HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Etiska ställningstaganden när man köper från Kina?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:43:40  Show Profile Send mayro a Private Message

idag är det väl ingen hemlis att massor med europatillverkare har sin produktion i kina.. Zalve skrev ju senast som jag såg om att Hegel görs i kina tex.. Och Hegels hemsida står det ju att dom tillverkar i kina i klarspråk..per 100´s cd är en "tysk" som tillverkas i Kina..

Jag tror listan blev rasande lång om man gick igenom allt som görs där.. Eller komponenter som görs där och ev monteras på annan plats.... Till o med Ino audio har väl via sina Vifa element hamnat i Kina numera.. Om jag inte tar helt fel här...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/03/17 :  22:01:56  Show Profile Send Goffe a Private Message
Men många jobb här i väst försvinner då om allt tillverkning flyttas till Asien.

Vi måste ju jobba för att få pengar och för att kunna köpa produkter från asien.

Systemet går inte runt i längden.

reeltoreel>>Tack för länken.

Asiat uppvuxen i Sverige
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/17 :  22:22:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Börjar kännas lite smålöjligt då ett gäng Hifimuppar tar moraliska ställningstaganden mot Kinesisk tillverad Hifi, förövrigt en marknad full av högkvalitetsgrejer under namn som döljs av västvärlds märken...

Finns så mycke att uppröras över om detta lilla är något att ens ta upp till disskussion.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/17 :  22:24:30  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"Hifimuppar"

Vem e Kermit av oss här
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/17 :  22:26:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Vem e Kermit av oss här

Eftersom det är ett hififorum så borde väl alla utom jag vara det...jag tycker förövrigt att Miss Piggy var rätt sexig i muppfilmen

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/17 :  22:31:37  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"Miss Piggy"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  22:45:12  Show Profile Send mayro a Private Message

"hifimupp" är en kanonbenämning.. Den köper jag av dig mangew...

Ja herejäklars vad grejor som säkert gjorts där längre innan det kom fram.. Och under "falsk flagg" också i väst.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/18 :  00:50:08  Show Profile Send mace a Private Message
Mupparna.......Ha !!!
Meet the Feebles Det är grejor de´

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:38:25  Show Profile Send regner a Private Message
något som många glömmer bort är att företagen etablerade i Kina inte får behandla sina anställda hur som helst utan det finns en minimumlön, max antal arbetstimmar per dag osv lagstadgat. Problemet är bara att korruptionen har lett till att dessa regler kan kringgås sålänge man har nog med kapital. Och ni ska inte tro att det är de kinesiska företagen som har råd med dessa mutor utan det är och har vart de västerlänska välbergade företagen som till största del är den stora skurken.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:45:57  Show Profile Send labrat a Private Message
Skulle jag vara en medveten konsument skulle jag få avstå från 85% av allt jag handlar idag tyvärr..
I princip ALLA multinationella företagskoncerner (vilka äger ungefär 90% av alla livsmedel, 90% av alla märkeskläder osv osv) är oetiska både miljömässigt och i personalhantering. Det finns alternativ men de är tyvärr ofta dyra/svåra att få tag på. Jag skulle gärna vilja vara en mer medveten konsument än vad jag är, men det är svårt. Personligen anser jag att Kina-Hifin bara står för en bråkdel av allt oetiskt handlande som sker varje dag och det finns helt klart viktigare områden att arbeta inom. För att slippa gå ner i depressionen helt gör man bäst i att inte undersöka sådanthär för när man väl gör det så inser man snabbt hur sjuk och omfattande västvärldens exploatering av precis allt och alla är. :O

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:47:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tror ni gör det för lätt för er med resonemang som "Problemet är bara att korruptionen har lett till att dessa regler kan kringgås sålänge man har nog med kapital. Och ni ska inte tro att det är de kinesiska företagen som har råd med dessa mutor utan det är och har vart de västerlänska välbergade företagen som till största del är den stora skurken."

