HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Herre Jesus, mein liebe Gott !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:50:43  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Var idag hos Johan och hans sidekick på Leffes hifi i LKPG. Hade faktiskt glömt varför jag gick dit Then I remembered....Naim! I'd like to listen to Naim, I screamed. Så sant det var. Hoppsan Nap200, Nac 202, CdXII, strömförsörjning, napsc,till dispayen på 202:an och en Hi-cap. Det lät..........underbart, så fort de fick bort Audiovector högtalarna(disco umpa,umpa) och ersatte dessa med ett par betydligt billigare Sonus Faber,Concertino Domus. Vilken fart och fläkt. Lyssnade sedan till den ekonomiskt mer överkomligga 112/150/cd5X/flat-cap, blev inte besviken här heller....Farten fans där, dock blev streroperspektivet lite mindre, rösterna lät inte lika öppna och fylliga....so what! Jag blev/är imponerad!!!!!!
Har Du inte lyssnat till NAIM, för helvete gör det innan du ger dig iväg och köper något kinesiskt skit....EVIL!!
mvh dd

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:00:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Har Du inte lyssnat till NAIM, för helvete gör det innan du ger dig iväg och köper något kinesiskt skit....EVIL!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/16 :  07:20:24  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jupp NAIM är riktigt fina!!!

Min stora favorit (i rimliga prisklasser) är Naim CD5x.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/03/16 :  09:50:48  Show Profile Send Mattias a Private Message

Verkar låtit bra det där. Sen tycker jag det är skoj med entusiasmen som bara forsar fram

/Mattias
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:50:46  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Låter härligt!
Synd bara att de alltid demar med audiovector.
Lyssnade på mina högtalare på en naimanläggning i samband med köp av dessa så när jag vill att de skall spela jäkligt bra så vet jag vad jag skall köpa till dem.
Driv, pondus och musik i stor dos.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/17 :  08:34:59  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Har Du inte lyssnat till NAIM, för helvete gör det innan du ger dig iväg och köper något kinesiskt skit....
Hehe, jag ställer gärna upp och jämför med mitt "skit"..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  09:25:50  Show Profile Send mayro a Private Message

Det häftiga med att en del numera börjar ha "kinesiskt skit/skräp" som "skälsord" är att man numera inte säger "krell/Skräll" så ofta i dessa "jämförelser".. Så det betyder kinesiska grejor börjar få ruskigt bra status..

Så det känns väldans bra att ha kinagrejor tack vare det tycker jag..

Inte dåligt gjort av kineserna att "ta över" krells roll i sådana samanhang på några år bara..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/17 :  09:35:13  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Men va kul att du gillade Naim ska jag tillägga också.
Kul med positiva upplevelser!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/03/17 :  10:33:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mayro

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/03/17 :  11:09:08  Show Profile Send Per100 a Private Message
Ha ha Mayro
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/17 :  12:34:28  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Kina var det som först dök upp i mitt huvud, med tankte på att det är så billigt.....extremt bra villkor för de som arbetar i fabrikerna och dessutom tar de ett mycket stort miljöansvar. Klart att alla ska köpa kinesiskt!!
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/17 :  13:44:58  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag kommenterar ditt inlägg om Kinahifi i den här tråden Klenkar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49131

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/03/17 13:45:41
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2006/03/17 :  15:28:00  Show Profile Send Figge a Private Message
Kanske inte helt korrekt att köpa kinesiskt, de har inte riktigt samma synsätt som i väst. Med det är ju upp till var och en att bedömma detta från sin egen horisont.

Mvh
Tommy

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  16:18:23  Show Profile Send mayro a Private Message

Men figge. Då får vi sluta köpa någonting alls ju.. Kina står nog bakom det mesta som tillverkas i massproduktion idag....eller delar osv.. Som sedemera monteras ev på annan plats..

