HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Kas-träffen (Karlstad) i bilder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/02/20 :  00:12:21  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
En lite otydlig översiktsbild på en del som användes för att fröjda våra hörselsinnen denna träff



Nere till höger i bänken står Dreamsaves passiva McCormac försteg.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/02/20 00:17:15
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/02/20 :  01:01:28  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Det sällskap som hade så trevligt ihop var:

Främre raden från vänster: Mac, Pak, Dreamsave.
Andra raden från vänster: Alpha, Ihifi, Hajfi, Jaejin.
Sista raden från vänster: ??, Reeltoreel.

Jag själv håller i kameran och slapp komma med på bild
Säg till om något blev fel.



Väääldigt sköna fotöljer förresten!

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/02/20 01:06:09
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:17:31  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Gott om plats fanns det ju då vardagsrummet var omkring 50 kvadrat.
Som ni ser på bilden kunde vi sitta i tre rader utan problem.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:23:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
quote:
Hur funkar dina högtalare då, Reeltoreel!??


Eftersom jag aldrig tidigare har haft möjligheten att så här direkt jämfört dom med någonting, så trodde jag inte att dom lät speciellt bra då det är gamla hembyggen som en polare till min brorsa har byggt.
Förvisso var han en duktig byggare, men det är trots allt hembyggen.
Dom flesta på träffen menade dock att dom hade en mycket djup och fast bas.
Å det märktes när vi kopplade in dynamic steget att dom har viss potential i basområdet.
Tyvärr kommer dom inte till sin rätt med mitt rörsteg om man vill spela lite högre. 24watt och 86db är inte så bra kombination.
Enl, mig var dom mörkare i det övre registret än allt det andra vi lyssnade på, men å andra sidan var det inget som stack ut direkt.
Så jag tror dom får tjänstgöring ännnu ett tag hemma hos mig.

Rörhäcken ja!
Den inföskaffades på träffen som vi hade i Kristinehamn för ca: 2 år sedan(tror jag det var) av en kille som jag tror var något släkt med Wolfie.
I vilket fall som helst är den handbyggd av en kille i polen och det är faktiskt prototypen som står hemma hos mig
Skulle igentligen inte fått köpa just den, men min övertalningsförmåga är inte utav denna värld
Nya rör har beställts till den,så även den får stanna kvar ett tag hemma.
Så högst på önskelistan blir i framtiden en cd-spelare då jag för tillfället endast har en gamal HK från mitten av 90-talet.

Vill även här passa på att tacka alla som tog sig tid att komma på träffen, och framför allt tacka för er vilja att bära tunga högtalare och annan kringutrustning som vi fick lyssna på.

Alla var rörande överens om att detta inte var sista träffen i KAS regi.
Hoppas nu att någon tar vid där jag slutade, för detta kommer då att bli en av mina höjdpunkter inom hifi 2006.

Reel/

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:48:07  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Om man skulle våga sig på en sammanfattning av det som lyssnades på så skulle jag säga så här.

I kategori högtalare var det watt+puppy som enl, mig lät klart bäst.
Larsens hfls-1:or var jag mest förvånad över hur dom små burkarna kan ha sådan baspotential helt otroligt.
Sedan kan jag väl säga att mina tl-lådor inte gjorde bort sig helt heller.

Förstärkarna tyckte jag lät bra allihopa, men dynamic steget drar den längsta strået bland det som fanns med.

cd-spelare blir svårt att recensera då det bara fanns en (1)
Men den lät hur som haver väldigt bra.

Sedan visste jag ju att well-papp högtalarna skulle bli kvällens höjdpunkt

Sedan måste jag bara ge en stor eloge till Larsen för hans fantastiska byggkvalitè på hfls-1:orna.
Det var faktiskt det snyggaste hembygge jag någonsin skådat.

Samt MAC:s slutsteg baserade på Hypex UcD-180 och hans försteg imponerade också stort på mig.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:13:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Vill också tillägga att det namn som fattas på Larsens sista bild är "Jimmy" och är min
systerson som kom på besök.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:54:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
10 Personer på första träffen,,, Ser ut som det var en LYCKAD start! Bara att Gratulera.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/20 :  12:14:08  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Härligt med alla bilderna!
Grattis till den första träffen!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/20 :  12:39:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Något anmäkningsvärt dock var att det inte precis var någon rusning efter att få sitta i "sweetspot" denna dag.
Gissa varför.
En ledtråd är att det bor nog en liten basnarkoman i oss alla

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/20 :  13:02:09  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Mer info om mina lådor.(frågor har ställts via PM)
Dom har känslighet på 83db och inte 86db som jag felaktigt angav tidigare.
http://www.speaker-online.de/bauen/ct142.htm

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/20 :  13:08:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul för er grabbar! Nu gäller det att hålla ihop och hoppas på en bra nästa träff också så är ni igång!

reeltoreel: förstår att det blir lite roligare med dina högtalare när man lastar på mer effektstarka slutsteg.

