Author |
Topic |
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 17:30:48
|
Va?! Vad snodde du?? |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 18:38:30
|
säger jag inte. HAHA! |
Retro låter fint. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/04/09 : 10:44:04
|
Ja, nu är det dags att säga något om ljudet hos muse. Men först vill jag säga tack till familjen muse, en jättetrevlig fru och fina barn får man träffa där, fast pojken var hos farmor, så honom fick jag inte träffa. Härligt med sånt där finkaffe och kärlekskaka.
Vi testade med två olika, bra, integrerade förstärkare. Opera Consonance Reference 5.5 och Accuphase E-210. Det var skillnad på de här två förstärkarna. Operan spelade med större ljud och mer glöd medan Accuphasen kändes mer kontrollerad och neutral, kanske. Båda lät bra på olika sätt.
Ljudet i Avantgarde Duo är riktigt roligt och de kan verkligen trolla fram känslan av musikalisk närvaro med fin klang och imponerande dynamik. Det är väldigt häftigt att lyssna på musik i muse system oavsett förstärkare och Duos mikrodynamiska förmåga är den bästa jag hört från någon högtalare. Jag har i och för sig aldrig lyssnat på några andra horn och jag har förstått att det är en av fördelarna med horn, dynamiken alltså. Förutom den dynamiska förmågan är ljudet luftigt och väldigt öppet med mycket detaljer. Man hör lådan på stränginstrument och ekot när pianisten släpper upp sustainpedalen känns trovärdigt och fortplantar sig i hela pianokroppen. instrumentens och sångarnas placering i rummet (liveaktiga inspelningar) är tydlig och kusligt nära "på riktigt" på ett sätt som jag inte heller hört genom någon annan anläggning. Det låter inte som en jazzklubb eller ett stadium på riktigt, så klart, men när de gäller jazzklubbskänslan, kommer man nära.
Något att invända mot? Ja. Systemet kan, på visst material, spela med en känsla av burkighet eller hårdhet någonstans i mellanregistret misstänker jag. Jag minns inte vilket material det var vi lyssnade på när det här upptod och jag tycker personligen att det blev mindre påtagligt med Accuphasen än med Operan. Vad det beror på vet jag inte. Däremot misstänker jag muse rum och högtalarnas placering. Det verkar bli någon form av konflikt eller resonans när vissa frekvenser spelar särskilt starkt och i någon särskild kombination med andra frekvenser. Men det finns många intwekningsmöjligheter och systemet är väldigt lovande. Avundsjuk är jag kanske inte men sånt ljud som muse har, skulle jag inte tacka nej till och här hemma är det långt kvar till den nivån.
Vad fick jag med mig hem då? Jo, jag snodde med mig muse (numera mitt) slutsteg, ett Jungson JA-99C. Samtidigt passade jag på att robba honom på hans Carverförsteg, haha! Ok, han fick massa femhundralappar också, så jag tycker nog att han ska vara glad. Femhundralappar är ju jättetrevligt att ha. Igår ringde jag direkt till muse när jag kopplat in förstärkaren och gnällde över ljudet men senare på kvällen började det kännas bättre. Det är uppslitande och starkt depresivt att koppla in ny elektronik som har en helt annan karaktär än det man tidigare varit van vid. Jungsonsteget är riktigt trevligt och det spelar på en hög nivå. Ljudet är sweet! fint häng i mellanregistret och fylligt med mycket kropp i alla toner. Det klingar ut fint och klangen känns än så länge trovärdig. Härlig kraft och driv. Just nu, och det jag klagade över, något för fylligt men det ska nog gå att få ordning på det med lite högtalarplacering, cd, försteg, kablar. Det ska bli intressant att kombinera det här med en passande cd-spelare och försteg (Carver är bara ett lån). |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/04/09 : 11:19:28
|
Hej och tack själv Jesper för en trevlig dag igår!
Efter mycket velande och bytande av förstärkare så har jag kommit fram till att ingen av dom presterar det jag söker..
Opera 5.5 är väldigt flirtande och spelar med mycket närvaro och "romantik". Jazz typ Peter Nordahl(Il Postino) presenteras med en naturlig klang och vansinnig dynamik, tror att Jeppe håller med om det.
Men viss mellanbas, i olika musikgenrer har en tendens att låta svulstig. Det kan kanske bero på rum, cd, kablar etc, jag vet inte, men det är inte godtagbart från min sida. Men jag tvivlar starkt på att det är DUO som spelar skevt..
Men åter igen: När materialet stämmer så är nog presentaionen svår att slå.
Accuphasen då?
