HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Etiska ställningstaganden när man köper från Kina?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/17 :  13:44:24  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Den här tråden skapar jag nu som en kommentar till det inlägg Klenkar gjort i sin tråd om Naim under hårdvara. Citatet nedan kommer därifrån. Fyll gärna på med era tankar om detta dilemma.
quote:
Kina var det som först dök upp i mitt huvud, med tankte på att det är så billigt.....extremt bra villkor för de som arbetar i fabrikerna och dessutom tar de ett mycket stort miljöansvar. Klart att alla ska köpa kinesiskt!!
mvh dd
Jag håller med dig om att det finns mängder med missförhållanden i Kina som är direkt kopplade till den snabba tillväxt som skett under de senaste åren. Kina är en snabbt växande kapitalism och förhoppningsvis stundar en demokratisering och en översyn av arbetares och miljöns situation. Och jag tycker nog att man kan köpa produkter i från Kina utan att känna sig som en skurk.

Varför tycker jag då det, jo därför att Kina är en förhållandevis ny kapitalism och de problem som uppstår vid övergången från planekonomi till kapitalism är de nog inte ensamma om. Dessutom blir det komplicerat att ta reda på var andra märken låter producera sina saker. I stor utsträckning sker nog produktionen eller delar av den i bland annat Kina. Nu verkar det också som om Kinas ledning börjar ta ett ökande ansvar för de missförhållanden som faktiskt råder där, om man ska tro dagspressen.

Intressanta frågeställningar att begrunda är: Vem har ansvaret för missförhållandena? Hur kan vi påverka missförhållandena? I vilken utsträckning kan hifitillverkarna klandras? Vinner de som lider något på att vi INTE köper det de producerar? Vinner de som lider något på att vi köper det de producerar? och säkert många fler som jag inte kommer på just nu.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/03/17 13:46:41

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:10:43  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Det var du som ställde frågorna, nu får du svara på dem.

En dåres försvarstal...
Vem som bär ansvaret?.....att du och jag som konsumenter skulle vara fria från ansvar är en trevlig tanke, men dock inte sann. Vi som konsumenter bär det största av ansvar och att kalla Kina för en kapitalism är gendomligt. Vi borde snarare kalla Kina för dess rätta namn, diktatur.
Jag är inte utan skuld, även jag har en del i problematiken. Hela Huset fullt med elektronik som är mer eller mindre tillverkad i Kina. Vilket inte innebär att jag för den skull försöker bortförklara de missförhållnaden som råder där, jag inser att jag är en "skurk".
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2006/03/17 14:12:43
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:28:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Klenkar: Av din text att döma verkar det som om du blev provocerad av mig, stämmer det? Jag vet inte vad du syftar på med "en dåre försvarstal" men jag har inte framfört något försvarstal utan endast publicerat en mängd, för mig intressanta frågor, som jag måste fundera på ordentligt innan jag kan besvara dem.

Att konsumenten har ett ansvar ifrågasätter jag inte, men hur gör man för att ta det ansvaret i den här givna situationen? Det har jag inget svar på.

din invändning mot begreppet kapitalism kan mycket väl vara befogad. Jag känner inte till Kinas ägarstrukturer och företagslagar. Jag bara antog att det råder fri konkurrens i Kina eftersom de har en så kraftig tillväxt men om det nu fortfarande är planekonomi som råder, ja då ligger hela ansvaret på staten och inte på enskilda företagare. Samtidigt blir det då ännu svårare att motivera köp ifrån de statligt ägda företagen. Och även om det säkert är svårt att kombinera privatägande och fri konkurrens med diktatur så är det ingen självklar motsättning mellan de två. Alltså borde kapitalism kunna finnas även i en diktatur. Diktatur är bara en benämning av statsskicket, och det brukar ställas i motsatsförhållande till begreppet demokrati.

Hur är det nu, äger staten företagen?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:49:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Intressanta frågeställningar att begrunda är: Vem har ansvaret för missförhållandena? Hur kan vi påverka missförhållandena? I vilken utsträckning kan hifitillverkarna klandras? Vinner de som lider något på att vi INTE köper det de producerar? Vinner de som lider något på att vi köper det de producerar? och säkert många fler som jag inte kommer på just nu.
Anvaret för missförhållanden har företagsägaren.
Kan hifitillverarna klarndras? Både ja och nej. De vill tillverka varor billigt. Vi vill köpa billigt. I kina finns möjligheten. Kapitalet kommer alltid söka sig till de ställen där förädlingsprocessen avkastar mest till ägaren och minst till arbetaren.
Att inte köpa varan kan generera respons, men i detta fallet är det inte realistiskt med en "bojkott", om det är så man tänker. Här är kapitalet den överlägset starkaste parten.
Om de vinner nåt på att vi köper varan är ju i så fall att företaget växer och mår bra. Sådant brukar över tid generera bättre villkor för arbetarna. Problemet är bara att det finns så mycket arbetskraft att tillgå.

