justerade. Det blev ett hål frekvensgångsmässigt som kan uppfattas som att röster kommer fram tydligare men som samtidigt gör att männen i en kör låter dämpat och tillbakahållet.
Sen vet jag att en korrekt klang är mer basrik än vad många brukar ha i sina system. Lyssna på ett par Respons och gå sedan på en aukustisk konsert och ni förstår att den typen av klang är mer korrekt än vad nästan alla har hemma.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 16:04:25
|
Tack Muse för en trevlig eftermiddag. Hornen i all sin grömetallic glans var verkligen snygga!! Däremot undrade man ju vad den lilla fjuttförstärkaren från Avantgarde kunde åstakomma -van som man är vid jättekrellar! 40000:- för o.4 W måste vara världens dyraste Watt!? Men den lilla jäkeln kunde verkligen lira! Man saknades inget ifråga om dynamik o ljudtryck!! Min Stravinsky Våroffer på Telarc innehåller bastrummor med ett fruktansvärt tryck. Jag använder ju en Krell KSA300S på mina dipolsubbar (Audio Artistry Beethoven) och när dessa trummor spelas med realistisk livenivå rusar alla lampor på Krellens fronten upp i högsta-blå-läge och förstärkaren går på max. Här fick man samma ljudtryck fast med 0.4 w i 104db känsliga högtalare. (även om dipolsubbarna ger enligt min mening en ännu lite mer "utsjungande" bas).
Som nämnts tyckte jag när vi kom att mellanregistret- speciellt på röster - var lite hårt. När vi ändrade och lät subbarna gå högre blev det bättre. Jag har erfarenhet av den uppgradera Avantgarde Duo Omega från en annan anläggning och där var ljudet mycket hårt. Problemet här var mycket mindre och det går kanske att få bort helt med andra kablar, annan inställning i rummet mm. Kanske är det en inspelningsfråga. Muse, var din högtalare helt nya när du fick dem? Kan man bara få bort denna lilla kvarvarande defekt har man en högtalare i världsklass!! Redan nu med denna dynamik och spelglädje är det ett nöje att lyssna på dem.
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 16:11:28
|
quote: När jag mer än ett dygn efter träffen fick möjlighet att lyssna på mina egna grejjer, blev jag ledsen och funderar nu på att sluta med hifi.
Du skojar?! |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 16:17:46
|
Jag tar i så jag skiter ner mig
Det låter fint hemma hos mig, jag försökte bara vara lite ÖVERDRIVEN!
Nu flyttade jag dessutom ut ena högtalaren från sin sidovägg och det blev bättre bas och perspektivet hamnade mer i mitten.
Jag håller med MickeY om att instrument och musik live är mörkare och mer basrikt än många system. Mitt system hemma är faktiskt ganska bra tonalt, på just det sättet. Jag har ju en liten sångerska här som spelar både piano och gitarr samt sjunger dagligen så jag använder det som referens för den tonala karaktären. |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 16:22:22
|
quote: Muse, var din högtalare helt nya när du fick dem?
Japp..
Tack för fina ord ulf! Dina ord väger tungt för mig. Och visst är förstärkaren överraskande?!
quote: 40000:- för 0.4 W måste vara världens dyraste Watt!?
Hehe, nej det tror jag inte. Men billig är den inte..
Dagen efter alla var här så "rev" jag hela systemet.. MickeY och ulf hade fått mig gå bärsärkargång på alla filter!
Jag läste extra noga i manualen om uppställning m m(typiskt män att inte göra det från början??) Jag har tiltat hornen framåt, mer toe-in osv. Jag har mätt och lodat för optimal centrering av sweetspot.
Så här i efterhand så skulle jag vilja backa bandet och ta hit er igen, för nu är all vasshet och felplaceringar av röster m m som bortblåsta!
Wow!
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 16:35:41
|
Vad spännande! Då får man ta och försöka åka till dig igen snart. Kul!
Förresten så låter det jättebra uppe hos mig nu. Där ser man! |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 17:32:04
|
quote: Förresten så låter det jättebra uppe hos mig nu. Där ser man!
Now that´s the spirit!! Måste ta mig till dig snart för lite nostalgi!
Infinity IRS och RS är inga leksaker direkt! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 18:41:25
|
Jag ligger nog när "ulf´s" tankar om dessa horn efter hört dom två ggr på annan plats än hos muse.... Dom förtjänar verkligen att ALLA aspekter finjusteras. Det vore sagolikt roligt att få höra en maximerat system där alla parametrar har genomarbetats till fullo.. Det tror jag skulle bli mycket mycket tilltalande..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 20:30:22
|
..jag väntar på dig mayro..
Oj, vad vi ska "maximera"!
Nu vill jag höra V8-muller på gården! |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 21:44:31
|
Muse: Schysst att manualen hjälper till. :D
Jag tror att experimentera, experimentera och experimentera, samt Jim Smith och Roman Bessnow är bra grejer att ta till. Låter som en rolig optimeringsresa :)
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=28361&highlight=avantgarde
Hav tålamod! :D
P.S. Jeppe: jag kallade det diskant, men beroende på vem man frågar kanske det kallar övre mellanregister. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/05/29 21:47:17 |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 11:30:04
|
Ja då kanske ju hårdheten bero på att inspelningstiden ej är färdig. När jag kommer att tänka på detta tror jag kanske att det hårda ljudet jag hörde i Duo Omega systemet berodde på att det var nya element. Killen hade just själv upgraderat till Omega och det innebär väl byte av mellanregisterelementet? Konstigt dock att han själv inte hade några invändningar mot ljudet!
Kommer gärna och lyssnar igen efter dina justeringar och när de är färdigsinpelade.
PER 100: finns det ett par trio i Sverige eller var lyssnade du på dem? Skulle själv gärna lyssna på detta avundsvärda system men har fått den uppfattningen att man måste åka till Tyskland för detta. Vad tyckte du om ljudet från Trio och hur såg anläggningen i övrigt ut? |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 11:45:07
|
Ulf, Det var i skåne av en slump vid en av mina hifi försäljningar. Troligtvis enda exen i Sverige med 3st solo som center och bakkanaler.
Du har PM!
per
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 13:21:43
|
TRIO...! Man kanske skulle uppgradera? Det skiljer ju bara 18 000(iofs utan subbar)
Alltså: DOLLAR$ Det blir i runda slängar 130 000SEK till! Hehe, bara att glömma..
ulf: Du är alltid välkommen!
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 14:49:39
|
Jag har lyssnat ganska mycket på ett par Trio utomlands, och ja hoppas och tror nog att Duo låter bättre. För hårt övre mellanregister för min smak. Dvs tror att halsen är väl lång i förhållande till diametern. Och man måste sitta långt ifrån för ljudbilden blir STOOR. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 19:09:18
|
Någon som är sugen på en lyssning av mina DUO? |
|
|