Här presenteras allt kristallklart! Men den saknar "det där".. Nerven, live-känslan och viss sustain i djupbasen. Men jag kanske är van vid den(färgad innan??) Slutet av "Dangerous Beauty" med Rolling Stones så låter kören och trumman väääldigt autentiskt. Man hör trumskinnet vibrera på ett sätt som jag aldrig hört det vibrera förrut!
Cymbaler och spöknoter på virveltrummor är också väldigt mycket bättre på Accuphasen..
Hmm..Kan man bygga ihop dom kanske?
Och konflikten som Jeppe pratar om härleder nog till rummet. Det är för litet tror jag. Jag hade samma problem med mina tidigare högtalare, Infinitys och Museatex mfl
Men vi ska ju flytta inom nåbar framtid, och då får jag ett mycket större och bättre rum. Behöver tex inte trängas med TV och annat skit mellan högtalarna. Dessutom så är rummet symmetriskt!
Eller är det bara jag som är kinkig?? |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/04/09 : 13:30:59
|
Japp, jag håller med. Petig!? Ja, det kan man kanske säga men på den här nivån har man ju inget annat att göra än att vara petig. Vad ska man annars syssla med, lyssna på musik? |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/04/10 : 12:50:59
|
Åh, nu är jag kär igen..
Lyssnade på Ferde Grofé "Niagra Falls, Suite 4" och c:a 6 min in i stycket så försöker en trumpetare simulera en båt som tutar intensivt. Detta följs av en jättesmäll på en trumma. Och gott folk, jag vart rädd, livrädd!
Det var så autentiskt så jag trodde att det gick rikslarm, var beredd på att springa ut.
"Niagra Falls" är intensivt, hänförande och kaosartat! Men DUO lyckades bena ut begreppen och jag fick en resa jag aldrig tidigare upplevt i ett vardagsrum.
Pure Magic!
Och, jag spelade med rören..
Contenta: Jag kommer nog att fortsätta göra det! |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 11:50:03
|
Ska försöka dra ihop en öppen lyssning här inom kort. Är det några som är intresserade så kan ni väl höra av er via PM eller här i tråden.
Det kommer serveras elektronik från Opera och Avantgarde samt fika.
Bor för övrigt i Nynäshamn! Ett norskt stenkast från Stockholm..
Välkomna! |
Edited by - Muse on 2006/05/11 11:56:08 |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 16:28:45
|
jag är intresserad |
Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.
Mitt System
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 18:02:40
|
Du är så välkommen ockham! Figge har anmält sig också. |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 19:06:20
|
Det hade varit jätte trevligt. Är i södertälje lite då och då.
mats |
1W=115db. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 07:27:25
|
Mats: Antar att du är där för att se SSK. Trevligt med lite vettigt folk!
Det är ju ganska nära till Nynäshamn, c:a 5 mil.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 10:37:16
|
quote: Antar att du är där för att se SSK
Huliganerna samlas... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 11:47:37
|
Vi väntar på dig nu också mayro! Startar inte raggar-knattret??
Eller får du inte åka för Lena?
Förhoppningsvis får vi se undret från Mariefred också! |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 12:18:08
|
"undret" vilket fint epitet. Ett superlativ av adjektivet "bra" kanske, hehe.
bra, bättre, ett under
han är bra, han är bättre, han är ett under (med gloria och allt)
Klart jag vill komma!!!!
Ladda den där besynnerliga kaffebryggaren du har. En maskin av sällan skådat slag. En maskin som får ångmaskinen att blekna och lokomotivet att förlora sin forna glans av "viktig uppfinning" för världens utveckling. De bakomliggande idéerna torde med viss sannolikhet ligga i linje med eller vida överstiga den vikt man lägger vid John Stuart Mills eller Lockes idéer för utvecklingen efter upplysningstiden. Jag tror till och med att den trevliga duon Marx och Engels får se sin vikt, ur ett idéhistoriskt perspektiv, fallen ner till glamorösa pocketbokförfattares påverkan på dagens samhälles utveckling. |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 13:29:30
|
Jeppe-mannen: Vår dörr är alltid öppen för dig.
Snutten har anmält sig också! |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 14:32:37
|
Muse: SSK Vad är det . Jag har min flickvän där. Lagom avstånd från Lund .
mats |
1W=115db. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 20:03:36
|
Muse. Vi kommer åka upp så snart vår Buick HGV kommit och är besiktad o klar.. Den är beräknad komma till GBG den 30/5.. Sedan ev förseningar.. o tullning o handelskammarbesiktning osv... Sedan hit.. göras besklar... O bes.. SEN Sthlm o sprätta gummi på din uppfart mellan lejonen på grindstolparna.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 07:51:47
|
Jag får be George att dra isär lejonen innan ni kommer. Tveksamt om ni kommer i mellan dom med den nya kärran.
