HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Uppgraderad CPU & DSP gav bättre ljud - Varför?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/25 :  20:29:15  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Hej.

Igår uppgraderade jag min H/K AVR 630.
Döm av min förvåning när båda jag & frugan upplever H/K'n mer högupplöst och att den spelar mycket "renare". Fler detaljer i ljudspåren från filmerna som vi inte tidigare har hört.

Basgångar släpper tidigare (på lägre volym) än innan uppgraderingen.

Kan någon förklara detta för mig?
Vad gör dessa uppgraderingar i CPU och DSP för något igentligen?


Hälsningar från en "chockad" Magnus Eriksson

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/02/26 :  17:00:41  Show Profile Send luften a Private Message  Reply
Vad är det som du uppgraderat? Hårdvara eller mjukvara?

//air
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/26 :  20:42:46  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Allt är mjukvara.
Hur kommer det sig att det är fler detaljer och filmer vi har hört/sett massor av gånger helt plötsligt chockar oss med nya detaljer i ljudet?
Kan den ha uppgraderat programvara i DAC'en också?

DSP vad gör den igentligen??

Analyserar inkommande signal?
Tolkar/omvandlar signalen?
Filtrerar?

Något har skett till det bättre avseende ljudet iallafall men jag vill hur det är möjligt, hur allt hänger ihop?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/27 :  09:49:44  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Det är nog inte så konstigt. En uppgradering innehåller ju diverse förändringar. De kan ha optimerat koden och tagit med saker som förut inte fick plats eller hunnits med i algoritmerna. DSPn är ju den del som hanterar all avkodning av materialet (beroende på uppbyggnad ji och för sig) och om man optimerar eller förbättrar/förändrar koden där kommer man ju kanske få en förbättring eller försämring. DSPn hanterar också oftast allt som delningsfrekvenser, dirigering av frekvensregister, eventuell rumskorrigering, rumseffekter (Arena, Kyrka, Toalett och andra oumbärliga rymdeffekter som de flesta förhoppningsvis aldrig kopplar in), tonkontroller och annat. Med tanke på den stora mängd databehandling somsker är det varken konstigt att det finns utrymme för att den första versionen inte var optimal eller för förbätringar.

Favoritexempel på denna typ an uppgradering är ju Behringer DCX2496 där man före uppgradering inte kunde lägga på ett visst filter eftersom det inte fanns ledig processorkraft (i DSPn) men efter uppdatering hade de optimerat algoritmer och kod i DSPn så att processorkraft kunnat frigöras och fler funktioner läggas på innan det var "fullt".
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/27 :  11:48:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Sitter det några DAC'ar i den? Är det inte DSP'n som gör hela D/A-jobbet i den?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/27 :  14:17:35  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Det kan nog stämma för när man spelar en CD-skiva kopplad via digitalingången så går DSP ej att stänga av. Det går om man kör analogt (och ger då ett renare ljud).

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:31:53  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
PAC, Troligtvis är det DSPn som kör all DA-omvandling.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:16:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ok, om det är så så styrs ju inte bara den digitala filtreringan och översamplingen av mjukvaran utan allt som har med Digital till Analog konvertering går med hjälp av (eller tack vare, beroende på hur man ser på de där som sitter och utvecklar buggarna...) mjukvara.

Då går den att bygga om från "Brödrost" till "Ferrari" med en mjukvarunedladdning under förutsättning att de har tillräckligt med beräkningskraft i kislet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:28:36  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Pac:

Trevlig överaskning var det iallafall.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/03 :  10:24:51  Show Profile Send hkan a Private Message  Reply
Finns denna uppgradering för 635:an, alltså för europa?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/03 :  10:58:54  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
635:an borde ha senaste versionen redan tycker jag.

Sätt din AVR635 i standby.
Öppna luckan på framsidan.
Håll in "pil-höger" knappen (den runda knappen som ligger längst till höger närmast digitalingångarna) till dess versionnummer visas i displayen.

På min säger den (efter uppgraderingen);
AVR630EU
Version 5.02.

På 430 säger den version 5.03.



Mvh Magnus Eriksson


Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:46:06  Show Profile Send hkan a Private Message  Reply
Tack för tipset, på min avr 635 står det 4.06 och om det är den nya firmwaren eller ej det vet jag inte och har inte kunnat hitta det på HK:S hemsida.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/16 :  19:26:58  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
hkan:

Sist jag kollade på H/K's hemsida fanns det ingen ny firmware till 635:an.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000