Det finns många ruggigt "rika" i Kina och ännu fler med förhoppning om att bli rika. Det finns säkert fler dollarmiljonärer i Kina än det finns invånare i Stockholm och Göteborgar tillsammans. Vi i "rika" Sverige glömmer bort att det finns många väldigt rika i 3:e världen som av olika anledningar väljer att investera eller inte i sina hemländer...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/09/18 :  22:00:55  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
klenkar: du skulle inte kunna dra ner din sig lite? Tom min 20" skärm känns liten när större delen tas upp av en signatur av den storleken!! Tack på förhand!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/18 :  22:06:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
För att gå tillbaka till ämnet om moraliska aspekter på Kina-hifi så tycker jag absolut att man skall vara medveten som konsument och inte tveka att ställa krav och frågor till leverantören. I "väst" så börjar ju etisk marknadsföring få större betydelse och vill vi konsumenter att det skall fortsätta så bör vi fundera på att välja produkter med hänsyn till sådana faktorer också.

Kina är idag en diktatur med kapitalistiska inslag. Det är ett opolitisk konstaterande.

Oavsett politiskt färgade åsikter så kommer miljöproblemen i Kina bli allt mer påtagliga för delstats-regeringar och centralregeringen. Miljöproblemen måste lösas i Kina och det har inte något med internationell inblandning att göra, men väl med ekonomi och lokal korruption och lokala regeringars intressen. Det är ju bekvämt och billigt att skicka smutsen nedströms floden. Ibland görs det av okunskap, ibland av kortsiktiga ekonomiska hänsyn, ibland av rent kriminella överväganden.

Kraven från de ickepriviligierade på landsbygden som ser de raskt ökande klyftorna till storstäderna kommer också bli allt mer svårhanterliga om Kina inte börjar fördela välståndet, samtidigt måste fördelningen bromsas (*) för att inte den ekonomiska tillväxten skall tvärstanna.

(*) bromsas eller gå i takt med det ökade välståndet och den ökande produktiviteten, den stora investeringsvolymen och höga avkastningen driver tillväxten i Kina parat med extremt god tillgång på billig och flitig arbetskraft som inte har makt eller kunskap eller rätt att efterfråga vad många i Sverige tar för givet.

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/18 :  22:33:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Nu har jag också läst DN i länken http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=367286&previousRenderType=6 och de efterföljande artiklarna. Jag är inte överraskad. Liknande och nyare repotage har gjorts i magasinet "Svensk Golf" om orginal och pirat-tillverkning av golfklubbor i Kina, i Sydsvenska Dagbladet angående stenindustri i Kina.

Ämnet tangerar politik men jag tycker vi på www.hififorum.nu ändå bör och skall kunna diskutera detta och jag hoppas moderatorerna tillåter det. Det är viktigt att kunna ta ställning i moraliska frågor och utan debatt och information blir det svårt.

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/19 :  01:03:42  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
klenkar: du skulle inte kunna dra ner din sig lite?

Om du kollar datumen på "Klenkars" inlägg så ser du att dom är gammla. Han finns inte på detta Forumet längre. Tror att han fick "permanent" semester.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/19 :  09:06:44  Show Profile Send StefanL a Private Message
Har väl egentligen inget speciellt att tillföra denna tråd mer än att jag håller med mangew.

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/09/19 :  10:43:42  Show Profile Send U1 a Private Message
Kan bara rekommendera lite läsning på www.Timbro.se. För de som inte är så insatta i nationalekonomi rekommenderas Johan Norbergs bok till världskapitalismens försvar.

Kan köpas här:
http://knuff.se/isbn/9175664917/till-vaerldskapitalismens-foersvar

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2006/10/06 :  01:43:45  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Kinesbarnen äter mer om dom får bättre betalt vilket resulterar i tjockare fingrar, tjocka fingrar på barnarbetaren resulterar i dåligt monterade komponenter i slutprodukten.

Naturligtvis skall alla som köper Kina-Hifi sammtidigt sponsra en kines.

O.B.S hela ovanstående inlägg är ren och skär ironi.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/06 :  02:00:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi skulle ju kunna fråga oss vilka etiska ställningstaganden vi gör, när vi INTE handlar lokalt producerade produkter ?!
Lokala Kravmärkta grönsaker vs import från Spanien/Brasilien.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000