HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Kari Bremnes - Svarta Björn(0610)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:39:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Kari Bremnes – Svarta Björn





Utgivningsdatum: 1998
Skivformat: CD
Skivbolag: Kirkelig Kulturverksted, www.kkv.no
Katalognummer: FXCD200


Spårlista:

01. Sangen om fyret ved Tornehamn
02. Sangen om møtet med fjellet
03. Sangen om kordan damen skal være
04. Sangen om kokkene ved Ofotbanen
05. Byssan lull
06. Sangen om halstørkleet som va gjenglemt
07. Sangen som sigøynerne sang
08. Sangen som søng i oss alle
09. Sangen om den kyniske Anna (lyd)
10. Sangen om ka ho Anna drømte om (lyd)



"Kari Bremnes",...



... smaka på det namnet...Känslan som infinner sig hos mig handlar om känslighet, vänlighet, ärlighet, innerlighet, värme, ... Jo du har nog redan förstått vad detta kommer att handla om. Detta är inte en recension, det är en kärleksförklaring. Jupp, det är lika bra att erkänna direkt, Kari Bremnes och hennes musik har en plats i mitt hjärta.

Första gången jag stötte på Kari Bremnes musik var när jag besökte en vän i Norge. Det är mycket möjligt att kärleken till en kvinna smittade av sig på en annan.
Det var inte, som med min Noska vän, kärlek vid första "ögonkastet". Det Tog en stund innan jag förstod Kari's musik och började ta den till mig. Min Norska vän är inte längre med mig, men Kari's musik har stannat och växt allt eftersom åren gått.

Den skivan som jag valt att centrera denna "kärleksförklaring" runt är "Svarta Björn" , en skiva som kom ut 1998. Hon sjunger på Norska på denna plattan och det är jag tacksam för. Hon har även gjort skivor på Engelska, men mina favoriter är utan tvekan de Norska. På något sätt känns det som att hon talar mer direkt utan språkbarriärerna. På Norska rör hon vid mitt hjärta medans de Engelska plattorna är "bra".

När jag gick in på Kari's hemsida, http://www.karibremnes.no/ , för att kolla lite inför denna recensionen så fann jag att det finns några Kari-diamanter jag saknar, hon har gjort många skivor...

- Over en by
- You'd have to be here
- 11 ubesvarte anrop
- Norwegian Mood
- Svarta Bjørn
- Månestein
- Erindring
- Gåte ved Gåte
- Løsrivelse
- Spor
- Blå krukke
- Mitt ville hjerte


Mer om dem här!

Förutom sina egna plattor medverkar hon på många andra så det finns mycket att välja bland...


Bild från http://hem.passagen.se/jejn/frame/bok.html


Svarta Björn handlar om en kvinna som var med när Lofotenbanan byggdes 1898-1903. Den går mellan Gellivare, Kiruna och Narvik och lär ha varit dåtidens StoraBältbro- och hallandsåsprojekt upprullat i ett. Det var fantastiska umbäranden som gjordes för att järnvägen skulle bli byggd och det finns få infrastrukturinvesteringar som har betytt så mycket i både Sverige och Norge. "Svarta Björn", Anne Rebecka Hofstad, var kocka för rallarna och legenden om henne finns att läsa i boken "SVARTA BJÖRN - vem var hon egentligen?", ISBN 91-630-7958-5, eller också kan man lyssna på Kari's tolkningar.




Jag skulle kunna snacka om denna plattan och Kari sida upp och sida ner, men det blir för långrandigt. Istället så lyfter jag fram några spår från skivan och så får det vara bra med det.

Skivan börjar med "Sangen om fyren ved Tornehamn". Ett stämningsfullt och kraftfullt stycke som sätter "scenen". Man förflyttas till nordNorge och får följa Anne's tankar första gången hon ser fyren i insj

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:45:28  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag kan inte annat än att hålla med Pac, svarta björn är en riktigt bra platta!

Musiclover!
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:52:14  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Ja denna skiva hörde jag för första gången hemma hos "ulf"..
Jag vart också tagen med storm!
Skivan beställdes samma kväll.

Tolkar hon inte "Byssan Lull" för en svensk kärleks skull?

Ljudet ja..
Jag har hört det låta förfärligt i mindre bra matchade system då hennes röst har en tendens att "skrika" till och att basen i vissa stycken är över-jäkliga.

Men i rätt system..?
Wow, vilken skiva!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:59:26  Show Profile Send HEGE a Private Message
väldigt trevlig recension pac!

håller med, helt underbar skiva med superb ljud. denna skiva ger mig gåsgud...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/06 :  19:24:44  Show Profile Send mace a Private Message
Japp !!!
Hörde just musiuk från den skivan på Halmstadträffen
Den + en annan skall inhandlas i morgon + att jag lyssnar på Jewel OCH brattbrabrabrattbrattbraaaat...f'låt, Van Halen som jag lånat på bibblan idag.

Tack för en bra "veckans skiva"

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/03/06 :  20:55:08  Show Profile Send JonasY a Private Message
Mycket trevlig skiva, har haft den ett par år - inköpt på Hifiklubben.

Är också en skiva som växer med anläggningen

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2006/03/06 :  21:52:32  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Kan bara hålla med. En riktig höjdar skiva.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2006/03/06 :  21:57:19  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Har inte skivan men hört stycken från den vid ett par tillfällen!

Men efter din målande recension Pac blir man riktigt intresserad!
Måste köpa!

mvh


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/03/07 :  00:08:12  Show Profile Send JonasY a Private Message
På tal om KKV kan jag rekommendera "frame this moment" av Marianne Antonsen.

http://www.pluto.no/CDs/KirkeligKulturverksted/MarianneAntonsen.html

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/07 :  00:38:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Både synd och skam att man inte har denna i samling, men det finns ju botemedel mot sånt.