Frågan i sig är mycket komplicerad och det är hr svårt att skriva utförligare utan att lyfta alltför "politiska" frågor.

Mvh,
M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/17 :  15:03:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur du nu än är i Kina , så har vi direkt inget val om vi vill handla produkter som är gjorda där. Kina tillverkade saker finns i mer eller mindre allt vi köper idag.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/17 :  15:04:15  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Nej! Jag blev inte provocerad av ditt inlägg. Blev du provocerad av mitt? Försvarstalet är mitt, således är jag dåren...
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2006/03/17 15:05:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  15:16:19  Show Profile Send mayro a Private Message

Har ni följt med kinas senaste så har ni sett att dom nu bromsar utvecklingen i ekonomin för att skapa förutsättningar att "jämna ut" klyftorna. osv.. Så dom försöker nog anpassa sig...

Dessutom så sa ju deras höjdare som styr att dom har problem med den otroligt stora befolkningen med dom jättelika skillnader man har i utbildning osv..

Så jag gissar dom fortsätter sitt lands utbyggnad.. Och att styra ett sådant land är nog ingen barnlek direkt gissar jag...

Så gott med ont finns det... Men att stoppa dom via bojkott tror jag är som att lägga en enkrona på ett järnvägspår och tro tåget stannar

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/17 :  15:26:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Då lägger jag gärna en krona på spåret och försöker i alla fall.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=367286&previousRenderType=6

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/17 :  16:38:16  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tycker det är bra att vi i Sverige talar om för andra hur de ska leva - själv sopar vi bara våra problem under mattan. Måste vara skönt att leva i ett perfekt land som Sverige
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/17 :  16:55:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det är inte frågan om det.
Det är frågan om männskliga rättigheter.
Jag tror inte vi har liknande problem i Sverige. (ännu)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/17 :  16:59:33  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Och då ska vi tala om för alla vad "mänskliga rättigheter" är?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:15:16  Show Profile Send mayro a Private Message

Man kan välja att se kina från två håll..

ena är att "oj vad dom har det dåligt".. eller "oj vad landet utvecklas"

problemet är nog att om nåt årtionde så "vinkar" dom glatt åt oss i väst och undrar hur vi kan leva så fattigt skattat till döds då dom passerar oss med raska steg och köper sin nya batmobil från china US cars......

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/17 17:15:59
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:23:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Klenkar: Jaha, då förstår jag. Jo lite provocerad blev jag allt men det byggde på ett missförstånd som du nu klargjorde

Förresten har Mayro en skarp poäng i det han skriver om Kinas syn på Europa. Redan nu reser kineserna till Europa för att få lite semester och lugn och ro. Dessutom har de liksom Indien överlägsna mängder välutbildat folk varför vi inte längre kan konkurrera med kunskap utan måste koncentrera oss på något annat, idéer kanske? Men även där har vi problem. Det är nämligen så att Kina och kineserna känner Europa men vi känner inte dem. Vi vet inget om dem och vi håller på att bli deras exotiska semesterparadis medan de står för tillväxt och tillverkning. Den första kinesiska bilen har tydligen redan visats och man kan anta att det kommer fler.

Västvärlden är kanske inte längre centrum och kommer kanske förpassas ytterligare ut i matginalen när Asien tar över rollen som lokförare av världsekonomin!?

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/03/17 17:31:27
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:32:15  Show Profile Send jerico a Private Message
Hmmm Sverige och mänskliga rättigheter: Vi kränker FN stadgar för ur invånare. De ska ha rätt att bedriva sitt liv bäst de vill efter deras traditioner... Men här blir de stämda av mark ägare så tro inte att vi är bättre än kina på det mer än att vi inte skuter alla samer vi ser. Men det är itne så länge sedan de ansågs vara korkade bara för att de var samer.

Och om vi bojekottar kina helt. (leker med tanken att vi lyckas) Vad händer? Kommer det in $ till dom då? Kan de köpa mat? Kan de då förbättra läget för de stackars satar som bor i träkojjor med jordgolv?

