HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ospelingsbar koperingsskyddad "CD" från EMI
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zerblatt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/03/05 :  12:48:43  Show Profile Send Zerblatt a Private Message

Denna historia handlar om hur jag köpte en kopieringsskyddad skiva och inte kunde spela den på min stationära SACD/CD-spelare Philips SA963.
Skivan orsakar spikar i stereoanläggningen, ungefär som strömspikar, vilket gör den helt olyssningsbar.
Jag har över 1000 st CD och ingen av dem är kopierad, men jag börjar ju undra om jag gör rätt.
Nedan försöker jag få klarhet i hur EMI har mage att ge ut en ”CD” Rolling Stones ”Made in the Shade”- på baksidan anges den som kompatibel medCD/DVD-V/DVD-A/SACD players vilket den inte är.
Den följer ju inte white book för CD så den får inte kallas CD, och går inte att spela på Philips toppmodell, Philips ett av de företagen som låg bakom CD.
I svaret från Christer Johansson, EMI, fås inga svar hur de kan ge ut en sådan skiva, tvärt om den var tydligt utmärkt och jag skulle ha förstått att den bara kunde användas som ölunderlägg.

Mitt brev till EMI
Reklamation av ”CD”
Hej jag skulle vilja reklamera skivan Rolling Stones-Made In The Shade.
Den är ospelbar på min Philips SA963, CD/SACD spelare.
Jag trodde i min enfald att denna skiva var en del i återutgivningen av skivor av Rolling Stones i SACD format.
Nu visade sig skivan vara Copy Controlled i stället, (detta syns på framsidan av skivan i en text gömd över handen).
Jag skulle primärt vilja ha skivan utbytt mot en normal CD som är spelbar, i andra hand skulle jag vilja ha ett presentkort på en ny CD.
Jag skulle också vilja veta vad ni sysslar med?
Med vänlig hälsning

Svaret löd ”Hej Carl-Magnus!
Dessvärre kan vi inte hjälpa dig, vare sig med icke kopieringsskyddad skiva (vi har inga och kan heller inte få tag i några, det är stoppat av våra engelska ägare) och presentkort har vi inte.
Du får lämna reklamera skivan där du köpt den och begära pengarna tillbaka. Att den är kopieringsskyddad syns även tydligt på baksidan och hade det varit en SACD-utgåva, så hade detta tydligt angivits. Dessutom är det så att det är bara Universal som släpper Stones i SACD-format (det tidiga Deccamaterialet), inte Rolling Stones Records.
Vill du få tag på ett icke skyddat ex. så är den enda möjligheten i dag att beställa den via t.ex.Amazon från England eller USA, två länder som ännu inte använder kopieringsskydd.
Med vänlig hälsning Christer Johansson”

Christer ger mig rådet att ”beställa den via t.ex.Amazon från England eller USA, två länder som ännu inte använder kopieringsskydd.”
”Ännu inte använder kopieringsskydd”- USA har ett starkt konsumentskydd och konsumenterna går inte med på vad som helst.
Se bara på SONYs tavla med det program som installerades för att kunna spela av deras kopieringsskyddade skivor på PC, det kostade dem fläsk, och detta bör kosta EMI också…
Jag föreslår en bojkott att EMI och deras skivor, vad tycker ni?

P.s i Dagen Nyheter (20060305 del 2) finns en artikel om att EMI och några andra skivbolag undersöks av det amerikanska justitedepartementet för misstankar om priskartell.
Man har även försökt att få Apple att höja priserna på låtar som säljs via Itunes!!!

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/05 :  12:55:23  Show Profile Send mayro a Private Message

Som tidigare sagts.. Att via forumsledningarna på alla forum som finns globalt slå oss ihop vore det hög tid för..

Inget händer av att man "talar" via inlägg och inget görs tyvärr.. ensam är svag.. fruktansvärt svag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/05 :  14:28:22  Show Profile Send mace a Private Message
Nu är vi två

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/03/05 :  14:40:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta vore onekligen något för Sverker, att få höra hans "Skall inte skivan gå att spela? Svara! Varför är skivan såhär?" Sedan slänger han skiten i tunnan. Vore extra käckt med Six Pistols EMI vrålande ur burken.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/05 :  17:54:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Nu är vi två
Tre. EMI kan hoppa åt helv...

M
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/05 :  18:19:30  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
inte två eller tre, utan fyra.

Så här får de f*n inte hålla på...

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:07:49  Show Profile Send ninja a Private Message
fem

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:26:56  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Vem är "Christer Johansson", vilken är hans position på EMI? Är han chef eller first-line support? EMI är det bolag som varit lättast att få byta ut skivor hos, till exemplar utan kopieringsskydd. Men ofta efter att man först letat sig förbi "Första Tönten"...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:39:29  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag sände följande text till emi. inte för jag tror dom bryr sig.. men vem vet.. Även en trött kundmotagare eller personalansvarig kanske "vaknar till".. Jag sände det som jobbansökan och kan väl hoppas det är en något piggare motagare som ev anställer folk..fast klart. Med motagandet o svaren du fått så är det kanske sådan stil som krävs för att få jobb hos dom.. jaja.. Jag har i alla fall sänt det även om jag inte är drabbad personligen.. Men jag är ju sjukpensionär. Så jag har gott om tid att snacka med skivbolag.. Skall faktiskt kanske börja med detta kommande vecka här.om inte snön kommer igen så humöret sviker..

Här är insänd text.

"Ni kan ju läsa denna tråden om hur ni sköter era kunder.. Ni kanske borde anställa mig hos er så ni fick lite ordning på ert kundarbete..