Så tyvärr blir livet som "köpare av what ever rätt trist om man ens skulle försöka inte köpa..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2006/03/17 :  16:26:49  Show Profile Send Figge a Private Message
mayro, det är därför du hade en amerikanare förrut då, kanske dags att byta Volvon mot en riskokare?
Tycker kanske att det lättvindligt att bara lägga sig ner och acceptera Kina(Indien) som det är idag.
Det är väl så att med priset följer kvalitetén? Eller?
De finns ju fler länder man tillverkar hifi i förrutom Kina och även med delar som inte är tillverkade i Kina iof svårare att kolla.

Är kanske som att köpa Kravmärkt isället för besprutat?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Edited by - Figge on 2006/03/17 16:29:33
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  16:35:24  Show Profile Send mayro a Private Message

anser du din hegel vara dålig kvalitet figge?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:06:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
dessutom tar de ett mycket stort miljöansvar
Hur stor miljöbelastning har en svensk som levt 35år haft jämfört med en kines som levt 35år?

quote:
extremt bra villkor för de som arbetar i fabrikerna
Det bästa vi kan göra är att köpa deras produkter. Importörerna kommer ställa arbetssmiljökrav eftersom vi kräver det. Det tar lite tid bara, men det går många många gånger snabbare än när vi gjorde det hos oss själva

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:26:31  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Bra arbetsmiljö kostar pengar!
Arbetsrätt kostar pengar!
Jag tror inte att importörerna kommer att ställa dessa krav....då kan sakerna lika gärna produceras hos oss. Hela systemet bygger på "slavarbete" och inadekvat miljöarbete.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:18:28  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
quote:
Synd bara att de alltid demar med audiovector.

, vad menar du?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/03/21 :  15:47:13  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Ang naim o audiovector: Bara det att jag varit på mässor där de kört denna kombi (alltid).

Personligen har mina öron alltid gillat de som står bredvid vid inkoppling. För ljusa helt enkelt för min smak så därför tycker jag att en lite mer "go" högtalare passar bättre till naim.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:32:52  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Aha, men brukar inte Arcam o Audiovector vara "parhästar"?
men håller med, man får passa sig lite för att ha för "ljus" elektronik till Audiovector.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/24 :  08:27:40  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Stämmer bra, jag har fått byta elektronik flera gånger för att matcha mina C2 mkII.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/03/25 :  01:30:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr blir det väll ibland så när samma distributör har två märken, det körs tillsammans,sen om det funkar ja det är en annan fråga...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/15 :  12:16:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Själv blev jag extremt besviken på Naim CD5i när jag provade den. Tyckte den saknade allt vad driv och pondus heter. Lät tunn, skramlig och ljus - faktiskt sämre än min nuvarande Denon vilket är väldigt, väldigt förvånande... Enligt experterna på Naim här på forumewt kan det berot på dålig uppvärmning. Den ska tydligen stå på i två dagar innan det börjar lossna och sedan ska strömmen aldrig brytas. Får väl testa igen enligt de premisserna, men jag tyckte inte om ljudet ur den. Rätt i ansiktet och väldigt burdus, inte alls min smak. Körde en Marantz CD för 15k (senaste modellen, glömt namnet...) och den gjorde allt rätt till skillnad mot Naimen. Men ljudskillnaden motiverar inte prisskillnaden mot min Denon, så den får faktiskt stanna kvar så länge tills jag hittar något som passar bättre.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/28 :  08:51:22  Show Profile Send time a Private Message
En aning OT men man kanske får nyansera sig lite när man pratar om Kinseskt "skit" ? Är det produkterna man inte gillar ? designen ? regimen ? kvaliteten ?
Jag haft en del kinesiska grejor och kvaliteten har varit mycket bra och en Droplet avnjuts varje dag.
Quad görs i Kina, kanske Naim med ?
Underligt med Naim förresten att man inte får en riktig nätdel på köpet ? Hicap ? hmmm

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/07/28 :  09:57:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Trådskaparen begärde att vi skulle stänga hans användare 20060602. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51383&whichpage=2

Eftersom han inte är kvar och kan diskutera sina uttalanden känns det bäst att stänga denna tråden också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000