En underbar recension PAC.
"Sangen om fyret ved Tornehamn" är en underbar tolkning, som kan sätta många anläggningar på plats.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/03/07 :  07:40:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kul att vi är flera som hittat denna och att Ni tyckte om recensionen. Jag kände att jag ville lyfta fram en av mina favoriter som av någon oförklarlig(Nja kanske inte...) alltid hamnar i skivsläden då jag sitter och njuter.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/07 :  08:18:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag MÅSTE nog ta å köpa denna skiva - den ÄR bra...hörde ett par spår på senaste träffen i Jämshög..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/03/07 :  17:03:37  Show Profile Send pak a Private Message
har man en anläggning som är duktig på djupbas så är denna skiva vansinnigt skön!!!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/03/07 :  21:40:35  Show Profile Send Piggen a Private Message
Fin recension Pac av en fantastiskt bra skiva!
Mcz spelade denna på den allra första DIY-Halmstadträffen för några år sedan. Sen var man fast! Livet blir sig aldrig likt igen...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/07 :  21:59:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mycket bra, med undantag för "Sangen som sigøynerne sang" som jag skippar varje gång. Låten efter är å andra sidan fantastiskt bra, så det jämnar väl ut sig.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/03/07 :  23:30:39  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Har sju st album med Kari plus en skiva som heter soløye som hon medverkar på tillsammans med hennes bröder, de allra flesta är riktigt bra, lysande inspelningar, skickliga musiker och vilken underbar röst. Och bas.

En klar favoritartist.

Hörde hennes "månestein" för tio-tolv år sen på väg till en hifiträff i Boden, mitt resesällskap spelade henne och Michael Ruff i bilen på väg dit och de två har följt med ända sen dess.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2006/03/07 23:33:14
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/03/08 :  17:21:55  Show Profile Send mapem a Private Message


Det här är Svarta Björns grav. Ett enkelt träkors på Tornehamns kyrkogård, nära Björkliden. Om man åker skidor i trakterna är det lätt att göra en avstickare dit. F ö är skidåkning i t ex Riksgränsen eller Björkliden i april-maj oöverträffat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:46:18  Show Profile Send gcs a Private Message
När ni snackar Svarta Björn menar ni då skivan som heter så eller menar ni låten med det namnet. Det är ju vad jag förstår två helt olika skivor med kari Bremnes.
Go to Top of Page

linken
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/03/08 :  20:39:38  Show Profile Send linken a Private Message
Mycket bra skiva som jag inhandlase på HIFI-Mässan när den senast var på Sheraton.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/08 :  22:00:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
gcs, det synes mig att recensionen är på skivan...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/03/08 :  22:46:31  Show Profile Send lars a Private Message
Jag vill också slå ett slag för skivbolaget Kirkelig Kulturverksted.
http://www.kkv.no/

Är man trött på mainstream så är Kirkelig Kulturverksted en guldgruva. Dessutom är ljudkvaliten utomordentligt bra.
Sveriges Radio spelar ofta musik från KKV.

Min första skiva jag köpte från KKV, köpte jag efter att ha hört en låt på P1 i bilen som gav mig gåshud. Jag var tvungen att stanna bilen för att kunna lyssna ordentlig. Tack vare den fina service SR har så kunde dom utifrån vilken tidpunkt jag hade hört låten leta reda på vilken skiva och låt det var jag hade hört. Skivan heter "Messe for en såret jord" med Ketil Björnstad och Oslo Kammarkör. Det är en skiva som berör.

Sen har det blivit fler skivor, alla av hög kvalitet.

Jag var inne på deras hemsida för att kolla att länken stämde och såg att dom har tagit in Carola i sitt stall. Skit samma, om det hjälper deras ekonomi så att dom överlever så är OK för min del. Annars är det ett skivbolag jag med glädje köper skivor av.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/09 :  14:05:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
till exempel Sondre Bratlands "Atterklang" där det finns några trevliga spår.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/03/09 :  14:42:07  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är en mycket bra skiva som faktiskt inte bara finns på CD utan även på vinyl: http://www.jpc.de/jpcng/poprock/detail/-/hnum/3389430/rk/poprock/rsk/hitlist för de som föredrar det mediet



Min absoluta favorit är annars hennes Gåte ved gåte som är den som oftast hamnar i "släden" ....

/Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/03/09 :  18:04:02  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Svarte Björn var min första kontakt med Kari. Jag blev nockad. Med tiden har det blivit en rad skivor och de varierar rätt mycket i stil, men mindre i kvalitet. dvs de flesta är mycket bra.
Gåte ved Gåte är nog min favorit också, då den är väldigt jämn och innehåller några av hennes bästa låtar. Annars är månestein och lösrivelse och ....... ja det finns några grymma, för att inte tala om den senaste, över en by!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/03/09 :  18:04:24  Show Profile Send Matrixen a Private Message
fin recension förresten! och rätt
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/03/09 :  19:51:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jasså, du har "trillat dit" du med? Ja, ger man henne tid så är det svårt att hålla emot.

Det är roligt att hör hur hennes sång förändrar sig över tid. I början var det lite "flicka" kvar i rösten som med tiden gått ur och nu är det mer "kvinna". Hon använder sin röst som ett fantastisk instrument och lägger bland annat in olika attityder allt efter vad hon vill förmedla. Jo nog är hon en mycket duktig musiker alltid...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000