HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Gruppköp MC-trafo ? Lundahl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:40:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jaaaaa!!!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/24 :  22:26:07  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Så snart PM med adress och påfyllning av kontot med NAMN, så går de iväg till de lyckliga....
Om någon mot förmodan vill backa så vill PAC ha ett par extra, PMa mig i så fall.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/05/28 :  11:20:17  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Första intrycken.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/28 :  12:22:53  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Cittroman, kul ! kan tro att det tar ett tag att spela till den..

Jämfört med en aktiv stepup (kanske inte Hiragas) så tror jag trafon kan ge bättre upplösning och mindre störningar.

Glöm nu inte att den har amorf kärna och inget luftgap så den tål ingen ström genom sig. Normalt inga problem men vill ändå påpeka det så det inte blir några missöden...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/29 :  19:05:12  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Var tyvärr tvungen att jobba idag, elände.. men imorgon ska jag shoppa packgrejor mm så ni kan vänta dem i slutet av veckan om det inte blir något långjobb...

För att slippa packa så mycket funderar jag på att skicka Götteborgarnas till Bernt för vidare fördelning, PMa om ni inte tycker det är en bra idé

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:23:04  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nu är allt packat och klart, går iväg imorgon.
Vid allt pyssel upptäckte jag att kompletteringsbeställningen till Lundahl inte gått fram på något sätt.
Tre par fattas alltså, trippelbogey, jag själv och Pac får vänta ett tag till, återkommer med tid..


Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/01 :  08:58:54  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Löst... alla får sina trafos. Snopet när det inte räcker till en själv....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:56:19  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Fundera nu noga när ni får transformatorerna imorgon, kolla på Lundhls hemsida och på Vinyl engine för att få data och rätt anpassning.
Anpassningen är viktigare än man tror och för att göra det besvärligt kräver olika puppor olika kopplingar av trafon..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/06/02 :  09:05:25  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Har du någon bra URL på Vinyl engine?

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/02 :  10:32:23  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ja, www.vinylengine.com , där finns data på allt och lite till.
Där finns en massa bilder,manualer och data.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/06/02 :  10:52:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


vinylengine.com är riktigt bra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/06/02 :  13:09:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Traforna landade snyggt i brevlådan tack time för att du fixade detta och nu till det värsta att pengarna räcker inte ännu till en mc puppa men man får väl spara på.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/06/02 :  14:26:41  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Tackar för trafona Time
quote:
tack time för att du fixade detta och nu till det värsta att pengarna räcker inte ännu till en mc puppa men man får väl spara på.


Jag har inte ens byggt Riaa´t ännuHåller iof på så smått men det är långt kvar

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/02 :  15:24:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här kom trafona fram välbehållna också. Återstår bara att fundera ut hur man ska koppla.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/02 :  17:26:22  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
The eagle has landed.......

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2006/06/02 :  19:58:46  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Även jag har fått ett trevligt vadderat kuvert, nu fattas bara MC pickupen, det lutar åt DL103.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/06/03 :  07:43:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
4 trafos i lådan två st denon 103 inhandlade
Jag och min polare siktar på välljud
Första provturen med 103:an bådar gott!!!
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/9206.pdf
Lutar det åt koppling C ?
Moving coil (MC)
Utgångspänning: 0.3mV (1kHz, 50mm/sec)
Frekvensrespons: 20Hz-45kHz
Utgångsimpedans: 40ohms
Belastningsimpedans: >100ohms
Kanalseparation: >28dB (1kHz)
Compliance: 5x10-6 cm/dyne (100Hz)
Tracking force: 2.5g ±0.3g
Vikt: 8.5g

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/03 :  10:45:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Frågan är vad jag ska testa, data på min Miyabi är:
o Output Voltage: 0.2 mV
o Frequency Response: 20Hz~20kHz (20Hz~40kHz ± 2db)
o Channel Separation: >25db (1kHz)
o Internal Impedance: 2.0 ohms
o Dynamic Compliance: 9 x 10 (-6) cm/dyne (vertical & lateral)
o Recommended Tracking Force: 2 grm
o Stylus: Line Contact
o Cantilever: Special Aluminum Alloy
o Magnet Material: Alnico
o Coil Material: Copper
o Weight: 13.5 grams

Rekommenderad last är 40-1000 ohm står det. Kopplingsalternativ C?
Har ingen aning om hur man räknar ut sånt här. Ingångsimpedansen i riaat är 47k.
Vad blir det med en omsättning på 1:10?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/03 :  12:20:37  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag rekommenderar omsättning 1:10, en halvstandard idag. Det borde funka i de flasta fall men tex SPU har ganska låg signal och vill ha låg last. Man kan också lasta trafon/ pickupen på sekundärsidan med ett motstånd.
Om man lastar pickupen för hårt kommer den att låta hårt och konstigt eftersom man försöker dra ström genom spolen.
För lite last gör att den blir sunkig i basen...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/03 :  12:23:35  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Bernt, jag har ingen aning heller men 1:10 ger ju en lagom utsignal, kanske liiite låg men ditt RIAA har hög förstärkning..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:03:25  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Är det någon som vet vad man har för slipning på nålen hos Denon DL 103? En omsättning på 1:10 tror jag är ganska vettigt för en MC som lämnar 0.3mV eller mera. Man kan ju misstänka att det annars i vissa fall möjligen kan bli konflikt med Riaa-förstärkarens överstyrningsmarginal.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:05:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Denon DL 103 har haft lite olika nålslipningar.
http://www.analogue-classics.com/html/denon_dl_103.html
Finns ett par olika varianter att köpa nu om jag förstått rätt.
Fast nu blev det off-topic tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2006/06/04 :  09:46:26  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Impedansomsättningen i en transformator är varvtalsomsättningen i kvadrat, om man kopplar trafon för en varvtalsomsättning på 1:10 blir altså impedansomsättningen 1:100. Om du har 47k som inimpedans i ditt MM riaa (vanligt) ser din MC pickup belastningen 470ohm genom en 1:10 trafo. Man ser ibland att att man anger en pickups utgångsimpedans i fallet Denon DL103 40ohm, frågan är hur mycket man skall belasta den. Denon anger "more than 100ohm" 470ohm upfyller detta.... Om man vill bevara utgångsspänningen skall man belasta så lite som möjligt. Vad som låter bäst vet man när man provat.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/04 :  10:18:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack för det MartinX.

Oj, nu kom jag på en länk som kan vara intressant här ju:
http://www.hagtech.com/loading.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/06/04 :  11:01:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Vad menar lundahl med att primären måste ha jordreferens?
Jag tänkte koppla + 3,4 -7,8 jumper 1,2,5,6
+ut 10 -ut 16 9,15 jumper 13,14 ska dom till jordskruv på riaa?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000