Här kommer en oscilloskopbild på vad förstärkaren skickar ut. Kedjan är alltså 1000Hz -> Monica (batterimatad) -> Aikido rör-försteg -> Gainclone -> oscilloskop
Ps. Hade last på högtalarutgångarna. Utan last blir resultatet liknande.
Lite läskigt att låta högisarna filtrera allt det där för att inte tala om allt ovanför 20khz som den stackars stärkaren måste driva i onödan. Det blir väl något i stil med en 44 khz sågtand överlagrad på 1 khz signalen.
Nej, men mätningen säger att alla steg efter DACen får ta hand om en massa HF och troligen mättas i vissa steg på grund av detta. Alltså riktigt dåliga arbetsbetingelser som i många fall helt sabbar upp ljudet hos en förstärkare.
1k är ju inget problem men 20k såg riktigt skum ut??? Skulle förresten varit intressant att se en mätning där man använt en drossel som filter på utgången.
Övertonerna dominerar väl snarare vid 20kHz men Resonans har lyckats trigga på grundtonen. Ser bedrövligt ut både vid 1kHz och 20kHz efter Resonans förstärkare och det förklarar sannolikt det negativa lyssningsresultatet. Hos en annan person som har mer bandbreddsbegränsning kan det låta bättre.
Det ser faktiskt rätt bedrövligt ut övertonerna är nästan lika starka som signalen. Lite normal im dist i stärkaren över 20khz så får man nog all möjlig skit i det hörbara området.
Man kanske kan prova att peta dit I/V't som philips föreslår (op återkopplad med 1nF paralellt 3.9k ohm) i databladet som en start ?
Det mäter inte perfekt men är bara lite rester som behöver filtreras. Varför inte prova med en transformator på utgången? Jag tror jag kan ha någon liggande som kan passa för ett prov.
Jag har suttit och lekt med transformatormätningar och har en transformator som borde fungera fint som utgångsfilter på en NOS-DAC. Den körs som 1:1 och har impedansnivåer i storleksordningen 10k som önskemål och lite serieresistans måste användas så ett buffertsteg skadar inte.
MatsT: jag tror nog jag hoppar det, men tack för erbjudandet! Att fixa till Monican ligger låångt ner på min prioriteringslista. Den lägges nog i malpåse eller säljes/bytes till fördel för något annat användbart