Alt.2 är ju att ni kör in via södra grinden. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/16 : 13:45:07
|
Hmm Efter läst om dammproblemet du har så inser jag att jag nog får åka volvo upp så v8á mullret inte skrämmer dig.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/17 : 08:29:00
|
Tärningen är kastad min vän, och det är inte såna rosa och mjuka som du har i backspegeln...
Ser ut att bli en träff faktiskt! Vi börjar bli ett gäng(7 st tror jag)
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/17 : 13:28:40
|
Muse min vän.. Jag ser ärligt fram emot att ses så fort allt är klart här med bilen..
Troligen blir det efter er träff tyvärr...Jag måste ju ha pengar till att tanka också.. 2 liter milen får man nog räkna med om man har tur Men då skall man ha tur.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/18 : 09:35:15
|
Kan du inte ta Volvon?? Iofs, det är väl nästan samma förbrukning med den.. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/18 : 13:01:57
|
volvo sommartid är som att bada i havet naken om vintern Muse...DVS uteslutet.
Dessutom skall vi planera så det blir uppresa i samband med att barnen skall träffa polare. Samt bilträff. Så man kan utnytja varenda kr det kostar till maximalt nöje också..
Sommaren är så otroligt kort så man måste försöka suga ut max av allt man gör då man är en fattig stackare från bonnwischan..
men men. Nog med ot kanske.. Vi kommer så fort vi bara kan i alla lägen Muse. Jag är supernyfiken på ditt system. och skall bli skoj att ses... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 19:24:17
|
Det utsatta datumet föll inte alla på läppen..(se ingen) Jag flyttar därför träffen till 26/5(nu på fredag).
Micke Y och ulf kommer hit på eftermiddagen. Men min dörr är öppen för alla(nåja..)så tweaka inte! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 21:48:01
|
Jag tycker ni stockholmare börta chansen att ta del av denna träff.. Om man tittar på det mycket överaskande utfallet vid MIN träff här då avantgarde spelades som ett "stand in" set då Audio Artistry inte blev av så är det tydligen fler som är lagda mot horn hållet än man kunde gissa.. Två som var här har redan köpt sådana.Och jag gissade möjligen en av alla som va här skulle gilla dom ev.. Men INGEN trodda jag skulle ens tänka tanken på att köpa sådana... Och jag vet i alla fall en till förutom mig själv som hårt funderar ofta ofta på dessa högtalare...DVS 4 st som gillade läget rätt fett..
Så detta är verkligen trevliga bekantskaper dessa urläckra burkar...
Och jag känner "mr o miss Muse" rätt bra. Och trevligare mer avspända personer får man leta efter...
Så för sjutton gubbar.. ta och gör lite plats i almenackan denna fredag o ha lite skoj.. Och visa att Sthlm INTE är seggubbarnas mecka nu va...
till o med lilla jämshög som ligger där vägen tar slut utanför skåne besöktes av ett stort glatt gäng.. Så Sveriges huvudstad borde väl kunna uppbringa i alla fall 20 besökare väl.. Det kommer det ju till Jämshög till o med..och ändå fler...
Och som sagt.. Då två fattiga knegare ränner iväg och KÖPER burkarna fast prislappen är hiskilig för deras ekonomier så inser man väl det inte är skräpsaker detta..Och deras inköp görs inte oöverlagt heller i stundens hetta. Utan dom görs långt efter dom lyssnade..
Och jag kan garantera var o en att det kommer ligga kvar en o annan feeling efteråt av livekänslan dom kan förmedla i era minnesbankar... För att höra bra spelande horn är fasiken inte en lek.. En del gillar det inte alls.. Men tydligen så är det fler än man trott som ändå faller för det ljud man får sig till livs...
Och varför inte oavsett vad ta tillfället att få lyssna på jäkligt ovanliga grejor då det bjuds...
Jag har dessutom hört att det tydligen inkommit nåt nytt i muserska pallatset.... Något förmodligen ÄNNU mer ovanligt...
Så visa lite framfötter i sthlm nu och ta er tid för en skoj träff..Det verkar ju annars som sthlm är dött annars på ens intresse för hifi..
Hade vi inte haft en bil att lösa ut för mycket pengar nu den sista så skulle vi åka upp direkt ända härifrån.. Och detta för att få se o klämma på den nya lilla manicken. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|