Mitt nick är "mayro" på forumet så ni vet vem som jag föreställer där...

följ länken o läs era omdömmen ni får..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48749"

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/05 20:40:29
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:42:22  Show Profile Send CC a Private Message
Sex!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:46:05  Show Profile Send mace a Private Message
Här är min sursoppa á lá EMI

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47687

M

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:55:56  Show Profile Send mayro a Private Message

här kan dom få läsa lite om inspelningar i allmänhet..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47123

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:31:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Skandal!!!

Jag har just varit hos Per100 i Lund ihop med Calle_jr och Boombox och vi har avnjutit vinyl från Boombox Rega P25, som skulle testas av. Konstaterade då att det inte är konstigt att vinylen kommer tillbaka. Det är ju "äkta vara" och vi konsumenter ska inte behöva luras in på konstiga format med massa djäkla störningar eller onödiga kanaler inblandade. Nej - tillbaka till ursprunget blir i stället reaktionen och då får de stora bolagen skylla sig själva... Inte fan går man och köper CD-skivor som inte går att spela!! Va!!

/ Ulf

(...och ändå gör man det om och om igen med förhoppningen om att den här gången ska det väl vara en felfri jättebra inspelning. Men nej...! Man skiter i kvaliteten för det mesta...)

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:19:02  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Usch å tvi, tur att man aldrig hakat av vinylsvängen. Ärligt talat så är det väl inte alltid som vinylutgåvan låter bäst, fast påfallande ofta, men den är svår att kopieringsskydda;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:41:29  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Ärligt talat så är det väl inte alltid som vinylutgåvan låter bäst,

Nä !!!!!!!!!
Coldplays X & Y låter lika urkigt på vinyl som på CD, det fick jag bekräftat med råge på Halmstadsträffen

M

Mr 500!
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2006/03/06 :  09:19:39  Show Profile Send benekm a Private Message
quote:
Jag föreslår en bojkott att EMI och deras skivor, vad tycker ni?

Jag håller med fullständigt.
Råkade köpa Rolling Stones senaste skiva, inte nog med att den låter illa, skivan är kopieringsskyddad och jag som brukar lyssna på MP3 via min Ipaq, kan inte göra om den till MP3 trots ganska gedigna kunskaper i ämnet.

Aldrig mer en EMI skiva för min del. För nu är jag trött på dessa skurkaktiga skivbolag som tror att de kan bete sig hur som helst mot oss konsumenter.

mvh
//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/03/06 :  09:37:12  Show Profile Send Drem a Private Message
Det är även strul med s k "DualDisc" där man har dvd på ena sidan och "cd" på andra. "Cd"-sidan följer inte heller cdstandards och gör så att den krånglar med väldigt många cd och dvd-spelare. Jag fick erfara detta då jag köpte en DualDisc från ginza.se.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:40:25  Show Profile Send steffo74 a Private Message
JA, det är ju tur att vi som köper skivor skall få strul och bli av med pengar.
KUL, för alla som hämtar från nätet, de kan ju spela sina låtar överallt.

Vi andra får först köpa skivan och sen hämta hem mp3 till sin spelare,öhhh.
Dock lite pissigare ljud men det bryr sig inte många om.

Fan, vilken skitvärld EMI och andra skapar.
Deras slogan eller reklam borde vara:
"sämre skit till mer pengar"

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2006/03/06 11:42:05
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:45:14  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm ja det är väll dax att EMI får sälja färre skivor...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/06 :  12:44:02  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vad har man för alternativ när det gäller skivhandel förutom Amazon (.co.uk; .com)?
Jag kollade efter "Live - Songs from black mountain" men den gick på 217:- i England. Billigare i USA dock.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/03/06 :  13:15:02  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om EMI väljer att inte följa den standarden som finns för CD så säljer dom faktiskt inga CD-skivor.

Jag köper musik på CD-skivor och SACD. EMI säljer alltså inte det jag vill ha. Därför behöver jag inte ens bojkotta dom. Jag är inte intresserad av deras glasunderlägg (eller vad det nu är för något).

EMI går bort tills de säljer slutar sälja ful-CDs.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/06 :  13:17:58  Show Profile Send marens a Private Message
zerblatt: Ett tips. Bränn en kopia av din CD-inkompatibla skiva så att den blir CD-kompatibel. Visserligen är det olagligt att gå runt kopieringsskydd men med tanke på att du inte kan spela skivan så borde ingen kunna klandra dig för att göra en kopia för eget bruk. Det enda du behöver tänka på är att hålla nere skift när du sätter i skivan i datorn (så att inte "virusprogrammet" på skivan startar) sedan är det bara att bränna som vanligt.

Men visst är det skit att du inte kan få en riktig CD-skiva hemskickad.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/06 :  15:51:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ang. kopieringsskydd i USA: beställer ganska mycket från "jayandmarie" på Epay, 2-3 skivor jag försökte spela i min bärbara dator funkade inte - musikfilerna dolda...
Rekommenderar CloneCD om man vill göra den kopia man har rätt till...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:52:25  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Undrar om EMI klarar sig undan de lagar som gäller eftersom man erbjuder pengarna tillbaka för en defekt produkt?
Men jag ser inte det marknadsmässiga i att kränga nåt oanvändbart.

Nä, det kanske är dags för...

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/06 :  20:13:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vem tar på sig att maila Sverker? Dags att släpa cd-skivans förgörare(läs: skivbolagen själva) inför granskning!

M
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/03/06 :  20:21:53  Show Profile Send TBA a Private Message
Om man köper kopieringsskyddade skivor och bränner av dem så syns det inte i försäljningstatistiken. Det är bättre att låta bli och köpa dem. Det finns väl ingen skiva man inte kan leva utan.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000