Att ha kunskap är väldigt bra men att sedan dela med sig av den är något som alla vi som kan mindre uppskattar ännu mer. En person blev tidigt nominerad för att göra just detta på ett trevligt och generöst sätt. Vi gick igen en mängd trådar (sök och du hittar massor) och kan bara hålla med så därför delar vi ut
till LINNAR
Linnar har främst varit verksam på DIY forumet så ni som brukar hänga där känner väl till honom.
Ett typiskt Linnar inlägg
quote:Horn: Voight-hornet är inget horn. Det är en kvartsvågspipa med breddad avstämmningsfrekvens på bekostnad av nivån. Breddningen görs genom att man gör pipan konisk. För att komma undan en del besvärliga utsläckningsfenomen placerar man elementet 1/3'del ner i pipan.
Öppningen: Många har experimenterat med att modifiera Voighthornet. Genom att sätta för öppningen olika mycket. De bästa resultaten har man fått med en öppning på mellan 50 och 100cm2. Nivån minskar något medan transientförmågan ökar. Jag vet de som föredrar att köra med fullt blås. Dvs en öppning på 3 x konarean. Här finns alltså utrymme för personlig smak.
QTS: Det absolut vanligaste elementet till Voight-horn är Philips 9710. För övrigt ett av de mest väljudande element som tillverkats. Har för mig att QTS är 0,63 på det elementet. Man kan minska QTS genom att dämpa elementet med miniralull direkt mot elementkorgen. Förfarandet ger också ett mer definierat tal-ljud. Om någon undrar om det fungerar kan jag tala om att geniet Stig Carlsson gjorde så i OA5'orna mm. QTS är annars ett mått på elementets vridmoment om vi skall gämföra med bilar. Fast här är vridet sämre med högre värde. Alltså är ett lägre QTS att föredra. Men ett för lågt QTS kan ge ett för tidigt frekvensfall. QTS 1,0 kommer att ge en topp vid 50-60hz medan 0,7 kommer att bli utan topp. Erfarenhetsmässigt tycker jag att en pipa låter bäst när det inte finns någon topp runt avstämningen. Därför: Gå inte över 0,7.
Valutronic: Deras kvartvågspipor är inte några Voiht-horn. Dessutom kan man naturligtvis bygga Voight-horn med QTS 1,0 åxå. Det handlar om optimering: element+konstruktion+dämp. Dessutom: När någon berömmer sig så mycket som Valutronic gör brukar åtminstone jag dra öronen åt mig.
= Helt enastående bra! (Men lådan blir större med 12 tum)
Verkningsgraden 1Watt/1m: (Vid avsedd basfrekvens) Vanlig högtalare 85-95db (alla volymer) Voight.......... 100-105db Förkortat horn.. 100-105db (runt 300 liter) Fullhorn........ 105-115db (nu talar vi om kubikmeter men då kan den gå ner till 20hz med 105-115db)
Man kan uppnå mycket hög verkningsgrad 'även med dipoler. Men för att nå samma nivå som ett stort horn krävs en mycket stor strålande yta (= många element = mycket dyrt).
quote: Jag tycker även att en ny kategori borde vara möjlig. Nämligen för den person som med stor kunnskap, entusiasm bidrar till att göra forumet till en gemytlig plats. Helt enkelt en person som delar med sig av sin kunskap på ett väldigt possitivt sätt. Jag skulle även vilja nominera Linnar för kategorin.
Även jag nominerar Linnar för en "delad kunskap"-Harry.
Moderatorerna på Hififorum.nu gm Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++