HFLS-1'orna är ju bara sååå läckra, det paret som visades här!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/02/20 :  16:32:01  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Ena fotot ser precis ut som någon ansluter stubintråd till en dynamitgubbe

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2006/02/20 16:33:31
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/02/20 :  17:13:16  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
10 Personer på första träffen,,, Ser ut som det var en LYCKAD start! Bara att Gratulera


Håller med Synd att man flyttade från värmland...dax att flytta tillbaka igen

/Cyber
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/02/20 :  20:00:10  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Mina högtalare är ännu inte inkopplade här hemma efter träffen. Suger nämligen på lördagens ljudkaramell så länge jag kan
Det var en kul dag och som vanligt lockade det till att skaffa nya skivor. Det är fantastisk roligt att upptäcka "andras" musiksmak.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/02/20 :  20:20:47  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
några slutsatser som jag drog:
värdens egna högtalare lät bättre än väntat-riktigt bra faktiskt.
riktigt bra till en viss nivå med rören.
hfls var hur snygga som helst!fast trögdrivna.
det hembyggda slutsteget lät bra med McCormac försteget.
den integrereade G&W lät förvånandsvärt bra-specielt till det priset.
wilson kan spela HÖGT-behöver dock lite mer omsorg med placering och akustik än vad vi hade.
hade varigt kul att experimenterat lite mer med placering osv.
en sak är då säker.å det är att jag skulle vilja besöka några ur träffen för att höra vissa av grejerna i en utprövad miljö+ något som inte var med men som lät intressant att få höra.
sen blev jag lite avundsjuk på värdens mycket fina hem också.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/02/21 :  01:54:48  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
Bortssett från de ljudmässiga egenskaperna rekommenderar jag starkt att kartonghögtalarna placeras på spikes... Annars vandrar de iväg när de spelar.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/21 :  09:53:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Någon rekomenderade också att sätta sandpapper under dom så får man trägolvet slipat

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/21 :  12:42:55  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Till sist då så vill jag tacka pac och forumet + hans hejdukar som håller ordning på oss.
Utan detta eminenta forum hade träffen blivit svårare (eller kanske omöjlig) att genomföra.

Tack Pac!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2006/02/21 :  14:08:16  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
Jäkligt synd att jag inte kunde komma till träffen,
hade ett väldigt sjukt barn och ett till påväg att bli sjuk i helgen.

Angående reeltoreel:s rörstärkare så är det som tidigare sagts en förstärkare från Amplifon
Audio, modell WL25.
De bygger med trioder och använder toroid utgångstrafos.
reeltoreel har den minsta förstärkaren i programmet (dock inte den effektsvagaste om jag minns
rätt). Minns jag rätt igen så jobbar WL25 i klass AB medans de övriga jobbar i klass A.
Låter faktiskt riktigt bra för att vara rör-häckar .

Det är förövrigt en kusins far som är agent för Amplifon här i Sverige.


Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2006/02/22 :  22:25:43  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
quote:
Larsen skrev: Hajfi kopplade in sitt TacT försteg till Dynamic Precision slutsteg. Modeller får ni hjälpa mig med.


Slutsteget ser ut att vara ett DP PA4000H, tror det även gjordes någon annan modell med samma låda. PA4000H är i alla fall ett MOSFET steg på 2x400W, balanserat och med dubbla termostatstyrda kylfläktar (kan vara lite störande vid lågt ljudtryck), vikt 46 kg. Tillverkades i mitten och slutet på 90-talet och ska då ha kostat över 50 kkr. Slutsteget ska även ha funnits i PA-utförande med dubbla effekten, men högre distorsion. Om jag förstått saken rätt står H i beteckningen för Home (eller kanske hjemme ). Rätta mig gärna om jag har fel.

Koncentrationen av dessa slutsteg verkar vara väldigt hög i Värmland, förmodar att det är vissa handlare som påverkat detta... Eller är det bara det att vi har väldigt god smak här?

För övrigt var det en rolig tråd.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2006/02/22 22:29:51
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/22 :  22:52:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
hette dom inte gustavsons hifi eller nåt i karlstad som puchade hårt hårt för Dynamic ? Kan minnas fel från tiden då man bodde i värmland/kristinehamn iofs.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:07:14  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Det är mycket riktigt ett 4000H steg, eller 4000 HR som just detta steget heter då det är utrustat med Rifa kondningar.
Jag hade ett tag 2 st av dessa steg som jag bryggade men det var lite overkill så jag sålde det ena.
Tact:en är en rcs 2.2 X AAA digitalt försteg med rumskorrektion och A/D omvandlare så man kan stoppa in analoga källor också.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:16:28  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Butiken som förespråkade Dynamic Precision här i Karlstad var förresten Sun Sound som var anknuten till Hifiklubben.
Det är en mycket sympatisk kille som heter Tommy Nyström som drev denna butik och det är han som är skyldig till mitt Hifi-intresse. Jag gick som 21-åring med färskt hifi-intresse in i butiken fast besluten att köpa ett par Cervin Vega At 100 och kom ut med ett par Dali 18 mk2


Stereotypen
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:35:18  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


var det butiken som låg bredvid ett övergångställe..som låg till höger om man stog i dörren ut från affären i ryggen... Ett gathörn..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/02/23 :  06:13:04  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Hajfi: Det där var exakt samma sak som jag råkade ut för... Dali 18 mkII i rosewood klev jag ut med. Ibland önskar jag att det blivit Cervinhögtalarna, vad rik jag hade varit nu då jag förmodligen aldrig fått något hifiintresse... Tommy har förövrigt "lurat" på mig Respons S och Respons Baby Grand också.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000