Inte helt lätta frågor att svara på men man kan säga så mycket att det blir inte bättre om vi skiter i vilket men det blir inte bättre om vi bojekottar heller... Så vad göra????

Dialog på lite högre ort än gräs rots nivån vi är på. MEN vi har ett ansvar att trcka på våra leverantörer (i vårat fall butikerna) och ligga på och gnälla där... När det blir en massa gnäll så kommer de att gnälla uppåt de med.... Vem vill höra en massa gnäll hela dagarna???

MEn det här är en sådan fråga så det är svårt att låta bli politik när man diskuterar.

Så jag slutar här nu innan jag går i taket!

/Må Väll.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:33:10  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
reetoreel: Artikeln från DN är över ett år gammal. Därmed inte sagt att allt är bra eller ens bättre nu men en aktuellare artikel på samma tema hade varit intressant i den här diskussionen. Den handlar dessutom om textilindustrin och inte teknologi men det kan ju vara samma sak som gäller oavsett bransch. Jag ser det dock som att textilindustrin är omgärdad av en annan sorts problematik. De produkter som tillverkas behövs i de länder där de tillverkas men där har inte arbetarna råd med dem. Det samma kan sägas gälla för vissa andra förädlingsindustrier där länderna har råvaran i sin mark men utländska eller inhemska företag exploaterar den och förädlar den med hjälp av billig arbetskraft för att sedan sälja till kunder som kan betala mer än de arbetare som producerar varan i första ledet.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/03/17 17:38:33
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:49:14  Show Profile Send ninja a Private Message
Får man diskutera politik här!!??

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:55:38  Show Profile Send mayro a Private Message

tills tråden blir låst så får vi väl det. Sen får vi nog inte det meeera..

fast renodlad poletik kanske detta inte är.. För det är ju svårt att tala om tillverkande som vi kan om alla länder göra.. Menar då man kommer till kinatillverkning.. Där ju styrande är en del av tillverkande på nåt sätt..

Så det är våldsamt svårt förmodligen att skilja ut var gränserna går.. Men nu är det väl mer mänskliga rättigheter som talas om än politik här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/17 :  18:07:08  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

ayro Posted - 2006/03/17 : 17:55:38

tills tråden blir låst så får vi väl det. Sen får vi nog inte det meeera..

fast renodlad poletik kanske detta inte är.. För det är ju svårt att tala om tillverkande som vi kan om alla länder göra.. Menar då man kommer till kinatillverkning.. Där ju styrande är en del av tillverkande på nåt sätt..

Så det är våldsamt svårt förmodligen att skilja ut var gränserna går.. Men nu är det väl mer mänskliga rättigheter som talas om än politik här..

Jag förstår det , det är alltid tillåtet att snacka skit om Kina och andra "dikaturer" men inte om andra s k "demokratier" ...

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/17 :  18:11:55  Show Profile Send ninja a Private Message

§.15 Politik och religion - Detta är ett HiFiForum
Politik och/eller religion berör oss alla men det kan knappast klassas som tillhörande tillhörande HiFi-området.
Därför är det bättre att dessa ämnen hanteras på forum som är ämnade för dessa frågor och inte här hos oss.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/17 :  18:14:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Å andra sidan är detta en off-topic del ...99 % på denna del har nada med hifi att göra. Och jag tycker inte heller att detta är politik direkt, även om det snuddar vid det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/03/17 :  19:03:14  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Håller med Matte76. Ibland får man väl svära i kyrkan...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/17 :  19:17:04  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
det är alltid tillåtet att snacka skit om Kina

Jag ser det mera som ett problem skapat/understött av väst.
Om västerländska företag verkligen ville ha ordentliga arbetsförhållanden för de kinesiska arbetarna så skulle det ske illa kvickt !!
Man får vad man vill betala för

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/17 :  19:18:40  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Tror att det hade att göra med Naim och att jag råkade nämna Kina i detta sammanhang.
mvh dd

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:00:45  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Så länge politiska värderingar inte börjar bli slagträ i dabatten, så går det bra att diskutera olika tillverkarlokaliteter, men om det kommer inlägg av politisk karaktär, så låses tråden

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:12:31  Show Profile Send boombox a Private Message
Skall man göra denna typen av skillnad mellan kina-hifi och annan hifi så gäller det väl också att den europeiska/amerikanska hifin inte innehåller några som helst komponenter som är tillverkade i Kina. Någon som har koll på det?
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:39:35  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Och hur ska man ställa sig till ryska rör..?

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000